Konu
:
Desiderus Erasmus
Yalnız Mesajı Göster
Desiderus Erasmus
08-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Desiderus Erasmus
Desiderus Erasmus
(1466-1536)
Kuzey Avrupa Rönesansı’nın en büyük ustası, kilise babalarının metinleri ve klasik edebiyat araştırmacısı hümanist bilgin
Hollandalı büyük düşünür Erasmus’un Rotterdam ya da Gouda’da doğduğu sanılmaktadır
Avrupa tarihinin bu döneminde düşünürler yüzyıllar boyu unutulmuş ve göz ardı edilmiş olan Eski Yunan ve Roma kültürlerini yeniden incelemeye başladılar
Bu araştırma ve bilgilenme süreci Avrupa’da yeni düşüncelerin gelişmesine yol açtı
İnsanlar yeni bilgi ve düşüncelerin ışığında olaylara eleştirel bir gözle bakmaya, özellikle Hristiyanlığın tartışılamaz doğrular olarak sunduğu bilgileri daha kuşkucu bir yaklaşımla irdelemeye başladılar
Bu gelişmeleri destekleyen Erasmus, insanların kendilerine öğretilenlere güvenmekle yetinmeyip, kendilerini düşünmeye alıştırmaları gerektiğine inanıyordu
Yaşamını gerçeği olduğu gibi söylemeye adayan Erasmus çağının en büyük düşünürlerinden biridir
Din ve ahlak konularına insancıl bir yaklaşımla eğilmekle Reform hareketine de esin kaynağı olmuştur
Babası rahip olan Desiderus, okula Gouda’da başladı
1475 ile babasını kaybettiği 1483 arasında Deventer’de St
Lebuinus Okulunda eğitim gördü
Okul Ortak Yaşam Kardeşliği cemaatinin önderleri tarafından hümanist düşüncelere açılmaya başlamıştı
1492’de papazlığa atandı
Manastır yaşamı edebiyat çalışmalarına olanak verdiyse de sınırlamaları onda bireysel özgürlük tutkusunu uyandırdı
İki yıl sonra manastırdan ayrılarak Cambrai piskoposunun sekreteri oldu; çok geçmeden de bir arkadaşının aracılığıyla Paris Üniversitesi’nde ilahiyat eğitimi için piskopostan izin alarak Collége de Montaigu’ya girdi
Paris’te bir çok hümanistle tanışan Erasmus Robert Gaguin’in De origine et gestis xxxxxxrum compendium’unda yer alan makalesiyle adını duyurdu
(1495)
Erasmus’un bütün istediği rahat koşullarda çalışmaktı
1499’da öğrencisi William Blount’un çağrısı üzerine İngiltere’ye gitti
İngiltere’de dinsel içerikli tartışmalara katıldıysa da klasik yazarlara ilgisi azalmadı
Yaşamı boyunca Plinius ve Seneca gibi Latin yazarların yapıtlarını derledi; klasik Yunan edebiyatından çeviriler yaptı
1500’de İngiltere’den ayrıldı
1503’te din konusundaki düşüncelerinin en önemli öğelerini yansıtan Enchridion militis Christiani’yi yazdı
1504 yazında Leuven yakınlarında bulunan Park’taki bir manastır kütüphanesinde Lorenzo Valla’nın Yeni Ahit üzerine yazdığı “Görüşler” adlı kitabın el yazmalarını buldu
1505-06 yıllarında İngiltere’ye dönerek ödünç alabildiği el yazmalarından bir Yunanca Kitabı Mukaddes metni oluşturdu
Erasmus İngiltere’de “Deliliğe Övgü” adlı kitabı yazdı
Bu en ünlü yapıtında yalnızca klasik ve ortaçağ düşüncelerini değil, kendi kavrayış ve zekasını da ortaya koydu
Daha sonra Cambridge Üniversitesi’nde Yunanca dersleri veren Erasmus 1514’te Basel’e gitti
Erasmus 1516’da yayımladığı Yeni Ahit derlemesinde öncelikle Yunanca metni kullandı; Yunanca metnin yanında da kendi zarif Latince uyarlamasına yer verdi ve çalışmasını Papa X
Leo’ya adadı
Erasmus, kutsal metinlerin herkes tarafından incelenmesi,her dile çevrilmesi çağrısında bulunuyordu
Reform hareketi, Erasmus’un edebiyatın altın çağı hayaline son verdi
Hiç karşılaşmadığı Luther ona göre ancak dogmatik bir ilahiyatçı olabilirdi
Luther’i eleştiren birtakım yazılar yazdı
Daha sonra 1535’te Basel’e döndü ve ertesi yıl öldü
Yapıtlarını Latince yazan Erasmus’un son sözleri olan Lieve God(Sevgili Tanrı) Felemenkçeydi
Erasmus’un yaşam öyküsünü konu alan yapıtlardan biri Stefan Zweig’ın
Triumph und Tragik des Erasmus von Rotterdam
adlı kitabıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul