Konu
:
4 Büyük Melekle İlgili Hadisler
Yalnız Mesajı Göster
4 Büyük Melekle İlgili Hadisler
08-11-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
4 Büyük Melekle İlgili Hadisler
4 büyük melekle ilgili hadisler
Ancak bunlardan bir kısmı ve vazifeleri Kur'an-ı Kerîm'de ve Hz
Peygamber'in hadislerinde bildirilmiştir
Bu bilgilere göre"büyük melekler" olarak tanınan dört melek vardır ki bunlar: Cebrâil Azrail İsrafil ve Mikâil'dir
Cebrâil: Kur'an'da üç yerde "Cibrîl" olarak geçmekte (el-Bakara 2/97 98; et-Tahrim 66/4) diğer bazı ayetlerde de kendisinden Rûhu'l-Kudüs ve Rûh olarak bahsedilmektedir
(el-Bakara 2/87 253; el-Mâide 5/110)
Vazifesi Allah'ın emir ve nehiylerini peygamberlerine bildirmektir
Bütün vahiy onun vasıtasıyla nazil olmuştur
Cebrâil bu görevi yerine getirirken peygamberimize çeşitli şekil ve suretlerde gelirdi
Birçok defa insan şeklinde bu görevini ifa ederdi
İnsan şekline girdiğinde daha ziyade Dıhye isimli sahabenin kılığında bazan da normal bir bedevî olarak gelirdi ki "Cibrîl hadisi" diye bilinen hadisin vukûunda Hz
Peygamber'e bu kılıkta gelmiştir
Cebrâil bu gelişlerinin sadece iki defasında aslî suretinde görünmüştür
Bunlardan birisi (en-Necm 53/6-7) ayetlerinin nuzûlünde diğeri ise yine Necm suresinin 13
ve 14
ayetlerinin nuzûlü esnasındadır (Tecrid-i Sarih Tercümesi IX 95)
Azrâil: Kur'an-ı Kerîm'de
"Melekü'l-mevt" ( = ölüm meleği) olarak geçmektedir
" Ey Muhammed de ki; size vekil kılınan ölüm meleği canınızı alacak sonra Rabbinize döndürüleceksiniz
" (es-Secde 32/11)
Allah'ın emri ve izni ile canlıların ölecekleri zaman canlarını almakla vazifelidir
İsrafil: Kur'an'da "İsrâfil" olarak ismi geçmemektedir
Ancak kıyametin vukûu ile ilgili ayette "(İsrâfil tarafından birinci sefer) Sûr'a üflenince Allah'ın dilediği (melekler) müstesna göklerde olanlar ve yerde olanlar bayılırlar (ölürler)
Sonra Sûr'a (ikinci defa) üflenince ölüler mezarlarından kalkıp bakınıp dururlar
" (ez-Zümer 39/68) buyurulmakta dolayısıyla isim olarak olmasa da bu meleğin vazifesi bu ayetle belirtilmektedir
Buradan kıyametin ve ahiret gününün yani yeniden dirilmenin başlangıcında bir Sûr'a üfürme olacağı anlaşılmaktadır ki bu işle vazifeli melek İsrâfil (a
s
) dır
Bu görevinden dolayı İsrafil'e "Sûr meleği" ismi de verilmektedir
Ayrıca İsrâfil'in "Levh-i Mahfuz"* da yazılanları okumak ve ilgili meleğe haber vermekle de görevli olduğu bilinmektedir
Mikâil: Kur'an-ı Kerîm'de bir yerde "Mikâil" olarak zikredilmektedir
(el-Bakara 2/98)
Mikâil'in görevi: yağmurun yağdırılması rüzgârın estirilmesi ve mevsimlerin tanzimi gibi tabiat olaylarını Allah'ın emri ve izni ile vukua getirmektir
Bu dört meleğin dışında her insanın yanında bulunan ve daima onun küçük büyük gizli ve aşikâr yaptığı bütün işleri yazan melekler vardır ki bunlara "Kirâmen kâtibîn"* denir
Ayrıca öldükten sonra kabirde sual sormakla vazifeli "Münker* ve Nekir"* melekleri de vardır
Meleklere inanmak müslümanlığın iman ve itikat esaslarındandır
İnanmayan müslüman olamaz; inkâr eden de dinden çıkar
Zira Kur'an-ı Kerîm'de meleklerin varlığından bahsedilmekte bir kısmının ise bizzat isimleri geçmektedir
Yüce Allah şöyle buyuruyor: "Her kim Allah'a ve meleklerine ve peygamberlerine ve Cibrîl'e ve Mikâil'e düşman olursa Allah da kâfirlere düşmandır" (el-Bakara 2/98)
Ayrıca Kur'an'da Fâtır suresinin bir diğer adı da "Melâike suresi"dir
Melekler bilfiil vardır
Onları görememiş olmamız onların yokluğu yolunda bir delil teşkil etmez
Onların bizim tarafımızdan görülmemesi farklı bir şekilde yaratılmış bulunmalarından vücudlarının rûhânî ve nûrâni olmalarındandır
Bizim gözümüz ise onları görebilecek şekilde yaratılmamıştır
Nitekim kendi aklımızı ve ruhumuzu da göremiyoruz fakat onların varlığına inanıyoruz
CEBRAİL (as)
Dört büyük melekten biri
Buna Cibril de denir
Bu tabirle Kur'an-ı Kerîm'de üç yerde geçmektedir
(el-Bakara 2/97-98; et-Tahrim 64/4)
Cibril "cibr" ve "il" kelimelerinden meydana gelmiş İbrânice bir kelimedir
Cibr kul il ise Allah anlamına olup ikisi beraber Allah'ın kulu demektir (M
H
Yazır Hak Dini Kur' an Dili l 431) Cebrâil Kur'an-ı Kerîm'de "Ruh" "Ruhu'l-Kudüs" ve "Ruhu'l-Emin" isimleriyle de anılmaktadır
Cebrâil (a
s
)'in görevi Allah ile peygamberleri arasında elçiliktir
Allah'tan aldığı emir ve hükümleri peygamberlere bildirir
Bütün kitap ve vahiyler Cebrâil vasıtasıyla indirilmiştir
Kur'an-ı Kerîm de Hz
Muhammed (s
a
s
)'e onun vasıtasıyla indirilmiştir
Kur'an-ı Kerîm'de bu hususta şöyle buyurulur: "(Ey Muhammed!) Uyaranlardan olman için Kur'an'ı senin ka4 büyük meleklerin görevleri 4 büyük meleğin görevleri melek ile ilgili hadisler melekler ile ilgili ayetler melekler ile ilgili hadis melekler ile ilgili hadisler meleklerle ilgili atasözleri meleklerle ilgili ayetler meleklerle ilgili hadis meleklerle ilgili hadisler 4 büyük meleklerin görevleri 4 büyük meleğin görevleri melek ile ilgili hadisler melekler ile ilgili ayetler melekler ile ilgili hadis melekler ile ilgili hadisler meleklerle ilgili atasözleri meleklerle ilgili ayetler meleklerle ilgili hadis meleklerle ilgili hadisler lbine apaçık Arapça diliyle Ruhu'l-Eınin (Cebrâil) indirmiştir
" (eş-Şuâra 26/192-195)
Cebrâil (a
s
) her şekle girebilir
Peygamber Efendimiz (s
a
s
) onu biri vahyin başlangıcında Hıra'dan Mekke'ye gelirken diğeri Mirâc'dan dönüşte Sidretü'l-Münteha*'da olmak üzere iki defa kendi aslî şekliyle görmüştür
(es-Saâtî el-Fethu'r-Rabbânî VIII 5)
Cebrâil (a
s
) bazan da insan kılığına girerek Rasülullah (s
a
s
)'a vahiy getirirdi
Bu durumda çoğu kez yakışıklı ve genç bir sahabî olan Dıhye el-Kelbî'nin sûretinde görünürdü (Tecrid-i Sarîh Tercümesi IX 35)
Cebrâil (a
s
) İsrâ ve Mirâc hadîsesinde Rasûlullah (s
a
s
)'a Mekke'den Kudüs'e ve oradan Sidretü'l-Münteha'ya kadar eşlik etmiştir (Buhârî Bed'u'l-Halk 6; Salât 1)
Necm suresinde şu buyruklar yer almaktadır:
"Ona (Peygamber'e bu Kur'an'ı) üstün bir güç ve hikmet sahibi (Cebrail) öğretmiştir (ki (o) görünümüyle çarpıcı bir güzelliğe sahiptir
hemen doğruldu
O en yüksek bir ufuktaydı
Sonra yaklaştı derken sarkıverdi
Nitekim ikisi arasındaki uzaklık iki yay kadar oldu yahut daha da yakınlaştı
Böylece Allah'ın kuluna vahyettiğini vahyetti
" Ve başka bir ayette:
"
Ve eğer ona karşı birbirinize arka olursanız (bilin ki) onun dostu ve yardımcısı Allah Cibril ve müminlerin iyileridir
Bunun ardından melekler de ona arkadır
" (et-Tahrim 66/4) buyurulmaktadır
Medine döneminde Yahudi bilginleri kitaplarındaki bilgilere dayanarak Peygamber efendimizi imtihan etmek için birkaç soru sormuşlar hepsine doğru cevap alınca bu defa kendisine vahiy getiren meleğin ismini sormuşlar Rasûlullah (s
a
s
)
"Cibril" cevabını verince; "O bizim düşmanımızdır harp ve şiddet getirir
Bizim vahiy meleğimiz Mikâil'dir
Mikâil müjde ucuzluk ve bolluk getirir
Sana gelen o olsa idi iman ederdik" (M
Hamdi Yazır a
g
e
I 429)
demişler bunun üzerine: "De ki Cebrâil'e düşman olan kimse Allah'a düşmandır
Çünkü o Kur'an'ı Allah'ın izniyle kendinden öncekini tasdik ederek yol gösterici ve inananlara müjdeci olarak senin kalbine indirmiştir
Allaha meleklerine Cebrâile ve Mikâile düşman olan kimse inkâr etmiş olur
Şüphesiz Allah inkâr edenlerin düşmanıdır
" (el-Bakara 2/97-9 ayetleri inmiştir
Allah'u Teâlâ Cebrâil'i kuvvet ve emanet sıfatı ile tavsif etmiştir: "Bu Kur'an Arş'ın sahibi katından değerli güçlü sözü dinlenen ve güvenilen Şerefli bir elç_inin getirdiği sözdür
" (et-Tekvir 81/19-21)
Alıntıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul