Prof. Dr. Sinsi
|
Kabadayılık
İstismar
Kabadayılık genel kullanımında, fiziksel veya sosyal olarak güçlü olanın güçsüz olana yaptığı Alm Starke, Arbeitsleistung (f), Fr Puissance (f), İng Power Birim zamanda yapılan iş miktarı Enerji, iş yapabilme kâbiliyeti kapasitesi, güç ise, belli bir işi yapmanın hızıdır Birimi Erg/s veya Newton metre/saniye=Joule/s (J/s)dir Yaygın olan güç birimleri ise, Watt (W) ve Beygir Gücü (Buhar Beygiri, BG, BB, PS, CV)dür Güç ile ilgili bağıntılar:
taciz şeklidir; sözlü tacizle kasıtlı Taciz bir çok kötü davranışı kapsamaktadır Kelime hukuki bir anlamda kullanıldığı zaman tehdit edici, rahatsızlık veren ve toplum tarafından tasvip edilmeyen davranışları kasteder İfade özgürlüğünü destekleyen toplumlar da, sadece ısrarla tekrarlanan ve doğru olmayan ifadeler hukuki anlamda taciz sayılır Cinsel taciz, ısrarcı ve istek dışı cinsel yaklaşımlar için kullanılan terimdir Bu tür taciz genellikle iş ortamlarında gerçekleşir ve cinsel yaklaşımları geri çevirmek mağ
eziyet etmeyi, fiziki Zulüm
tacizi veya Taciz bir çok kötü davranışı kapsamaktadır Kelime hukuki bir anlamda kullanıldığı zaman tehdit edici, rahatsızlık veren ve toplum tarafından tasvip edilmeyen davranışları kasteder İfade özgürlüğünü destekleyen toplumlar da, sadece ısrarla tekrarlanan ve doğru olmayan ifadeler hukuki anlamda taciz sayılır Cinsel taciz, ısrarcı ve istek dışı cinsel yaklaşımlar için kullanılan terimdir Bu tür taciz genellikle iş ortamlarında gerçekleşir ve cinsel yaklaşımları geri çevirmek mağ
manipülasyon gibi anlam ayrım
tehdit metodlarını içerebilir
Temelleri
Araştırma sonuçlarına göre kabadayılık genel olarak şu dört elemanı içerir<ref name=nces>dış-pdf http://nces ed gov/pubs2005/2005310 pdf ``Kabadayılık ile ilgili Öğrenci Raporları`` dil = İngilizce 2001 Okul suçları dağılımı, National Crime Victimization Survey, US National Center for Education Statistics sonuçları :
:# eylem saldırgan ve negatiftir;
:# eylem tekrar eden şekilde uygulanmaktadır;
:# eylem ilgili iki grup arasında güç dengesizliği olan ilişkilerde gerçekleşmektedir;
:# eylem belirli bir amaca yöneliktir
Kabadayılık iki gruba ayrılabilir<ref name=nces>
:# açık seçik kabadayılık
:# dolaylı kabadayılık
Açıkça (dolaysız) kabadayılık erkek
kabadayılar yaygın olarak seçtiği eylemdir Dolaysız kabadayılık fiziki saldırı içerir<ref name=ross98>Ross, P N ( 1998) ``Arresting violence: A resource guide for schools and their communities `` Toronto: Ontario Public School Teachers` Federation Açık seçik kabadayılık çeşitleri;
: itmek ve tartaklamak
: birşeyler fırlatmak
: tokatlamak ve vurmak
: boğmak
: yumruk atmak ve tekmelemek
: dövmek
: bıçaklamak
Sosyal taciz veya dolaylı kabadayılık kadın kabadayılar ve ufak çocuklar arasında yaygındır
Kurbanı sosyol olarak izole etmek amacındadır Bu izolasyon çok çeşitli yollardan sağlanır:
: dedikodu yaymak
: kurban ile sosyal ilişkiyi reddetmek
: kurban ile sosyal ilişkiye girmek isteyenlere kabadayılık yapmak
: kurbanın giyimi ve diğer sosyal farkları ile dalga geçmek (bu farklar kurbanın ırkı, dini, fiziksel engeli, vb olabilir)
Dolaylı kabadayılığın diğer çeşitleri; farkedilmesi oldukça zordur ve sözlü olarak icra edilir<ref name=ross98> ; şöyledir:
: lakap takmak
: küsmek
: başkalarını da kendine uymaya zorlamak
Kabadayılık insanların birbiri ile ilişki halinde oldukları tüm ortamlarda gerçekleşebilir Okulda, işyerinde, orduda, evde ve ülkeler arasında (bakınız: Şovenizm) Durum ne olursa olsun, kabadayı ile kurban arasındaki güç yapısı aynıdır Çatışma dışında kalanlara göre, kabadayınıın gücü kurbanın kabullenişinden, verilen gözdağına yeterince karşı koyamamasından gelmektedir Lakin, kurbanın genellikle kabadayının tehditlerinden korkmak için ya yeterli sebebi vardır ya da eski kötü tecrübeleri
Dalga geçmek ile kabadayılığın farkı
Dalga geçildiğinde (biri başkasına takıldığında)<ref name=Stones93>cite book başlık=Don`t pick on me: How to handle bullying yazar=Stones, R yayımcı= Pembrook Publishers Stones yıl= 1993 id= :
: Birisi iyi bir espri anlayışıyla sizle eğlenmektesir
: Sizinle dalga geçen sizi tanıyan ve sizi önemseyen biridir
: Takılma ciddiye alınmaması gereken bir şeydir - hatta siz bile komik bulursunuz
: Dalga geçilmesine bozulsanız bile, çok ciddi bir yıkıma uğramazsınız bir süre sonra kötü his kaybolur
: Dalga geçme (takılma) iki yönlü bir şeydir Bir süre önce biriyle dalga geçen, bir başka sefere dalga geçilen ve bir süre önce dalga geçilen bir başka seferinde dalga geçen olabilir
Dalga geçme ve takılma kötü hale geldiğinde ve/veya uzun sürüp sadece tek taraflı olduğunda takılma kabadayılık haline gelmiş demektir
Kabadayıların özellikleri
Araştırmacıların ortaya koyduklarına göre kabadayılık yapan yetişkinler otoriter, idare etmek veya baskın olmak ihtiyacı olan özelliklere sahip kişiliklerdir<ref name=Brodsky76>cite book başlık=The Harassed Worker yazar=Brodsky, C yayımcı= D C Heath and Company, Lexington, Massachusetts yıl= 1976 id= Sosyal becerilerde eksiklik ve astlara önyargılı yaklaşım risk etkenleri olabileceği de belirlenmiştir <ref name=Ashforth94>ansiklopedi belirt başlık=Petty tyranny in organizations tarih=1994 yazar=Ashforth, Blake ansiklopedi=Human Relations cilt=47 sayfalar=755-778
Başka araştırmalar göstermiştir kıskançlık ve kin kabadayılık için motif olabilir<ref name=Einarsen>cite book başlık=Bullying and emotional abuse in the workplace bölüm=International perspectives in research and practice yazar=Einarsen, S , Hoel, H , Zapf, D , & Cooper, C L yayımcı= Taylor & Francis, Londra yıl= 2003 id= , kabadayıların öz saygılarından eksiklik olduğuna dair kanıtlar da vardır<ref name=Batsche94>dergi belirt son =Batsche ilk = G M yardımcıyazarlar=Knoff, H M başlık = Bullies and their victims: Understanding a pervasive problem in the schools dergi = School PSYCHOLOGY REVIEW sayfalar=165-174 EJ 490 574 cilt = 23 (2) tarih = 1994 url = erişimtarihi= erişimyılı= Yine de kabadayılığın sadece eğlence için yapıldığı örnekler vardır Çocukken kabadayılık kurbanı olanların yaptığı kabadayılıklar bu tipte olabilir Zira kabadayıların yaptıklarıyla eğlenmeleri, kurbanlarına da aynısını yapmayı ögretebilir
Araştırmacılar diğer risk faktörlerini şöyle sıralamaktadıralr: hızla sinirlenme ve güç kullanımı, saldırgan davranışlara eğilim, başkalarının davranışlarını düşmanca algılamak, kendi görüntüsünü korumaya yönelik takıntı ve takıntılı veya sert karşılıklarda ısrar<ref name=Hazler97>dergi belirt son =Hazler ilk = R J yardımcıyazarlar=Carney,J V ; Green, S , Powell, R ; & Jolly, L S başlık = Areas of Expert Agreement on Identification of School Bullies and Victims dergi = School Psychology International sayfalar=3-12 cilt =18 tarih = 1997 url = erişimtarihi= erişimyılı= Ayrıca kabadayıların kurbanlarına nazaran saldırgan ve daha dikkat çekici gözükmeleri bir çok okulda ödüllendirilmektedir
Kabadayılık geleneksel de olabilir Bazı yaş grupları veya yüksek rütbe kendini astlarından yüksek gördüğü durumlarda bu sınıflandırmaya girer
Kabadayı davranış kalıbının çocuklukta kaynağının bulunabileceği söylenir:
: Eğer saldırgan davranışla çocukken mücadele edilmez ise, bu davranışın alışkanlık haline gelme tehlikesi vardır Araştırma sonuçlarına göre çocukken yapılan kabadayılık, yetişkinlikte suçlu davranışa ve aile içi şiddete yol yol açma riski oluşturmaktadır <ref name=abcsitesi>[http://www abc tcd ie/ Kabadayılığa Karşı Merkez] (İngilizce) Trinity College, Dublin
Kabadayılık suç veya fiziksel şiddet içermeyebilir Çoğu zaman sadece Psikolojik istismar veya sözlü taciz şeklinde gerçekleşir
Şiddetin erken uyarı sinyalleri
Ebeveynler, eğitimciler ve öğrenciler şiddetin erken uyarı işaretlerini ayırdına varmayı öğrenebilirler Bu işaretlerden bazıları şunlar olabilir:
: Sosyal ortamlarda içine kapanıklık
: Aşırı izolasyon ve yanlızlık hissi
: Aşırı reddedilme korkusu
: Okula ilginin kaybolması, akademik performansta düşüş
: Şiddet ile ilgili kötü geçmiş ve saldırgan tavır
: ********** ve ***** kullanımı
: Şiddeti özendiren ve yücelten filmlere, videolara ve internet sayfalarına aşırı ilgi
: Şiddet tehditleri
Kabadayılık çeşitleri
Okul kabadayılığı
Okullarda kabadayılık yetişkinlerin gözetimi olmadığı alanlardan gerçekleşmektedir Okulun her yerinde olabilecek kabadayılık daha çok koridorlarda, tuvaletlerde, grup çalışması ve okuldan sonra çalışma gerektiren sınıflarda gerçekleşir
Okulda kabadayılığın bir uç örneği Amerika`nın Iowa eyaletinde yaşandı 8 sınıf öğrencisi Curtis Taylor üç yıl boyunca kabadayı kurbanı oldu Lakap takma, dolaba sıkıştırılma, t-shirtine süt dökülmesi, eşyalarına zarar verilmesi gibi kabadayılık eylemlerine maruz kaldı Curtis Taylor devam eden tacizler sonucunda 21 Mart 1993`te intihar etti
90`larda, Birleşik devletler (en hatırda kalanı Columbine Lisesi katliamı olmak üzere) okullarda salgın halinde *****lı saldırı haberleri gördüler Bu şiddete maruz kalmış çocukların iddiasına göre saldırıları gerçekleştirenler kabadayı kurbanlarıydı ve okul idaresi denemesine rağmen kabadayılığın engelleyememesinden sonra bu şiddete baş vurmuşlardı Bu olayların bir çoğunda *****lı saldırı kurbanları hem ateş edenlerin velilerini ham de okulları dava etmişlerdir
Bu yükselen şiddetin sonucu olarak, bir çok ülkede öğrencilere işbirliğini, ikili ilişkilerde arabulma, çatışmaları çözümleme teknikleri öğreten programlarla, kabadayıların önüne geçilmeye başlandı Bu önlemlerle bile bir kurban yetkili birime bir kabadayılık vakası gösterdiğinde, kabadayı ceza almakta ve daha kızgın geri dönmektedir
Medya olayların yaygınlığını gösterdiğinden beri Amerika`da jüri kurbanları daha iyi anlamaktadır Yakın zamanda bir çok kurban maksatlı eziyet vermekten kabadayıları ve okulları da birlikte ve eş sorumlu olarak dava açmaktadır Amerikalı kurban ve ailelerinin insan hakları ihlallerinden, ırk veya cinsel ayrımcılıktan veya eşit hizmet vermediğinden dolayı öğretmenlere dava açma hakları vardır
Türkiye`de de benzer şiddet eylemlerini 2006`da medya gündemde tutup dikkat çekti <ref name=Radikal26mart> [http://www radikal com tr/haber php?haberno=182481 Radikal Gazetesi 26 Mart 2006]<ref name=Hurr29mayıs>[http://www hurriyet com tr/gundem/4492465 asp Hürriyet 29 Mayıs 2006] Milli Eğitim Bakanlığı yine aynı dönem yayınladığı genelge<ref name=MEBgen>[http://orgm meb gov tr/Mevzuat/genelgeler/okullardasiddet htm Milli Eğitim Bakanlığı Genelgesi no: 2006/26] ile artan şiddetin önlenmesine yönelik eylem planlarını açıkladı Çeşitli sempozyumlar ve eğitim seminerleri düzenlendi
İşyeri kabadayılığı
Anamadde İşyeri kabadayılığı
İşyeri kabadayılığı, aynı çocuk kabadayılığında olduğu gibi, bireyin veya grubun isteğini elde etmek için saldırgan veya sebepsiz davranışta bulunma eğilimidir Bir grup tarafından gerçekleştirilince grupça saldırı, mobbing olarak adlandırılır Okul kabadayılığının fiziki unsurları yerine işyeri kabadayılığında organizasyonun ve toplumun kural ve tutumu yer alır Örneğin bir işyeri kabadayısı altında çalışanı hakkında uydurduğu yalanla dedikodu çarkını kullanabilir Bir işveren kişisel nedenler ile hoşlaşmadığı bir çalışanının her hareketini sürekli tenkit edebilir Bu tür hareketler yasadışı değildir, firmanın içtüzüğüne bile aykırı olmayabilir; yinede hedef aldığı çalışana zarar vereceği ve işyerinde moralini bozacağı kesindir
Workplace Bullying and Trauma Enstitüsü (İşyeri Kabadayılık ve travma Enstitüsü)`ne göre iş yeri kabadayılığı bir yada çok kişinin bir çalışanı hedef alan tekrar eden kötü davranışları aşağılanma, gözdağı verme ve performans sabotajı karışımıdır İstatistikler göstermektedir ki kabadayılık vakaları, yasadışı ayrımcılık vakalarının 3, işyeri şiddeti vakalarının 1600 katıdır 10000 çalışandan biri işyeri şiddetine maruz kalırken 6 çalışandan biri kabadayılık mağdurudur Kabadayılık cinsel tacizden ve sözlü tacizden çok daha geneldir <ref name=enwiki>Kaynak wiki url=http://en wikipedia org/wiki/Bullyingtarih= 18 Kasım 2006 dil=İngilizcemadde=Bullying İstatistikler Amerika toplumunu yansıtmaktadır
Siber kabadayılık
Siber kabadayılık elektronik uzayda<ref name=siber>``[http://news bbc co uk/1/hi/uk/4912766 stm Striking back at the cyberbullies]`` Page, Chris, BBC, UK gerçekleşir Terimin isim babası Kanadalı eğitimci Bill Belsey`e göre:
: bir bireyin veya grubun başkalarına zarar vermek amacıyla, bilgiyi ve e-posta, cep telefonu, çağrı cihazı, anında mesajlaşma, karalayıcı internet sayfası, bloglar, internet oyunları ve karalayıcı internet oylamaları gibi iletişim teknolojilerini kullanmasıdır
Kabadayılar dünya çapında kurbanlarının gözünü korkutmak için blog yaratabilirler
Komşu kabadayılığı
Komşulararası kabadayılık birbirlerinin gözünü korkutma şeklinde gerçekleşmektedir Uykuyu sabote etmek için sürekli gürültü yapmak, küçük ya da uydurma kazaları yetkili mercilere şikayet etmek bu tipe girer Amaç rahatsızlık vererek komşuyu taşınmaya zorlamaktır <ref name=enwiki>
Politik kabadayılık
Anamadde Şovenizm
Şovenizm en geniş anlamıyla, herhangi bir gruba olan aşırı, nedene dayanmaksızın oluşan bağlılıktır; sıklıkla karşı gruba olan nefret ve kötü niyet duygularını da bebaberinde getirir Normalde Askeri güç veya tehditle yapılır Tehditlerle daha güçsüz ülkelere, yardım ve garanti verilmeyeceğinin veya istenilmeyen bir ticaret yapılanmasına girmesine izin verilmeyeceğinin ortaya konması genel uygulamadır fact
Askeri kabadayılık
2000`de Birleşik Krallık Savunma Bakanlığı kabadayılığı tanımladı:   göz korkutmak veya başkalarını mağdur etmek veya gayri meşru ceza vermek için fiziksel kuvvet kullanımı veya otorite kullanarak taciz <ref name=MOD>dergi belirt son = ilk = yardımcıyazarlar= başlık = The Values and Standards of the British Army - A Guide to Soldiers dergi = Ministry of Defence, UK sayfalar= cilt = paragraf 23 tarih = Mart 2000 url = erişimtarihi= erişimyılı=
Yine de askeri kabadayılığa açık soruşturma yapılmasının engellendiği iddia edilmektedir İngiltere`deki Deepcut Barakaları askeri kabadayılık hakkında tam bir soruşturma yapılmasını hükümetin reddettiği bir örnektir
Askerliğin diğer mesleklerden farklı olduğu konusunda ortak konsensus bu davranışı normal karşılayabilir zira bu düşünce biçimi hayatlarını riske sokan askerlerin kabadayılığa karşı gelmeye yetecek fiziki gücü ve ruhu eğiteceklerini düşünür<ref name=Calla>dergi belirt son =Callaghan ilk =Jean M yardımcıyazarlar=Kernic, Franz başlık = Social Psychology of the Individual Soldier dergi =2003 Armed Forces and International Security: Global Trends and Issues, Lit Verlag, Munster sayfalar= cilt = tarih = url = erişimtarihi= erişimyılı=
Bazen kabadayılık önlenemez hatta önemlidir, ama yukarıdan aşağıya doğrudur Eğitim birliğinde ana görevi: sadakatin bireye ne pahasına olursa olsun birimi korumak demek olacağı savaşan bir birim oluşturmaktır Eski grup bağları zayıflarken, kabadayılık sayesinde güçlenen bağlarla yeni bir grup meydana getirmektir
