08-17-2012
|
#2
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Exelde Püf Noktalar(Kaçırmayın)
16-BİRİM DÖNÜŞTÜRME:
Elimizde pound, Fahrenhaeit, galon gibi metrik sistemde kullanılmayan birimler cinsinden değerler var Bunları Excel'de kolayca metrik sisteme dönüştürebilir miyiz?
Evet Ama önce Araçlar*İçine Ekle (Tools*Add-Ins) komutu ile çıkan diyalog kutusundan Çözümleme Araç Paketi'ni (Analysis ToolPak) işaretleyip bu modülün yüklenmesini sağlamalısınız Bu işlem tamamlandıktan sonra ÇEVİR (CONVERT) fonksiyonunu kullanarak birimleri dönüştürebilirsiniz Aşağıda sırasıyla libreyi kilograma, Fahrenheit'ı Celcius'a, litreyi galona, watt'ı beygirgücüne dönüştürmek için verdiğimiz 4 örnek fonksiyonlara bakabilirsiniz Bunlarda rakam yerine hücre adresi yazarsanız o hücredeki rakama göre işlem yapılır Diğer birimlerin nasıl kullanılacağını Excel Yardım dosyalarında ÇEVİR (CONVERT) sözcüğünü aratarak bulabilirsiniz
Kod:
=ÇEVİR(1; "lbm"; "kg") =ÇEVİR(78; "F"; "C") =ÇEVİR(C12; "lt"; "gal") =ÇEVİR(30; "w"; "h")
17-HÜCRE ORTASINA ÇİZGİ ÇİZMEK:
Bir sayının iptal edildiğini göstermek için Bir Excel hücresinin üzerini bir köşeden bir köşeye çizmemiz gerekiyor Ama hücrenin boyutunun değiştiğinde çizginin de boyunun buna göre hizalanmasını istiyoruz
&#199;izim (Drawing) ara&#231; &#231;ubuğunu a&#231;ın Bu ara&#231; &#231;ubuğu &#252;zerindeki &#199;izgi (Line) d&#252;ğmesine tıklayın Fare imleci bir artı işaretine d&#246;n&#252;şecektir Diyagonal olarak &#231;izeceğiniz h&#252;crenin &#252;zerine gelin, klavyeden <Alt> tuşuna basın ve basılı tutun; &#231;izginizi &#231;izin <Alt> tuşuna basıp bu &#231;izgiyi &#231;izince &#231;izgi bu h&#252;creye yapıştırılır Artık h&#252;cre bir yere taşınırsa ya da boyutu değişirse &#231;izginin boyutları da otomatik olarak buna g&#246;re değişecektir &#199;izginin renk, kalınlık gibi &#246;zelliklerini ayarlamak i&#231;in &#231;izginin &#252;zerine &#231;ift tıklayın ve a&#231;ılan diyalog kutusundan gerekli ayarları yapın
18-H&#220;CREYİ METNE UYDURMAK
Excel'de yazdığınız bir metnin yazıldığı h&#252;creye tamı tamına uymasını sağlamak i&#231;in Bi&#231;im*S&#252;tun*En Uygun Genişlik (Format*Column*AutoFit) komutunu kullanabilirsiniz Bu işlemin en pratik yolu ise, metni girdikten sonra fare imlecini h&#252;crenin bulunduğu s&#252;tunun başlığına g&#246;t&#252;r&#252;p, sağ h&#252;cre sınırı &#252;zerine &#231;ift tıklamaktır Aynı şey satırlar i&#231;in de ge&#231;erlidir
19-&#199;OK UZUN SAYFALAR
Excel durum &#231;ubuğu t&#252;m sayfaları aynı anda g&#246;r&#252;nt&#252;lemeye yetmez T&#252;m sayfaları g&#246;rmek i&#231;in durum &#231;ubuğunun sağındaki sola sağa kaydırma d&#252;ğmelerinin &#252;zerine sağ fare tuşu ile tıklayın ve istediğinizi se&#231;in
20-OTOMATİK TOPLAM
Bir s&#252;tundaki t&#252;m değerleri toplamını o s&#252;tunun altındaki h&#252;creye yazdırmak istiyorsanız, bu h&#252;creye gelip ara&#231; &#231;ubuğundaki Otomatik Toplam (&#252;zerinde sigma simgesi var) d&#252;ğmesine tıklayabilirsiniz Klavyeyi tercih edenler ise <Alt>+<Shift>+0 tuşuna basabilir
21-ENTER TUŞUNU KONTROL EDİN
Excel'de bir h&#252;creye yazdıktan sonra <Enter> tuşuna basarsanız, etkin h&#252;cre se&#231;icisi bir alt h&#252;creye, <Shift>+<Enter> tuşuna basarsanız bir &#252;st h&#252;creye ge&#231;er Ama genelde alt alta h&#252;creleri değil yan yana h&#252;creleri dolduruyorsanız bu d&#252;zeni değiştirebilirsiniz Ara&#231;lar*Se&#231;enekler*D&#252;ze n (Tools*Options*Edit) b&#246;lmesine girin, Y&#246;n b&#246;lmesini Sağ olarak belirleyin Artık <Enter> tuşuna bastığınızda bir sağdaki h&#252;cre se&#231;ilecek
22-HIZLI KOPYALAMA
Bir h&#252;crenin i&#231;eriğini bir alttaki h&#252;creye kopyalamak istiyorsanız, alt h&#252;creye gidip <Ctrl>+<"> tuşlarına basın
23-FORM&#220;L KOPYALAMA
Aynı form&#252;l&#252; aynı anda birden fazla h&#252;creye girmek i&#231;in, h&#252;crelerin t&#252;m&#252;n&#252; se&#231;in, form&#252;l&#252; yazın ve <Ctrl>+<Enter> tuşuna basın
24-B&#220;Y&#220;K ALANLARI SE&#199;MEK
B&#252;y&#252;k bir veri alanını fare ile kaydırarak se&#231;mek yerine bir anda geniş bir se&#231;ili alan oluşturabilirsiniz Bunun i&#231;in <Ctrl>+* tuşlarına basmanız yeterli Excel sizin i&#231;in bu b&#252;y&#252;k alanı se&#231;ecektir
25-EXCEL'DEN WORD'E TABLO AKTARMA:
Bunun &#252;&#231; yolu var: Basit Yapıştırma (bkz Bunları da Bilin!; xx Tablo Yapıştırma); G&#246;mme; ve Bağlama Basit yapıştırma hesap tablosunun sadece bir g&#246;r&#252;nt&#252;s&#252;n& ;#252; yapıştırır Excel'de bu hesap tablosunu a&#231;ıp yapacağınız değişiklikler, Word'e yapıştırılmış tabloya yansımaz G&#246;mme (Embedding) işleminde ise, Excel tablosunda yapacağınız değişiklikler Word'e yapıştırılmış tabloya yansımaz, ancak Word'deki tablo &#252;zerine &#231;ift tıkladığınızda, tablo ile birlikte Word'&#252;n ara&#231; &#231;ubuğu ve men&#252;leri Excel'inki gibi olur ve tablo &#252;zerinde gerekli değişiklikler yapılabilir G&#246;mme işlemi i&#231;in şu adımları izleyeceksiniz: Excel'deki tabloyu se&#231;ip <Ctrl>+C tuşlarıyla kopyaladıktan sonra Word'e ge&#231;in ve D&#252;zen*&#214;zel Yapıştır (Edit*Paste Special) komutunu &#231;alıştırın A&#231;ılan diyalog kutusunda Yapıştır (Paste) ve Microsoft Excel &#199;alışma Sayfası Nesne'yi ( Microsoft Excel Worksheet Object) se&#231;in Tamam d&#252;ğmesine tıklayın
Bağlama (Linking) işlemi ise Excel'deki tabloda sonradan yaptığınız değişikliklerin, Word'e yapıştırdığınız tabloya yansımasını sağlar Bağlama işlemi i&#231;in şu adımları izleyeceksiniz: Excel'deki tabloyu se&#231;ip <Ctrl>+C tuşlarıyla kopyaladıktan sonra Word'e ge&#231;in ve D&#252;zen*&#214;zel Yapıştır (Edit*Paste Special) komutunu &#231;alıştırın A&#231;ılan diyalog kutusunda Bağ Yapıştır (Paste Link) ve Bi&#231;imlendirilmiş Metin'i (Formatted Text) se&#231;ip Tamam d&#252;ğmesine tıklayın Word'deki tablo &#252;zerine sağ fare tuşu ile tıklayıp a&#231;ılan men&#252;den Bağlantıyı G&#252;ncelleştir (Update Link) komutuna tıklarsanız, tablonuz Excel'de yapılan değişikliklere g&#246;re g&#252;ncellenir Bu men&#252;de Excel'de bağlantı kurulmuş dosyayı a&#231;mak i&#231;in de komutlar vardır
26-Bazı tablolarımız, sayfayı yatay konuma getirsek bile sayfaya sığmıyor Ne yapmalıyız?
&#214;nce ara&#231; &#231;ubuğundaki Sayfa &#214;nizleme (Print Preview) d&#252;ğmesine tıklayarak sayfanın baskıdan &#246;nceki g&#246;r&#252;n&#252;m&#252;ne ge&#231;in &#220;stteki Kenar Boşluğu (Margins) d&#252;ğmesine tıklayın H&#252;crelerin ve sayfanın sınırları belli olacak; bunları &#231;ekiştirerek hem h&#252;crelere sığmayan metinleri d&#252;zeltebilir, hem de sayfada yazılabilecek alanın boyutlarını genişletebilirsiniz Tablonuz bir sayfaya yine sığmıyorsa Ayarla (Setup) d&#252;ğmesine tıklayın Karşınıza sayfa yapısını ve diğer sayfa ayarlarını yapabileceğiniz bir diyalog kutusu gelecek Burada sayfanın yatay dikey ayarlarını yapabileceğiniz gibi, Sığdır (Fit to) se&#231;eneğini işaretleyerek, tablonuzu enine ve boyuna ka&#231; sayfaya sığdırmak istediğinizi belirleyebilirsiniz Gerekirse K&#252;&#231;&#252;ltme/B&#252;y&#252;tme (Adjust to) alanına y&#252;zde cinsinden değerler girerek tablonuzu b&#252;y&#252;t&#252;p k&#252;&#231;&#252;ltebilirsiniz Bu işlemler h&#252;creleri ve yazıtipin i uygun boyutlarsa getirecektir Tabii fazla uzun bir tablo hazırlamışsanız, bunu tek sayfaya sığdırmak, yazıların okunamayacak kadar k&#252;&#231;&#252;lmesine yol a&#231;acaktır Fazla zorlamayın ve tablonuzu birden fazla sayfada sunmanın yollarını arayın Ne de olsa bir kağıdın boyutları sınırlıdır
27-H&#252;crenin i&#231;inde birden fazla satır kullanmanın yolu nedir?
S&#252;tun başlıklarınızın birinci satırda yer aldığını varsayalım Satırın başındaki satır numarasına bir kere tıklayın ve t&#252;m satırı se&#231;ili duruma getirin Bi&#231;im*H&#252;creler (Format*Cells) komutunu &#231;alıştırın Ekrana gelecek olan diyalog kutusundan Hizalama (Alignment) b&#246;l&#252;m&#252;ne gidin Bu b&#246;l&#252;mde de h&#252;cre i&#231;erisindeki metnin yatay ve dikey olarak nasıl yerleştirileceği ayarlanabilir Bunun hemen yanındaki Metni Sar (Wrap Text) se&#231;eneğini aktif hale getirirseniz, h&#252;cre i&#231;erisinde istediğiniz kadar satır kullanabilirsiniz Excel h&#252;cre i&#231;erisindeki satırları otomatik olarak bir alta kaydırır Eğer satırı istediğiniz yerde alta ge&#231;irmek istiyorsanız h&#252;cre i&#231;erisinde satırı yazarken <Enter> yerine <Alt+Enter> tuşlarını kullanarak satırı bir alta kaydırabilirsiniz
28-İki farklı sayfadaki hesap tablolarımı raporumuzun tek sayfasına nasıl bastırabiliriz?
Diyelim ki Excel kitabınızın ilk sayfasında (Sayfa1- "Sheet1") aşağıdaki gibi bir tablo var
Sayfa2'de ise &#231;ok benzer, ancak B Grubu olarak adlandırılmış birtakım veriler olsun B Grubu verileri A Grubu verilerinin tam altına taşınmış halde yazıcı &#231;ıkışı almak istiyorsunuz O halde Sayfa2'ye (Sheet2) gidin G&#246;r&#252;n&#252;m*Ara&#231; &#199;ubuğu*&#214;zelleştir (View*Toolbars*Customize) d&#252;ğmesine tıklayın Kategoriler (Categories) listesinde Yardımcı (Utility) se&#231;eneğinin &#252;zerine gelin Sağ tarafta, &#252;zerinde fotoğraf makinesi simgesi olan d&#252;ğmeyi ara&#231; &#231;ubuğuna s&#252;r&#252;kleyip bırakın Bu kamera d&#252;ğmesidir Diyalog kutularını kapattıktan sonra Sayfa2'de veri girilmiş alanı se&#231;in (Burada A1: D6) ve kamera d&#252;ğmesine tıklayın Sayfa1'e ge&#231;ip bu sayfanın altındaki uygun bir h&#252;creye (&#246;rneğimizde A8) tıklayın Sayfa2'deki verilerin bir g&#246;r&#252;nt&#252;s&#252; Sayfa1'in &#252;zerine yapıştırılacaktır <Alt> tuşunu basılı tutarak yapıştırılan g&#246;r&#252;nt&#252;y&#252; uygun bir konuma s&#252;r&#252;kleyin Yapıştırdığınız alanın &#231;er&#231;evesini silmek i&#231;in &#252;zerine sağ fare tuşu ile tıklayıp men&#252;den Nesneyi Bi&#231;imle (Format Object) komutunu &#231;alıştırın Desen (Pattern) b&#246;lmesinde Hi&#231;biri (None) se&#231;eneğini işaretleyip Tamam d&#252;ğmesine tıklayın Aşağıdaki gibi bir tablo elde edeceksiniz Sayfa2'deki değerleri değiştirirseniz, Sayfa1'e yapıştırdığınız alan i&#231;indeki değerler de değişecek
29-SE&#199;İMİN VAZİYETİ
Bir Excel &#231;alışma sayfasında bir dizi h&#252;creyi se&#231;tikten sonra bu se&#231;im alanındaki bazı bilgileri Excel penceresinin hemen altındaki durum &#231;ubuğunda bulunan Otomatik Hesaplama kutusundan alabilirsiniz Bu kutuda normalde se&#231;tiğiniz h&#252;credeki sayıların toplamı g&#246;r&#252;nt&#252;lenir Ancak bu kutunun &#252;zerine gidip sağ fare d&#252;ğmesine bastığınızda bir men&#252; a&#231;ılır Bu men&#252;den se&#231;imle ilgili ortalama, sayı adedi, en b&#252;y&#252;k ve en k&#252;&#231;&#252;k değerleri ve elbette sayıların toplamını ekrana getirebilirsiniz
30-BAŞLIK ORTALAMA
&#199;alışma tablosunun bir satırında belirli h&#252;creler arasına ortalanmış bir başlık yazmak istiyorsanız, ilk h&#252;creye başlığınızı yazın Sonra o satırda ilk h&#252;cre ile birlikte ortalama yapılacak t&#252;m h&#252;creleri se&#231;in ve ara&#231; &#231;ubuğunda S&#252;tunlar Arasında Ortala (Merge and Center) d&#252;ğmesine tıklayın
|
|
|
|