08-22-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kültür Endüstrisi
Po*püler kültürü, yani radyo, televizyon, kitap, magazin ve gazeteleri popüler müziği mey*dana getiren tüm faaliyet ve düzenlemelerle, kültürel organizasyonları ve bu arada kültü*rün standartlaşmasını dile getirmek için kul*lanılan genel terim
Kültür endüstrisi terimi, bu tür endüstri*lerin kapitalizmin egemenliğini pekiştirip güçlendirmek için kullanıldığını savunan Frankfurt Okulu düşünürlerinde büyük bir önem kazanmıştır Buna göre, Frankfurt Okulu düşünürleri, kültür endüstrisinin ön*celikli amacının, bireyin kapitalizmi benim*semesini kolaylaştırmak olduğunu öne sü*rerler Yine, kültür endüstrisinin olumlayıcı kültürü, günlük yaşamın sorumluluğundan, ağır ve sıkıcı işlerinden çok az bir çaba ile geçici bir kaçış sağlayarak, oyalarıma ve zi*hinsel uzaklaşma yaratır
Kültür endüstrisi, bu amaca ulaşmak için birtakım standardizasyon teknikleri kullanır sıradan tepki mekanizmaları geliştirir, sözde bir bireysellik için uygun yollar ortaya koyar Bununla birlikte, Frankfurt Okulu mensuplarına göre, kültür endüstrisinin sun*duğu kaçış gerçek bir kaçış değildir, zira onun sağladığı kaçış ve dinlenme, İnsanları yalnızca yaşamI arındaki temel baskılardan uzaklaştırmaya ve çalışma azimlerini yeni*den yaratmaya hizmet eder
Öte yandan, kültür endüstrisi milyonlarca İnsanı hedef alırken, örneğin Adornoya göre, onları bir hesap kitap nesnesine, kültü*rel makinenin sıradan bir dişli ya da eklenti*sine indirger Buna göre, kültür endüstrisin*de müşteri kral ya da velinimet değildir; müşteriler kültür endüstrisinin öznesi değil, fakat nesnesidirler Yine, kültür endüstrisin*de, pazar için üretim kültür ürünlerini stan*dardize eder ve estetik formları asgari bir müştereğe indirger
|
|
|