08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Deizm ( Uzun Anlatım )
Deizm veya yaradancılık, evreni bir tanrının yarattığına inanmakla beraber yaratıcının evrene hiç bir müdahalesi olmadığını savunan görüş Tanrının evrene müdahalesi açısından "[ame="http://tr wikipedia org/wiki/Teizm"]teizm[/url]" kavramından farklıdır
Deistler genelde doğaüstü olayları (kehanet veya mucizeler), yaradanın dinlerle olan bağını, [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Kutsal_metinler"]kutsal metinleri[/url] ve ortaya çıkmış bütün dinleri reddederler Bunun yerine; deistler doğru dini inanışların insan mantığında ve doğal Dünya'nın kanunlarında görmeyi tercih ederler Bu doğrultuda da; varolan tek bir tanrının varlığını kabul ederler
Sözcük anlamı [değiştir]
Deizm Latince "deus" (tanrı) sözcüğünden gelir
Deist kelimesinin ilk kez kullanımı Pierre Viret tarafından Instruction Chrestienne ([ame="http://tr wikipedia org/wiki/1564"]1564[/url]) isimli yapıtında olmuştur İngiltere'de de Robert Burton Melankolinin Anatomisi ([ame="http://tr wikipedia org/wiki/1621"]1621[/url]) eserinde kullanmıştır
TDK Sözlüğünde deizm, "Tanrı'yı yalnızca ilk sebep olarak kabul eden, Tanrı için başka herhangi bir güç ve nitelik tanımayan, vahyi reddeden görüş, tanrıcılık olarak tanımlanmıştır
Tarihi
Deist düşünce; eski zamanlardan beri (örn [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Heraklitos"]Heraklitos) vardır Deizm kelimesi ise; 17'inci yüzyılda özellikle İngiltere'de kullanılmaya başlamıştır
Doğa dinine inanış 17'inci yüzyılda [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Avrupa"]Avrupa[/url]'da bir devrim olmuş; birçok kültür bu akıma destek vermiştir
Rönesans dönemindeki hümanist yaklaşım; Avrupa'nın klasik Roma ve Yunan dönemindeki düşünceleri çalışmaya itmiştir
Bunun yanı sıra; eski dokümanların analiz edilmesi doğrultusunda ve bilimin de sunduğu olgularla tarihte ilk defa Hıristiyan toplumlar tarafından İncil eleştirilmiştir Yapılan araştırmalar doğrultusunda; Dünya tarihi'nin İncil'de anlatıldığından çok daha farklı olduğu ortaya çıkmıştır
[ame="http://tr wikipedia org/wiki/Mitoloji"]Mitoloji[/url] üzerine yapılan araştırmalarda da; birçok dinin kendinden önceki dinlerden örnekler alarak hikâyelerde karakterlerin isimlerini değiştirerek kullandığını ortaya çıkarmıştır
Bu doğrultuda; Hristiyanlığın birçok din arasındaki dinlerden biri olduğunun farkına varılmış; ve hiç bir şeyin bir dinin diğerinden daha iyi ya da daha doğru olduğunu ispatlamayacağına inanmışlardı
Dinlerle anlaşmazlıklar [değiştir]
Avrupa [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Reformizm"]Reformizm[/url]'in başladığından bu yana yaşadığı dini savaşlarla oldukça sorun yaşamıştı [ame="http://tr wikipedia org/wiki/1642"]1642[/url]'de Herbert'in De Veritate yayımlanmış; 30 yıl savaşı Avrupa'da 25 yıl boyunca yaşama standartlarını oldukça zorlamıştı O kadar büyük ve yokedici bir dini savaştı ki; [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Almanya"]Almanya[/url]'daki nüfusun %15 ila %20'si bu savaşlarda öldü Daha da yakın olarak; İngiliz İç Savaşı'nda kral ve parlemento karşı karşıya gelmişti
[ame="http://tr wikipedia org/wiki/Tarikat"]Tarikatların[/url] uyguladığı yoğun şiddet; geniş anlamda duyguların reddedilmesine yol almıştı Bu ayrıca; doğal dini doğrulara insanları yönetti Evrensel olarak kabul edilebilecek doğrular, doğa'nın kanunu veyahutta insan mantığının içindeki kanunlara ilgi duyuldu
Bilimde ilerlemeler
17'inci yüzyıl bilimde oldukça fazla yeniliklerle karşılaştı [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Mikolaj_Kopernik"]Kopernik[/url], [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Johannes_Kepler"]Kepler[/url] ve [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Galileo_Galilei"]Galileo[/url] Dünya'nın [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Kainat"]kainatın[/url] merkezi olduğu düşüncesini yoketti ve kainatın gösterilmeye çalışıldığından oldukça büyük olduğunu ortaya sundu Bu uyuşmazlıklar dini otoritelerce büyük tepki gördü; ve Galileo dince kabul edilmiş görüşlerin karşısında bir buluş sunduğu için yargılanması en belirgin örneklerindendir
Bu doğrultuda din inanç ve mantık konusunda bir otorite olsa da; artık bilimsel konularda bir otorite değildi
[ame="http://tr wikipedia org/wiki/Isaac_Newton"]Isaac Newton[/url]'un evrensel yer çekimi; Dünya'da ve uzaydaki nesnelerin davranışını açıklamasıyla, doğal evren'in doğa kanunlarıyla yönetildiğini ortaya çıkardı Bu [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Teoloji"]teoloji[/url] de (Watchmaker anolojisi) Tanrı'nın kainatı yarattığı, doğa kanunlarına uygun bıraktığı ve sahneden çekildiğini önerdi
Bu doğrultuda; dini mucizeler altında anlatılan doğa üstü olayların da doğa kanunlarına aykırı olması büyük fikir ayrılıklarına sebebiyet verdi
Deizmin özellikleri [değiştir]
Deizm konsepti; belli bir merkezi, temsilcisi, ya da belirgin kanunları olmadığı için birçok değişik bakış açısına sahiptir Ancak; Deizm'in merkezinde iki kural bulunmaktadır - İlan edilmiş her dinin reddi
- Mantığın bize dini doğruları öğretebileceği
Eleştirici deizm öğeleri şunları içerir:- Tanrı tarafından ilan edilmiş veya yazıldığı iddia edilen kitaplara sahip olan dinlerin reddi

