08-16-2012
|
#1
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Dikkat Bozukluğu
DİKKAT BOZUKLUĞU
Dikkat bozukluğu, dikkatte bir eksiklikten ziyade kişinin dikkatini istemli olarak bir işleme,özellikle zihinsel uğraş gerektiren ve kişinin ilgi alanının dışında olan konulara -ki bu öğrencilerde sıklıkla ders çalışmadır- yöneltmekte ve sürdürmekte güçlük çekmesidir
Dikkat eksikliği tek başına görülebildiği gibi Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun bir parçası olarak da görülebilir Okul öncesi çağlarda gözden kaçabilmekte, farkedilmesi sıklıkla okul hayatının başlamasıyla birlikte olmaktadır
En sık rastlanan yakınmalar;
Sanki aklı başka bir yerdeymiş gibi
Soruları okumadan cevaplıyor
Dersin başına oturamıyor
Hiç tekrar yapmıyor
Sınavlarda bildiği soruları bile yanlış yapıyor
Çok basit işlem hataları yapıyor
Çok dağınık
Eşyalarını orda burda unutuyor
Sık sık birşeyleri bahane edip dersin başından kalkıyor
Başladığı işleri tamamlamakta güçlük yaşıyor
Ödevlerini hep son ana bırakıyor
Kendi başına ders çalışamıyor
Dikkat eksikliğinde sorun beynin ön bölgesinde (prefrontal bölge) yer alan dikkat sistemindeki işlevsel bozukluktur
Dikkat eksikliğinin tanısı ayrıntılı psikiyatrik muayene, okul ve ebeveynden alınan bilgiler ışığında çocuk psikiyatristi tarafından konur
Dikkatin Ölçülmesi
Dikkatin değerlendirilmesinde kullanılan çeşitli dikkat testleri vardır Bu testler dikkati sürdürülebilmesi, dikkatin çelinebilirliği, dikkati yönlendirme becerisi gibi dikkatin alt bileşenlerini değerlendirir, tanı, tedavi ve takip sürecinde objektif değerlendirmeye katkı sağlar
Dikkatin Değerlendirmesinde Yardımcı Testler
WISC-R: Bir çeşit zeka testidir Çocuğun/gencin dikkat becerileri konusunda fikir verdiği gibi, öğrenme alanlarında yaşanan sorunlar hakkında da bilgi vericidir
CPT: Özellikle dikkati sürdürme ve uygunsuz tepkileri bastırma becerisinin değerlendirilmesinde yardımcıdır
Stroop: Dikkatin çelinebilirliği, SAT: Dikkatin yönlendirilebilmesi gibi becerilerin değerlendirilmesinde faydalıdır
Dikkat eksikliği, Depresyon, Sınav Kaygısı ve Uyum Bozuklukluğu gibi durumlarda da sık gördümüz bir yakınmadır Özgül Öğrenme Bozuklukluğu olan çocuklarda da Dikkat Eksikliği Bozukluğu/Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu sıklıkla birlikte görülebilmektedir
Tedavi:
Dikkat eksikliği tedavisinde en önemli basamak tespitin doğru yapılmasıdır Dikkat Eksikliği Bozukluğu/Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu ile depresyona/sınav kaygısına ikincil olarak yaşanan bir dikkat dağınıklığının tedavisi farklıdır Sorunun kaynağına göre dikkat eğitimi, bireysel psikoterapi, farmakoterapi, ebeveyne rehberlik ve danışmanlık yapılması ve eğitim başlıca kullanılan yöntemlerdir
Kaynaklar:
Ergenlik
Çocuk Psikiyatrisi
Çocuk ve Genç Psikolojik Danışma ve Psikiyatri Merkezi
Dikkat Eksikliği Tedavisi
Dikkat Eksikliği
Çocuk Psikolojisi
|
|
|
|