Yalnız Mesajı Göster

Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez

Eski 08-23-2012   #10
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez




TANRI VE DÜNYA Çoğu skolastik, Tanrı'nın varlığına dair rasyonel delillerin öne sürülebileceğini düşünmüştür Bu deliller genellikle "Tanrı'nın varlığına dair ispatlar" diye adlandırılır Buradaki "ispat" kelimesi yanlış yönlendirebilir Bunlar çıkarım anlamında ispat değildirler (bkz Metod Üzerine Tartışma) Ayrıca, çıkarımsal ispatlar kendi öncüllerini ispatlayamazlar, böyle çabalar ya sonsuz geriªlemelere, kısır döngülere ya da çıkarsama zincirinde ihtiyari bir kırılmaya yol açar Bu ispatlar, deneysel bilimlerde olduğu gibi ampirik doğrulamalar gibi de değildir Söz konusu bu ispatlar felsefîdir Duyusal deneyimin kendisinin ötesine, bizim Tanrı diyebileceğimiz bir şeye işaret ettiğini kanıtlama manasındadır
Ayrıca belirtilmelidir ki; Tanrı'nın varlığına olan inancımızı - Tanrı vardır, doğrulamaktan bahsediyoruz, Tanrının nasıl olduğunu bilmekten değil Konu Tanrının özü veya özellikleri sorusuna geldiğinde, Aquinas bu soruya dünyevi akılla değil, sadece vahiy ve iman yoluyla cevap verebileceğimize inanır Son olarak, belirtmeye değer ki; inanan Hıristiyanlar için Tanrı'nın varlığına dair bu iddialar kati değildir Vahiy ve iman Tanrı ile bir ilişki kurabilmek için uygun olan araçlardır Fakat bu iddialar özellikle inanmayanlara karşı oldukça yararlıdır
Tanrı'nın varlığına dair böyle ispatlardan rasyonel bir tartışma biçimi olarak söz ederken, açıktır ki hangilerinin yeterli ve ikna edici nedenler sayılacağı Çeşitli temel felsefî görüşlere göre farlılık gösterecektir Neo-Platoncuların, Thomistierin, septiklerin ve Luther'in takipçilerinin temele dair farklı görüşleri vardır Dolayısıyla, bu bağlamda hangi nedenlerin yeterli olduğu sorusuna farkªlı yanıtlar verirler Bunu daha ayrıntılı olarak ifade edersek: Neo-Platoncular Tanrının varlığına dair böyle ispatlan gerçekte pek kullanmazlar Çünkü zaten-sanki öyleymiş gibi İlk Neden'den, yani Tanrı'dan başlar ve oradan dünyaya doğru inerler Neo-Platonculara göre, ispatlanması gereken aslında daha ziyaªde dünyanın varlığıdır Aynı şekilde Nominalistlerin de (Luther'in takipçileri), aslında Tanrının varlığına dair ispatlara ihtiyaçları yoktur Çünkü zaten aklın alªgılanabilir belirli şeylerden ötesine yükselemeyeceğini düşünürler; bunun ötesinde sadece iman ve vahiy vardır, dolayısıyla da Tanrı'nın varlığına dair hiçbir rasyonel iddia söz konusu olamaz Sadece Aristocular, geniş anlamda, Tanrı'nın varlığına dair ispatları kullanırlar Çünkü akla algılanabilir belirli şeylerin ötesinde bir işlem alanı isnat ederler (kavramsal realizm) ve en aşağıdan, algıªlanabilir belirli şeylerden başlayıp sonra yükselirler (ılımlı kavramsal realizm)
Aşağıdaki tartışmada ilk olarak, Anselm'in Tanrı'nın varlığına dair ontolojik iddiası üzerinde mütalaada bulunacağız Daha sonra, "beş yol"a Aquinas'ın Tanrının varlığına dair beş ispatına göz atacağız


Alıntı Yaparak Cevapla