|  08-20-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Otomobil Terimleri A 
 
            A
 
 A SÜTUNU : Otomobilin orta gövdesinin önünde yükselen, tavanı taşıyan sağ ve sol köşede bulunan ve içinde pasif güvenlik unsuru destekleri olan sütun
  ABAT VENT : Speedster otomobillerde kullanılan alçak ön cam veya rüzgar kesici çıkıntı
 ABAXIAL: Dingil harici yapı
  ADEZYON: Sıvıların veya madenlerin birbirlerine yapışmasını sağlayan kuvvete adezyon denir
  Aerodinamik (otomobil)
 AKICILIK DERECESİ (Viskozite): Bir sıvının akışkanlığa karşı gösterdiği direnç
  Genellikle belli bir hacimdeki sıvının belli bir çaptaki delikten akma zamanının belirlenmesi ile ölçümlenir  AKS: Otomobil eksenine dik, tekerleri taşıyan bir veya birden fazla tekerleği barındıran bir mildir
 AKSELERASYON: İvmelenme, otomobilin hızlanması
  AKTARMA ORGANLARI: Motor gücünü tekerleklere aktaran organlardır
  Pek çok parçadan oluşur ve motor gücünü tekerleklere şanzıman üzerinden aktarır  Şanzıman, şaft, diferansiyel, aks temel unsurlardır  AKTİF GÜVENLiK:Otomobilin kaza durumuna girmesini engellemeye çalışan ve güvenliği arttıran elemanların tümü
  ABS ve BAS sistemlerine sahip frenler, yol tutuşu düzenleyen ESP, gelişmiş süspansiyon sistemi, iyi durumdaki lastikler gibi etkenler  AKÜMÜLATÖR: Akümülatörler elektrik enerjisini kimyasal enerji halinde depo eden ve bu enerjiyi tekrar elektrik enerjisine dönüştüren araçlardır
  Motorun hareketinden elektrik üreten parça olan alternatör ile şarj olur  Motor çalışmazken elektrik üretilmez ve şarj olmaz  Aracın ilk çalıştırılması (start / marş) için ve araçtaki elektrikli cihaz ve sistemlerin çalıştırılması için akümülatöre ihtiyaç duyulur  AKÜMÜLATÖR KAPASİTESİ : Akümülatörün 20 saat sürede verebileceği akım miktarı (Ah)
  ALTERNATÖR: Alternatif akım üreten ve düşük motor hızlarında bir dinamodan daha yüksek enerji üreten jeneratör
  ALT ÖLÜ NOKTA (A
  Ö  N): Pistonun silindir içinde inebildiği en alt noktada, yön değistirmek için bir an durakladığı yerdir  Kısaca A  Ö  N  olarak belirtilir  AMPERMETRE: Aküye girip çıkan akım miktarını ölçen ve gösterge tablosunda bulunan bir ölçü aleti
  AMORTİSÖR: Otomobilde yayları frenleyerek ani yaylanmaları önleyen ve sarsıntıları azaltan düzenek
  ANA YATAKLAR: Motorda krank milini taşıyan yataklardır
  ANTİFRİZ: 0 derece ve altında radyatör suyuna katılarak suyun donmasını önleyen kimyasal madde
  Antifriz ayrıca radyatörü ve soğutma sistemini pas ve korozyondan korumak amacıyla da kullanılır  Donma noktası -12 derece olan saf antifriz, su ile karıştırıldığında karışımın donma noktası -65 dereceye kadar düşürülebilir  Antifriz - su karışımında antifriz oranı arttıkça donma noktası bir dereceye kadar düşer, daha sonra tekrar yükselir  Bu nedenle doğru miktarda su ile karıştırılması önemlidir  Su oranı yüzde 70'i aşarsa donma yüzde 30'un altına düşmekte ve hararet tehlikesi başgöstermektedir  
 Türkiye iklim koşullarında maksimum koruma için yüzde 33 ila yüzde 50 arasında antifriz kullanımı tavsiye edilmektedir
  Karışım yaparken sert sulardan kaçınılması gerekir  Çünkü sert sular antifrizin içindeki koruyucu katkıların etkisini azaltır  Bu nedenle soğutucu karışımlarında musluk suyu yerine yumuşatılmış veya arıtılmış su kullanılır  "Antifriz eklenmesi veya değiştirilmesine bomemetre ile ölçüm yapıldıktan sonra karar verilmelidir" düşüncesi de antifriz kullanımında yanlış bir bilgidir  Bomemetre cihazı, sadece karışımdaki etilen glikol miktarını ölçer  Formülündeki koruyucuların durumu hakkında bilgi vermez  Dolayısıyla, antifrizin soğutma sistemini koruma gücünü ölçemez  
 AQUAPLANING: Su birikintilerinden geçerken lastiklerin profilinden suyun kenara çıkamamasından kaynaklanan aracın lastiklerinin yerle ile temasının kalmaması sonucunda suya girdiği yönde veya tam olarak savrularak hareket etmesi
  ATALET: Bir cismin herhangi bir hareket yönüne veya hız değişikliğine karşı gösterdiği dirençtir
  ATESLEME AVANSI: Silindirde sıkıştırılan yakıt-hava karışımının ateşlendikten sonra tamamen tutuşabilmesi için gereken süredir
  ATESLEME BOBINI: Atesleme sisteminde transformatör gibi görev yaparak batarya voltajını binlerce voltaja yükseltir
  Bu yüksek voltaj bujinin tırnakları arasında kıvılcım meydana getirir  ATESLEME NOKTASI: Motorinin sıkıştırılma sonucunda silindir kafasındaki sıcak gazların içine püskürtüldüğü anda kendiliğinden ve hemen ateş alma sıcaklık noktasına ateşleme noktası denir
  ATESLEME SIÇRAMASI: Yanlış bujinin karısımı tutuşturmasına atesleme sıçraması denir
  Ateşleme sıçraması genellikle buji veya distribütör kapağının ya da tevzi makarasının hatalı oluşundan meydana gelir  ATESLEME SIRASI: Motor silindirlerinin ateşlenme sırası veya silindirlerde güç zamanının meydana geliş sırasıdır
  ATESLEME SISTEMI: Silindirlerde sıkışan hava-yakıt karışımının yakılabilmesi için bujilere yüksek voltajlı kıvılcım sağlayan sistem
  Batarya, ateşleme bobini, distribütör, kontak anahtarı, kablolar ve bujiler bu sistemin parçalarıdır  ATMOSFERIK BASINÇ: Dış hava ağırlığının aşağıya doğru basma kuvvetine atmosferik basınç denir
 AUTODIMMING: Dikiz aynalarında kullanılan duyarlı aynanın ışığı daha yoğun kırarak, kararması
  AYARLAMA: Motorun en iyi sekilde çalışabilmesi için yapılan motor ayarları
 
 Kaynak : Wikipedia
 
 | 
	|  |   |