Prof. Dr. Sinsi
|
Başarısız Yöneticiler....Bazı Yöneticiler Görevlerini Yanlış Anlar...
Doğru Dürüst Yapılmasını İstiyorsan Kendin Yap”
Yetki dağılımında aksaklığın bir başka nedeni de, astlara duyulan korkudur Nice gerçeğin saka kılığında söylendiğini herkes bilir Gerçek yetenekler ebediyen örtbas edilemez
Bizim kendi etkinliğimiz de elemanların büyümesiyle zenginleşir Yetki dağıtmadığımız zaman elemanlarımızın morali bozulur, benlikleri ters yönde etkilenir
Panik ve Karamsarlık
Başarısızlığın en kestirme yolu, kendimizi paniğe ve karamsarlığa kaptırmaktır
İşler ters giderken yöneticinin sırıtıp durması zordur Buna katılıyoruz Sırıtmak gerekli olmayabilir de Ama çatık kaşlar, o yöneticinin astlarını yalnızca kaygıya sürükleyeceği gibi, onları daha fazla çaba göstermeye, hatta sorunu incelemeye bile itmeyecektir İnsanlar kaygılanırken düşünme yetenekleri sınırlanır Bu nedenle soruna en iyi çözüm yolunun saptanıp uygulanma şansı daha da azdır
Profesyonel yönetici, şoka dayanıklı olmayı öğrenmelidir Karamsarlığı yukardan alıp astlarına yansıtmanın işi daha da kötüleştireceğini anlayacaktır
Önemsiz Şeylere Sinirlenmek
“Öfkeme öfkelenmeye değecek şeylere saklarım!” “Çünkü sorunların öfke tutumuyla giderilemeyeceğini öğrenmiş bulunuyorum ”
Ufak tefek nedenlere sinirlenmek, elemanlarımızın neyin gerçekten önemli olduğunu anlayamamasına yol açar
Tutarsızlık
Eğer profesyonel yönetici olarak başarı istiyorsak, yönetme sorumluluğunu taşıdığımız kimselere tutarsız görünemeyiz Davranışınız, tutumunuz ve kararlarınız durum değişti diye değişecekse, astlarınıza bunun nedenini anlatın
Dışarlıklılık ve “BBD”
Dünyaya baktığınız pencereyi açın!Başkalarının daha iyi fikirler bulabileceğini reddedenler, yalnızca zayıf insanlardır, bunu unutmayın Güçlüler, yeni fikirleri hemen tanır ve kaparlar Böylece daha da güçlenirler!
“Konuşmayın  Soru Sorun!”
Konuşurken genellikle pek az şey öğrendiğimiz gerçeğini gözden kaçırırız Aslında en çok, dinlediğimiz zaman, karşımızdaki insanı konuşturduğumuz zaman öğreniriz Bilgi toplamanın ve karşımızdakini konuşturmanın en etkin yollarından biri, soru sorma becerisine sahip olmaktır
Aşağıdaki örnekler konuyu tümüyle kapsamıyorsa da, amacımız okuyucumuza genel soru tiplerini tanıtmak, bu konuda daha fazla okumaya kendisini heveslendirmektir
Genel soru: Böyle bir soruyu, bir toplantıda tartışmaları başlatmak için sorabilirsiniz Örneğin: “Plan hakkında ne düşünüyorsunuz?” olabilir
Doğrudan soru: Bu tur soru genellikle bir kimseden belli bir cevap istediğiniz zaman kullanılır Örnek: “Henry, sen bundan sorunlar çıkacağını ileri sürüyorsun Bana somut bir örnek verebilir misin?”Bu tip soru, isteksiz bir insanı konuşturmaya veya fazla hızlı konuşan birini örnek istemek yoluyla, yavaşlatmaya yarar Cevap istemek ayrıca, her yeniliğe karşı çıkma huyunda olan bir insanı sorun olmaktan çıkarmada da yararlıdır
Kılavuz soru: Bu tip soru, ne tur bir cevap almak istediğinizi belli eden sorudur Bir örnek: “Bu iyi bir sistem olmaz mı?” Kılavuz sorular, toplantıyı sona erdirmek için de kullanılabilir
Bilgi sorusu: Bu tur sorular, bilgi almak, yada karşımızdakilerin ana konudan kaçması, veya başka konulara sapmasını engelleyip onları tekrar esas konuya döndürmek için kullanılır Bu tip sorular, hep soru sözcükleriyle başlar: “Neden,” “nerede,” “kim,” “hangi,” “nasıl,” “ne zaman,” Örnek: “Neden öyle düşünüyorsun?”
Seçenekli soru: Bu soruya “Evet” veya “Hayır” diye cevap verilebilir Arkasından mutlaka bir bilgi sorusunun gelmesi de zorunludur Örnek: “Toplantıya katıldın mı?” Alacağımız cevap “Hayır” ise, bir bilgi sorusu sorarız: “Neden katılmadın?”
Belirsiz soru: Bu tip sorunun birden çok cevabı vardır ve bu bilhassa böyledir Örneğin, “Bir elemeni kovmak iyi bir politika mıdır?” diye sorabilirsiniz Karşımızdaki kişi kendisine hileli bir şey sorulmakta olduğunu analar Cevabını hemen değil, düşünerek verir
Kışkırtıcı soru: Bu tip soru, karşınızdaki kişiyi iğnelemek için sorulur Örnek: “Bu fikrin iyi sonuç vereceğine aslında pek inanmıyorsun, değil mi?”
Usulen soru: Bu soruya bir cevap beklenmiyordur (İnşallah gelmez de) Yönetici bunu, başka konuya geçmek, tartışmaları kesmek bir çatışmayı durdurmak için kullanılır
Bu tur soruların bazı tehlikeleri vardır Gelebilecek cevapları, daha doğrusu, gelmesini istediğiniz cevapları iyice düşündüğünüzde, bu tur sorular, tartışılan konuyu rafa kaldırmak için iyi ve etkin bir yoldur
Yönü çevrilen soru: Bu sorular toplantılarda etkin bir biçimde kullanılabilir Bu bir bakıma soruyu, onu sorana yöneltmektir Örnek: Toplantıya katılan biri, bir öneriyi dinledikten sonra söyle diyebilir: “Öylemi?”
Peki yedek parçaları nerede depolayacağız?” Siz şöyle cevap verebilirsiniz “Bu iyi bir soru Bir öneriniz var mı?”
Kaçınmanız gereken konular: Genellikle cevabı yalnızca “Evet”veya “Hayır”olabilecek sorulardan uzak durun Kullanmak zorunda kalırsanız, arkasından bir bilgi sorusu sorun: Niçin? Eğer amacınız, kışkırtmak değilse, düşmanlık doğuracak sorulardan kaçının Grubun ya da karşınızdaki kişinin cevap veremeyeceği soruları sormaktan kaçının Kişisel sorulardan, karşınızdakini, ya da toplantıdaki birini utandıracak sorulardan kaçının Alaycılıktan kesinlikle uzak durun Grup derhal kurbanınızın tarafını tutar Onunla aynı görüşte olmasalar bile size cephe alırlar Sorular yalnızca katkıda bulunmayı teşvik etmek içindir
|