- İlahi olduğu savunulan kitapların Tanrı'nın sözü olduğunun reddi

- Mucizelerin ve kehanetlerin reddi

- Dini bilinmez öğelerin reddi

- Kutsal kitaplardaki yaratılış hikâyelerinin ve insanların doğuşta günahkar olduklarının reddi

- Kaynağı ilahi ilan edilen tüm dinlerin reddi

Yapıcı deizm öğeleri de şunları içerir:- Tanrı vardır ve kainatı yaratmıştır

- Tanrı insanların mantıksal davranmasını ister

- İnsanların ruhları ölümden sonra hala vardır, bu doğrultuda ölümden sonra yaşam da vardır

- Yaşam sonrasında, Tanrı iyi davranışlarımızı ödüllendirecek, kötü davranışlarımızı cezalandıracaktır
Bu konu deistlere göre değişiklik gösterir
Kişisel olarak deistlerin düşünceleri oldukça geniş ve değişiktir Bazıları aralarında kendilerini asıl hristiyanlar olarak da ilan etmiş; İncil'den mucizeleri, kehanetleri ve bilinmezleri çıkartarak; İsa'nın insanlara iyilik öğretmek isteyen biri olduğunu sunmuşlardır Örnek olarak [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Thomas_Jefferson"]Thomas Jefferson[/url]; bu öğeleri çıkartarak Jefferson İncili'ni yazmıştır
Radikal olarak da; hristiyanlığı ve tüm dinleri tamamen reddeden ve mantık aramayan deistler de mevcuttur Radikal deistler de dindar insanlar tarafından genelde [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Ateist"]ateist[/url] olarak görülmüştür
Günümüzde deistler
Modern deistler klasik deizm inanışını, modern felsefe ile birleştirerek günümüz bilimiyle kullanmak istemişlerdir Bu doğrultuda da birçok yeni inanışın çıkmasına sebebiyet vermiştir
Eski deizm inanışında; Tanrı ile kişisel bir diyalog veyahutta karşılaşma mümkün gösterilirken; günümüzde Tanrı'nın insanüstü olduğu ve Tanrı'yı anlamanın insan mantığı sınırları içinde olmadığına inanılmıştır
Bunun yanı sıra; [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Agnostisizm"]Agnostisizm[/url], Evrenselcilik ve [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Panteizm"]Panteizm[/url] de başta olmak üzere; birçok felsefi akımın ortaya çıkmasıyla Deizm'e olan ilgiyi düşürmüştür
[ame="http://tr wikipedia org/wiki/Pandeizm"]Pandeizm[/url], Deizm'in [ame="http://tr wikipedia org/wiki/Panteizm"]panteistik[/url] formudur
Deizm ile ilgili eleştiriler
Deizm düşünce sisteminin dini konularda insan düşüncesini reddettiği ve insan düşüncesinin tanrı kavramını algılayacak yeterliliğe sahip olmadığı öngörülerek eleştirilir Cennet ve cehennem kavramı kilise, sinagog, cami, tapınak ya da diğer mabetleri, tanrıyla kul arasındaki ibadete rehberlik edildiği önerilen papaz, imam, şaman, rahibe, rahip, kardinal, şeyh vb dini görevlileri ve peygamberleri reddederler
Alıntı
Wikipedia
|
|
|