Konu
:
Eyvallah Nedir-Eyvallah'ın Anlamı-Eyvallah Hakkında Bilgi
Yalnız Mesajı Göster
Eyvallah Nedir-Eyvallah'ın Anlamı-Eyvallah Hakkında Bilgi
08-10-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Eyvallah Nedir-Eyvallah'ın Anlamı-Eyvallah Hakkında Bilgi
Eyvallah Nedir-Eyvallah'ın Anlamı-Eyvallah Hakkında Bilgi - Eyvallah
Eyvallah’ın manasını gerçek anlamıyla düşündünüz mü? Tasavvufî kültürün en latif tabirlerinden biri olan ‘eyvallah’ çoğu kimseler tarafından yerli yersiz gelişigüzel kullanılmasına rağmen yine de işitildiğinde veya söylenildiğinde ruhlara serinlik ve rahatlama bahşeden tılsımlı bir söz
Mânevî terbiyeyi insanî hayatta nakış nakış işleyen ve inceleyen tasavvuf bu hassasiyeti konuşma üslûbunda da göstermiştir
Eyvallah üç ayrı kelimeden oluşan Arapça bir cümle
‘Ey’ veya ‘-iy’ ‘evet tabii’ gibi anlamlara gelir
Bilhassa vav’la beraber kullanıldığında dilimizdeki ifadesiyle ‘aynen öyle tastamam’ gibi manaları içine almaktadır
‘Tamam peki’ manasına pratik Arapça’da halihazırda ‘eyva’ şeklinde söylenişine halkımız aşinadır
Bazen ayvaa olarak müstehzi bir edayla fevkalade kötü taklitlerini de duyduğumuz bu kelam esasında Allah lafzı düşünülerek bizdeki eyvallah’ın Araplardaki söyleme tarzıdır
“Ve” harfine gelince
Sadece gramer açısından incelendiğinde en az on iki ayrı işlevi olan bu harfi kültürel boyutuyla ciltlerle kitapla ifade etmek mümkün
Bu tabirde geçen “vav” için çeşitli fikirler öne sürülmüş
Bazıları cevabı kuvvetlendirmek için bazıları da yemin manası için kullanıldığını öne sürmüşlerse de maiyyet yani beraberlik bildirmek için kullanıldığı fikri ağır basmıştır
İkinci kelime olan “Allah” ki daha çok lafzatullah şeklinde ifade edilir
Cenab-ı Hakk’ın yüzlerce ismi olmasına rağmen Allah ismi gibisi yoktur
Çünkü ‘Zât-ı Ehadiyyet’in kendisini tesmiye ettiği isimdir
Öyle bir zat ismi ki semavî kitapta beyan edilen bu isim etimolojik olarak bile incelense eşi benzeri olamayan bir kelime olarak kalmayıp ayrıca ikiliği ve çoğulluğu kabul etmeyen bir yapıya sahiptir
Sadece içinde geçen lafzatullah bile eyvallah’ın alelade kullanılmamasına yeter bir sebeptir
Belki de gündelik Arapçada eyvaa olarak ifade edilmesi bundan kaynaklanıyordur
“Eyvallah”ın yukarıda geçen manasıyla beraber tasavvuftaki ıstılâhî sahasını mülahaza edersek bu gerçek daha bariz bir hal alacaktır
‘Hakla kabul ettik haktandır’ manasını ihtiva ettiğinden eyvallah sufîyyede hemen hemen her halde zikredilir bir virddir adeta
“
Her tecelli eden mademki Cenab-ı Hakk’ın takdiri ve muradıyladır o halde hakla kabul ettik eyvallah
Şu anda anlayabildiğime yahut sonra idrak edeceğim irfana şimdiden eyvallah
Güzel-çirkin diye tavsif ettiğimiz velakin hepsinde gizli ve aşikar olan hikmete gördüğüm görmediğim esrar-ı ilahiyeye eyvallah
”
“Eyvallah”ın ruhuna nüfuz edebilirsek içinde samimi bir tasdik havası barındığını fark edebiliriz
Samimi içten kabulleniş ancak muhabbetle olur
Zaten din de bu muhabbetin tesiri içindir
Öteki türlü inanç sistemini sadece bir dizi ameller olarak algılamak ki menzile yani o rızaya asla ulaştıramaz
İkilik de burada başlar bu muhabbet olmazsa her muhatap kalınan emrinde o bir sen olmuş olur ki kişi bu durumda ibadet ederken ikilikten kurtulamaz
Halbuki muhabbetle teslimiyet gerçek birliği sağlar
Eyvallah böyle bir halin nişanesidir
Bu mefhum ile alakalı Kitap’tan ve sünnetten pek çok örnek vardır
Mesela Bakara Sûresi’nde anlatılan Hz
Mûsâ (as)’nın kıssasında; Hz
Mûsâ (as) kavmine ‘Allah’ın bir inek kes’ emri verdiğini söylediğinde onlar “Sen bizimle alay mı ediyorsun” diye karşılık verirler
Mûsâ (as)’nın işin ciddi olduğunu belirtmesi de ikna olmalarına yetmez
“Bu ineği bize anlat rengi nedir neye benziyor şöyle mi böyle mi?” gibi sorularla işi yapmamak için kırk dereden su getirirler
Maide Sûresi’ndeki kıssaya göre ise önce Allah’tan doymak için rızk isterler kendileri kudret helvası ve bıldırcın eti ile nimetlendirilmeleri ve bu mucize karşısında sayısız hamd ü sena edip Hak Teala’ya şükredecekleri yerde ‘bu sofrada soğan sarmısak yok’ diyerek onda bile kusur bulurlar
Anlaşılan ne emirlere karşı ne de nimetlere karşı eyvallah diyerek bir teslimiyet göstermezler
Zaten bu gibi hususlarda çok fazla itiraz etmelerinden dolayı Cenab-ı Hakk’ın Yahudi şeriatını çok ağır kıldığını söylemişlerdir
Kur’ân-ı Kerîm’de ve hadis-i şeriflerde geçen bu ve benzeri misaller tecellileri eyvallah ile kabullenemeyişin Mevlâ’sı ile kulu arasındaki muhabbet bağını nasıl kopma noktasına getirdiğini ibretle göstermektedir
Dinî kaynaklarda ve kültürümüzde ahlâkî güzellikte numune teşkil edebilecek âbidevî şahsiyetlerin hep eyvallah’ın o tasdiki ruhuna ermeleriyle bu derecelere nail olduklarına işaret vardır
İnsan birçok musibete ‘ben’ belasından çekişmekten dolayı uğramaz mı?
Başka bir ifadeyle inayet-i Hak’la halkla yaşamayı kendisine şiar edinerek eyvallah’ı vird edinen kolay kolay gaflete hırsa kavgaya düşer mi? Adım adım benlikten kurtulmaya basamak olan eyvallah hak suretinde bâtılın ayrılmasına vesile olduğu gibi haktan ve hak ilminden ayrı düşmeye de lâzım bir virddir
“Kişi böylesi bir hakikat rehberine erişirse eyvallah’a iyi tutunmalı der” sofiler
Hz
Mûsâ (as)’nın Hızır ile olan arkadaşlığı bu mevzuya pek güzel misal teşkil eder
Bir zata sormuşlar:
“Her şeye eyvallah peki gafilin gafletine de mi eyvallah?”
Cevaben
“Gaflete eyvallahımız yoktur; fakat gafil bir kimse gördüğünde ‘Bu benim halim de olabilirdi; ama Cenâb-ı Hak şu an beni muhafaza etti
’ diye tefekkür edersin
Ve ibretle eyvallah dersin
” demiş
“Peki yanlış olan şeyi nasıl düzelteceğiz?” diye sormuşlar
O zat devamla
“Kendi acizliğini hatırına getirerek karşısındakini ikna etmen daha kolay olur sen kendi egonu aradan çıkarırsın böylece sözünün tesiri olur
” diye cevaplamış
Cenâb-ı Pir Mevlânâ Celaleddin-i Rumi (kds)’nin oğlu Sultan Veled şahane bir beytinde bu güzellikleri özetlemiş:
“Bize ne irs-ı peder ne servet ü ne cah kalmıştırŞuûr-ı hikmete karşı bir eyvallah kalmıştır”
(Bizlere babamızdan maddi bir miras büyük bir servet ve makam kalmadı
Bizlere kalan (bunlardan çok daha kıymetli bizleri evvelkilerin mevkiine erdiren) Hakk’ın hikmet tecellilerini eyvallahla karşılama hali kalmıştır
)
Mevlam! Sen'den gelene gelmeyene; ne şekilde belirlemişsen kaderime bu oyundaki biçtiğin rolüme yürekten kocaman bir
EYVALLAH
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul