|  08-16-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Arabalarda Hava Yastıkları Nasıl Çalışıyor? 
 
              
 Hava yastıkları 80'li yılların başında ortaya çıktıklarından beri binlerce hayatı kurtarmışlardır
  Aslında hava yastıkları İkinci Dünya Savaşı sırasında uçakların yere çakılmalarında bir önlem olarak tasarlanmış ve ilk patent o zamanlarda alınmıştı  Hava yastıklarının arabalara uygulanmasında birçok problemle karşılaşıldı  
 
 Basınçlı havanın araba içinde muhafazası, süratle şişmenin sağlanması, ani şişme sırasında yastığın patlamasının veya kişiye zarar vermesinin önlenmesi vs
    Hava yastığında üç ana parça vardır  Birincisi yastığın kendisi ki, ince naylon iplikten yapılmış ve konsolda bir silindir üzerine sarılmıştır  
 
 Aslında sürücü tarafındaki hava yastığı diğerlerinden farklıdır
  Diğerleri tipik bir silindir şeklinde iken sürücü tarafındaki direksiyonun ortasına uyacak şekildedir  İkinci olarak yastığa ne zaman şişeceğini bildiren, arabanın ön tarafında bir sensör vardır  Bir tuğla duvara yaklaşık saatte 15 - 25 kilometre süratle çarpıldığında oluşacak kuvvet karşısında sinyal verecek şekilde ayarlanmıştır  
 
 Son olarak da şişirme sistemi vardır
  Hava yastıkları sıkıştırılmış veya basınç altındaki havanın veya bir gazın salıverilmesiyle şişmezler  Bir kimyasal reaksiyonun sonucunda şişerler  Bu kimyasal reaksiyonun ana maddesi 'sodyum azide'dir, yani NaN3  Normal şartlarda durağan olan bu molekül ısıtılınca anında ayrışır ve ortaya nitrojen gazı çıkar  Çok az miktarından, yani 130 gramından 67 litre nitrojen çıkabilir  
 
 Ancak bu ayrışmadan ortaya bir de sodyum (Na) çıkar ki, çok reaktiftir
  Su ile birleşince vücuda bilhassa gözlere, buruna ve ağza ağır tahribat verebilir  Bu tehlikeyi önlemek için hava yastığı üreticileri kimyasal reaksiyonda sodyum ile birleşebilecek bir gaz daha kullanıyorlar ki, bu da potasyum nitrattır (KNO3)  Bu reaksiyondan da yine ortaya nitrojen çıkar  
 
 Arabanın önündeki sensör belli bir seviyenin üstündeki çarpmada, NaNS'ün bulunduğu tüpe bir elektrik sinyali gönderir
  Burada çok küçük bir spark oluşur ve bunun yarattığı ısıdan da NaN3 çözülür, açığa çıkan nitrojen hava yastığına dolarak şişirir  Burada ilginç olan sensörün çarpmayı algılaması ile yastığın şişmesi arasında geçen zamandır  
 
 Sadece 30 milisaniye yani 0
  030 saniye  Bir saniye sonra yastık üzerindeki özel delikler vasıtası ile kendi kendine söner ve kazazedeye devamlı baskı yapılmasına mani olur  
 (Alıntıdır)
 
 | 
	|  |   |