Konu
:
Bellek Nedir - Bellek Hakkında Bilgi
Yalnız Mesajı Göster
Bellek Nedir - Bellek Hakkında Bilgi
08-11-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Bellek Nedir - Bellek Hakkında Bilgi
Kısa Süreli Bellek Nedir - Uzun Süreli Bellek Nedir - Fotoğrafik Bellek Nedir - Bilginin Organize Edilmesi Nedir
• Kısa süreli bellek: Sokakta yürürken biriyle tanıştık ve adını öğrendik sonra karşıdan gelen arkadaşımızı gördük ve arkadaşımız sordu az öce konuştuğun kişi kimdi bende ali dedim
Bu kısa süreli bellektir
• Uzun süreli belek: Aynı kişiyi üç dört gün sonra başka bir yerde gördük adını hatırlamamız uzun süreli hafızaya örnektir
KISA SÜRELİ BELLEK:
Kodlama
Saklama
Geri Çağırma
Kodlama :Her uyaran algılanmaz
Seçtiğimiz algıyı beynimizde kodlarız
Bellek sorunları genelde yoğunlaşamamaktan kaynaklanır
Birkaç kodlama çeşidi vardır
Görsel kodlama: Bilgi zihinsel imgeler halinde
Resim bir görsel kodlamadır
(Fotografik bellek)
İşitsel kodlama: bu kodlama çeşidini daha fazla kullanırız
Sözel bilgide işitsel kodlama daha baskındır
Saklama: Kısa Süreli bellekte 5 – 9 arası madde saklanabilir
1885’ de Ebinghaus bunu bulmuştur fakat daha sonra 1950’ de miller bunu tekrar bulmuştur
Ve miller 1885’de nasıl bulduğuna şaşırmıştır
Miller buna “sihirli 7” demiştir
Bu Nasıl Bulundu?: Harf kelime veya sayı deneğe kısa süreli olarak verildi
Ve daha sonra bu gösterilenleri hatırlanması istendi
Burada ki amaç Kısa Süreli belleği ortaya çıkarmaktı
Önce az sayıda madde vererek işe başlıyor madde sayısı giderek arttırılıyor
Sonunda sonuçlara bakıldığında denek’in 5 – 9 arasında maddeyi hatırladığı görülüyor
Buna denek’in bellek uzamı denir
Zihni 7 bölmeli bir kutu olarak düşünürsek; 7
Maddeyi girdikten sonra 8
yi girdiğimizde 1
Olan madde düşüyor
Bellek kendi kendine yar açıyor
Aynı anda hem tekrar hem de yeni bilgi öğrenilmez
Geri çağırma: Bilgi kısa süreli bellekte durduğu için onu geri çağırabiliriz
bilginin hatırlanması için belli miktar süre geçmelidir
Starnberg denek’e bir sayı dizisi veriyor örneğin; 3 6 1 birde kontrol sayısı 2 ve soruyor sayı dizisinin içinde 2 var mı? Denekte ilk olarak 3 6 1 I geri çağırıyor ve bütün sayılarla 2 sayısını karşılaştırıyor
Ve her sayı için karşılaştırma süresi 40 m/s saniye oluyor
Sayı arttıkça karar verme süresi artar
Cevap verme Süresi = 400m/s + 40 x madde sayısı
Maddeler ne olursa olsun insanlar nasıl olursa olsun alınan sonuç aynıdır
Geri çağırma bütün insanları kapsayan bir süreçtir
Kısa Süreli Bellek ile Uzun süreli bellek arasında bir ilişki vardır
Çarpma işlemini yaparken sayıları kısa süreli bellekte saklarız
Uzun süreli bellek ile kısa süreli belleğin aynı anda kullanılmasına işleyen bellek denir
Uzun bir maddeyi parçalara bölmeye kümeleme denir
Kümeleme öğrenmeyi kolaylaştırır
Uzun süreli bellek ile anlamlı hale gelerek yeniden kodlanır
Böylece kısa süreli belleğin kapasitesi 7 den 9 a çıkar
Dil doğal kümeleme aracıdır
Harfler sözcükleri cümleleri oluştur
Böylelikle bir kaç cümleyi kısa süreli belleğimizde tutarız
UZUN SÜRELİ BELLEK:
Anlamsal kodlama: Cümleyi duyduktan sonra kelimeleri unuturuz ama anlamını unutmayız
Bower’ın 1972’de yaptığı araştırmada cümle içinde kullanarak ve imgesel yolla hatırlanmaya çalışılan kelimelerde %75 hatırlanma, sadece ezber ile yapılan öğrenmede %35lik hatırlanma oranını bulmuştur
İşitsel kodlama: Tat veya koklamayla yapılan kodlamadır
Anlam ne kadar derine inerse anlama o kadar kuvvetli oluyor
SAKLAMA VE GERİ ÇAĞIRMA: Uzun süreli bellekte unutma saklanan bilgiye ait olan ipuçlarını kaybetme şeklinde oluyor
Geri çağırmanın iki türü vardır
Bilginin Organize edilmesi: Bilgi ne kadar iyi organize edilirse geri çağırma o kadar iyi olur
Kodlama bağılımıyla geri çağırma bağılımının bağlanması: İçsel durumumuzu etkiler
Örn: Alkollüyken yaşadığımız bir olayı Alkollü iken daha iyi hatırlamamız
Geri Çağırmayı Azaltan Faktörler: Bozucu etkide denir
Birden çok geri çağırım ip ucu birden çok durumla ilişki kurarsa bozucu etki olarak ortaya çıkar
Geri çağırmada unutma ve heyecan faktörleri: olumlu ve duygu – heyecan yüklü durumlar geri çağırmayı kolaylaştırır
Önemli olan duygu yükünü tekrar ettirmektir
Olumsuz yüklü duygular geri çağırmayı güçleştiriyor
Kodlama ve geri çağırma bağılımı durumu ile duygu heyecan durumu birbiriyle örtüşüyorsa daha iyi hatırlarız
Neşe içindeyken olan olayı tekrar neşe içindeyken hatırlama
İmgelem ve kodlama: Uzun süreli belleği geliştirme yöntemi imgelem ve kodlamadır
İmgelem ve kodlamanın iki çeşidi vardır:
Locus(yer): Yerle ilgili alışveriş listesini evin ilgili yerlerine yapıştırma ve alışverişe gidildiğinde ordan hatırlanması…
Anahtar Sözcük: Dil öğrenirken kullanılıyor…
PQ4R Yöntemi: Ön okuma, Soru sorarak okuma, Okuma, Düşünme (bölümler arası bağlantı), Tekrarlama (ezberden), Tekrar gözden geçirme (tamamı üzerinde)
Kısa Süreli Bellek İle Uzun Süreli Bellek Arasındaki İlişki:
1
Kodlama Açısından: uzun sürelide anlamsaldır
Anlama dayanır
2
Kapasite Açısından: kısa sürelide 5 – 9 arasında madde; Uzun Sürelide sonsuz
3
Geri çağırma Açısından: kısa sürelide bilginin hatırlanması için belli bir süre geçer
Bu süre kısadır
Önemli olan karar verme süresidir
Bellek listesindeki madde sayısı arttıkça karar verme süresi artar
Uzun sürelide ise; esas unutma burada gerçekleşir
Klinik gözlemlerde 2 tür belleğin var olduğunu ortaya koyulmuştur
1
Geriye(retrograde):olay anında oluyor bu da gösteriyor ki kısa süreli bellek etkileniyor o da daha önceki bilgileri etkiliyor yakın zaman içindeki olaylar hatırlanmıyor
Alzheimer hastalığı
2
İleriye(anterogarde): hipotalamus bölgesiye ilgilidir
Epilepside bazı operasyonlar yapılır uzun süreli belleğe yeni bilgiler kodlanamaz
3
Klask omnezide: kişisel bilgiler unutulur
İkili Bellek Kuramı:
Deneğe 20 – 40 sözcükten oluşan liste veriliyor
Herhangi bir sırada bunu hatırlaması isteniyor
Son verilen kısa bellekte en iyi hatırlanıyor
Orta verilen en hatırlanıyor
Başta verilenler tekrarla hatırlanıyor
Deneklere birde işlem verilince süre uzadıkça daha iyi hatırlanıyor
Madde verilirken ne kadar derine inilirse hatırlama o kadar iyi oluyor
Kısa süreli bellekteki maddeler daha yüzeysel maddelerdir kolay unutulur
Kurucu Bellek:
Öykü yada cümle kurduğumuzda belleğimizdeki boşlukları doldurmak için ekleme ve çıkarmalar yaparız
Basit sözcüklerden oluşan bir listeyi ezberlemek için bellek kurucu olmalıdır
ÖRN: Ercan meyhanede eğlenirken şişe kırdı
Meyhane olduğu için bilgide çıkarım yapıp kırılan şişenin içki şişesi olduğunu anlarız
Loftus bu konu üzerinde çalışmıştır
Ve araştırma yapmıştır
Önce denekleri iki gruba ayırdı sonra iki gruba resim gösterip bir gruba nasıl çarptı diğer gruba ise nasıl parçalandı sorusunu yöneltiyor
Parçalanan sorusu sorulan grup kazanın çok şiddetli olduğunu çıkarsadılar
Bellekteki boşlukları doldurmak için kalıp yargılar kullanılır
Kişilik treytleri veya tüm insanlar için doğru kabul edilmiş fiziksel yüklemelere denir
Bir olayın veya nesnenin bilgisi bellekte nesnesel şekil alır
Örn: Lokantada nasıl yemek yendiği… Kalıp yargılar bir insanı nasıl algıladığımızı etkiler
Şemalar yaşantıları nasıl algıladığımızı etkiler
alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul