08-16-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Evet Dedirtme Sanatı...
3 BÖLÜM: DURUMLAR ÜZERİNDE DEĞİL
ÇIKARLAR ÜZERİNDE DURUN
Bir kütüphanede tartışan iki kişiyi düşünün Biri pencerenin kapanmasını diğeri açık
kalmasını istiyor Pencerenin ne kadar açık kalacağı üzerinde çekişiyorlar Biraz aralık mı ? Yarıya kadar mı, yoksa daha az mı açık ? Hiç bir çözüm ikisini birden tatmin etmiyor
Kütüphaneci odaya giriyor Birine pencereyi neden açmak istediğini soruyor "Temiz hava almak için" cevabını alıyor Ötekine niçin kapatmak istediğini sorunca "Esintiye engel olmak için "cevabını alıyor Biraz düşündükten sonra, kütüphaneci gidip yandaki odanın penceresini açarak esintisiz temiz hava girmesini sağlıyor
Akılcı bir çözüm için durumları değil çıkarları bağdaştırın
Bu hikaye pek çok tartışma için tipik bir örnektir Durumlar ile çıkarlar arasındaki bu fark, can alıcı noktayı oluşturmaktadır
Çıkarlar problemi tanımlar Durumlar çelişiyor gibi görünse de bunlar arasında ödün istemek yerine ardındaki çıkarların bağdaştırılması daha çok işe yarar
Zıt durumların arkasında paylaşılabilen ve uyulabilen çıkarlar bulunduğu gibi çelişenler de bulunur
Çıkarları nasıl teşhis edersiniz ?
Karşı tarafın çıkarlarını saptamak en azından kendilerinizinkileri anlamak kadar önemlidir
"Niye ?" diye sorun Bir temel yöntem, kendinizi onların yerine koymaktır Onların takındığı her tavrı inceleyin ve kendi kendinize "Niye ?"diye sorun
Çıkarların meydana çıkarılmasının bir diğer yolu da "Neden olmasın ?" diye sormaktır Her grubun birden fazla çıkarı bulunacağını anlayın Tartışmacının çıkarlarını anlamak, dikkate alınması gereken çeşitli ve farklı çıkarları anlamak demektir
En güçlü çıkarlar temel beşeri ihtiyaçlardır Temel beşeri ihtiyaçlar şunları kapsar:
Güvence
Ekonomik varlık
Ait olma duygusu
Saygı
Kendi yaşamını kontrol
Bir liste yapın Her iki tarafın çıkarlarını düzenleyebilmek için, bunları aklınıza geldikçe bir kağıda yazmak yararlı olur
Çıkarlar hakkında konuşmak
Tartışmaktan amaç çıkarlarınızı korumaktır Karşınızdakilerin sizin çıkarlarınızı dikkate almasını istiyorsanız, çıkarlarınızın neler olduğunu onlara anlatın
Çıkarlarınızı canlı tutun Şiddetli bir ülserle doktora gittiğinizde, durumunuzu hafif bir mide ağrısı gibi anlatırsanız sonuçtan çok umutlu olmamalısınız
Onların çıkarlarını problemin bir parçası olarak görün Böylece ortak çıkarlar daha çabuk gerçekleşir
Dikkatle dinlenmek istiyorsanız problemi cevaptan önce okuyun
Geriye değil ileriye bakın Nereden geldiğiniz hakkında konuşmak yerine, hangi noktaya varmak istediğiniz hakkında konuşursanız çıkarlarınızı daha iyi kollamış olursunuz
Kararlı fakat esnek olun Bir tartışmada hem nereye gittiğinizi bilmeli, hem de yeni fikirlere açık olmalısınız
Problemler üzerinde sert insanlar üzerinde yumuşak olun Tartışmalarda daima işe yarayan şu kuralı unutmayın: İnsanlara destek olurken, öte yandan tüm gücünüzle problemi vurgulayın Destek olmakla saldırının bu şekilde birleşmesi bağdaşmaz gibi görünür, ama psikolojik bakımdan böyledir Bağdaşmazlık onun işlemesine yardım eder Psikolojinin bu kuralı, insanların bağdaşmazlıktan hoşlanmadıklarını ve onu gidermek istediklerini savunur
Onların çıkarlarını dikkate almaz ve önerilerine açık olmazsanız, diğer tarafın sizi dinlemesini ve önerdiğiniz seçimler üzerinde tartışmasını bekleyemezsiniz Başarılı bir tartışma kararlı ve açık sözlü olmayı gerektirir
|
|
|