Çocuk Gelişiminin Aşamalrı(5 Yaş)
MOTOR GELİŞİMİ
¨İnce bir çizgi üstünde kolaylıkla yürüyebilir,
¨Çevik bir biçimde parmak uçlarında koşabilir,
¨Ayak değiştirerek sıçrayabilir,
¨Hareketleri müziğin ritmine uygundur,
¨Tek ayağı ile 2-3m öteye sıçrayabilir,
¨Dizlerini bükmeden öne eğilip parmak uçlarına dokunabilir,
¨Örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven yapabilir,
¨Büyük gözlü iğnelere ipliği kendi başına geçirir ve gerçek anlamda (birkaç ilmik) dikiş dikebilir,
¨Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanabilir,
ALGISAL GELİŞİMİ
¨Konuşması oldukça akıcıdır,dil bilgisi kurallarına uyan ifadeler içerir,
¨Ezbere şiir okumaktan ya da çocuk şarkıları, çeşit çeşit tekerlemeler söylemekten hoşlanır,
¨Kendine öykü okunması veya anlatılması çok hoşuna gider, sonradan kendi başına öyküyü tam ayrıntılarıyla oyununda canlandırır,
¨Somut isimleri nesneyi kullanarak tanımlar,
¨Şaka, fıkra, bilmece ve tekerleme gibi söz oyunlarından zevk alır,
DİL GELİŞİMİ
¨5 yaşındaki çocuk hep konuşmak ister,
¨Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır,
¨Bilgisini arttırmak için sorular sorar,
¨Dil bilgisi kurallarına uygun konuşur,
¨Her şeyin ‘neden’ ve ‘niçin’i ile ilgilenir,
¨Söylemek istediğini dile getirmeden önce düşünür,sonra söyler,
SOSYAL BECERİLERİ
¨Ellerini, yüzünü yıkayıp kurulayabilir ama bedeninin diğer bölümlerini yıkarken yardıma ihtiyaç duyar,
¨Genelde daha aklı başında ve bağımsızdır; daha kontrollü ve duyarlı bir yaklaşım içindedir,
¨Kendi başına giyinip soyunabilir,
¨Düzenli ve temiz olması gerektiğini kavrayabilir ancak yine de sürekli olarak anımsatılmalıdır,
¨Grup oyunlarını tercih eder,
¨Ev dışında daha mutlu olur,
¨Arkadaşlarını kendi seçer,
¨Yetişkinler ve kendinden büyükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır,
¨Saati ve saatin güniük programla ilişkisini anlayabilir,
BİLİŞSEL GELİŞİMİ
¨2-7 yaşları arasındaki bu bilişsel gelişim evresindeki çocukların büyük bölümü ayrıntıları dikkate almadan genel olarak algılar ve ilişkisiz obje ve kavramları bütünleştirebilir,
¨5 yaş çocuğu her şey arasında her türlü ilişkiyi kurabilir,
¨Parçayla bütünü aynı zamanda düşünemez,
¨Zihinsel kıyaslama yapamazlar,
¨Eylemlerinde, düşüncelerinde, bakış açılarında benmerkezlidir, Toplumsal yönelim tam biçimini ancak 7-8 yaşlarında alır,
¨ İşlem öncesi çocuk, başkalarının görüşüyle; dünyanın ne olduğunu düşünmez,
¨Mantık henüz gelişmemiştir,
¨Her şeyi kendine göre değerlendirdiği bu düşünce çağında çocuk ‘bazı’ ve ‘hepsi’ ayrımını yapamaz,
|