Konu
:
Anaokulu Ne Gibi Özelliklere Sahip Olmalıdır Ve Nelere Dikkat Edilmelidir?
Yalnız Mesajı Göster
Anaokulu Ne Gibi Özelliklere Sahip Olmalıdır Ve Nelere Dikkat Edilmelidir?
08-18-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Anaokulu Ne Gibi Özelliklere Sahip Olmalıdır Ve Nelere Dikkat Edilmelidir?
Anaokulu ne gibi özelliklere sahip olmalıdır? Aileler çocukları için anaokulu seçerken nelere dikkat etmelidir?
3 - 6 yaş dönemi çocukların zihinsel duygusal ve sosyal gelişimleri için en önemli dönemdir
Çocuklar öncelikle gelişimlerinin bir özelliği olarak sosyalleşmek başka çocuklarla bir arada olmak ihtiyacındadırlar
Yuvalar çocukların paylaşma bir arada olma birlikte hareket edebilme ve oyun oynama ihtiyacını karşılarlar
Becerileri ve zihinsel kapasiteleri birbirine denk olan yaşıtlarıyla bir arada olmak çocukların yaşayarak öğrenmelerini sağlar ve sosyal paylaşımın öğrenilmesinde etkilidir
Bu nedenle de anaokulu ve yuvaların çocukların bedensel zihinsel duygusal sosyal gelişimlerini ve dil gelişimlerini destekleyici bir program uygulamaları ve bu programı uygun koşullarda sunmaları gerekmektedir
Çocukların tüm gelişim alanlarını destekleyen bir program hazırlanmalı ve bu program çocukların aaaifle ve ilgilerini çekebilecek şekilde takip etmelerini sağlayacak bir içerikte hazırlanmalıdır
Çocukların var olan ilgi ve yeteneklerini geliştirmeye yönelik değişik aktivitelerin sunulması önemlidir
Çocuklar hem eğlenmeli hem öğrenmeli hem de yeni ilgi alanları bulmalıdırlar
Öğrenirken eğitim hayatlarının temeli olan birlikte hareket edebilme grupla birlikte karar alabilme sıra bekleme kendini grup içinde ifade edebilme ihtiyaçlarını ifade etme belirlenen kuralları öğrenme ve bu kurallara-sınırlara uyma gibi becerileri kazanmaları da önemlidir
Çocukların yaşlarına uygun olarak gerekli kavramları (renk şekil sayı vb) el becerilerini sosyal becerileri öğrenmeleri evden çok yuva ortamında mümkün olmaktadır
Yuvada tüm bu bilgi ve becerilerin belli bir sıra ile öğretilmesi söz konusudur
Programın uygulanması aşamasında yuva personelinin deneyim ve eğitimleri de çok önemli olmaktadır
Anaokulunda daimi bir pedagog veya çocuk gelişimi konusunda deneyimli bir psikoloğun bulunması yuva seçiminde birinci koşul olmalıdır
Çocukların becerilerinin ve gelişimlerinin takibini yapabilmek ve olası bir aksaklıkta aileyi uyarabilmek çok büyük önem taşımaktadır
Çünkü olası bazı problemler erken yaşta keşfedildiklerinde hızlıca çözümlenebilmekte aksi halde uzun yıllar süren eğitim hayatını ve çocuğun sosyal hayatını etkileyen başka zorluklara dönüşebilmektedirler
Ayrıca her çocuk zaman zaman bazı sıkıntılar yaşayabilmekte bu sıkıntılar değişik şekillerde ifade edilmektedirler
Çocuklardaki bu belirtileri ve değişiklikleri dikkatle gözlemlemek ve başka bir problemin işareti olduğunu keşfedebilmek uzmanlık ve deneyim gerektirmektedir
Ayrıca ailelerin çocukların eğitimi ve gelişimi konusunda ve uygun disiplin yöntemleri konusunda yönlendirilmeleri ve desteklenmeleri önemlidir
Bu nedenle de yuva personelinin pedagoji eğitimli olması büyük önem taşımaktadır
Temizlik ve fiziksel ortam zaten anne-babaların dikkat ettikleri ve fark etmekte zorlanmadıkları özelliklerdir
Burada da dikkat edilmesi gereken şey fizik ortamın nasıl düzenlendiğidir
Örneğin çocuklar hangi aktivite sırasında nerede bulunuyorlar? Bu ortamlar o aktivitenin rahatça gerçekleşmesi için uygun ortamları mı? (örneğin boya yapılan yerde zeminin halı olması hem çocukların rahatı hem de hijyen açısından uygun olmayabilir) Merdivenler ne kadar korunaklı? Bahçe ve bahçedeki oyun malzemeleri tüm çocukların kullanımına açık mı ve çocuk sayısına oranlandığında yeterli mi? Oyuncak çeşitliliği var mı? Hangi malzemeler kullanılıyor? Boyalar vs çocukların ağzına almaları durumunda zararlı olabilecek nitelikte mi? Oyuncaklar ve diğer eğitim malzemeleri gerçekten kullanılıyorlar mı? Serbest oyun zamanlarında ve bahçe saatinde çocuklarla ilgilenen personel sayısı da önemlidir
Çünkü çocuklar açık alanda daha hareketli olmakta ve zarar görme olasılıkları artmaktadır
Bu nedenle bahçe saatlerinde ve hareketli oyunlar sırasında normalde var olan öğretmen ve eğitimci sayısının takviye edilmesi önemli olmaktadır
Çok önemli bir konu da sınıf mevcududur
Okul öncesi sınıflar 3 yaşta 10-12 civarı olmalıdır
Daha fazla sayıda çocuk için tek öğretmen yeterli olmamaktadır
4 ve 5 yaş grubunda bu sayının biraz daha üzerine çıkılabilir
Ancak ilkokul sınıfları gibi kalabalık ortamlarda çocukların bir arada düzen içinde bulunmalarını sağlamak güç olacağından ister istemez daha sıkı bir disiplin uygulanmaya çalışılacak bu da çocukların ihtiyaç duydukları rahatlık ve ilgi ihtiyaçları ile ters düşecektir
Anaokulu çocuğa neler öğretir? İlerideki akademik ve sosyal yaşamına ne tür katkıları olur?
Anaokulu çocuğun yaşamındaki ilk gerçek sosyal deneyimdir
Çocuğun merkez olduğu ve tüm ilginin üzerinde olduğu bir ortamdan uzaklaşıp ilgiyi sevgiyi paylaştığı bir düzen içinde grup halinde hareket ettiği beklemeyi sabretmeyi öğrendiği tüm ihtiyaçlarını karşılaması için desteklendiği ilk ortamdır
Çocuk yuvaya giderek öncelikle düzen öğrenir
Her gün aynı saatte kalkıp aynı düzen içinde okuluna gitmektedir
Bu ev yaşamında da düzen sağlar
Belirli bir saatte yatmayı düzenli olarak kahvaltı etmeyi öğrenir
Düzenli ve sürekli arkadaşlıkları olur
Arkadaşlarını aramaya onlar tarafından aranmaya başlar
Arkadaşlık ve arkadaşlarıyla paylaştıkları önemli olmaya başlamıştır
Anne-babası dışında öğretmeni ve okuldaki arkadaşları hayatında önemli olmaya başlarlar
Başka insanlarla ilişki kurmayı ve sürdürmeyi öğrenir
Evde ortaya çıkan sorunlarda sorun çözmek zorunda kalmayabilir ancak yuvada örneğin oyuncağını paylaşması gerektiğinde uygun yöntemle yaklaşamazsa hayal kırıklığı yaşayabilir ve bu yolla zaman içinde problem çözmeyi öğrenir
Kabul görmek kabul etmek gibi sosyal kavramlar gelişmeye ve önem kazanmaya başlar
Yaşayarak deneyerek öğrenme fırsatı elde eder
Her tür bilgi grupla etkileşim halinde öğretilmektedir ve mümkün olduğunca çocukların bir çok duyusuna hitap edebilecek bir öğretim planı uygulanır
