08-16-2012
|
#6
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı
Descartes’ in Yöntem Anlayışı ve Metodoloji
Descartes, tüm çalışmalarında ve araştırmalarında, doğru bilgiye ulaşmak amacıyla, karmaşıklıktan uzak durmaya ve her şeyi basite indirgemeye çalışmıştır Bulduğu her bilgiye kuşkucu bir tavırla yaklaşmıştır Bu konudaki düşüncelerinden sonra, bir Yöntem bulması için karar vermiştir Yöntemin özelliklerini şöyle açıklamıştır:
“ Gerçeği araştırırken: -Her şeyden kuşkulan,
-Kendi gözlemlerinden başkasına güvenme,
-Kendi gözlemlerine de güvenme; asıl olan soyutlamadır, tümden gelimdir ”
bu oluşumun adımlarına, aşağıda belirtilen adlar verilerek, şöyle tanımladıkları görülmektedir:
1- Apaçıklık Kuralı: Doğruluğu apaçık meydanda olmayan hiçbir fikri gerçek diye kabul etmemek (Bu kuşkuculuk kuralı olarak da adlandırılır )
2- Analiz Kuralı: Güçlüklerin her birini daha iyi ve daha kolay çözülebilmeleri için daha küçük parçalarına ayırarak incelemek
3- Sentez Kuralı: Basit ve tanınması en kolay fikirlerden başlayarak daha karmaşık fikirlere doğru yönelmek
4- Kontrol Kuralı: Hiçbir şeyin savsaklanmadığına güvenir olmak için, kontrol ve saymalar yapmak
Descartes’in Çalışma Alanları ve Eserleri Descartes’in başlıca eserleri şunlardır:
- Compendium musicae ( Müzik Özeti) [1618]
- Traité de Métaphysique (Metafiziğin İncelenmesi) [1629]
- Regulead ad Directionen ingenii (Zihnin Yönetimi İçin Kurullar) [1631]
- Traité du Monde ou de la lumiere (Dünya ya da Işığın İncelenmesi) [1633]
- Discours de la méthode, plus la dioptrique, les météores et la géometrie qui sont les essaias de cette méthode ( Yöntem Hakkında Söylemler ve Bu Yöntemin Denemeleri Olan Dioptri, Meteorlar ve Geometri) [1617]
- Méditations de prima philosophiae (İlk Felsefe ile İlgili Düşünceler ) [1641]
- Principia philosophiae (Felsefenin İlkeleri) [1644]
- Les passions de l’ame (Ruhun tutkuları) [1649]
L’homme et traité de la formatio du foetus (İnsan ve Cenin Oluşumu Üzerine İnceleme) [1664]
Descartes ve Matematiksel Yönü
Descartes’in Kartezyen koordinat sistemini kullanarak, cebir dilini geometriye uygulayıp bulduğu bu yönteme analitik geometri denmiştir Analitik geometriyi Descartes Çözümsel Geometri kitabında, “ Geometrinin cebirsel ve analiz yöntemler katılarak, çözümlenmesi…” şeklinde açıklamıştır Analitik problemlerini cebir denklemelerine çevirdi Bunlar cebirle çözümlendikten sonra geometri diliyle açıkladı Birçok fizik probleminin çözümü de bu yöntemle kolaylaşmış oldu Ayrıca matematiksel ve geometrik problemlerin çözümü için kurulan denklemlerde, "x, y, z" gibi alfabenin çok kullanılmayan son harflerini bilinmeyen çoklukları, "a, b, c" gibi çok kullanılan ilk harfleri de bilinen çoklukları ifade etmesi için kullanmıştır
Descartes’in Bazı Özel Çalışmaları
Descartes Abağı, bir düzlemsel eğriler sistemidir Genellikle ᴦk ile gösterilir Bu sistem üç dik açılı bir üç düzlemliye aktarılmış üç boyutlu uzayın F(x, y, z) = 0 denklemiyle belirtilen bir yüzeyinin, denklemleri z=k olan düzlemlerle yaptığı ara kesitlerin Oy düzlemi üstündeki izdüşümünü gösterir Bunların tümü Oy düzleminin kod damasında bir araya getirilmiştir İki değişkenin özel değerleri bilindiğinde, üçüncüyü karşılayan değer, grafik yoldan belirlenebilir
Descartes yaprağı, geometride bir özel şekle verilen addır Şekli yanda görülmekte olup kartezyen koordinatlara göre denklemi
x3+y3-3axy=0 dır
Bir geometri şekli olarak Descartes tarafından incelenmiş ve yorumlanmıştır k ve c gerçel değişmezler olmak üzere r+kr’=c ile tanımlanmıştır
Descartes’in Kırılma ve Yansıma Yasaları Işığa ait iki temel yasaları formüle dökmüştür O’nun oluşturduğu fizik yasaları şöyledir:
1) Gelen ışın, yansıyan ışın, kırılan ışın ile ayırma yüzeyinin gelme noktasındaki normali ile aynı bir düzlem içinde bulunurlar
2) Yansıyan ışın, bu normale göre gelen ışınla bakışımlıdır
3) Gelme açısı i ve kırışma açısı r arasında sin i =n sin i r bağıntısı vardır Burada n, ikinci ortamın birinci ortama göre kırılma indisidir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|