Bazı ülkelerde birliğe kabul sınavı ritüel olmuştur ve hoş görü ile karşılanmış hatta güç ve karakteri sağlamlaştırma yolu olarak kabul görmüşken bazı ülkelerde ise acemi katılımcılara düşük rütbeli askerlerce yapılan sistematik kabadayılığı askeri politika tarafından ya açıkça söylenmeksizin veya açıkça desteklenmiştir( Dedovşina Rusça: дедовÑ?иÌна) Ayrıca Rus ordusu`nda yaşlı/tecrubeli askerlerin az tecrubelileri taciz ettiği -fiziksel olarak yumrukla ve tekmeyle- çokça rastlaşılan durumdur <ref name=BBC>cite web son = ilk = yazarlink = yardımcıyazarlar= tarih =28 Kasım 2005 url=http://news bbc co uk/2/hi/uk_news/4477960 stm başlık =Military bullying a global problem biçim = iş = sayfalar = yayımcı= BBC, UK Monday erişimtarihi= erişimyılı= 
Askeri çevrenin kabul sınavı ve kabadayılığı askeri akedemi, okul ve çeşitli *****lı kuvvetlerde görülebilmektedir Taciz; cinsel nesnelleştirmeye, cinsel tacize ve hatta tecavüze kadar varabilir
Aşağılayıcı Lakaplar
Lakap, normalde aileden birinin yahut bir arkadaşın taktığı isimdir Asıl isim yerine geçen genel olarak kullanılan bir kısa isim ve ya daha çok küçükken takılmış bir isim olabilir
Lakin, kabadayı, arkadaşça takılan lakaplar yerine, kurban ile ilgili aşağılayıcı lakaplar takar Çocuklukta verilen isimler bireyin diğerleri arasından sıyrılmasına yarayan özellik ve ya davranışına dikkat çeker Bazı durumlarda hedeflenen özellik kurbanın fark edilmesinden hoşnut olmadığı bir özellik olabilir Kızıl saçlı birinin havuç kafa, gözlüklü birinin dört göz olarak adlandırılması gibi Kabadayılar fiziksel farklılıkları (doğum lekesi gibi) hedef alan isimler de seçebilir ve bu kakaplar yetişkinlere ve öğretmenlere zararsız gelebilecek şekilde orjinallerinden değiştirilmiş olabilir
Aşağılayıcı lakaplar okulla sınırlı değildir (Yetişkin) kabadayılar, işyerşnde veya diğer sosyal ortamlarda da başkalarına isim takabilirler Bu isimler de kişiliği hedef alan kişinin başarısızlığıyla ilgilidir Yetişkinlerde lakap takma genellikle diğer istismar edici davranışlarla birlikte gerçekleşmektedir
Taciz etmek
Okulda kabadayılıkla başa çıkmak
Yasal önlemler
Uzman
Kabadayıya karşı yasal olarak harekete geçmek mümkündür
Amerika`da 31 Temmuz 2006`da Casey County Lisesi`nden beş kız, okul idaresinin tekrar eden kabadayılığı göz ardı ettiği için dava açtı İddiaya göre bir kız ve ailesi müdüre şikayete gittiğinde yapılacak bir şey olmadığı, idare etmesini öğütlemiş; Bir diğer durumda kendisine yumruk atan öğrrenciyi şikayet eden kurbana öğretmeni o sana kızgın demiş; bir diğer kız müdür yardımcısına şikayete gittiğinde kurbanın sertleşmesi gerektiğini söylemiştir Dava daha sona ermemiştir<ref name=abc news>cite web son =Dawson ilk =Durrell yazarlink = yardımcıyazarlar= tarih =31 Temmuz 2006 yıl = 2006 ay = Temmuz url =http://abcnews go com/US/LegalCenter/story?id=2256089&page=1 başlık =Girls Take School to Court, Saying It Ignored Bullying biçim = iş = sayfalar = yayımcı=ABCNews Internet Ventures erişimtarihi= 24 Kasım erişimyılı=2006
Okulda kurbanlara yardım
Bir okul takımı üyelerinin bir sorumluluğu da kabadayı kurbanlarına yardımdır
Şu yardımlarda bulunulabilir:
# Eğer biri konuşmak niyeti ile yaklaşmışsa mutlaka dinlenmelidir Bazen bir kurbanın tüm istediği ve ihtiyacı dinlenilmesidir
# Durumu araştırdıktan sonra düzeltme maksadıyle kabadayı ile kurban arasına girilebilir Durum daha kötü olmadan soruna çözüm bulma şansı olabilir
# Kabadayının ve kurbanın aileleri bilgilendirilmelidir Onlarla çözümleri konuşun Mümkünse birlikte bir toplantı düzenleyin
# Kurban, ailesi ve öğretmenle konu hakkındaki gelişmeleri takip edin
# Okulda kabadayının tutumunu ve kurbanın güvenliğini takip edin
Okulda kabadayılığı azaltıcı önlemler
Araştırmacılar (Olweus, 1993<ref name=Olweus>cite book başlık=Bullying at school: What we know and what we can do yazar=Olweus, D yayımcı=Oxford Blackwell Publishers yıl=1993 id=; Craig & Peplar, 1999<ref name=Craig> dergi belirt son =Craig ilk = W M yardımcıyazarlar=Peplar, D J başlık = Chilren who bully - Will they just grow out of it? dergi = Orbit sayfalar=16 - 19 cilt = 29 (4) tarih = 1999 url = erişimtarihi= erişimyılı= ; Ross, 1998 <ref name=Ross>Ross, P N (1998) Arresting violence: A resource guide for schools and their communities adlı sunum ``Toronto: Ontario Public School Teachers` Federation`` ); kabadayılığı önlemeye ilişkin çeşitli stratejiler geliştirmişlerdir:
Yetişkinleri durumdan haberdar ve önleme dahil edin Kabadayıığın asla kabullenemez olduğunu açıkça ortaya koyun kabadayı/kurban problemlerine ayrılmış bir okul konferansı düzenleyin Okul bahçesinde, koridorlarında ve lavabolarında yetişkin kontrolünü ve dikkati arttırın önemsemeye, saygıya ve güvenliğe eğilin başkalarına zarar vermenin sonuçlarına eğilin saldırgan davranışların sonuçları uygulamada kararlı ve hızlı olun Tüm saldırganlık vakalarının takipçisi olun Okul idaresi, öğretmenler, ebeveynler arasındaki iletişimi geliştirin Okulda öğrencilerin sorunlarını, önerilerini anlatabilecek şikayet kutusu bulundurun Birlikte öğrenim aktivitelerini gösterin Kabadayılara öfke kontrolünde ve empati oluşturmalarında yardımcı olun İkili ilişkilerde pozitif olmaya özendirin
Ayrıca bakınız
Şiddet Okulda şiddet
Kaynakça
kaynakça
Dış bağlantılar
[http://elazig meb gov tr/download/siddet_eylem_plani doc Riskli yaşam şartlarinda koruma önleme ve müdahale hizmetleri Milli Eğitim Müdürlüğü Elaziğ ili eylem plani] [http://www shcek gov tr/portal/dosyalar/projeler/ProjeAydin/ProjeAydin asp Sosyal Hizmet Çocuk Esirgeme Kurumu Çocuk ihmal ve istismarina multidisipliner yaklaşım] [http://www unicef org/turkey/sy18/_cp33a html UNICEF Okulda şiddet sempozyum notları] cite book başlık=İlköğretim Okullarında Şiddet ve Taciz : İlköğretim Okullarının 7 ve 8 Sınıflarında Okuyan Öğrencilerin â??Okulda Şiddet` ve â??Taciz`e İlişkin Kavramsallaştırmaları yazar=M Cihat Özönder; Serdar Sağlam Erdal Aksoy; Şeref Uluocak; Gökhan V Köktürk yayımcı=KÖKSAV yıl=2005 id=ISBN 975-7430-32-3 [http://www beatbullying org/index html?template=text Kabadayılığı önleme: Kabadayılığın kabul edilmediği yeni bir dünya yaratmak] En icon [http://www bullying org Bullying org Yanlız olmadığınız yer!] En icon
Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki Kabadayılık maddesinden kopyalanmıştır Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir
|