Konu
:
Namazla İlgili Muhtelif Hadislerin İzahı
Yalnız Mesajı Göster
Namazla İlgili Muhtelif Hadislerin İzahı
08-11-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Namazla İlgili Muhtelif Hadislerin İzahı
NAMAZLA İLGİLİ MUHTELİF HADİSLERİN İZAHI
SORU: "Geçtiğimiz Ramazan ayında; okul arkadaşımın tavsiyesi üzerine 'Kur'an ve Sünnete Göre Namazı Terketmenin Hükmü' isimli bir broşürü okudum
İbn-i Kayyım El Cezviye'nin 'Kitabu's Salat' isimli eserinde yer alan bazı hadis-i şeriflere göre namazı terk eden kimsenin müşrik olduğu belirtilmektedir
(
) Zihnime takılan hususları şöylece sıralayabilirim
(
) Hz
Cabir b
Abdullah'tan rivayet edilen bir hadis-i şerifte Resul-i Ekrem (sav) 'Hakikaten kişi ile şirk ve küfrün arasında namazı terk etmek vardır' buyurmuştur
Bu hadis-i şerif Sahih-i Müslim'de kayıtlıdır
Sünen-i Tirmizi'de ise; yine Hz
Cabir'den gelen rivayet 'Küfür ile iman arasında namazın terki vardır' şeklindedir
(
) Hanefi fukahası; birçok meselede Hz
Cabir'den gelen rivayetlere dayandığı halde bu konudaki rivayeti ile niçin amel etmemiştir? Size bu broşürü gönderiyorum
(
) Kur'an ve Sünnet'te namazı terk etmenin küfre mucip olacağı belirtildiği halde; Hanefi Şafii ve Maliki fukahası niçin farklı bir ictihada varmıştır? (
) Resul-i Ekrem (sav) döneminde namazı terk eden herhangi bir Müslümandan söz edilebilir mi? Asr-ı saadette namazını terk eden kimselere irtidat cezası uygulanmış mıdır?"
CEVAP: Bazı alimler; namazın sebebini Allahu Teala (cc)'nın ihsan ettiği nimetlere şükretmek ile açıklamışlardır
Kur'an-ı Kerim'de "Yaratan yaratmayan gibi midir? Artık iyice düşünmeyecek misiniz? Allah'ın nimetlerini birer birer saysanız (bu ne mümkün asla) icmal suretiyle bile sayamazsınız" (En Nahl Suresi 17-18) hükmünün beyan buyurulduğu malumdur
İbn-i Abidin bu hususu dikkate almış ve "Namazın hakiki sebebi kula peşi-peşi sıra verilen nimetlerdir
Çünkü nimeti verene teşekkür etmek hem şer'an hem aklen vaciptir" demiştir
Dinin direği olarak vasıflandırılan namazı terk etmek küfran-ı nimettir ve büyük bir cürümdür
Bu girişten sonra "Hanefi fukahası; birçok meselede Hz
Cabir'den gelen rivayetlere dayandığı halde bu konudaki rivayeti ile niçin amel etmemiştir?" şeklindeki suale geçebiliriz
Hz
Cabir b
Abdullah (ra)'dan rivayet edilen ve kaynaklarını zikrettiğiniz hadis-i şeriflerde; namazı terk etmenin sebebi (inkar olup-olmadığı) sarih değildir
Bazı mücbir sebeplerden dolayı; sahabe-i kiram'ın da namazlarını zamanında eda edemedikleri sabittir
Bu husus aynı ravi (Hz
Cabir b
Abdullah) tarafından rivayet edilmiştir: "Hz
Ömer (ra) Hendek Savaşı'nın devam ettiği bir günde gelip Kureyş müşriklerine hakaret etti ve şöyle dedi; 'Ey Allah'ın Resulü!
Güneş battı ve ben vallahi hala ikindi namazını kılabilmiş değilim
' Bunun üzerine Resul-i Ekrem (sav) 'Ben de henüz kılabilmiş değilim' buyurdu
Sonra Buthan'a gittik
Resulullah abdest aldı biz de aldık
Burada güneş battıktan sonra ikindi namazını kıldı
Arkasından da akşam namazını kıldı
"(2) Hanefi fukahası; Hz
Cabir'den gelen bu rivayetleri birlikte değerlendirmiş ve "namazın farziyetini inkar ederek terk edenin mürted olacağını mücbir bir sebeple namazı geçirenin ise tertibe riayetinin şart olduğunu" esas almıştır
Sünen-i Tirmizi ve Sünen-i Nesai'de yer alan ve Hz
Abdullah b
Mesud (ra)'dan rivayet edilen hadis-i şerif'te ise "Müşrikler Hendek gününde Resul-i Ekrem (sav)'i ve bizi dört vakit namazdan (öğle ikindi akşam ve yatsı) alıkoydular"(3) denilmekte ve Resul-i Ekrem (sav) ile birlikte nasıl kaza ettikleri belirtilmektedir
Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz: Asr-ı saadette; farziyetini tasdik etmekle birlikte değişik sebeplerle (tenbellik gaflet vs
) namaz kılmayan kimselere mürted muamelesi yapılmamıştır
Ta'zir cezası uygulanmıştır
Muhakkak ki; mücbir ve meşru bir sebep olmadığı müddetçe namazı terk etmek büyük günahtır
Bu cürümü işleyen kimseler; hem geçirdikleri namazı kaza etmek hem de tevbe etmekle mükelleftirler
(4) İmam-ı Maturidi (rh
a) "Günah işleyenler; hükmü inkar etmedikleri müddetçe günahları sebebiyle imandan çıkmazlar
Çünkü haber-i mütevatirle sabit olan husus büyük günahların tevbe ile bağışlanma ihtimalinin bulunduğudur"(5) diyerek bir inceliğe işaret etmiştir
Eğer namazı terk eden veya haram işleyen Müslümanlar; imandan çıkmış olsalardı onlara tevbe etmeleri değil tecdid-i iman etmeleri emredilirdi
Gaflet veya tembellik gibi sebeplerle namazı terk etmenin; küfre mücip olduğunu belirten kat'i bir nass mevcut değildir
Eğer böyle bir nass mevcut olsaydı müctehid imamlar arasında ihtilaf söz konusu olamazdı
Gönderdiğiniz broşürde; bazı alimlerin içtihadları (mezhepleri belirtilmeden) "Kur'an ve sünnetin hükmü" şeklinde sunulmuştur
Bu doğru bir usul değildir Meselenin özü budur
Birbirimize dua edelim
İbn-i Abidin- Reddü'l Muhtar Ale'd Dürri'l Muhtar- İst
: 1982 C: 2 Sh: 1
(2) Sahih-i Buhari- İst
: 1401 C : 1 Sh: 147 K
Mevakiti's Salat: 36
Ayrıca Sahih-i Müslim- C: 1 Sh: 438 Had
No: 209 (631)
(3) Sünen-i Tirmizi- İst
: 1401 C: 1 Sh: 337 K
Ebvabu's Salat: 132 Had
No: 179
Ayrıca Sünen-i Nesai: C: 2 Sh: 17-18 K
Ezan: 22
(4) İbn-i Abidin- A
g
e
: C: 3 Sh: 129
(5) İmam-ı Maturidi- Kitabu't Tevhid- Beyrut: 1970 Sh: 329
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul