08-13-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İhlara Vadisi(Aksaray) Hakkinda Hersey Ve Resimleri
Aksaray, Hristiyanlığın daha ilk yıllarında önemli bir din merkezi olmuştur
Kayseri’li Basilus ve Nazianzos’lu Gregorius gibi mezhep kurucuları 4 yy da burada yetişmişlerdir
Mısır ve Suriye sisteminden ayrı bir manastır hayatının kurallarını bunlar tespit etmişlerdir
Böylece Yunan ve Slav sistemi doğmuştur
Mısır ve Suriyeli rahiplerin dünya ile olan ilişkilerini kesmelerine
rağmen Basilus ve Gregorius’un rahipleri dünya ile olan ilişkilerini kesmiyorlardı
Bu yeni anlayışın yeri Belisırma idi
This image has been resized Click this bar to view the full image The original image is sized 1000x750
Gregorius, teslis inancına yeni bir izah getirerek Hz İsa’nın
Tanrılığı tartışmasında İznik toplantısı görüşlerine kuvvet kazandıran fikirler ileri sürdü
Böylece Hristiyanlık tarihinde öncü Gregorius’un yetiştiği kayalık bölge (Belisırma,Ihlara,Gelveri)
Manastır ruhuna uygun,kayalara oyulan kiliseler topluluğu halinde geldi
Arap akınlarına karşı, Hasandağı’ ndaki müdafaa kaleleri karşı koyunca bu kiliseler faal ibadet merkezi durumlarını devam ettirdiler
Ihlara vadisindeki kayalara oyulmuş bu freskli kiliseler, korunarak yeryüzünde eşine rastlanmayan bir tarih hazinesi olarak zamanımıza kadar gelmiştir
Hristiyanlığın ilk yıllarından itibaren kayaların rahatlıkla kazılmasıyla meydana getirilen bu freskli kiliseler ve iskan yerleri
14 km boyunca Ihlara’dan Selime’ye kadar devam eden “IHLARA VADİSİ” içerisinde yer alırlar
Vadi içinde akan melendiz çayından görünüm
İlk çağlarda Kapodokya Irmağı anlamına gelen Patamos Kapadokus ırmağının ortasında tabiatla tarihin birarada bulunduğu Ihlara
Vadisindeki kiliselerin ilk örnekleri MS 4 yy a kadar inmektedir Ihlara vadisindeki kiliselerin resim tekniği iki kısma ayrılır
Ihlara civarındaki kiliseler Kapadokya tipi diye bilinen sanatı gösterir
Orta kısmında Belisırma bölümünde bulunanlar ise, Bizans tipi resimlerle süslüdürler
Böylece iki bölgeyi ayıran kaynaktan doğan iki ayrı tip saymak gerekmektedir
Birinci gruptakiler;Eğritaş,Ağaç altı,Kokar,Pürenliseki ve Yılanlı kiliselerdir
İlk Hristiyanlık dönemine yakın olan bu kiliselerde; incil sahneleri,
Aziz Basilus ve Gregorius’un anlayışlarına göre çizilmişlerdir
Uzun metinler verilmiştir
Teferuatta Mısır ve Suriye etkileri görülmektedir
Ağaçaltı kilisesi son dönem Roma ve Sasani etkisindedir ve daha fazla doğu havası taşımaktadır
Ağaçaltı Kilise
Aziz tasvirleri Kapadokya ve Bizans tipinden çok ayrıdır
Plan V ve VI yy yapılarına uygundur
Bu bölgedeki diğer üç kilise ise, ayrı bir gruptur
Azizler diğerlerine benzer, fakat ortaçağ özelliğine kaymıştır İncil’den az metin verilmiştir
Bunlarda da Suriye etkisi açıktır Göreme ve diğer kiliselerde rastlanmayan özellikler ve ifadeler vardır
Bütün resimlerde İncil sahnelerinin sembolik bir üslupla gösterildiği dikkati çekmektedir
Kötülük kaynağı olarak şeytan ve kadın bu sahnelerde yer alır
Elbiseler Suriye ve İran tipindedir IX ve X asırlarda İslam halifelerine bağlı bölgelerde kullanılan cinstendir
İsa’nın yemek masasındaki eşyası, bindiği hayvan hepsi de Bizans ve Kapadokya tipinden uzak,Mısır Hristiyan sanatı ve romanesk resim özellikleri taşır
Sümbüllü Kilise
Belisırma bölümündeki kiliseler açıkça Bizans tipindedir
Bazı küçük ayrıntılar yerli veya daha doğudan gelen etkilere örnek ise de genel üslup Bizans’tır
Bütün bu kiliselerden sadece ikisinin tarihi tespit edilmiştir
Direkli Kilise (976-1025), Saint Georges Kilisesi ise (1283-1295) yıllarına aittir Sonuncusu çağının sanatının tipik bir örneğidir
Bir Selçuk Sultanının elbisesini gösteren resim, Türk hükümdarının himaye ve yardımı ile bu kilisenin yapıldığına belge teşkil etmektedir
X yy ortasında Bizansın Toroslar ve Klikya Bölgelerini geri
almasıyla Ihlara bölgesinde de yeni kiliselerin yapıldığını görmekteyiz
Bahaddin Samanlığı Kilisesi, Sümbüllü Kilise ve
Direkli Kilise resimleri bu yüzyılda işlenmiştir Ala Kilise,
Akhisar’daki Çanlı Kilise ve Karagedik Kilisesi XI yy başlarındaki Bizans sanatına örnek teşkil eder
Eski kiliselere sonradan bazı Bizans tipi resimler de ilave edilmiştir
Bu davranış, XI yy da Selçuk Türklerinin bölgeye gelmesiyle son bulur
Fakat bölgedeki dini hayat devam eder
Bölgenin kilise hayatı 1924’deki nüfus mübadelesiyle son bulur
Vadi nin genel görünümü
VADİNİN OLUŞUMU
Vadiye çok yakın Hasan Dağı ve çevresi, Neojen (Genç Tersiyer) ve
IV Zamanda oluşmuştur
Bu zamanda oluşan yükselmelere karşın havzalar oldukça düşük kalmıştır
Hasan Dağı volkanın püskürmesine neden olan tektonik hareketler
sonunda çevre yüzeyini geniş bir volkanik tabaka kaplamıştır
Aynı hareketler sırasında kalkerin basınç ve sıcaklık etkisiyle yarattığı kırık hattan fışkıran doğal sıcak suyu, Yaprakhisar ve
Ihlara arasında bulunan Ziga Kaplıcaları’nda görebilirsiniz
Çevrenin yapısal karakterini derinden etkileyen volkanik
püskürme sonucu oluşan tüf taşları, rüzgar, erozyon ve diğer doğa etkenleri ile aşınmış, Selime ve
Yaprakhisar’da karşınıza çıkan değişik görünüm ve renklerde Peri Bacaları’nı yaratmıştır
Tektonik hareketler, bazı yerlerde yumuşak tüfün, bazı yerlerde gri, yeşil ve kahverengi tonlarının hakim olduğu ve iri tanelerle ufalanan kayaların kapladığı alanları çöküntüye uğratmıştır
Ihlara Vadisi boyunca ilerleyen Melendiz Çayı da bu tür çökmenin sonucu oluşan kanyon vadinin tabanını oyarak daha büyük bir derinlik kazanmıştır
Yer yer 100 veya 120 metre derinliğe varan vadiyi ikiye bölerek akan Melendiz Çayı (ilk çağlarda bu ırmağa Kapadokya ırmağı anlamına gelen Potamas
Kapadokus denilirdi Aksaray yakınlarında Uluırmak adını alarak Tuz Gölü’ne ulaşır
Doğa, insan, tarih ve sanat olgusunu bu denli bir araya getirebilen
ve bu gerçeği ancak kendisine yaklaştığımız zaman simgeleyen
Ihlara Vadisi sakladığı bu sırrı kendisiyle beraber olduğunuzda açıklayacaktır sizlere
VADİ İÇERİSİNDEKİ KİLİSELER
Vadi içerisinde 105 kilise vardır
Bunlardan ziyarete açık olanlardan bazıları ise;
Eğritaş Kilisesi, Ağaçaltı (Daniel)Kilisesi, Sümbüllü Kilise,
Yılanlı Kilise, Kokar Kilise, Pürenliseki Kilisesi, Eskibaca Kilisesi,
Saint Georges (Kırkdamaltı) Kilisesi, Direkli Kilise ve Ala Kilisedir
|
|
|