Konu
:
Kara Kutu Neleri Kaydetmesi Gerekir?
Yalnız Mesajı Göster
Kara Kutu Neleri Kaydetmesi Gerekir?
08-20-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Kara Kutu Neleri Kaydetmesi Gerekir?
Neleri kaydetmesi gerekir?
Kara kutular kullanıldıkları uçaklara göre farklılıklar gösterirler
En detaylı kayıt büyük yolcu uçaklarında yapılır
Küçük bir uçakta kaydedilecek parametre sayısı ve çözünürlükleri uçağın kullanılacağı sınıfa göre değişir
2 kişilik bir akrobasi uçağında kaydedilecek veriler 15 ile 20 arasında değişir
Bu konuda referans olarak SAE AS 8039A dokümanı referans alınabilir
Büyük uçaklarda ise 88 temel parametre vardır
Bu parametrelerin türetilmesi ile bir uçakta toplam kaydedilecek bilgi belli olur
Yolcu uçaklarında bu kriter sayısı 250 ye yaklaşabilir
Bu veriler bir kaza olması durumunda incelenir ve kaza nedeni anlaşılır
Örneğin Pilotun motor gücünü arttırdığı Güç kolu nun herhangi bir andaki değeri motor gücü değeri ile aynı değilse güç kolu ile motor bağlantısı kopmuştur diye yorumlanabilir
Bu bilgiler kokpit ses kayıtları ile kıyaslanarak emin olunur
Şayet arıza fark edilmişse pilot bunu yere bildirmeye çalışacak, bu konuşmalar da karakutuda kaydolacaktır
Bu kayıtlar sadece kaza durumunda değil, aynı zamanda bir öğrenci pilotun uçuş performansının değerlendirilmesinde de incelenebilir
Aşağıdaki listede verilenler orta büyüklükte bir uçakta kaydedilecek 88 parametreden bazılarıdır:
Kara kutunun iki yönlü görünüşü
(1)
Zaman;
(2) Basınç irtifası;
(3) Hava hızı;
(4) Baş doğrultusu;
(5) İvme (Dikey);
(6) Yunuslama durumu;
(7) Roll durumu;
(8) Pilotun Teslsizi açma kapamaya elle müdahalesi;
(9) Motor gücü;
(10) Autopilot çalışıyor mu?;
(11) Uzunlamasına ivme;
(12) Yunuslama Kontrol verisi;
(13) Lateral Kontrol verisi;
(14) Rudder pedal verisi;
(15) Asli yunuslama kontrol yüzey pozisyonu;
(16) Asli lateral kontrol yüzey pozisyonu;
(17) Asli yalpa kontrol yüzey pozisyonu;
(18) Lateral ivme;
(19) Yunuslama yüzey kontrol posisyonu;
(20) Kokpittte flap yüzey seçimi, firar kenarı;
(21) Kokpittte flap yüzey seçimi, hücum kenarı;
(24) Dış ortam sıcaklığı;
(25) Otopilot durumu;
(26) Radyo irtifası;
(32) Hücum açısı;
(33) Hidrolik basınç;
(34) Yer hızı;
(68) Fren basıncı;
(75) DC elektrik dağıtıcı statüsü;
Kaynak : Wikipedia
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul