|  08-20-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Süleymanhüyüğü, Gülağaç 
 
            Süleymanhüyüğü, Türkiye
 
 Aksaray
 
 
 Bilgiler
 
 
 Nüfus
 236 http://www
  yerelnet  org  tr/koyler/koy  php?koyid=265333 (2000) 
 Posta Kodu
 68900
 
 
 Alan Kodu
 0382
 
 
 Yönetim
 
 
 Coğrafi Bölge
 İç Anadolu Bölgesi
 
 
 İl
 Aksaray
 
 
 İlçe
 Gülağaç
 
 
 Süleymanhüyüğü, Aksaray ilinin Gülağaç ilçesine bağlı bir köydür
  Köyün tarihi hakkında yapılan araştırmalar neticesinde köyü kuran AVANGIZOĞULLARI OGUZ TÜRKLERİnden BAYAT kolunudan gelir  BAYATLAR Oğuzların 24 boyundan biridir  Oğuzların soylu sayılan Bozok kolu içerisinde yer almışlardır  Oğuz Han'ın altı oğlundan olan Gün Han oğlu Bayat'tan geldikleri sanılmaktadır  XI  yy öncesinde Siri Derya ırmağı kenarında yaşıyorlardı  Bir kısmıda bu nehrin kuzeyini yurt tutmuştu  XIII  yy daki Moğol istilası sırasında öteki Türk boyları gibi Bayatlarda Anadolu ve Suriyeye göç ettiler  Suriye den de Anadoluya göç edenler hayvancılık nedeniyle yazları Anadoluda kışları Suriye tarafında geçirmeye başladılar  Bu göç nedeniyle gelip gidenlere ŞAM BAYATlılar olarak adlandırıldılar  17  yüzyıl da Şambayadı kolundan bazı oymaklar Karaman yöresine yerleşmiş,bir bölümüde Adanaya göç etmiştir  15 ve 17  yüzyıllarındaki Osmanlı kayıtlarında Orta ve Batı Anadoluda Bayat adlı 42 yer kayıtlara geçmiştir  Bayat'lar büyük şahsiyetler çıkarmış boyların başına gelir
  Oğuzların büyük manevi şahsiyeti Dede Korkut (Korkut Ata) Bayat'tan olduğu gibi, büyük şair Fuzuli' de Şambayatı boyuna mensuptur  İran seferleri ve onu izleyen Avusturya seferleri, hızlı nüfus artışının görüldüğü ve işsiz genç sayısının çoğaldığı XVI  Yy sonlarında, Celali İsyanlarına yol açar  Celaliler şiddetle ezilir, onbinlerce kişi İran'a kaçar
  Bu büyük ayaklanmalar sonucu Sivas'tan Kütahya ve Afyon'a değin Orta Anadolu ve Çukurova, belini doğrultamayacak biçimde çöker  Çukurova'nın büyük kısmında 19  yüzyılın ikinci yarısına kadar bir daha ekim yapılamaz  Anadolu'nun başka yerlerinde de tarım alanları boşalır  Osmanlı Devleti bu boşalan yerleri "şenlendirmek" amacıyla 1691 yılında geniş çapta bir göçebe yerleştirme hareketine girişir  Böylece, aynı zamanda göçebe-yerleşik çatışmasının azalacağı ve göçebelerinin "Celaliler'e" karışıp karışıklıklar çıkartmalarının önleneceği umulur  Osmanlı belgelerinde, göçebelikten yerleşikliğe geçişe, "Türkmenlik' dan çıkma" denilir  Anadolu'da birkaç yüzyıllık dönem içinde, pek çok Türk boyu yerleşerek "Türkmenlik'ten" ÇIKMIŞ, tarım köyleri kurmuştur
  16  yüzyılda belli başlı tam göçebe toplulukları olarak kışları Halep civarında, yazları uzun yayla ve Sivas güneyinde geçiren Halep Türkmenleri ,Mardin Güneyinden gelip Erzurum ve Erzincan'da yaylaya çıkan Bozulus ve Amik ovasıyla Çukurova ovasında konaklayan Dulkadirlilerin bir bölümü görülür  17  yüzyılda bu tam göçebe boylar arasında dahi kendiliğinden yerleşikliğe yönelenler olur  Hatta bazı boylar köylüleri oturdukları köyden kovarak yerlerine kendileri geçerler  1691 de "Türkmenlikten Çıkarma" kararı alınınca, Bozulus'a orta ve Batı Anadolu da toprak sağlanır  Kırşehir ,Nevşehir, Akşehir, Ilgın, Afyon, Kütahya, Balıkesir, Saruhan-Aydın, Isparta ve Denizli çevresine çeşitli Bozulus oymakları yerleştirilir  Yerleştirmede bir köye tek bir oymağı değil bir oymağı bölerek üç dört ayrı oymağı yerleştirmeye dikkat edilir  Böylece, boy örgütlenme ve dayanışmasını yok etme amacı güdülür  Kabilenin yeniden toplanıp göçebeliğe geçmesi, dağılma sonucu güçleşir  Gerçekten Batı ve Orta Anadolu daki bu yerleştirme, genellikle , başarılı olur  AVANGIZOĞULLARI da Çukurova da ŞAMBAYAT ta ilk konaklayan TÜRKMENLERdendir  Aşirettten bir bölümü Karaman ın Şambayat mahallesini bir bölümüde şu anda köyün karşısında bulunan DÜĞÜZ köyünde konaklamışlar  Bunlar ALİ SARVAN ve KİRLİ İBRAHİM adında iki kardeştir  KİRLİ İBRAHİM Düğüz köyünden bir kıza aşık olur ve onu alıp HASAN DAGI etrafında yaşayan bir yörük çadırına sıgınır kız doğum esnasında vefat eder  Kızın yakınları ALİ SARVAN ve KİRLİ İBRAHİMİ bulup yanlarına yerleşmeleri konusunda ikna ederler  Önce düğüz köyünde kalırlar  Köyün kurulu bulunduğu yere Düğüzlüler KARŞI derlermiş  Burada deve dikenleri ve otlakların bol olmasından dolayı AVANGIZOĞLULLARI KARŞIYA yerleşmeye karar verirler  Bilinenin aksine DÜĞÜZ ve SÜLEYMAN HÜYÜĞÜ köyleri arasında kalan topraklar bol su ve sazlıklarla kaplıydı  Arazilerin büyük bölümü Süleyman ,Hamdi ve Vehbi adında Düğüz ve NEVŞEHİR de yaşayan şahıslara aitti  Köye yakın mevkide bulunan HÜYÜK te SÜLEYMAN adında bir şahıs vefat eder  SÜLEYMANIN ÖLDÜĞÜ HÜYÜK anlamıda söylenmeye başlanmış ,bir süre sonrada SÜLEYMAN HÜYÜĞÜ olarar dilimize yerleşir  Süleymanın buraya yerleşen AVANGIZOĞULLARIyla savaşıp onları kovdugu gerçek dışıdır  Şu anda köyde yaşayan Bektaşlar, Köseler, Dervişler ve Çavuşlar kabilelerinin ataları KİRLİ İBRAHİM ve ALİ SARVAN dır  Daha sonraları köye Nevşehir ve Adana' dan başka aileler gelip yerleşmiştir  Köyün toprakları Hitit, Roma ve Bizans İmparatorluklarından sonra Anadolu Selçukluları , Karamanoğulları ve Osmanlı Devleti elinde kalmıştır  Köy Kurtuluş Savaşı sırasında işgale uğramamıştır  Köyde eski kuyular Ermeni mezarları ve HÜYÜK ten başka gün yüzüne çıkan önemli bir tarihi eser yoktur  Yaklasık 40 sene önce köylülerden birkaçı avrupaya çalişmaya giderler  Aslında bu gidiş köyün kaderini belirlemiştir  Çünkü köyde avrupaya gitmeyen aile çoktur  Özellikle Yurtdışında Hollanda ,Avusturya İsviçre ,Fransa ve Almanya'da yurtiçinde de Ankara,Adana,İzmir,Karaman,Hacıbektaş gibi yerlerde yaşayan SÜLEYMANHÜYÜK lülerde vardır  
 Kaynak : Wikipedia
 
 | 
	|  |   |