08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hep O Şarkı
düzenleEylül 2007
Hep O Şarkı Yakup Kadri`nin son romanıdır ama romanlarının taşıdığı zamansal bütünlük bakımından zincir romanlarından ilki olarak düşünülmelidir Roman, Yakup Kadri Karaosmanoğlu
Abdülaziz, Abdülaziz tanrının sevgili kulu anlamına gelir
V Murat ve Osmanlı padişahı
Abdülhamit`in hükümdarlık zamanlarında geçer Bu açıdan övülmeye değer
Kiralık Konak`tan önce geldiği düşünülebilir
Romanın diğer bir özelliği de Kiralık Konak (kitap)
Yakup Kadri, olayları sadece bu romanında bir kadın karakterin birincil ağzından aktarır Münire, kendi hayatını anlattığı bir kitap yazmaktadır ve aslında bu kitap "Hep O Şarkı" dır
Münire, romanı yazdığında artık yaşlı ve dul bir kadındır Romanda hayatını anlatır ama hayatı aslında bütün hayatı boyunca aşık olduğu ve hayatı boyunca da kavuşamadığı Cemil Bey ile aralarındaki aşktan ibarettir Münire, 50 yaşını geçmiş artık hayatın geride kalan kısmına bakarak yaşayan, yaşanmamışlıkları düşünerek kalan hayatını geçiren sade bir dul kadın; Hep O Şarkı da pişmanlıkları anlatan acıklı bir aşk romanı
Romandaki karakterler, sıradandır Diğer romanlardaki karakterler gibi hayatlarında büyük fırtınalar yaşamazlar Yaşasalar da bunlar romanın bütünlüğü açısından kitapta yer bulamaz
Yakup Kadri`nin diğer romanları gibi Hep O Şarkı, toplumsal olayları anlatma kaygısını diğer romanlarına göre daha az taşır Bu tür toplumsal vurguları yapıp Yakup Kadri Karaosmanoğlu
Kiralık Konak`a son derece güzel bir giriş yapsa da ama aslında hep bireyselleşip olgunlaşamamış, hayata karşı Kiralık Konak (kitap)
Kiralık Konak`taki Seniha`nın yarısı kadar bile direnç göstermemiş bir kadınla hemen hemen aynı çizgide yaşamış bir adamın yarım kalmış duygusal ilişkisini anlatır
Kitapta olaylar, mekan olarak yalı ve konakta geçerken yalıda iyimser, konakta ise daha karamsar olaylar aktarılarak yalı ve konak kavramlarına atıfta bulunur yazar Bu yönden Kiralık Konak (kitap)
Kiralık Konak kitabına ilk selamını verir ama son işaret değildir Cemil Bey`i üçüncü kez romana sokarken değişen Kiralık Konak (kitap)
İstanbul`u anlatmak için "redingot" tan bahseder ki bu da Kiralık Konak romanının girişinde İstanbul`un değişen çehresini anlatmak için seçilen sembollerdir Aynı şekilde Nur Baba`daki Bektaşi yaşamına da Münire`nin teyzesi aracılığıyla atıfta bulunur
Yakup Kadri, bu romanıyla diğer romanlarında tükettiği, defterini kapattığı saraya yakın, eski İstanbullu üst zümrenin hayatını anlatır ve zincirin diğer halkası romanları için giriş yapar Ne yazık ki, bu romanı ön plana çok çıkmamıştır ama Yakup Kadri`nin bütünselliğini anlamak için Hep O Şarkı`yı okumak ve anlamak çok önemlidir
Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki Hep O Şarkı maddesinden kopyalanmıştır Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir
|
|
|