|  08-21-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Navlun Sözleşmeleri 
 
            Deniz hukukunda taşıyanın belirli bir ücret karşılığında, gemisini kısmen ya da tamamen taşıtana tahsis ederek ya da tahsis etmeksizin bir yükü deniz yoluyla taşımayı yüklendiği sözleşme
   
 
 Taşıyan, gemisinin tamamını ya da bir bölümünü taşıtana tahsis ederek denizde taşımayı yüklenmişse, buna çarter sözleşmesi denir
  (TK m  1016/b1) Buna karşılık taşıyan, parça mal olan belirli bir eşyayı denizde taşımayı yüklenmişse, bu navlun sözleşmesine kırkambar sözleşmesi denir  (TK m  1016/b2) Navlun sözleşmesi şu hususları içerir: 
 
 1) Taşıyan tarafından yapılan bir taşıma taahhüdü;
 
 2) Gemiyle taşımaya elverişli bir malın varlığı;
 
 3) Taşımanın denizde yapılması;
 
 4) Taşımanın gemi niteliğinde bir araç ile yapılması;
 
 5) Taşımanın ücretli olması
  Navlun sözleşmesi şekle tâbi değildir; ancak uygulamada genellikle konişmento düzenlenir   
 
 Bir navlun sözleşmesinde taşıtan olan kimse, bu sözleşmeye dayanarak ikinci bir sözleşmede taşıyan sıfatını alabilir
  Bu halde bir alt taşıma sözleşmesi vardır  Navlun sözleşmelerinin bir türü de, karma navlun sözleşmeleridir  Bu durumda taşıyan, yükü kara, nehir ve deniz yoluyla taşımayı taahhüt eder   
 
 Navlun sözleşmesinden taşıyan ve taşıtan yönünden bazı hak ve borçlar doğar
  Taşıyanın başlıca borçları, yükü taşıyacak gemiyi, yüklemeye hazır, sefere ve denize elverişli olarak yükleme limanında bulundurmaktır  (TK m  1019/1) Taşıyanın, navlun sözleşmesinden doğan en önemli hakkı ise bir ücret, yani navlun almaktır  Navlun, aksine bir hüküm olmadıkça para ile ödenir  Taraflar, navlun miktarını saptamakta serbesttir  Ancak, bugün navlun genellikle uluslararası sözleşmeler ile saptanmış olduğu için, taraflar çoğunlukla bunlara bağlı kalmaktadır  Navlunu ödeme borcu, kural olarak taşıtandadır  Ancak, eğer bir konişmento düzenlenmiş ve bundan navlunu ödeyecek olanın, malı alan kişi olacağı anlaşılıyorsa, navlunu ödeme borcu konişmentoya göre, yükü alacak olan kişiye geçer  Navlun alacağı, muaccel olmasından itibaren bir yıl içinde zamanaşımına uğrar   
 
 Taşıyanın, navlun alacağı için, astarya ve sürastarya ücretlerinde de olduğu gibi, yük üzerinde hapis hakkı vardır
  (TK m  1077/1,2) Navlun sözleşmesi, 
 
 1) pişmanlık navlunun ödenmesiyle hiçbir sebep gösterilmeden (TK m
  1040, 1042, 1090); 
 2) gemiye devlet ya da yabancı bir devletin elkoyması;
 
 3) taşınacak mallar üzerinde ithal ya da ihraç yasağı konması;
 
 4) yükleme ya da varma limanının ablukaya alındığı hallerde;
 
 5) savaş halinde (TK m
  1083); ve 
 6) imkânsızlık halinin (TK m
  1082) ortaya çıkması ile sona erer (dönme, kanuni fesih ya da kendiliğinden sona erme)  
 | 
	|  |   |