Yalnız Mesajı Göster

Bitlis Hakkında Bilgi

Eski 08-19-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Bitlis Hakkında Bilgi



Bitlis Cami ve Mescitleri


Ulu Cami (Merkez)

Cami bir çok kez onarım geçirmiştir

Ulu Cami yeni ilaveleri ile birlikte U şeklinde bir plan göstermektedir İbadet mekanı 1980 x 1380 m ölçüsündedir Mihrap duvarına paralel dörder payenin oluşturduğu üç sahından ve beş bölümden oluşmaktadır Buradaki payeler sivri kemerlerle birbirlerine bağlanmıştır Sahınları birbirlerinde ayıran mihrap önündeki kubbeyi taşıyan iki ayak diğerlerinden daha farklı olarak daha büyüktür, kubbe önünde kademeler oluşturmaktadır Buradaki kalın kemerlere oturan pandantifler de kubbeye geçişi sağlamaktadır Caminin yanlızca mihrap üzerinde dıştan da görülebilen bir kubbesi olup, düzgün kesme taştan külahlı olarak örülmüştür Mihrap önündeki kubbe dışarıdan konik olarak yükselmektedir Kubbe kasnağında küçük pencereler sıralanmıştır

Kesme taştan yapılan caminin üzeri toprak bir damla örtülüdür İç mekan doğu-batı yönünde tonozlarla örtülmüştür Kuzey cephesinde üç tane giriş kapısı bulunmaktadır Bu kapılardan ortadakinin solunda büyük bir pano halinde kufi yazılı bir pano, soldakinin üzerinde de dört küçük kartuş içerisine alınmış bir başka kitabe bulunmaktadır

Orta aksın tam ortasında bulunmayan mihrap, doğu duvarına biraz daha yakın olup dışarıya doğru küçük bir çıkıntı yapmaktadırCaminin içerisi oldukça sade ve bezemesizdir İbadet mekanını beden duvarları üzerindeki dikdörtgen pencereler aydınlatmaktadır

Caminin yaklaşık 10 m uzağında, avlunun da kuzeydoğu köşesindeki minare kaidesi beden duvarlarına kadar yükselir ve gövde silindiriktir Minare kuşaklar, profillerle hareketlendirilmiştir Şerefe altı birbiri izleyen yuvarlak profillerle genişlemekte iki sıralı zikzaklarla görkemli bir görünüşe ulaşmaktadır Minare bunların üzerinde küçük taş bir kubbe ile sonuçlanır


Kızıl Mesçit (Merkez)

Bitlis’in merkezinde, Kızıl Mescit Mahallesi’nde ve Bitlis Çayı’nın doğusund, Ulu caminin 50 mkuzeydoğusunda dik bir yamaç üzerindedir Kızıl Mescit’in ne zaman yapıldığı bilinmemekle beraber üzerindeki iki ayrı kitabeden 1507 ve 1863 yıllarında onarıldığı öğrenilmektedir Kitabelere göre Akaoğlu Alaeddin l507, İbni Kasım el Hacı Mehmet 1864 yılında camiyi onarmışlardır

Mescit meyilli bir arazi üzerinde yapılmış olduğundan batı cephesi doğuya göre daha yüksektir Bitlis’e hakim konumdaki mescidin ibadet mekanı bu nedenle de düzgün bir plan göstermemektedir Kareye yakın bir plan düzeni olup ulu cami plan tipleri arasındadır İbadet mekanı mihraba dikey üçer sütunla üç sahna ayrılmıştır Buradaki altı silindirik mermer sütun ibadet mekanını on iki bölüme ayırmıştır Bu sütunlar sivri kemerlerle aynı zamanda beden duvarlarına da bağlanmaktadır Her bir bölümün üzeri taştan basık kubbelerle örtülmüştür İbadet mekanı batı cephesinde yuvarlak kemerli sekiz, mihrap yanında birer pencere ile aydınlatılmıştır Pencereler iki sıra halinde ikişerli diziler halindedir Batı yönü kademeler halinde daralan bir takviye duvarı ile bu tarafı ile görkemli bir görünüşe ulaşmıştır

Camide yörede çok sık görülen kırmızı taşlar kullanılmıştır Caminin muntazam olmayan planı üst örtüye de yansımış, kubbeler dışında kalan bölümler düz tavanlarla örtülmüştür

Mihrap tam eksen üzerinde bulunmamaktadır Doğu cephesine daha oluşu da düzgün olmayan plandan kaynaklanmaktadır

Şerefiye Camisi ve Külliyesi (Merkez)

Bitlis’in merkezinde çarşı içerisinde, Hosor ve Kışla derelerinin birleştiği yerde bulunan Şerefiye Külliyesi IVŞeref Han tarafından 1529 yılında yaptırılmıştır Şeref Hanları XVI yüzyılda Bitlis şehrine hakim olan bir aile olup Kanuni Sultan Süleyman’dan büyük imtiyazlar almıştır

Yapı topluluğu cami, medrese, imaret, hamam ve Şeref Han Türbesi’nden oluşmaktadır Yapı topluluğunun batı ve güney yönleri yüksek kayalıklara ve diğer yapılara birleşmiş konumdadır Yalnızca kuzey ve doğu cepheleri görkemli bir şekilde görülebilmektedir

Şerefiye Camisi dikdörtgen planlı olup, yöresel kırmızı kesme taştan yapılmıştır Batı yönü kayalarla birleşmiş, mihrap yönüne de medrese yapılmıştır Her iki yapı arasındaki iki metrelik aralıkta medresenin giriş kapısı bulunmaktadır Caminin kuzeydoğu köşesindeki duvarları doğuya doğru devam ederek L şeklinde bir plan ortaya koymaktadır Doğu yönünde de caminin anıtsal portali bulunmaktadır Portalin alt kısmında üç söveli demir şebekeli dikdörtgen pencereler bulunmakta olup üzerlerine aynı zamanda duvarları takviye eden yay kemerler yerleştirilmiştir Bu bölümler arabesk tabir edilen motiflerle bezenmiştir Zengin taş işçiliği olan portalin dışında dar bir profilin ardından bir sıra mukarnaslı friz oldukça geniş bir nişi meydana getirmektedir Bu yüzeyin ortasında beyaz ve siyah taşlardan oluşan üç dilimli büyük giriş kemeri bulunmaktadır İki yanındaki burmalı sütunlarla takviye edilen portalin çevresi geometrik motiflerle bezenmiştir Giriş kemeri üzerinde de kartuşlar içerisine alınmış kitabeler bulunmaktadırKitabelerin ve kapı girişinin üzeri son derece güzel bir işçilikle yapılmış zengin mukarnaslar devam etmekte olup portale daha görkemli bir görünüş kazandırmaktadır

Portalden 300 X 300 m ölçüsünde kubbeli bir bölüme geçilmektedir Buradan da batı kenarındaki kapı ile son cemaat yerine ulaşılmaktadır Caminin kuzey cephesinde avluya bakan beş bölümlü son cemaat yeri sivri kemerli payandalar ile birbirlerine ve duvarlara bağlanmıştırBu payandalar arasında da yöresel taştan yapılmış dikdörtgen başlıklı silindirik sütunlar bulunmaktadır

Son cemaatten ibadet mekanın giriş diğer camilerde olduğu gibi ortada değil iki yanda yer almıştır Caminin sağ ve solundaki bu kapılar oldukça basit olup üzerleri düz silmelidir İbadet mekanına bu kapılardan dar bir koridordan geçilmektedir Kuzey duvarı ile üç büyük kemerin ve üç büyük payenin bulunduğu bu koridorun üzeri üç küçük kubbe ile örtülmüştür İbadet mekanı beş kalın payenin taşıdığı ,pandantifli bir kubbe ile örtülmüştür Bunun dışında kalan bölümler tonozlarla örtülüdür Caminin üst örtüsü de toprak damlıdır

Mihrap tuğladan olup ilik yapılışında alçı ile kaplı olduğu sanılmaktadır Çevresinde geometrik taş şebeke izleri görülmektedir Ayrıca minber ahşaptan olup güzel bir ağaç işçiliği görülmektedir

Şerefiye İmaretinin doğu kenarına bitişik olan minare kırmızı taştan tamamen yöresel üslupta yapılmıştır Dikdörtgen, kesme taştan kaide üzerinde köşe dolguları, palmet motifleri ile bezenmiştir Bezemeli kaideden yuvarlak gövdeye geçilmektedir Gövdenin altında yuvarlak sağır kemerler bulunmaktadır Kemerlerin içleri kufi yazı ve geometrik geçme motifleri ile bezenmiştir Gövde iki sıra silme ile hareketlendirilmiş, orta kuşaktan sonra konik biçimde dışa doğru genişlemektedir Gövde üzerine yer yer rozetler konulmuştur Şerefe üzerindeki petek kısmı daha dar olup sekizgen bir silme ile sınırlandıktan sonra üzeri piramidal bir külahla örtülmüştür


Şerefiye Medresesi (Merkez)

Şerefiye yapı topluluğundan olan medrese cami ile birlikte IVŞeref Han tarafından 1529’da yaptırıldığı sanılmaktadır Medresenin yapım kitabesi bulunmamaktadır Caminin doğusunda yer alan medrese caminin mihrap duvarı boyunca doğu yönünde bulunmaktadır

Dikdörtgen planlı medrese yöresel kırmız renkli Bitlis taşından yapılmıştır Arazi konumuna uyularak yapılmış olan medresenin batısı kayalara dayanmaktadır Güney cephesi de diğer binalara bitişik olup yalnızca kuzey ve doğu cepheleri mimari özelliğini ortaya koymaktadır Doğu cephesi iki katlı olan medresenin birinci katına dükkanlar yapılmıştır Kuzey cephesinin ortasındaki iki sütunla çerçevelenmiş bir kapıdan önce tonozlu bir eyvana ardından da avluya girilmektedir Girişin tam karşısına tonozlu dershane eyvanı yerleştirilmiştir Giriş ve dershane eyvanı arasında her iki tarafta uzanan revakların arkasında medrese hücreleri sıralanmıştır Doğu yönünde ortada tonoz örtülü dikdörtgen bir mekan ile bunun bir yanında kubbeli kare bir hücre,diğer yanında da kubbeli iki kare mekan yer almaktadır Diğer yönde ise üzerleri kubbeli kare planlı beş hücre peş peşe sıralanmıştır Medresenin üzeri toprak bir örtü ile kapatılarak kubbeler gizlenmiştir


Şerefiye İmareti (Merkez

Şerefiye külliyesinin imaretinin de diğerleri ile birlikte IVŞeref Han tarafından 1529’da yapıldığı sanılmaktadır

Şerefiye İmareti dikdörtgen planlı olup, kaba yontma taştan yapılmıştır Külliyenin diğer yapıları ile karşılaştırıldığında daha kaba bir işçilik ve yapı malzemesi kullanıldığı görülmektedir Bununla beraber dört metre yüksekliğindeki duvarları basit taş silmelerle hareketlendirilmeye çalışılmıştır İmarete güney cephedeki küçük bir eyvan ile avluya girilmektedir Giriş kapısı sivri kemerli bir niş şeklinde olup kesme taştan yapılmış, silmelerle profillendirilmiştir İmaretin içerisinde ortadaki kubbeli kısma açılan dört yönde sivri beşik tonozlu dört eyvanın her köşesine yine beşik tonozlu hücreler yerleştirilmiştir Bunlardan batıdaki eyvan diğerlerinden 60 cm daha yüksek olup içerisine bir sel sebil ile havuz yerleştirilmiştir Doğu eyvanı iki kısımdan meydana gelmiştirİmaretini yanından geçen dereye uyulmasından ötürü de plan düzeni intizamsızdır Büyük olasılıkla ilk yapılışında daha düzgün olan bu bölümün içerisine bir duvar örülmüştür


IVŞeref Han Türbesi (Merkez)

Şerefiye yapı topluluğunun bir bölümünü oluşturan Şeref Han Türbesi, avlunun doğusunda, Şerefiye Camisi’nin giriş kapısına bitişiktir Giriş kapısı üzerindeki kitabesinden öğrenildiğine göre Emir Şeref oğlu Emir Şemseddin tarafından IVŞeref Han için 1533’de yaptırılmıştır
Kesme taştan yapılan türbenin alt bölümü kare planlı olup, köşelerin kesilmesiyle sekizgen bir görünüm kazanmıştır Beden duvarlarına mermer şebekeli,silmeli dikdörtgen pencereler açılmıştırAlt sıra pencerelerin üzerine daha küçük ölçüde ikinci bir pencere sırası yerleştirilmiştir

Türbe girişi avlunun batı yönündedir Sivri kemerli büyük bir niş görünümündeki giriş iki sıra halinde bir bordürle çevrilmiştir Bunlardan dıştaki bordür 25 cm genişliğinde geçme örgüler ve bunların arasındaki dilimli sekizgenler ve yıldızlarla bezenmiştir Kapı kenarlarını süsleyen ikinci bordür halat motifleri şeklindedir Yay kemerli türbe kapısı üzerinde de dörtgen bir çerçeve içerisine alınmış kitabe bulunmaktadır Ayrıca türbenin doğusuna oyma bir bordürle çevrili hacet penceresi açılmıştır

Türbenin cami duvarları ile birleştiği kısımlarda taştan üçgen dolgulara yer verilmiştir İç kısımda kıble yönü büyük bir niş şeklindedir Pandantifli bir kubbenin örttüğü türbe tipik Selçuklu türbelerinin bir benzeridir Alt kısımda mumyalık, üst kısımda da sanduka bulunmaktadır Türbe içerisinde altı sanduka bulunmakta olup bunlardan sağ kenardaki IVŞeref Han’a aittir


Şerefiye Han Hamamı (Merkez)

Şerefiye Külliyesinin bir bölümünü oluşturan hamam Han Hamamı ismiyle halk arasında tanınmaktadır Hatuniye Caddesinde demirciler denilen yerde bulunmaktadır Hamamın kitabesi bulunmamakla beraber Şeref Han’ın vakfiyesinde ismi geçen hamamın bu hamam olduğu sanılmaktadır

Şerefiye Hamamı’nın düzgün olmayan palan düzeni bulunduğu araziden kaynaklanmaktadır Buradaki arazinin doğu ve güneyinin kazılmasından ötürü hamamın bir bölümü toprağa gömülmüştür

Hamamın soyunmalık kısmı oldukça geniş bir alana yayılmıştır Bu bölüme sonradan yapılan ek binaların arasından girilmektedir Beşik tonoz örtülü küçük bir bölümden sonra içerisine girilen soyunmalık orijinal yapımında kare planlı olmasına karşılık sonradan iç kısımların köşeleri doldurulmuş ve sekizgen bir plana dönüştürülmüştür Bu bölümün üzeri tromplu bir kubbe ile örtülmüştür Soyunmalığın doğusunda bulunan bir koridordan dikdörtgen, beşik tonozlu ılıklık bölümüne geçilmektedir, bir diğer kapı ile de kubbeli bir bölüme geçilmektedir Burada diğer hamamlarda rastlanmayan bir özellik de soyunmalığın bir bölümünde beşik tonozlu küçük bir eyvan meydana getirilerek kıble duvarına bir de mihrap yerleştirilmiş olmasıdır Zeminden 70 cm yüksekliğindeki bu bölüm diğerlerinden ayrılmaktadır Böylece hamam içerisinde bir mescit meydana getirilmiştir

Hamamın doğusunda büyük bir alanı kaplayan düzgün planlı sıcaklık merkezi bir kubbe ile örtülmüştür Bu bölüm dört eyvan ve köşe hücrelerinden oluşmuştur Buradaki hücreler arazi durumundan ötürü düzensiz bir plan göstermektedir Bazı hücrelerin genişlemesinde arazinin kayalık oluşu da etkili olmuştur



Kureyşi Camisi (Merkez)

Bitlis Zeydan Mahallesi’nde bulunan Kureyşi Camisi’nin ne zaman ve kimin tarafından yapıldığı kesinlik kazanamamıştır Bununla beraber tavan örtüsünün sivri tonozlu oluşu yapının XIIyüzyılda Selçuklular döneminde yapıldığına işaret etmektedir Halk arasında yaygın bir söylentiye göre Arabistan’daki Kureyşi kabilesinden bir kişi Bitlis’e gelip yerleşmiş ve bu camiyi yaptırmıştır Bu yüzden de camiye Kureyşi Camisi ismi yakıştırılmıştır

Kureyşi Camisi basit bir yapıdır Ancak l810 tarihinde yeni baştan yapılırcasına onarım geçirmiştir Dikdörtgen planlı cami kaba ve yontma taştan yapılmıştır Güney cephesindeki altı basamaklı bir merdiven ile girilen caminin yekpare taş kemerli bir kapısı bulunmaktadır Girişin hemen yanında gasilhane ve helalar, batısında ise odunluk olarak kullanılmış bir mekan bulunmaktadır Kuzeydeki bir kapıdan ibadet mekanına girilmekte ve 900 X 830 m ölçüsündedir Üzeri toprak damla örtülü olup iç mekanını ortasında dikdörtgen kalın bir paye kemerlerle beden duvarlarına bağlanmıştırBöylece iç mekan dört bölüme ayrılmış ve birinin üzeri beşik tonozlarla örtülmüştür Bu bölümlerden mihraba yakın olanı diğerlerinden daha geniştir Mihrabın belirli bir özelliği bulunmamaktadır İç mekan beş pencere ile aydınlatılmıştırKuzey doğu köşesine yerleştirilen minare sonradan buraya eklenmiştir

Caminin batısındaki, içeriden geçilen türbenin kime ait olduğu bilinmemekle beraber büyük olasılıkla banisine aittir



Dört Sandık Camisi (Merkez)

Bitlis, Gökmeydan semtindeki bir yamaçta bulunan Dört Sandık Camisi’nin banisi bilinmemekle beraber l543-1552 yıllarında yapıldığı sanılmaktadır

Kare planlı, kalın kesme taştan yapılmış olan cami düz toprak damlı olup basit bir yapıdır İbadet mekanına kuzey yönündeki basit ve sonradan yapılmış bir yapının içerisinden geçilerek girilmektedir İbadet mekanının ortasındaki tek bir sütun çatıyı desteklemektedirBu sütunla duvarlar arasında bağlantı sağlanmış, böylece ibadet mekanı üzeri kubbelerle örtülü dört bölüme ayrılmıştırBasit mihrabının yanındaki bir kapıdan üzeri tonozla örtülü dikdörtgen planlı türbeyi geçilmektedir Bu türbede Şeyh Abdullah Redehşani gömülüdür



Aşağı Kale Camisi (Merkez)

Bitlis şehir merkezinde bulunan Şerefiye yapı topluluğunun batısında, köprü başında bulunan Aşağı Kale Camisi’ni kimin yaptırdığı bilinmemektedirYapı üslubundan büyük olasılıkla XVIIyüzyılda yapılmıştır

Cami hafif meyilli bir arazide Dikdörtgen planlı olarak yapılmıştır Arazi konumundan ötürü de belirli bir plan tipi içerisine yerleştirilememektedir Girişin de bulunan bir holden sonra ibadet mekanına girilmektedir İbadet mekanı ortasında kalın bir sütunla desteklenmekte olup bu sütunla duvarlar arasındaki kemerlerle dört bölüme ayrılmıştır Bu bölümler kubbe şeklindeki tonozlarla örtülmüştür Caminin bütününün üzeri düz toprak damlıdır Ancak düzensiz planından ötürü bu bölümler birbirlerine eşit değildir Mihrabın iki yanındaki pencerelerle içerisi aydınlatılmaktadır Cami mimari yönden bir özellik taşımamaktadır


Taş Camisi (Merkez)

Bitlis merkezinde Hükümet konağına çıkan yolun üzerinde, Taş Cami Mahallesi’nde bulunan bu caminin ne zaman ve kimin tarafından yaptırıldığı bilinmemektedir Yapı üslubundan XVIIIyüzyılda yapıldığı sanılmaktadır

Kareye yakın dikdörtgen planlı caminin bulunduğu arazinin meyilli oluşundan ötürü batı cephesi diğer yanlardan daha yüksektir Caminin ortasında bulunan tek sütun kemerlerle duvarlara bağlanmış içerisini dört bölüme ayırmıştır Bölümlerin üzeri de küçük kubbelerle örtülmüştür Güney kenarının ortasında bulunan mihrap dışarıya doğru çıkıntı meydana getirmektedir Mihrabın solunda küçük bir pencere diğer tarafında da ahşap minber yer almaktadır Bu caminin de üzeri toprak damla örtülmüştür


Alemdar Camisi (Merkez)

Bitlis şehir merkezinin güneyinde, Bitlis deresinin de sağında bulunan Alemdar Mahallesi’ndeki bu camiyi kitabesinden öğrenildiğine göre Maksut Paşa 1783-1784 yıllarında yaptırmıştır Yapılışından sonra birkaç kez onarılmıştır

Alemdar Camisi dik bir yamacın üzerinde bulunmakta, kesme taştan iki katlıdır Caminin alt katında banisinin mezarı bulunmaktadır Ayrıca burada Eba Eyyb-el Ensari’nin kardeşi Feyzullah el-Ensari’nin mezarının bulunuşu halk arasında camiyi aynı zamanda ziyaretgah yapmıştır

İbadet bölümü bunun üzerindeki ikinci kattadır Bu caminin de arazi konumundan ötürü düzgün bir planı bulunmaktadır Eğri bir dikdörtgen plan düzenindeki camiye batı kenarındaki yay kemerli kapıdan girilmektedir Kapı kemeri üzerinde de caminin kitabesi yer almıştır İbadet mekanı doğu ve batı yönünde uzanan dört sütun ile iki bölüme ayrılmıştır Ayrıca kuzey-güney yönündeki kemerlerle de beşer bölüme ayrıldığı görülmektedir Bu kemerlerde muntazam olmayıp, doğu uçtaki iki kemer beden duvarlarına dikey,diğerleri ise çapraz konumdadır

Duvarların doğu ve güneyinde nişler içerisinde pencereler sıralanmıştır Diğer duvarlarda kemer ayaklarından ötürü büyük nişler yerleştirilmiştir Caminin üst örtüsü düz toprak damlıdır


Gökmeydan Camisi (Merkez)

Bilecik il merkezinin güneyinde Gökmedrese Mahallesi’nde bulunan caminin kitabesinde l801 yılında yaptırılmış olduğu yazılı ise de yapı üslubundan daha eski tarihlerde yapıldığı anlaşılmaktadır Büyük olasılıkla bu kitabe, belirtilmemekle beraber onarım kitabesidir Caminin bu tarihte temelinden itibaren yıkılarak eski parçaların eklenmesiyle yeniden yapıldığı sanılmaktadır Yalnızca giriş cephesindeki ahşap kapısının Selçuklu döneminden kaldığı sanılmaktadır Bunun yanı sıra kesme taştan kapı kenarlarında Selçuklu yapılarında görülen sütunlar bulunmaktadır

Günümüzde camiye yapılan yeni eklerle plan düzeni bozulmuş ve ortaya L şeklinde bir plan çıkmıştır İki katlı olan caminin alt katını oluşturan taş duvarlar üst kattan tamamen ayrılmaktadırAlt katın medrese veya zaviye olduğu ileri sürülmüşse de bu iddia da kesinlik kazanamamıştır

İkinci katı oluşturan ibadet mekanına doğu cephesindeki merdivenlerle çıkılmaktadırDüzgün olmayan,dikdörtgen planlı bu bölüm iki sütun ve iki paye ile boyuna iki, enine de dört bölüme ayrılmıştır Bölümleri birbirinden ayıran kemerlerin beden duvarlarına birleştikleri yerlerde duvarlar ayrıca birer payanda ile takviye edilmiştir Bunun sonucu olarak da ibadet mekanı sekiz ayrı bölüme ayrılmıştır Bu bölümlerin üzerleri basık kubbelerle örtülmüştür

İç mekan biri doğu diğeri de batı ve ikisi de mihrap yanında olmak üzere dört pencere ile aydınlatılmıştır İç kısımda herhangi bir bezeme bulunmamaktadırYalnızca mihrap duvarının ortasında XIXyüzyıl özellikleri taşıyan bezemeler dikkati çekmektedir

Caminin güneybatı köşesine,camiden 3 m uzaklıkta çok yüksek olmayan minaresi yapılmıştır Minare, kitabesinden anlaşılacağı gibi l924 tarihinde yapılmıştır Kare kaideli minarenin gövdesi yuvarlak olup yer yer bilezikler, rozetler, kaval silmeler ve üçgenlerle süslenmiştir


Hacı Beğiye Mesçidi (Merkez)

Bitlis merkezinde, Bitlis Deresinin doğusunda yer alan Hacı Beğiye Mescidi kitabesinden öğrenildiğine göre İbrahim oğlu Emir Mehmet tarafından l444’de yaptırılmıştır Ancak zaman zaman yapılan onarımlar nedeniyle cami ile birlikte medresesi orijinalliğini büyük ölçüde yitirmiştir

Dikdörtgen planda küçük bir yapı olan cami Bitlis taşından yapılmıştır Batı cephesinde üst sıralarında iri mukarnas yuvaları şeklinde fırız bulunmakta olup yapıldığı döneme aittir İbadet mekanında orijinal bir iz ve bezeme bulunmamaktadır Diğer Bitlis camileri gibi bunun da üzeri toprak düz damla örtülüdür


Aynelbürüt Camisi (Soğukpınar Camisi) (Merkez)

Bitlis’in doğusundaki yamaçta, İnönü Mahallesi’nin Havuzbaşı mevkiinde bulunmaktadır Bu yapıdaki türbeden ötürü Molla Abdurrahman Camisi de denilmektedir Caminin kitabesi bulunmadığından ne zaman ve kimin tarafından yapıldığı bilinmemektedir

Eğimli bir arazide yer alan cami iki katlıdır Doğusundaki yoldan ötürü yüksekte kalan caminin cephesi bu yüzden basık bir görünümdedir Alt kattaki türbe,şadırvan uzun bir koridor şeklinde olup üzeri tonoz örtülüdür

İkinci katta caminin ibadet mekanı bulunmaktadırBuraya zemin katından geçildiği gibi doğu cephesindeki kapıdan da girilmektedir Kesme taştan duvarların batı ve güney cephelerine pencereler açılmıştır Bu bölüm kuzey güney yönünde ve mihrap eksenindeki bir orta paye ile içerisi dört bölüme ayrılmıştır Bu bölümlerin üzerleri basık kubbelerle örtülmüştür Üst örtü diğer Bitlis camilerinde olduğu gibi düz toprak damlıdır

Yarım silindirik mihrabın iki köşesine silindirik iki küçük sütun yerleştirilmiştir Caminin minberi ve minaresi bulunmamaktadır

Adilcevaz Paşa Camisi (Adilcevaz)

yüzyılda Zal Paşa tarafından yaptırılmıştır

Osmanlı Erken Dönem Ulu Cami plan tipindeki caminin kuzey cephesinde ,iki sütun ve beden duvarlarının uzantılarının oluşturduğu kemerlerle birbirine bağlı üç kubbeli bir son cemaat yeri bulunmaktadır Son cemaat yerinin ortasında sivri kemerli bir niş içerisinde yay kemerli caminin giriş kapısı bulunmaktadır Kapının üzerinde kitabe yeri ayrılmış ise de kitabe buraya konulmamıştır Son cemaatin iki yanında birer pencere bulunmaktadır Dikdörtgen planlı ibadet mekanının ortasında dört sütun bulunmaktadır Bu sütunlar birbirlerine ve duvarlara kemerlerle bağlı olup üzerleri taş pandantifli küçük dokuz kubbe ile örtülmüştür İbadet mekanının doğu ve batı cephelerinde iki sıra halinde alttakiler sivri kemerli, üsttekiler alttakilerden bir fazla olarak yine sivri kemerli pencereler bulunmaktadır Mihrap yönünde ise iki sıra halinde sivri kemerli üç pencere bulunmaktadır

Mihrap beş kenarlı küçük bir çıkıntı halinde dışarıya taşırılmıştır Mihrap çıkıntısını üzeri piramidal bir külahla örtülmüştür

Caminin kuzey batı köşesine, son cemaat yerine bitişik olarak kare kaideli minare eklenmiştir Bu minare Ahlat Kalesi içerisindeki İskender Paşa ve Kadı Ahmet Camilerinin minarelerine benzemektedir Kaidenin üst kısımlarında meandr motifleri, kuşaklar vardır Buradan yuvarlak gövdeye geçilmektedirGövde bir taş sırası altında beyaz taştan örgü motifli bir kuşakla daha gösterişli bir konuma getirilmiştir


Ulu Cami (Adilcevaz)

Adilcevaz ilçesinin batısında, Van Gölü kıyısındaki yamaçta yer alan Ulu Caminin XIV-XVda yapıldığı sanılmaktadır

Cami dikdörtgen planlı olup doğu-batı yönünde uzanmaktadır Arazi konumundan ötürü doğu ve batısı toprağa gömülmüştür Güney cephesi asıl cepheyi meydana getirmektedir Düzgün blok taşlardan yapılan caminin ibadet mekanına doğudan taş söveli bir kapıdan girilmektedir Buradaki bölüm aynı zamanda son cemaat görevini de üstlenmiş, abdest alma muslukları da buraya sıralanmıştır Üzeri beşik tonozla örtülü ibadet mekanı dikdörtgen planlıdır

Girişe göre tam eksen üzerinde bulunmayan mihrap dışa doğru hafif bir çıkıntı yapmakta olup doğusunda bir,batısında da üç pencere buraya açılmıştırAyrıca güney duvarı boyuncu sivri kemer alınlıkla pencereler sıralanmıştır Bunların alınlıklarında çarkıfelek rozet motifleri birbirini izler biçimde sıralanmıştır İlk sıra pencereler küçük,üst sıradakiler dikdörtgen şekildedir


İskender Paşa Camisi (Ahlat)

İskender Paşa Camisi Eski Ahlat Kalesi içerisinde bulunmaktadır Kitabesinden öğrenildiğine göre İskender Paşa tarafından 1584 yılında yaptırılmıştırMimar Sinan eseri olduğu da ileri sürülmüştür

İskender Paşa Camisi 2075 X 1627 m ölçüsünde dikdörtgen bir plan göstermektedir Caminin asıl ibadet yeri 1305 X 1283 m ölçüsünde olup bu bölümün üzeri kubbe ile örtülmüştür Günümüze harap bir halde gelen caminin son cemaat yeri iki sütun ve beden duvarlarının uzantılarından oluşmakta olup bunların üzerleri küçük kubbelerle örtülüdür Giriş kapısı sivri kemerli büyük bir niş şeklinde olup taş silmelerle bezenmiştir Kapının üzerinde kare bir çerçeve içerisine alınmış yapım kitabesi bulunmaktadır

Caminin beden duvarları kırmız beyaz renkli taşların alternatif düzende sıralanmasından meydana gelmiştir Üst örtü yıkıldığından bu konuda sağlıklı bir bilgi verebilmek çok zordurBununla beraber üst örtünün tromplu bir kubbe ile örtülü olduğu sanılmaktadır Caminin doğu,batı cephelerinde üçer,kuzey ve güney cephesinde ikişer penceresi bulunmaktadır Ayrıca giriş kapısı ile mihrap üzerinde de sivri kemerli birer pencere yer almaktadır Bu pencereler mermer söveli,sivri kemerli ve alınlıklıdır

İbadet mekanın süslemeli olup olmadığı kesinlik kazanamamakla beraber oldukça sade bir kale camisi olduğu sanılmaktadırMihrap beş köşeli olup iki köşesine iki ince sütun yerleştirilmiştir

Caminin kuzey batı köşesine 318 x 318 m ölçüsünde kare kaideli minare eklenmiştirMinare gövdesi yuvarlak olup örgü motifli bir kuşakla hareketli bir görünüm sağlanmıştır Şerefe altı mukarnaslarla süslenmiştir Şerefe üzerindeki petek daha inci olup burası da mukarnaslarla bezenmiştir


Kadı Mahmut Camisi (Ahlat)

Ahlat Kalesi içerisinde bulunan Kadı Mahmut Camisi’ni Ahlatlı kadı ailesinden Gazi Kadı Mahmut 1597 de yaptırmıştır Cami İskender Paşa Camisi ile birlikte yapılmıştır

Caminin kuzey cephesinde bulunan son cemaat yeri ibadet mekanın uzantıları ile bunların arasındaki iki sütunun oluşturduğu üzeri kubbeli üç bölüm halindedir Giriş kapısı sivri kemerli büyük bir niş içerisine alınmıştır Mermer söveli kapının üzeri geometrik kabartma motiflerle bezenmiştir Bunun üzerine de caminin yapım kitabesi yerleştirilmiştir Girişin iki yanında zeminden yüksek sekiler üzerinde silindirik mihrapçıklar ve bunların etrafında da geometrik geçmeler yer almaktadır Cami diğer Ahlat yapılarında olduğu gibi kesme taştan yapılmıştır Cami 1748 X 1339 m ölçüsünde dikdörtgen planlıdır İbadet yeri ise l339 X l339 m ölçüsünde kare planlıdırÜzeri stalaktitli köşe tromplarının yardımıyla beden duvarlarına oturan piramidal ,taş külahlı bir kubbe ile örtülüdür Caminin doğu ve batı cephelerinde sivri kemer alınlıklı üçer pencere ile aydınlatılmıştır Mihrabın iki yanında da birer pencere bulunmaktadır

Mihrap beş köşeli küçük bir niş şeklindedirİki köşesinde küçük başlıkları olan sütunlar yerleştirilmiştir

Minare kuzey batı köşesinde olup kaideye kadar olan bölümü yıkılmıştırTaştan kare kaidesinin üzerinde silindirik gövdesi olduğu sanılmaktadırBüyük olasılıkla minare İskender Paşa Camisinin minaresinin bir benzeridir


Emir Bayındır Camisi (Ahlat)

Giriş kapısının sağındaki kitabeden Bayındır İbn Rüstem tarafından 1477’de yaptırıldığı öğrenilmektedir

Cami dikdörtgen planlı olup iki bölümden meydana gelmiştir Birinci bölümü kare planlı öndeki giriş eyvanı oluşturmaktadır Bunun arkasındaki ibadet mekanı birinci bölümden daha geniş olup dikdörtgen planlıdır Kesme taştan yapılan caminin üzeri toprak damla örtülmüştürİbadet mekanı batı yönünde bir, mihrabın iki yanında da iki pencere ile aydınlatılmıştır

Güney cephedeki mihrap oldukça basit ve bezemesiz olup duvardan dışarıya doğru çıkıntı meydana getirmektedir

Alıntı Yaparak Cevapla