| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Dublin Ekonomi Ve Altyapı 
 
            Ekonomi ve Altyapı
 İletişim ve Medya
 Dublin İrlanda'nın hem iletişim hem de medya merkezidir
  Birçok gazete, radyo istasyonu, televizyon kanalı ve telefon şirketinin merkezleri burada bulunmaktadır  "Radio Teilifis Ã?ireann" (RTÃ?) İrlanda'nın ulusal resmi yayın organıdır ve ana ofisleri Donnybrook'ta bulunmaktadır  "Fair City" kanalın başkentin kurgusal bir mahallesinde (Carraigstown) geçen bir dizisidir  TV3, Kanal 6, Kent Kanalı ve Setanta Spor'da Dublin'de bulunmaktadır  Posta servislerinin (An Post) ana altyapısı ve ofisleri ile eski devlet telefon şirketi (Eircom), Meteor cep telefonu servisi, Vodafone İrlanda ve O2 İrlanda da Dublin'dedir  Başkent ayrıca The Irish Times ve Irish Independent gibi önemli gazetelere de evsahipliği yapmaktadır  Ulaşım
 
 
 
 
 Dublin yerel trenleri toplu taşımanın önemli bir parçasıdır
  
 
 Dublin, İrlanda ulaşım ağının merkezindedir
  Dublin limanı ülkenin en önemli deniz limanıdır  Dublin havaalanı, 2006'daki 21 milyon yolcu kaydıyla adanın en yoğun havaalanıdır  Ayrıca İrlanda'nın diğer havaalanlarına, Avrupa'ya Kuzey Amerika'ya ve Orta Doğu'ya uçuşlarıyla Avrupa'nın da 14  en yoğun havaalanıdır  Merkez tren istasyonu, güney ve kuzeyi birbirine bağlayan, Heuston istasyonudur (Ballina, Westport, Galway, Ennis, Limerick, Tralee, Cork ve Waterford hatları)  Connolly istasyonu Sligo, Wexford ve Belfast'a servis yapmaktadır  Bu iki istasyon son dönemde birbirine, Luas adı verilen, tramvay ile bağlanmıştır  Dublin'in otogarı Busarus da, oldukça yoğundur  Otobüsle adanın her yerine sık otobüs seferleri bulunmaktadır  Karayolları
 Dublin ülkenin karayolları ağının merkezidir
  M50 otoyolu (İrlanda'nın en yoğun yolu), bir çeşit çevre yoludur  Şehrin güneyine, batısına ve kuzeyine uzanarak başkentten diğer bölgelere ulaşan en önemli ulusal ana yolları birbirine bağlar  Lucan köyü yakınında, Liffey nehrinin üzerinde yükselen iki köprüden oluşan Batı-Bağlantısı'nda ücret uygulanmaktadır (Euro1  90)  M50'nin yapılması nerdeyse 20 yıl sürmüştür ve son kısmı Haziran 2005'te açılmıştır  Carrickmines Kalesi yakınlarındaki Orta Çağ harabelerinin yıkılmasıyla ilgili bir davadan dolayı yolun son kısmının tamamlanması gecikmiştir  M50'de şu anda birbirinin aksi yönde giden iki şerit bulunmaktadır ama N4 ve N7 kavşaklarında şeritleri üçe çıkarmak için çalışmalar yapılmaktadır  Ulusal Karayolları Otoritesi ayrıca üçlü kavşaklar inşaa ederek otoyolun en yoğun noktalarının kapasitesini arttırmayı amaçlamaktadır  Bu konuda çalışmalar başlamıştır  Çevre yolunu tamamlamak için "Doğu Geçidi" teklif edildi
  Bu projenin ilk yarısı Dublin Liman Tüneli, yakın zamanda tamamlandı ve 20 Aralık 2006'da açıldı  Özellikle ağır taşıtlara yönelik hizmet veren bu tünel hafif araçlara ücretlidir  Şubat 2007'den beri, 5 dingilli araçların, bütün hafta boyunca, 7:00 - 19:00 saatleri arasında, şehir merkezi kordonundan geçmeleri yasaklandı  Sadece gerekli dağıtımlar için özel izni olanlar bu yolları kullanabilmektedirler  [14] Liman Tüneli, önceleri ağır araç trafiğine hizmet vermek için iki şeritli olarak tasarlanmış olsa da, daha sonra otoyol standartlarında iki ayrı tünel olarak yapılmış ve genel trafiğe açılmıştır
  Ağır araçlardan ücret alınmamaktadır  Tüneller ilk düşünülenden 1 kilometre daha uzun ve civardaki yerleşim yerlerini en az rahatsız edecek şekilde daha derine yapılmış ve gerekli düzenlemelerle bu değişiklikler desteklenmiştir  Başkent, Dublin Şehir Konseyi tarafından "dış" ve "iç" yörünge şeklinde adlandırılan yollarla çevrelenmiştir
  "İç yörünge" yaklaşık olarak, şehrin George devrine ait kısmı olarak bilinen bölgenin kalbi, St  Stephen's Green'den Mountjoy meydanına ve King's Inns'den St Patrick's Katedrali'ne uzanmaktadır  "Dış yörünge," Dublin'in iki kanalı (İrlanda'nın Büyük Kanalı ve İrlanda Kraliyet Kanalı) ile kuzey ve güney çember yollarının oluşturduğu doğal daireden geçmektedir  Toplu Taşıma
 
 
 
 
 Dublin bölgesi hızlı ulaşım haritası
 
 
 2002 yılında Dublin ve civarında oturan ve çalışanların yaklaşık % 46'sı işe yürüyerek, bisikletle ya toplu taşımayla gidiyordu
  Toplu taşıma sistemi yüzlerce otobüs hattından, beş yerel tren hattından ve iki tramvay hattından oluşmaktadır  Hükümetin Ulaşım 21 adı altında planladığı teşebbüs yüksek kapasiteli iki metro hattı kurmak, batıya giden elektrikli taşımacılığı genişletmek ve oldukça başarılı olan Luas tramvay sistemini geliştirmek için yapılanmıştır  Toplu taşıma sistemine Dublin Ulaşım Ofisi bakmaktadır  Otobüs
 Dublin'in toplu taşıma sisteminin büyük bir kısmı, Bus Ãtha Cliath tarafından işletilen, yaklaşık 200 adet gündüz ve pazartesiden cumartesiye işleyen 24 gece otobüs hattından oluşmaktadır
  Gündüz hatlarının 40, 40A, 40B, 40C, 40D numara ve harfli kodlamaları vardır  Gece hatları için numaranın yanına "N" harfi konmaktadır  Bazı turist otobüsleri dışında, Dublin otobüs servisleri bir kişi tarafından işletilir  Gündüz tarifeleri seyahat edilen durak sayısına göre belirlenir  Ücretler bozuk para ile ödenir ve sadece tam para geçerlidir  Fazla para veren yolcuya "para üstü biletleri" verilir  Daha sonra bu biletler O'Connell caddesindeki Dublin Otobüs İşletme ofisinde nakit paraya çevrilebilir  Otobüslerden ve acentelerden farklı paso ve bilet çeşitleri satın alınabilir  Bu biletler otobüse binilince kapının sağındaki makinelerde okutulur  Gece otobüsler seyahat edilen durak sayısına bağlı olmaksızın tek ücret alırlar  Ayrıca bazı ufak otobüs şirketleri de şehire hizmet vermektedir  Yerel Raylı Sistem/DART
 Dublin yerel raylı sistem Dublin ve civarına hizmet veren beş hattan oluşmaktadır
  Bu trenlerden bazıları Drogheda kasabasına kadar da gitmektedir  Hatlardan biri Dublin körfezi boyunca gider ve Dublin Bölgesi Hızlı Transit (Dublin Area Rapid Transit), DART, olarak bilinir  Ülkenin elektrikle çalışan tek demiryollarıdır  Her gün 80  000'in üstünde yolcu DART ile seyahat etmektedir  DART'ı genişletme planları yapılmaktadır
  Şehir merkezinin altından geçen bir tüneli içeren Dublin ara-bağlantı raylı projesi, şehir merkezinden geçen kuzeye ve güneye giden, kuzeybatı ve güneybatı olarak iki ayrı DART hattı yaratacaktır  
 
 
 
 Luas Tramvayı
 
 
 Tramvay
 2004 yılında iki hatlı bir tramvay ağı olan Luas açıldı ve hizmet verdiği alanlarda sıklıkla kullanılır hale geldi
  İki hat arasındaki bağlantı yetersiz olsa da Luas hatlarını geliştirmek üzere, yedi projeli bir plan hazırlandı  Luas'ı günde ortalama 80  000 kişinin kullandığı tahmin ediliyor  2006'da Demiryolları Servis Ofisi, Luas'ın yapılmasından sadece bir yıl sonra, beklenenden çok daha önce hedeflenen gelire ulaştığını ilan etti
  Luas, ülkede hükümet destekli işleyen tek toplu taşıma sistemidir  Bu açıdan Avrupa'da da az bulunan örneklerden biridir  Gelecekte
 İrlanda hükümeti, önümüzdeki 10 yıl içerisinde yaklaşık Euro34
  4 milyara mal olacak olan Ulaşım 21 projesini başlattı  Bu miktarın büyük çoğunluğu Dublin Liman Tüneline, yedi Luas projesine, iki Dublin metro hattına, DART uzantılarına ve bütün servisleri St Stephen's Green'de bir araya getirecek bir yeraltı istasyonuna harcanacaktır  Bir diğer proje de Connolly ve Heuston istasyonlarını St Stephen's Green'de birleştirecek bir ara-bağlantılı raylı tünel sistemidir  Bu haritada Dublin ve çevresindeki raylı sistem ağının 2015'te gelmesi beklenen nokta gösterilmektedir  Ulaşım 21 tamamlandığında Dublin bölgesindeki bütün toplu taşıma sistemlerinde toplam olarak, yılda yaklaşık 365 milyon, günde de ortalama 1 milyon yolcunun seyahat etmesi beklenmektedir  Endüstri ve Ekonomi
 Dublin'deki en ünlü endüstri herhalde biracılıktır
  Guinness, 1759 yılından beri Dublin'de, St  James's Gate semtinde üretilmektedir  Kelt Kaplanı hareketi yıllarında, yani 90'ların ortalarından sonlarına kadar, bir çok ilaç ve bilgi teknolojisi şirketi Dublin ve etrafında ofisler açtı
  Microsoft'un Avrupa ve Orta Doğu merkezi, şehrin güneyindeki, Sandyford Endüstri Bölgesindedir  Buna ek olarak Google ve Amazon'un da şehirde şubeleri bulunmaktadır  Intel ve Hewlett-Packard'ın Dublin'in batısında kalan Kildare ilçesindeki bir mahallede (Leixlip) üretim atölyesi vardır  Google, Yahoo! ve PayPal'ın (ve daha bir çok şirketin) Avrupa merkezleri Dublin'de konuşlanmıştır  Kent, çok miktardaki yüksek teknoloji endüstri bölgeleri, iş ve finans merkezleriyle uluslararası platformda Avrupa'nın Silikon Vadisi olarak tanınmaktadır  
 
 
 
 Guinness fabrikası
 
 
 Dublin İrlanda ekonomisinin merkezidir
  2004 yılında Dublin ve çevresi ülkenin toplam gelirine Euro69  6 milyar katkıda bulunmuştur  Bu ekonominin yaklaşık %45'ini oluşturmaktadır  Bankacılık, finans ve ticaret şehrin ekonomisinin önemli bir bölümünü oluşturur  Uluslararası Finans Servisi Merkezi (IFSC) tek başına yılda Euro1 trilyonun üzerinde gelir getirmektedir  Ayrıca bir çok uluslararası firmanın Dublin'de merkezi bulunmaktadır (Citibank ve Commerzbank gibi)  İrlanda Borsası (ISEQ), İnternet Tarafsız Kambiyo (INEX) ve İrlanda Yatırım Kambiyosu'nun da (IEX) merkezi burdadır  2005 yılında Dublin ve civarındaki bölgede çalışan sayısı yaklaşık 800
  000 kişiydi  Bunlardan 600  000'i hizmet sektöründe ve 200  000'i sanayide çalışmaktaydı  [15] Kelt Kaplanı patlaması inşaat sektöründe de hızlı bir yükselişe neden oldu
  Şu anda, özellikle göçmenlerin yoğunlukta olduğu bu sektör, şehrin istihdamında önemli bir yere sahiptir  Dublin Rıhtımı ve Spencer Rıhtımı gibi büyük projelerle önemli bir yeniden yapılanma söz konusudur  "Dublin'e yeni bir kalp"[16] ve benzeri projelerle, şehrin merkezinde bakımsız duran endüstriyel alanlar düzenlenmeye başlanmıştır  Dublin Şehir Konseyi yüksek binalar üzerindeki eski sınırlamalarını yumuşatmıştır  En yüksek bina olan Özgürlük Konağı sadece 59  4 m uzunluktadır, ama şu anda yapımı devam etmekte olan, Heuston Gate binası bittiğinde 117 m uzunlukta (anteniyle 134 m) olacaktır  120 metrelik Britanya Rıhtım Kulesi ve yine 120 metrelik Gözlem kulesi onaylanmıştır  Gözlem kulesinin yapımına başlanmıştır  
 
 Kaynak : Wikipedia
 
 |