Konu
:
Alternatör Endüstriyel Alternatörler
Yalnız Mesajı Göster
Alternatör Endüstriyel Alternatörler
08-20-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Alternatör Endüstriyel Alternatörler
Endüstriyel Alternatörler
Bir çevirici makina tarafından çevrilen hareket enerjisini elektrik enerjisine dönüştüren elektrik makinasıdır
Alternatörler alternatif akım üreteçleridir
Genellikle elektrik enerjisinin şebekeden sağlanamadığı yerlerde kullanılır
Alternatör su türbinleri, rüzgar, dizel motor gibi çeşitli çeviricilerle kullanılabilir
Elektrik ihtiyacı olan çoğu yerde şebeke yedeği olarak yaygın olarak dizel motor ile tahrik edilen alternatörler kullanılır
Dizel motor ile tahrik edilen alternatörler genelde 1500devir/dakika hıza sahiptirler
30kVA'dan küçük güçlerde 3000d/d hızlı alternatörlere de rastlanır
Su türbini ile çalışan alternatörler ise 750 veya 1000d/d gibi düşük devirli alternatörlerdir
Günümüzde fırçalı alternatörler yerini daha modern ve bakım gerektirmeyen voltajın elektronik voltaj regülatörü ile sabitlendiği alternatörlere bırakmıştır
Fırçasız alternatörlerde döner kutuplar rotordadır, döner kutuplar ana rotor olarak da adlandırılırlar
Mil üzerinde ana rotorla beraber ikaz statoru sargıları ve döner diyotlar bulunur
İkaz rotorunda endüklenen üç fazlı gerilim diyotlarda doğrultularak ana rotora verilir
İkaz statorunda ise sabit kutuplar vardır
Otomatik voltaj regülatörü ile ikaz statoruna verilen akım kontrol edilir
Bu sayede ana rotoru besleyen ikaz rotoru kontrol edilmiş olur
Voltaj regülatörü alternatör tarafından üretilen gerilimi kontrol eder
Alternatör çıkış gerilim istenilen değerin altında ise regülatör ikaz statoruna daha fazla akım basarak ana rotor ürettiği manyetik alan şiddetini arttırarak ana klemensteki voltajı sabit tutmaya çalışır
Voltaj regülatörü ikaz statorunu beslemek için gerekli enerjiyi stator sargılarından veya stator sargılarından bağımsız yerleştirilen yardımcı sargılardan alır
Alternatörlerdeki voltaj regülatörleri enerjisini yardımcı sargılardan alması ani yüklemelerde voltajın çökmesini önler ve alternatör voltajının daha stabil olmasını sağlar
Yardımcı sargılı alternatörler ani yüklemelerde nominal yükün %150 si kadar yükü kaldırabilir
Aynı zamanda yardımcı sargı kullanılması halinde kısa devre akımı nominal akımın 3 katına kadar çıkabilir
Yardımcı sargısı olmayan alternatörlerde ise elektrik motoru start akımları gibi ani yüklerde voltaj çöker ve yük kalkmadan alternatör voltajı istenilen değere kaldıramaz
Voltaj regülatörü fazları ölçerek voltajı sabit tutar
Voltaj regülatörünün en etkin şekilde çalışması için regülatörün 3 fazın kontrolünü yaparak voltaj ayarı yapmalıdır
Sadece tek faza bağlı voltaj regülatörlerinde diğer fazlardaki artış veya dengesiz yük hissedilemez
Bir alternatörün gücü iki şekilde ifade edilir
1
Devamlı güç: Alternatörün tam yükte, devamlı, kesintisiz çalışmaya müsait olması 2
Standby güç: Alternatörün belli bir sure çalıştırıldıktan sonra dinlendirilerek soğumaya bırakılması, soğuyan alternatörün tekrar çalıştırılması ile elde edilen güç
Standby güç devamlı gücün yaklaşık 1
1 katıdır
Örnek olarak; Devamlı gücü 100 KVA olan alternatörün standby gücü 110KVA olarak ifade edilir
Piyasada genelde Standby güç verilir
Alternatörün güç tesbiti yapılırken alternatör sargılarının nominal yükte tamamen ısınana kadar çalıştırılması gerekir
Alternatörün phi=0
8 yükte tamamen ısınması için en az dört saat çalıştırılmalıdır
Bir alternatör yarım saat %150 yükte çalıştırılabilir
Yani 100KVA lık bir alternatör 150kVA'lık yük ile yarım saat çalıştırılması alternatörün 150kVA olacağı anlamına gelmez
Yarım saatten fazla çalıştığında alternatör çok fazla ısınacak veya sargıları yanacaktır
Alternatörün gerçek gücü en sıcak olduğu durumda yani en az dört saat çalıştıktan sonra kendini gösterir
Kaynak : Wikipedia
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul