08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Selefiyye
Selefiyye ( Arapça: السلفية), bir Hami-Sami Dil Ailesi'nin Sami koluna mensup bir lisan Arap Yarımadası ve Kuzey Afrika'da halkın çoğunluğunca, Türkiye ve İran'da ise Arap azınlıklarca kullanılmaktadır
İslam dini mezhebi İslam, Allah'ın insanlara Hz Muhammed (sav) aracılığı ile gönderdiği son ilahi dindir
Arapçada seleme (Allah'a tamamen bağlanmak) kökünden gelen İslam sözcüğünün Türkçe anlamı "Allah'a ve onun buyruklarına kayıtsız şartsız inanan" demektir Bu kelime aynı zamanda, Hz Muhammed aracılığıyla ilkeleri bildirilen ve Müslüman adı verilen (Arapça İslamlığı kabul eden anlamına, müslim'den) 600 milyon insanı bünyesinde toplamış büyük bir dinin de adıdır
Ehl-i Sünnet mezhebidir
Selefiyye mezhebi, akıl ve nakil (Ehl-i Sünnet Alm Der Weg der Sünniten, Fr la voie d ahl-i Sunnat, İng The Sunni Path İslam dininde doğru itikat üzere olanlar Peygamber efendimiz Muhammed aleyhisselamın ve Eshabının (aleyhimürrıdvan) yolunda bulunanlar, bildirdikleri itikat üzere inananlar
Eshab-ı kiramın, Peygamber efendimizden naklen bildirdiklerini, olduğu gibi, hiçbir şey ekleyip çıkarmadan kabul edip, böylece inanıp, onların yolunda olup, onlar gibi inananlara Ehl-i sünnet
Kur'an ve
Sünnet) konusunda mutlak nakle inanır, akli çıkarımları kabul etmez İman esasları ile ilgili konularda Sünnet (Hz Muhammed'in örnek davranışları)
Sünnet (Cinsel organlara yapılan cerrahi işlem
Kur'an ve
Sünnetteki açıklamalar ile yetinip bunları aynen kabul eder Bu kabule müteşâbihler de dahildir, te'vîl (görünür anlam dışında bir başka anlamda kabul etmeref1) etmemekle beraber cisimleştirme (yani tecsîm) de yapmazlar
Sünnet (Hz Muhammed'in örnek davranışları)
Sünnet (Cinsel organlara yapılan cerrahi işlem
Eş'arilik ve Matüridilik kurulana kadar, Matüridîlik, ünlü Türk bilgini Matüridî'nin, Hanefî Mezhebi nin kurucusu İmam-ı A'zam 'ın açtığı yoldan yürüyüp, aklı ön plâna alarak geliştirdiği inanç sistemidir
Sünni Müslümanlar itikadi yönden Selefiyyeye bağlı sayılırdı Selefiyye itikadi konulara aklın karıştırılması konusunda Mu'tezile mezhebinin tam tersidir; Mu'tezile mezhebi nakli birinci sıraya koymakla beraber akıl ile çeliştiği durumlarda aklı kullanarak tevile gider ve genel olarak akılcı bir tutum benimserken Selefiyye itikadi konularda akla yer vermez, sadece nakil ile hareket eder Müteşabihler konusunda, müteşabihi olduğu gibi kabul ederken kastedilen manayı insanların bilemeyeceğini, konunun manasını Allah'a havale ettiklerini belirtirler Örneğin Fetih suresi 10 ayette (48/10) geçen ''Allah'ın eli'' ifadesini "Allah bir eli olduğunu ayette belirtmiştir, buna göre bir eli vardır fakat bu elin manası ve mahiyeti nedir biz bilemeyiz, bunu Allah'a havale ederiz" olarak cevaplandırırlar Hiçbir şekilde tevile gitmezler
Genellikle Hanbelî fıkıh mezhebine bağlı olduğunu idda eden Vehhabiler Selefi olduklarını öne sürmektedirler Bugün Vehhabilerin en yoğun olduğu bölge Suudi Arabistan'dır Mülahaza: Vehhabiler, müteşabih ayetleri cisme mahsus olan anlamlarda kabul ettikleri için, onlar hakkında selefiler demek doğru olmayıp yalan olur Dolayısıyla kendilerine selefiler diyenler denmelidir İman GörüşüBüyük Selef alim ve muhaddislerinin iman konusundaki görüşü genelde şöyledir:
''İman kalp ile tasdik, dil ile ikrar ve ameldir ''
Selefiyyeye göre amel imanın bir parçası olduğu için, eğer amellere gereken özen gösterilmezse, iman hem nicel hem de nitel açıdan azalır Tam tersinde; eğer amellere çok fazla önem verilirse ve şahıs ameli yönden kendisini geliştirirse, imanı hem nicel hem de nitel açıdan artar
|
|
|