08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İtalya Ekonomi
Ekonomi
Torino'da bir Fiat 500 Fiat İtalya'nın en büyük sanayi kuruluşudur
Uluslararası Para Fonu'nun verilerine göre İtalya, 2008 yılında dünyanın en büyük yedinci, Avrupa'nın ve Avrupa Birliği'nin ise dördüncü ekonomisidir Ülkenin kuzeyinde gelişmiş bir sanayi ile köklü ve zengin özel şirketler öne çıkarken, ülkenin güney kesimleri devlet destekli tarım ve ufak çaplı sanayi alanları ile ayakta durmaktadır
Geride bırakılan son 10 yıl içinde ülke ekonomisinin yıllık ortalama büyümesi %1 23 olmuştur Bu sayı Avrupa Birliği ortalaması için %2 28'dir [39] Son yıllarda yaşadığı ekonomik durgunluk, siyasi çalkantılar ve reform programlarını uygulamadaki aksaklıklar nedeniyle basın tarafından Avrupa'nın hasta adamı biçiminde anılmaktadır [40][41] Ancak yapılan son istatistiksel araştırmalar ışığında İtalyanların satın alım gücünün Avrupa Birliği ortalaması değerlerine yakın olduğu gözlenmektedir [42]
A Valentino koleksiyonu
İtalya'da genel olarak ülkenin coğrafi yapısından kaynaklanan nedenlerden ileri gelen yapısal sorunlar vardır Hammadde eksikliği ve enerji kaynaklarının azlığı da öne çıkan baika sorunlardır Ülkenin coğrafi yapısı genel olarak dağlıktır Bu nedenle yoğun tarım yapılabilecek topraklar oldukça kısıtlıdır Enerji sektöründe büyük ölçüde dışa bağımlılık sözkonusudur 2006 yılı verilerine göre ülkede tüketilen toplam enerji miktarının %86'sı dış kaynaklardan sağlanmıştır (katı yakıtların %99 7'si, petrolün %92 5'i, doğalgazın %91 2'si ve elektriğin %15'i )[43][44]
İtalya ekonomisi ayrıca altyapı yatırımlarının gelişmemesi, pazara yönelik reformların uygulanamaması ya da yapılmaması ve araştırma konusunda yatırımlar yapılmaması nedeniyle güç yitirmektedir Dünya Ekonomik Özgürlük Endeksi, 2008 yılında yayınladığı çalışmada ülkenin sırasını dünyada 64 Avrupa'da ise 29 olarak belirlemiştir Böylece İtalya, avro alanı içinde en son sıraye yerleşmiştir Dünya Bankası'na göre İtalya iş kurma, yatırım yapma ve ticaret konularında oldukça uygun ülkeler arasında gösterilmektedir Buna karşın, ülkede bürokrasi alanında, mülkiyet haklarının korunması ve yüksek vergilendirmeler konusunda sorunlar göze çarpmaktadır [45] Bununla birlikte son yapılan araştırmalarda İtalya'nın 2006 yılında araştırma ve geliştirme konularına ayırdığı bütçe gayrisafi mill hasılanın %1 14'üyle sınırlı kalmış ve böylece, %1 84'lük Avrupa Birliği ortalamasının ve %3'lük Lizbon Stratejisi hedeflerinin oldukça altında kalınmıştır [46]
İtalya ekonomisinin büyüklüğündeki diğer ülkelerde karşılaştırıldığında İtalya'da oldukça az sayıda dünya çapında çokuluslu şirket vardır Buna karşın İtalya'daki küçük ve orta ölçekteki şirket sayısı oldukça fazladır Bu durum İtalya'da üretim sektöründe tek bir ürünün öne çıkmasına neden olmuştur İtalya'nın dışsatımını yaparak ekonomisini canlı tuttuğu lüks tüketim malları son dönemlerde Çin gibi yükselmekte olan ve işgücünün ucuz olduğu ülkelerle rekabet içine girmektedir [47] İtalya'nın dışarıya sattığı ürünler içinde en önde gelenler motorlu araçlar (Fiat Group, Aprilia, Ducati, Piaggio); kimyasal ve petrokimyasal ürünler (Eni); enerji ve elektrik mühendisliği sistemleri (Enel, Edison); elektrikli ev gereçleri (Candy, Indesit); uzay ve savunma teknolojileri (Alenia, Agusta, Finmeccanica); ateşli *****lar (Baretta); moda ve tekstil ürünleri (Armani, Valentino, Versace, Dolce & Gabbana, Robert Cavalli, Benetton, Prada, Luxottica); gıda ürünleri (Ferrero, Barilla, Martini & Rossi, Campari, Parmalat) ve lüks arabalar ((Ferrari, Maserati, Lamborghini, Pagani) ile yatlardır (Ferretti, Azimut)
İtalya'da turizm ise ülkede en hızlı gelişen ve en çok kar getiren sektörlerdendir Her yıl 43 7 milyon turist ülkeyi ziyaret etmekte ve ülkeye 4 7 milyar dolar bırakmaktadır İtalya dünya sıralamasında en çok ziyaret edilen beşinci ülke, turizmden en çok kazanan dördüncü ülkedir [48]
Ulaşım
Leonardo da Vinci-Fiumicino Havalimanı 2008'de Avrupa'nın en işlek 6 havalimanıydı
2004 yılında İtalya'da ulaşım sektörü, yaklaşık 119 4 milyon avroluk iş hacmine ulaştı ve ulaşım alanında hizmet veren 153 700 şirkette 935 700 kişiye istihdam sağlandı Ulusal yol ağında bakıldığında, 2002 yılında İtalya'da iş görür durumda toplam 668 721 kilometre uzunluğunda karayolu vardır Bunun 6 487 kilometresi bir özel şirket tarafından işletilen devlet yollarıdır
2005 yılında İtalya'da 34 667 000 otomobil (Her bin kişiye 590 otomobil) ve 4 015 000 yük taşıtı olduğu kayda geçmiştir Devlete ait olan ancak yine bir özel şirket tarafından yönetilmekte olan demiryolları da 2003 yılında toplam 16 287 kilometre olarak ölçülmüştür Ülkedeki demiryolu ağının %69'u elektrikli olup demiryollarında toplam 4937 lokomotif ve vagon çalışmaktadır Frejus Demiryolu Tüneli, Alpleri aşarak ülkeyi Fransa ile bağlayarak demiryolu ulaşımında önemli bir yer tutmaktadır Yapımı sürmekte olan Brenner Tüneli ise Avusturya ile İtalya'yı demiryolu ile birbirine bağlayacaktır
Ulusal sınırlar içinde kalan akarsu ağı genelinde toplam uzunluğu 1 477 kilometreyi bulan ırmak ve kanallarda ulaşım ve taşımacılık yapılabilmektedir Ülkede ayrıca 2004 yılı itibarıyla büyük çapta havalimanlarının sayısı 30, büyük limanların sayısı ise 43 olarak saptanmıştır Cenova limanı İtalya'nın en büyük, Akdeniz'in ise ikinci büyük limanıdır 2005 yılında İtalya'da 389 bin birimlik sivil havacılık filosu ve 581 gemilik bir ticaret filosu bulunmaktadır [49]
Kaynak : Wikipedia
|
|
|