Bu nedenle çocuğa evde öğretilen sistemsiz ve düz bir bilgiye oranla çok daha kalıcı ve muhakemeye olanak veren zengin bir öğrenme ortamı sağlanmaktadır
Bu tarz öğrenme çocukta sürekli bir öğrenme isteği ve ihtiyacı yaratmaktadır
Tüm bu bilgi ve deneyimin 6 yaşından önce kazanılmasının asıl önemi çocuğun zihinsel ve duygusal gelişimi için bu yılların çok önemli yıllar oluşudur
Bu dönemde edinilen bilgiler hem çok kolay öğrenilmekte hem kalıcı olmakta ve öğrenme alışkanlığı geliştirmek açısından önem taşımaktadır
Anaokuluna giden çocukların gitmeyenlere oranlar ilkokulda çok daha uyumlu ve başarılı oldukları bilinmektedir
Ayrıca sosyal uyum ve arkadaşlık geliştirme becerileri açısından okul oncesi eğitim almış olan çocuklar çok daha şanslı olmaktadırlar
Okul öncesi eğitimin başka bir önemi de çocukların gelişimlerinin takip edilmesidir
Çünkü anne-babalar çocuklarının gelişim alanlarını dikkatle takip edebilecek bilgi ve beceriye sahip olmayabilirler
Ayrıca her çocuk gelişiminin bazı alanlarında sorunlar yaşayabilir ileriki yaşlarda yaşaması olası bazı problemlere ait ipuçları verebilir
Bu belirtileri fark etmenin ve en uygun müdahalenin ne olduğuna karar vermenin en iyi yolu çocuğun anaokulu gibi yapılandırılmış bir ortamda düzenli şekilde takip edilmesidir
Anaokuluna başlayan çocuklara aileler nasıl davranmalıdır?
Anaokuluna başlama hem aile için hem de çocuk için çok önemli bir ilk adımdır
Aileler bir çok kaygı yaşamaktırlar
Özellikle de anneye fazla bağımlı olan ve evde kural öğretilmemiş sorumluluk verilmemiş olan çocuklar için anne-babalar daha fazla kaygı duymaktadırlar
Çünkü genellikle bu çocuklar daha fazla uyum problemi yaşamaktadırlar
Çocuklar becerileri gelişmeye başladığı dönemden itibaren kendi ihtiyaçlarını karşılamaları için teşvik edilmelidirler
Ayrıca yemek uyku temizlik vb gibi konularda kurallar öğretilmelidir
Çocuk 2 yaşından itibaren yavaş yavaş nerede nasıl davranması gerektiği konusunda bilgilendirilmelidir
İstenen davranışlarla istenmeyen davranışların farkını öğrenmeye başlamalıdır
Burada tutarlılık önemlidir
İstenen davranışı karşısında her zaman olumlu bir ilgi alması çocuğu bu şekilde davranmaya isteklendirecektir
İsteklerinin makul ölçülerde karşılanması bazı isteklerinin karşılanamayacağını bilmesi gerekmektedir
Aksi halde anne-babanın her talebi karşılayan tavrını çocuk girdiği her ortamda bekleyecek ve sonunda hayal kırıklığına uğrayarak yuvaya gitmek istemeyecektir
Öncesinde kural ve sınır öğretilen sabretmeyi ve beklemeyi öğrenen ve anne ile bağımlılık ilişkisi yerine bağımsızlık özelliğini kazanan bir çocuk yuvaya başlamak konusunda pek bir sorun yaşamayacaktır
Anne-babanın çocuğun gideceği yuvayı çocuk olmadan seçmeleri ve karar verdikten sonra çocuğu götürmeleri uygundur
Çünkü seçme kararı çocuğa verildiğinde bizim için önemli olmayan kriterler çocuklar için önemli olabilir ve belki de pek uygun olmayan bir yuvayı çocuğumuz istediği için seçmek zorunluluğu oluşabilir
Biz de bunun etkisinde kalabiliriz
Çocuk için uygun yuvaya karar verdiğimizde çocuğa bundan sonra oyun oynayabileceği arkadaş edineceği ve yeni bilgiler edineceği bir okula gideceği söylenmelidir ve bir gün sadece ziyarete gidilmelidir
Ziyaret saatinin çocukların eğlenceli bir aktivite saati olması yararlı olabilir
Tüm yuvayı gezdikten ve kendi öğretmenini tanıştırdıktan sonra yuva yetkilisi çocuğa yuva hakkında bilgiler verebilir
İlk gün fazla kalınmadan dönülmelidir
Özellikle 3 yaşındaki çocuklar için çocuk istekli de ilk hafta günde 1-2 saatten fazla yuvada kalmaması uygun olmaktadır
İkinci hafta 3-4 saate çıkarılabilir
Mümkün ise dönem boyunca değilse hiç değilse 2 ay boyunca çocuğun yarım gün yuvaya devamı daha uygun olmaktadır
Çünkü 3 yaş grubu çocuklar için tüm gün program psikolojik olgunlaşmalarının yetersizliği nedeniyle fazla yoğun gelebilmektedir
Yeni başladığı dönemde çocuğa fazla soru sormak yuvayı fazla övmek ne yediğiyle fazla ilgilenmek sık sık yuvaya gidip bakmak çocuğun uyumunu bozabilmektedir
Çocukla ilgili bilgileri çocuğunuz yanınızda değilken yuva yetkilisinden almalısınız
Çocuğu sorularla bunaltmak yerine kendi anlattığı bir şey olursa onu dinleyip ne kadar takdir ettiğinizi ve okula başladığı için onunla ne kadar gurur duyduğunuzu belirtebilirsiniz
Her şey yolunda gidiyor görünürken bile bir gün birden bire çocuğunuz yuvaya artık gitmek istemediğin belirtebilir
Paniğe kapılmadan sıkıntısının ne olduğun anlamaya çalışmalısınız
Çünkü çocukların yuvaya gitmek istememeleri genellikle yuva ile ilgili bir sorun olmamaktadır
Bazen yeni bir kardeşin geliyor olması bazen anne ile ilgili sıkıntılar bazen evde olan bir huzursuzluk gibi bir çok neden çocuğun yuvaya gitmek istemediğin belirtmesine neden olabilmektedir
Bu durumda yuvadaki uzmanlarla görüşüp onlardan yardım almalısınız
Anaokuluna gitmekten korkma ağlama hatta sabahları mide bulantısı hissetme gibi davranışlar normal mi? Anne-babalar bu gibi davranışlar karşısından nasıl bir tutum içine girmeliler?
3 yaşını doldurmuş bir çocuğun yuvaya gidebilmek için gerekli psikolojik olgunluğa sahip olması beklenmektedir
Ancak bazı çocuklar annelerinde ayrışmakta güçlükler yaşayabilmekte ve bu nedenle de yuvaya gitmeye aşırı direnç gösterebilmektedirler
Hatta bu direç aşırı ağlama kusma gibi uç sonuçlara neden olabilmektedir
Tepkilerin bu derece aşırı olması çocuğun başka ciddi sıkıntılar yaşadığının bir göstergesidir ve ancak profesyonel bir bir yardım alınması koşuluyla bu problemin üstesinden gelinebilir
Bu durumda yuvadaki uzmanlar ile klinik ortamda çalışan uzmanın işbirliği ile bu problem çözülebilmektedir
Ailenin bu konuda eğitilmesi ve çocuğun psikolojik olgunlaşmasının desteklenerek aile ile işbirliğinin sağlanması gerekmektedir
Bazen anne-babalar çareyi çocuğu okuldan almakta ve yuvaya verme kararını ileri bir zamana ertelemektedirler
Böyle bir erteleme genellikle çözüm olmamaktadır ve bu çocuklar ilkokula başladıklarında da benzer belirtiler göstermektedirler
Problem ne kadar erken çözülürse o kadar kolay olmakta ve çocuk bu durumun olumsuz etkilerine daha az maruz kalmaktadır
Okulöncesi eğitimde anaokulundaki eğitmenler ne gibi vasıflara sahip olmalıdır?
