Yalnız Mesajı Göster

İslam Ve Evrim

Eski 08-16-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İslam Ve Evrim





asla adetim olmayan birşeyi yapıyorum başından beri söylediğim gibi asla evrimi savunmak için dini arkama almayı düşünmedim yine öyle yapmıyorum sadece bir alıntı yapıyorum


alıntıladığım yazıyı savunuyor değilim bahsi geçen din alimleri hakında bilgim de yok dolayısı ile beni muhatab almadan bildiklerinizi paylaşabilirsiniz



Darwin'in 1850'lerde canlilarin biyolojik evrimi yani bildiğimiz adıyla evrim teorisini ortaya atmadan önce ibn-i Arabi bir eserinde * bir rüyasını anlatır Rüyasında, Kabe'yi tavaf ettiği bir esnada herkesin gölgesi olduğu halde bir kişinin gölgesinin olmadığını fark eder ve yanına yaklaşıp kim olduğunu sorar Şahıs 'Ben senin büyük atalarındanım', diye cevap verir 'Hangi yüzyılda yaşadınız?' diye sorar Arabi, 40 bin sene evvel, yanıtını alır Arabi'nin kafası karışır, Adem'in 6 bin sene evvel yaşandığı bilinmektedir ve sorar; 'Sen hangi Adem'den bahsediyorsun?, adam cevap verir, 'Bil ki; insanın ilk atası olan Adem'den önce yüz binlerce Adem geldi, gitti'


Aslında bir rüya denilip geçilmemeli bunun için Darwin'den ve hatta Lamarck'tan önce bazı Müslüman bilim adamları Kur'an ı ve hadisleri inceleyip doğayı da gözlemleyerek, dünyada tüm canlıların uzun bir yaratılış (evrim) sürecinden geçtiğini öne sürmüşler Öne sürülen bu varsayımların Darwin'in evrim teorisinden tek farkı var oluşun da bir 'yaratıcı' tarafından ortaya çıktığını söylemeleridir


Modern kimyanın kurucusu sayılan cabir bin hayanın, canlıların üremeye gerek kalmadan çoğaldığını öne sürmesi ibn-i Sina, El Harisi, ibn-i Nefs gibi daha hatırlayamadığım bir çok islam bilginini etkiler Hatta bunun üzerine ibn-i Tufeyn evrimi öngören 'Hayy Bin Yakzan'ı yazar


Bir kelamcı olan Nazzam, 'evren ve türlerinin ilk tohumu olarak yaratılan ilk varlık, kendisinden sonra ortaya çıkacak tüm varlıklara kaynaklık etmiştir ve bütün canlı türleri bir tek çekirdek varlıktan gelişerek meydana gelmiştir', der Nazzam bu teorisine dini dayanak olarak (Araf, 189): 'Sizi bir nefisten yaratan ve gönlünün huzura kavuşacağı eşini de ondan var eden Allah'tır' ayetini gösterir Bu sebeple canlı türlerinin sürekli olarak bir türden başka bir türe geçtiğini ileri sürer


Nazzam bu düşünceleri sebebiyle özellikle Sünni islam'ın en önemli imamı imam Eşari tarafından şiddetle eleştirilmiş ve hatta imam kendisini dinsizlikle suçlamış Nazzam'ın öğrencisi Cahız ise kitabında ilk olarak basit canlı türlerinin ortaya çıktığını ardından bu türlerin evrimleşerek diğer canlı türlerinin oluştuğunu yazmıştır Değişim ve dönüşümü yani mutasyon ve transformasyonu kabul etmiş Ona göre Tanrı tüm evreni ve canlıları evrim süreci içinde yaratmıştır


Günümüzde bazı insanlar diyalektik kavramını tesanüt ve teavün (dayanışma ve yardımlaşma) kavramlarından yol çıkarak reddediyorlar 'Oysa zıtların birliği ve mücadele olgusunun, dayanışma ve yardımlaşmanın varlığına engel değil tersine yardımcı olduğunu düşünenler de var' Diyalektik ve doğal seleksiyon kavramları dahilinde canlıların hayatta kuvvetli, yetkin ve türlerini devamlı kılabildikleri de savunuluyor Hatta bu anlayışın Tanrı'nın bir kuralı olduğunu yorumlayanlar var Canız dışında Biruni, Damiri gibi bilim adamları da bu düşünceye katılmışlar ve tarihte materyalist olmakla suçlanmışlardır Hatta Biruni buna dayalı olarak seleksiyon ve doga ekonomisi fikirlerini ortaya atmıştır


islam içinde bazı bilim adamları biyolojik evrimin yanında sosyal ve psikolojik evrimi de kabul ederler Hatta mevlana celaleddin rumi de tarihte bir evrimci olarak bilinir ve tabiî ki ibn-i Haldun meşhur 'Mukaddime'sinde 'insan yaradılışında evrimin esas olduğu'nu söylemiştir


Bilmem hala evrim teorisi'nin Kuran'a aykırı olduğunu düşünenler bizzat Kuran'ın insanın yaradılışına dair ayetlerinde evrimin yeri olduğunu okuduklarında tepkileri nasıl olur?


'Oku!' demiş azizim 'Oku!'


kaynak: uludağ sözlük

Alıntı Yaparak Cevapla