08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Anadol A8-16
A8-16
Üretici marka:
Anadol
Ülkesi:
Model Adı:
A8-16
Üretim yılı:
1981-1986
Karoseri:
Sedan
Üretildiği ülkeler:
Hasanpaşa Fabrikası
İstanbul, Türkiye
Motor tipi:
1 6 Ford Pinto E-Max, 1 6 Ford Kent Crossflow
Motor gücü:
74 hp (Pinto E-Max) , 65 hp (Kent Crossflow)
Tork:
11 80 nm 2600 dev/dak (Kent Crossflow)
Max Hız:
160 km/h
Sıkıştırma oranı:
9 0:1
Yakıt sistemi:
Karbüratör
Şanzıman:
4 ileri düz vites
Uzunluk:
4510 mm
Genişlik:
1645 mm
Yükseklik:
1415 mm
Boş ağırlığı:
950 kg
Yakıt deposu:
30 Litre
Tasarımcısı:
Anadol
4-Kapılı A8-16 serisinin üretimi 1981/11'de A2 SL modelinden sonra başladı A8-16 modelinin esin kaynağı o dönemin SAAB ve Volvo markalarının modelleri olmuştur Bu modellere özgü geniş farlar, eğik burun, küt ve yüksek arka kesim gibi öncü detaylar A8-16 dizaynında da kullanılmış, ancak, 1981 yılına göre biraz modası geçmiş olan ve Böcek'te kullanılan arka stoplar, aracın bu yenilikçi felsefesine uygun düşmemiştir
Aracın ön dizaynından dolayı A8-16 model halk arasında Baltaburun olarak da tanınmaktadır Kabin içi dizayn da pek çok geleneksel Anadol müşterisine ters gelmiştir 1973'te dizayn edilen SV-1600'ün kapı, cam ve çerçeveleri ile ön konsolu A8-16'da da kullanılmış, bu da potansiyel alıcılarda yeni çizgilerine rağmen bir toplama model hissi uyandırmıştır
Cam elyafı ve polyesterden imal edilen bu 5 kişilik araç gövdesi, A1 ve A2 platformunda kullanılan aynı boyutlardaki H-tipi tam çelik şasi üzerine oturtulmuştur Şasi, helezonlu bağımsız ön süspansiyon ve makaslı arka aksın üzerine kurulmuştur
1981 ve 1982 yılı üretiminin bir bölümünde 65 HP güç üreten (5200 d/d), motor bloğu döküm demirden mamul 1599cc Ford Kent Crossflow OHV motor, bir bölümünde de 74 HP (5300 d/d) güç üreten, yüksek performanslı 1 6 Pinto E-Max SOHC (1593cc) Crossflow tip motor kullanılmış olsa da, bu araca bir albeni kazandırmaya yeterli gelmemiştir
Durum böyle olunca, üretim masraflarını azaltmak amacıyla 1983 ve 1984 üretimlerinde üretim bandına alınan 16 SL (Saloon) modelinde tekrar SV-1600 modelinde kullanılan 65 HP güç üreten (5200 d/d), motor bloğu döküm demirden mamul Ford (I-4) Kent Crossflow, 4 silindir OHV, 5 ana yataklı 1599cc'lik motor kullanılmıştır Direksiyon'da "rack-and-pinion" (kremayer) sistemi, frenlerde tek devreli ve servo destekli hidrolik sistem, debriyajda da tek kuru plaka, diyafram yaylı, spiral kontrollu telli sistem kullanılmıştır Şanzıman olarak döküm demirden, 4 ileri düz vitesli Ford'un Type 3 modeli tercih edilmiştir El freni iki koltuk arasında ve mekaniktir El fren kolu, içli dışlı bir kablo ile arka tekerleklerdeki el freni levyesine bağlıdır Gösterge panosu direksiyon milinin hemen üzerinde olup, 2 gösterge bulunmaktadır Solda, alt kısmında uzun hüzme (mavi) ve sinyal (sarı) lambalar ile km sayacının bulunduğu Smiths km saati, sağında ise orta kısmında marş (kırmızı), yağ (yeşil) lambalarının bulunduğu Smiths yuvarlak hararet ve benzin göstergesi yer almaktadır
A8 modeli, 16 olarak (81/11-82/01) 300 adet, 16 SL olarak da (82/01-84/01) 713 adet ve toplamda 1013 adet üretilmiştir
A8 modeli, Otosan'ın Anadol markası ile ürettiği A serisi binek otomobillerin de son halkası oldu ve 1984'te Anadol binek araçları üretimi durdu Geliştirilmiş olan prototipler de Dünya'nın ve Türkiye'nin 1980'li yıllarda içinde bulunduğu ekonomik, siyasal ve sosyal çalkantılar nedeniyle üretime alınamadı Bu tarihten sonra, Otosan 1991'e kadar P2 koduyla ürettiği Otosan 500 ve Otosan 600D kamyonetlerin üretimine devam etti
Anadol markası ile üretim, Otosan'ın Ford Motor Company ile yaptığı yeni üretim anlaşmaları sonucu 1984 yılında durduruldu
Otosan daha sonra 1984'te İstanbul Hasanpaşa'daki fabrikasını önce Ford Cargo kamyon üretimi için Eskişehir İnönü'ye taşıdı 1985'te montaj hatları tamamen değişen Hasanpaşa Fabrikası'nda önce Ford Taunus (1985-1993), daha sonra Ford Escort (1993-1999) üretimi yapıldı
1997 yılında, varılan anlaşma sonucu Ford ve Otosan hisseleri eşitlendi ve Ford-Otosan ortaya çıktı Bu anlaşma sonrası, 1998 yılında İstanbul Samandıra'da Ford-Otosan Yedek Parça Dağıtım Merkezi ve Nisan 2001'de de Ford-Otosan Kocaeli-Gölcük Fabrikası yatırımları tamamlandı İstanbul Hasanpaşa Fabrikası ise bugün kullanılmamaktadır
Kaynak : Wikipedia
|
|
|