Yalnız Mesajı Göster

Post Yapısalcılık:Dil Bir Göstergedir

Eski 08-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Post Yapısalcılık:Dil Bir Göstergedir




Gösteren-Gösterilen-Gösterge ilişkisi

Bir araba varBu arabanın yağ göstergesi var,yağın durumunu gösterenBir de gösterge ile yağ arasındaki iletişimi,göstergenin
yağın durumundan haberdar olmasını sağlayan mekanizma var Yani:

1-YağGerçek yaşamgösterilen
2-mekanizmaHarfler,kelimeler cümlelergösteren
3-GöstergeDil gösterge

Şimdi burdaki durum şundan ibaret,postyapısalcı dil felsefecileri diyor ki;
Arabadaki bir gösterge yağın durumunu,azlığını,çokluğunu gösterebilirAma yağın ne olduğunu,yağın yapısının ne olduğunu,nelerden oluştuğunu gösteremez

Gösterge yerine dilyağ yerine gerçek yaşam kelimelerini kullanalım
Dil,gerçek yaşamın durumunu,pratik işlevsel olarak anlatabilir ama gerçek yaşamın ne olduğunu,gerçeğin yapısının ne olduğunu anlatamaz

Yağın yapısı,gerçeğin kendisi şudur budur diyen bir göstergeye,dile kesinlikle inanmayınız,kafadan yanlış bir şeyler anlattığını söyleyebiliriz,demekteler
Çünkü dilin,göstergenin böylesi bir yeteneği,kabiliyeti yok

Peki gerçeğin ne olduğunu nasıl bulacağız,bileceğiz ve anlatacağız diye sorulduğunda:
-Elimizdeki gösterge gerçeği bulmaya da bilmeye de ifade etmeye de yetmezO yüzden bu soruları sormamak lazım
Bu soruların kendisi yanlış demekteler

1-YağGerçek yaşamgösterilen
2-mekanizmaHarfler,kelimeler cümlelergösteren
3-GöstergeDil gösterge

Bu eşitlemeye göre bir göstergenin yağın yapısı hakkında bilgi verebildiğini iddia etmek "saçma" bir şey olacaktır Açık ki böyle bir şey yapamaz Göstergenin varoluş amacına uygun değildir

Bu noktadan sonra göstergenin oluşturduğu söylemlerin varoluş amacının dışına çıkmaması için yapılacak,dikkat edilecek 3 şey vardır:
1-Herşey olumlanacak
2-Her şey olumsuzlanacak
3-Nötr bir dil kullanılmaya çalışılacaktır ki bu da şiiir gibi sanatsal-estetik dile tekabül eder

Dil felsefecileri 2 ve 3 numaralı seçenekleri tercih ederlerAmaç dilin ikili-ikiye bölen yapısından düşünme süreçlerini korumak ve dilin haddini aşan yorumlara geçiş yapıvermesini engellemektir

Eleştiriler:
1-Dil felsefecilerinin bakış açısında zaman-tarihsellik yokru
2-Dil felsefecileri insanı "dil hapishanesine" mahkum etmiştir
3-Bu sistemde değişim nasıl mümkün olacaktır?

Dilin bir gösterge olması doğru bir tespit olmakla birlikte, sırf olumsuzlamaya dayanan bir düşünce kendi içinde,kendi kendisiyle çelişen bir noktaya gelir
Amaç: Sistemi düzeltmek
Yol: Sistemi düzeltme yolu
Ben: Sistemi düzeltme yolunda sistemi düzeltmek için yürümekteyim


Sistemi düzeltme yolunda sistemi düzeltmek için yürümenin sistemi düzeltmek amacına varmasının mümkün olmadığını daha önce açıklayarak, söylemiştim
Ben amaç ve yol bir oldukları ve birbirlerine gönderme yapıp durdukları için ,buradaki asıl ama fark edilmeyen amaç: Sistemi düzeltme yolunda yürümektir denebilir
Yani amaç,sistemi düzeltmek, değil
Sistemi düzeltme yolunda yürümektir
Sistemi düzeltme yolunda yürümenin varacağı yer de sistemi düzeltme yolunda yürümüş olmaktıryani;
Amaç:Sistemi düzeltme yolunda yürümek
Yol:Sistemi düzeltme yolu
Ben:Sistemi düzeltme yolunda yürüyorum


Derler ki,dünyada hep istediğimiz şeyler olur…ne var ki,insan ne istediğini çoğu zaman bilemez
Şimdi sistemi düzeltme yolunda yürümek amaçlı sistemi düzeltme yolunda yürüyen birisi düzeltilmesi gereken bir sistemin içinde olduğunu varsayacaktırDüzeltilmesi gereken bir sistem içinde olması durumundan hiçbir zaman çıkmayacaktır,çıkamayacaktır,çıkmak istemeyecektir Çünkü onun amacı sistemi düzeltme yolunda yürümektir
Pekala; Ben ,Sistemi düzeltme yolunda yürümek gibi bir amaç edindiğim için mi düzeltilmesi gereken bir sistemin içinde yaşamaktayım yoksa sistem, düzeltilmesi gereken bir sistem olduğu için mi böyle bir amaç edindim?
Kısaca;tavuk mu yumurtadan yumurta mı tavuktan çıktı,sorusu ile özetlenen bu durumdan çıkmak gerekir mi gerekmez mi?
Kedi de kuyruğunun peşinden koşuyor bende kendi kuyruğumun peşinden koşsam ne olacak ki…gibi bir cevap doğru olur mu?

Alıntı Yaparak Cevapla