Anaokulunda çalışan öğretmen yönetici ve çocuklarla teması olan her türlü personelin pedagojik bir eğitimden geçmiş olması önemlidir
Çünkü çocuklar için yuva içinde gördüğü ve temas ettiği herkes ve her şey okulu temsil etmektedir
Benzer bir dilin kullanılması ses tonunun çocukları rahatsız edecek şekilde kullanılmaması güler yüzlü olunması mümkün olduğunca bakımlı ve temiz bir görünümde olunması çocuklar için önem taşımaktadır
Özellikle öğretmenlerin çocukların duygularını anlamak konusunda yetenekli olmaları empatik olmaları problem çözme yeteneğine sahip olmaları oyuna dramatizasyona yatkın olmaları kendi duygularını iyi ifade edebilmeleri düzgün bir diksiyona sahip olmaları önemlidir
Ayrıca sürekli çocuklarla bir arada olmak en az çocuklar kadar oyunu ve oyuncağı sevmeyi gerektirir
Sadece psikoloji veya pedagoji eğitimi almış olmak anaokulu öğretmeni olmak için yeterli olmamaktadır
Anaokulu öğretmeni olacak kişinin kişiliğinin de çocuklar gibi çoşkulu ve eğlenceli olması gerekmektedir
Her çocuk mutlaka anaokuluna gitmeli midir? Eğer gidemiyorsa anne-baba neler yapmalıdır?
3 yaşından itibaren her çocuğun anaokuluna gitmesi önerilmektedir
Ülkemizde bir çok devlet okulunun anasınıfı mevcuttur ve her geçen gün de yaygınlaşmaktadır
Ancak çevresinde anaokulu bulunmayan ailelerin okul öncesi döneme ait çocuk yayınlarını takip etmelerinde yarar vardır
Anaokulları için üretilen ünite dergileri veya kavram öğreten ve bir çok beceriyi geliştiren bir çok yayın mevcuttur
Bunları takip edip günlük bir program dahilinde çocukların masa başında çalışmaya alıştırılmaları el becerilerinin geliştirilmesi ve mümkün olduğunca yaşıtlarıyla bir arada oyun oynama olanağı sağlanması gerekmektedir
Ayrıca çocuk eğitimi ve gelişimi konusunda anne-babalar için hazırlanmış yayınların okunması anne-babalara çocuğun eğitimi sırasında ortaya çıkabilecek olası problemlerle baş etme becerisi kazandıracaktır
Okumak öğrenmek çalışmak konusunda anne-babanın çocuğa örnek olması ve çocukta öğrenme isteği uyandırması önemlidir
Ülkemizde bir çok çocuk eline kalemi ilkokula başladığı gün almaktadır
Çocukların öğrenebilmeleri ve beceri geliştirebilmeleri için onlara fırsat verilmesi teşvik edilmesi ve örnek olunmasının önemi unutulmamalıdır
Çocukların çok küçük yaşlarından itibaren onların becerilerini geliştirecek oyun malzemelerinin alınması-sağlanması önemlidir
Anne-babaların çocukların gelişim dönemlerindeki zihinsel ihtiyaçları konusunda bilgilenmeleri ve bu konuda bol bol okumaları gerekmektedir
Ancak bu yolla çocukları için en uygun oyun malzemesini bulabilirler ve onları kendi ilgileri ve becerileri doğrultusunda eğitebilirler
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul