08-14-2012
|
#11
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Adıyaman Hakkında Bilgi
Adıyaman Sivil Mimari Örnekleri
Bazı örneklerde de taştan birinci katların üzerine ahşap uygulanmıştır Alt katlarda mutfak, kiler, çamaşırhane gibi bölümlere yer verilmiş, avluya açık olan üst katlarda da günlük yaşam ve yatak odaları yer almaktadır
Bu evler dışa açık dikdörtgen pencerelerle aydınlatılmıştır Bu pencerelerin büyük çoğunluğu yuvarlak, yayvan kemerlidir Bazı odalarda, özellikle kapı girişlerinin üzerinde konsollara dayalı dışa doğru şahnişler yerleştirilmiştir Kalker taşının ağırlıklı kullanıldığı köşeler, kemerler ve sütunlarla da dış cepheler hareketlendirilmiş olup, taş işçiliği ön plandadır
Evlerin çoğunda, alt ve üst katlarda farklı planlar uygulanmıştır Çoğu evin kışlık ve yazlık olarak odalarının ayrıldığı, batı duvarlarına ocakların yerleştirildiği, yazlık odaların pencerelerinde cam ve kepengin olmadığı dikkati çekmektedir
Bazı evlerde tavan süslemelerine önem verilmiş, ahşap göbekler birbiri içerisine girmiş bitkisel motifler sıkça uygulanmıştır Ayrıca kapı pencere ve dolap kapaklarında da ahşap işçiliği gözlenmektedir
Bununla beraber ikinci katları ahşap olan evlerde çatıya yer verilmiştir Bu evlerin bazılarında kitabeler yer almaktadır Bazı örneklerde antik kent kalıntılarından faydalanıldığı görülmektedir
Adıyaman evleri daha çok Samsat ilçesinde yoğunlaşmıştır Bu evler XIX yüzyıldan kalmıştır Belli başlıları Kadir Aslan Evi (1835-1836), Mustafa Kuran’ın Tepeköy’deki evi (XIX yüzyıl sonu), Nazif Toprak’ın Fırat Nehri’ne bakan tepe üzerindeki XIX yüzyılda yapılan evi, Nazif Satıcı’nın Tepeönü’ndeki evidir
|
|
|