Konu
:
Hanefi Mezhebi Ve Hadis / Hanefi Mezhebi Ve Hadis Hakkında
Yalnız Mesajı Göster
Hanefi Mezhebi Ve Hadis / Hanefi Mezhebi Ve Hadis Hakkında
08-15-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Hanefi Mezhebi Ve Hadis / Hanefi Mezhebi Ve Hadis Hakkında
“İnsanların ihdas ettikleri ve kendilerinden ortaya koydukları şey
onları hidayete ulaştırmaz
Aslolan Kur’an-ı Kerim’in getirdiği ve Hz
Peygamberin davet ettiği
insanlar arasında tefrika ortaya çıktığı devreye kadar Hz
Peygamberin ve ashabının yapmakta devam edegeldikleri şeylerdir
Bundan b
aşk
ası ile amel edenler bid’atçi ve kendiliklerinden ihdas edicilerdir
”(İmam-ı Azam Ebu Hanife
el vasiyye)
[“Bu ümmetin evveli selefi ne ile ıslah olduysa
sonra gelenleri de öyle ıslah olur
O gün dinde olmayan şeyler
bugün de dinden değildir
”(İmam Malik)
Rasulullah (sav) dedi ki: “Size iki şey bırakıyorum
Onlara sımsıkı sarıldıkça katiyyen sapıklığa düşmezsiniz
Allah’ın kitabı ve nebinizin sünneti
” (El Muvatta)
Tabiundan biri
“Hz
Peygamber Efendimiz (sav)’in nasıl bir ahlaka sahip olduğunu” merek etmiş
Hz
Aişe (r
anha) validemize sormuş ve şu cevabı almıştır: “Resul-i Ekrem (sav)’in ahlakı
Kur’an-ı Kerim’den ibaretti
Sen Kur’an-ı Kerim’i okumuyor musun ?”(Müslim)]
Kur’an’a uygunluk ya da Kur’an’a arz:
İmam Ebu Hanife’nin Hadis Anlayışı ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu
Prof
Dr
İsmail Hakkı Ünal
Diyanet İşleri B
aşk
anlığı Yayınları 327
ilmi eserler 60
2 baskı
Ankara 2001)
Ebu Hanife: “Eğer bir kimse
‘Peygamber (sav)in her söylediğine inanıyorum
ancak Nebi (sav) haksız (cevren) konuşmaz ve Kur’an’a muhalefet etmez’ derse
bu
onun
Peygamber (sav)’i tasdik ettiğini ve Peygamberi Kur’an’a muhalefetten tenzih ettiğini gösterir
Şeyet Peygamber (sav) Kur’an’a muhalefet etse ve Allah’a karşı haktan b
aşk
a bir şey söyleseydi
Allah Teala
“Eğer Muhammed
bize karşı ona (Kur’an’a) bazı sözler katmış olsaydı
biz onu kuvvetle yakalardık
sonra onun şah damarını koparırdık
hiç biriniz de onu koruyamazdınız” (Hakka 44-47)
kavline uygun olarak
onu kuvvetle yakalar ve şahdamarını koparırdı
Allah’ın Resûlü (sav)
Allah’ın kitabına muhalefet etmez
Allah’ın kitabına muhalefet eden de Allah’ın Resûlü olamaz
Nebi (sav)’den Kur’an’a aykırı olarak hadis rivayet eden kimseyi red
Peygamber (sav)’i red ve onu yalanlama değildir
Bu
ancak
Peygamber (sav)’den batıl rivayette bulunan kimseyi reddir
Töhmet bu kimseyedir
Peygamber (sav)’e değil
Onun için Peygamber (sav)’in söylediği her şey
işitelim
işitmeyelim
başımız gözümüz üstünedir
Buna iman eder
ve Allah’ın Resûlünün söylediğine
olduğu gibi şehadet ederiz
Ve yine şehadet ederiz ki O (sav)
Allah’ın nehyettiği bir şeyi emretmez
Allah’ın bağladığı bir şeyi koparmaz
Allah’ın tavsif ettiği bir şeyi ona aykırı bir şekilde tavsif etmez
Şehadet ederiz ki O (sav) bütün işlerde Allah’la muvafıktır
Bidat olabilecek hiç bir şey yapmamış
Allah azze ve celle’nin söylediği söze hiç bir şey katmamış ve zorlayıcılardan olmamıştır
Onun için Allah Teala; “Kim peygambere itaat ederse
Allah’a itaat etmiş olur” (Nisa 80)
buyurmuştur
( el-Alim 26-27)
Ebu Yusuf: “Rivayetler çoğaldıkça bunlar arasından
bilinmeyen
fıkıh ehlinin bilmediği
Kitab’a ve Sünnete uygun olmayan rivayetler ortaya çıkar
Şaz hadislerden sakın
hadisçilerin ve fukahanın bildikleri (kabul ettikleri) ile
Kitap ve Sünnete uygun olanları al
diğerlerini buna göre değerlendir
Çünkü
Kur’an’a muhalif olan
Hz
Peygamber (sav)’den rivayet edilmiş dahi olsa ondan değildir
” (Ebu Yusuf
er-Redd
31)
Ebu Yusuf bu görüşünü
Hz
Peygamber (sav)’e isned ettiği şu hadisle de teyid eder:
“Rasulullah (sav) ölüm döşeğinde şöyle dedi: “Ben yalnızca Kur’an’ın haram kıldıklarını haram kılarım
Allah’a yemin ederim ki benim adıma bir şeye (beni bahane ederek) sarılmasınlar
”
(Ebu Yusuf er-Redd
31)
devamla şöyle der: Kur’an ve bildiğin (senin için maruf olan) sünneti kendine önder ve rehber yap
Buna tabi ol
Kur’an ve Sünnetten sana manası açık gelmeyen meseleleri buna kıyas et
Ebu Yusuf bu konuda daha açık bir rivayeti
Evzâî’ye yönelttiği bir itiraz vesilesiyle yaptığı şu tavsiyeden sonra zikretmektedir: “herkesin bildiği (kabul ettiği) hadisi al
şazz olandan sakın
Bize İbn Ebi Kerime
Ebu Cafer’den
o da Rasulullah (sav)’tan şöyle rivayet etti: “Rasulullah (sav) yahudileri çağırarak onlara bazı şeyler sordu
Onlarda anlattılar ve Hz
İsa (as) konusunda yalan söylediler
Bunun üzerine Nebi (sav) minbere çıktı ve insanlara hitaben şöyle dedi:
“Benden hadisler yayılacak
size gelenlerden Kur’an’a uygun olanlar bendendir
Kur’an’a aykırı olanlar benden değildir
”
( Ebu Yusuf er-Redd
24-25)
HZ
ÖMER (RA)’İN TAVSİYESİ
:“Hz
Ömer (ra)
Kûfe’ye giden Ensardan bir grubu uğurlarken onlara şöyle der:
siz arı vızıltısı gibi Kur’an okuyan (çok olduklarından kinaye) bir kavme gidiyorsunuz
Peygamber (sav)’den rivayeti azaltın
Bu konuda bende sizinle beraberim
Bunun üzerine Karaza şöyle dedi: “Bundan sonra
Rasulullah (sav)’dan hadis rivayet etmeyeceğim
” (er-Redd
30)
[ek: Sahabe’den Munakka’ b
Husayn: “
Kur’an ile örtüşen
sünnete uygun olan hadislerden başka hiç hadis rivayet etmedim
Çünkü Peygamber adına hayatında yalan isnad ediliyordu
Ölümümden sonra neler yapılmaz ki?"
(İbn Hacer
el-ısabe)]
Rasulullah (sav): “
Benden sonra hadisler çoğalacak
benden bir hadis rivayet edilirse onu Allah’ın kitabına arzedin
uyuyorsa kabul edin
bilin ki o bendendir
Allah’ın kitabına uymuyorsa reddedin
bilin ki ben ondan berîim
” (Serahsi
usul 1-365
Şafi’ı bu rivayeti er-risale’sinde tenkit eder
225-226)
Rasulullah (sav): “Allah’ın kitabında olmayan her şart batıldır ve Allah’ın kitabı en haklı olandır” (Serahsi
usul 1-364) Hz
Aişe’nin rivayet ettiği hadisin ilgili kısmı şöyledir:“ Rasulullah (sav) şöyle buyurdu: “İnsanlara ne oluyorda Allah’ın kitabında olmayan şartları
şart olarak ileri sürüyorlar
Kim Allah’ın kitabında olmayan bir şartı şart koşarsa bu batıldır
Böyle yüz şart ileri sürülse bile Allah’ın şartı en haklı ve en güvenilir olanıdır
” (Buharî
büyu
67) Serahsi
“Buradaki şarttan murad
Allah’ın kitabına muhalif olan her şarttır
yoksa şartın kendisinin Kur’an’da yer almaması değildir
Çünkü bu hadisin kendisi de kitapta yer almıyor
Bundan anlıyoruz ki
Allah’ın kitabına muhalif olan her hadis merduttur
” (Serahsi
usul I-365-364)
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul