08-16-2012
|
#1
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Satrançta Hamleler Nasıl Yazılır?
- Satranç tahtası 8 yatay ve 8 dikey sıradan oluşur
Yataylar 1'den 8'e kadar numaralandırılır Dikeyler de a, b, c, d, e, f, g, h şeklinde isimlendirilir Böylece 64 karenin herbirine bir sayı ve bir harften oluşan isim verilir a1, b2, h8 gibi Kare isimlerinde önce harf sonra sayı belirtilmelidir Piyon dışındaki taşlar için baş harflerinden oluşan kısaltmalar kullanılır
Ş = Şah, V = Vezir, K = Kale, F = Fil, A = At Piyon için herhangi bir kısaltma yoktur Bir hamleyi belirtirken hangi taşın nereye gittiğini yazmak yeterlidir
Ae5: Atın e5 karesine gittiğini gösterir - Piyonlar için sadece gidilen yer belirtilir

e4: e4 karesine piyonun gittiğini gösterir Eğer aynı kareye iki taş gidebiliyorsa o zaman taşların farklı olan konumları yazılır Aynı yatayda iseler diekyleri, aynı dikeyde iseler yatayları  Farklı dikey ve yataylarda ise dikeyleri belirtilir
Örneğin:
a1'de ve h1'de duran kalelerden a dikeyinde olanı d1 karesine gitmişse Kad1 şeklinde yazılılr
a1'de ve a5'te duran atlardan 5 yataydaki b3'e gitmişse A5b3 şeklinde yazılır
a1'de ve d2'de duran atların ikisi de b3 karesine gidebilir a1'deki atın hareketi için Aab3 ve diğer atın hareketi için Adb35 kullanılır
Taş yerken, alan taşın ismi ile gidilen yerin arasına x işareti konulur
Vxd3: Vezir d3 karesine gitmiştir ve oradaki bir taşı yemiştir - Piyon taş alırken, piyonun bulunduğu dikey belirtilip x işaretinden sonra gittiği yer yazılır

exc4: e dikeyindeki piyon c4'e gelerek bir taş yemiştir Eğer bir piyon geçerken taş almışsa gidilen yerden sonra e p yazılır (e p : en passant)
dxc6 e p : d dikeyindeki piyon c6'ya gelirken geçerken taş almıştır
Şah çekilince hamlenin sonuna + işareti konulur
Fg3+: Fil g3'e gelerek şah çekmiştir Piyon terfisinde, piyonun gittiği son kareden sonra terfi etiği taş yazılır
g8V: Piyon g8'e gelerek vezire dönüşmüştür
- Kısa rok için 0-0, uzun rok için 0-0-0 kullanılır

- Beraberlik teklifleri, yapılan hamleden sonra = konularak belirtilir

- Mat için hamleden sonra ++ veya # işaretleri konulur

Kullandığımız kısaltmalar topluca şunlardır:
- Ş: Şah
- V: Vezir
- K: Kale
- F: Fil
- A: At
- 0-0: Kısa rok
- 0-0-0: Uzun rok
- x: Taş yeme
- +: Şah çekme
- =: Beraberlik teklifi
- e
p : Geçerken alma (en passant)
- ++ , #: Mat
Örnek bir oyun:
1 d4 Af6 2 c4 e6 3 Af3 Fb4+ 4 Abd2 b6 5 a3 Fxd2+ 6 Fxd2 Fb7 7 b4 d6 8 Fg5 Abd7 9 e3 Ve7 10 Fe2 O-O-O 11 O-O Khf8 =
Bu hamleri yaptığınzda aşağıdaki konuma ulaşmış olmalısınız
|
|
|
|