| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Düalizm 
 
            Düalizm herhangi bir alanda birbirlerine indirgenemeyen iki karşıt ilkenin varlığını ileri sürme
    Bircilik ve çokçuluk terimleri karşılığıdır  Düalizm terimi,  felsefe ve Felsefe, varlık, anlam ve öz sorunlarının eleştirel bir yaklaşımla araştırılmasına ve varılan sonuçların sistemli bir biçimde ortaya konmasına yönelik düşünsel etkinlik  Yokluğa karşıt olarak var olan şey  Oluşa karşıt bir şey olarak, değişmeden aynı kalan gerçeklik  Boşluğa karşıt bir şey olarak, mekanda bir yer işgal eden kalıcı gerçeklik  
 teoloji başta olmak üzere farklı konularda çeşitli doktrinlerden bahsetmek ve bunları tanımlamak için kullanılabilir
  Bu doktrinlerin hepsinde iki temel maddenin (çoğunlukla zıt) var olduğu kavramı vardır  Bu zıtlıklar, özellikle de zıt güçler veya zıt Teoloji sözcük anlamı olarak tanrıbilim demektir  (Yunanca θεος, theos, "Tanrı", + λογος, logos, "bilim"), ilahiyat  Dine ilişkin olgu ve fenomenleri konu alan ve dinle ilgili olarak geniş kapsamlı bir senteze ulaşmayı amaçlayan disiplin  Tanrıyı ve insan yaşamının anlamını, vahyin verilerine dayanarak inceleyen disiplin   
 ontolojik veya epistemik kategoriler olabilir
   
 
 Felsefe alanında ilk dualist, antikçağ Yunan düşünürü Ontoloji Varlık bilimi
  [[Felsefe]]de, metafiziğin en temel kollarından biridir  Ontoloji varlık veya varoluş ile bunların temel kategorilerinin araştırılmasıdır  Varlık, var olduğu söylenebilen herhangi bir şeydir  Var olmanın birden fazla yolu olduğundan var olmak fiili muğlaktır  
 Anaksagorastır
  Anaksagoras, Yunan Filozof  MÖ 462 de yurdu olan Anadolu'dan Atina'ya göçtü  Anaksagoras tam anlamıyla bir akılcıydı  Ona göre yeryüzünü oluşturan süreç neyse,diğer gök cisimlerini oluşturan da oydu  Bu nedenle yeryüzü ile gökteki diğer cisimler aynı maddeden yapılmıştı  
 özdekle Agent, body, substance
 
 ruhu kesin olarak birbirinden ayırıyor ve sonsuza kadar da birbirlerinden ayrı kalacaklarını söylüyordu
  Anaksagorasın  nus adını verdiği bir ruh özdeksel yapıdadır ama yaratan olmak bakımından yaratanın karşısında bulunmakla, beraber birbirine indirgenemeyen temelli bir ikilik meydana getirir   
 
 Teolojide düalizm, tüm varoluşu ruh-madde, yaratan-yaratılanlar, öteki dünya-bu dünya gibi karşıt unsurlarla açıklayan bir bakış açısı olarak karşımıza çıkar
  Arkaik inanışlarda ise, tüm oluşumları açıklamakta kullanılan yine birbirine indirgenemeyen iki karşıt unsur vardır  Genel anlamda iyillik-kötülük, dişil-erkek ya da aydınlık-karanlık olan bu ikilik, Çin düşüncesinde Yin-Yang, Hint düşüncesinde Tamus-Satva, İran düşüncesinde Ahura mazda-Angra mainyu olarak karşımıza çıkar   
 
 Felsefede ise tüm varoluşlar ve oluşlar, yine birbirine indirgenemeyen karşıt iki unsurla tanımlanır
   
 
 Fransız düşünür Ruh İnsanda, aklın erdiği bilgileri anlayan, his (duygu) organlarından beyne gelen duyguları alan, bedendeki bütün kuvvetleri, hareketleri idare eden, kullanan ve kendisi parçalanmayan bir cevher, varlık
  İnsanların duygu organları ve hareket sinirleri, kalp ismindeki bir kuvvetin emrindedir  Bedenin dört yapı maddesi olan toprak maddeleri, su, hava ve ateş (hararet) ile yine insanda var olan nefis ve kalp kuvvetlerini bir arada tutan, çalıştıran kuvvet de, ruhtur  Kalbi (yürek başkadır), 
 Descartes de evrendeki bütün gerçeklikleri birbirine indirgenemeyen ruh ve özdek ikiliğinde toplar
  Dualizm, temelde tanrılık yer (öte dünya) ile insanlık yer (dünya) ayrımını ileri süren dinsel ikicilikten yansımıştır ve evrenin özdeksel birbirini yadsıyan gerici bir görüştür  Dualistlerin tümü idealisttir, çünkü özdensel yapının karşısında bir de ruhsal yapı olduğunu kabul ederler  René Descartes, 1591-1650 yılları arasın*da yaşamış, modern felsefenin kurucusu olarak ün kazanmış Fransız filozof  Temel eserleri: Regulae ad Directionem Ingenii [Aklın İdaresi İçin Kurallar], Principia Phi*losophiae [Felsefenin İlkeleri], Discours de le Mathade [Yöntem Üzerine Konuşma], Maditations Mataphysiques [Metafizik Dü*şünceler] 
 |