08-10-2012
|
#6
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Amasya Hakkında Bilgi
Amasya Medreseleri
Halifed Gazi Medresesi (Merkez)
Amasya’da yapılan ikinci medrese Şamice Mahallesi’nde Halifed Gazi Türbesi’nin bitişiğindedir Medreseyi I Gıyaseddin Keyhüsrev zamanında Emir Mücahit el Mübarüziddin Halifed Alp İbn-i Tulî yaptırmıştır Kapı üzerindeki kitabesinde 1235 tarihinde medresenin yapılmasının emir tarafından emredildiği yazılıdır Ancak kitabede 1235 tarihi yazılı olmasına rağmen vakfiyesinde 1225 tarihinde yapıldığı yazılıdır Yapılmasındaki amaç Fahreddin Ali bin Muhammed el Buhari ve öğrencilerine öğrenim görmeleri için bir mekân sağlamaktır
Medresenin günümüze ön cephesi ile temellerine ait taşlar gelebilmiştir Ayrıca bu yapının altında bir Bizans kilisesi olduğu da iddia edilmiştir Medreseden türbeye bitişik olan ön cepheye ait kalıntılar günümüze gelebilmiştir Medrese depremlerden zarar görmüş, mütevellileri tarafından onartılmıştır
Kapı Ağası Medresesi (Merkez)
Halk arasında Büyük Ağa Medresesi olarak da tanınmaktadır Medreseyi II Beyazıt’ın Kapı Ağası Abdülmûinoğlu Hüseyin Ağa 1488’de yaptırmıştır
Osmanlı medrese mimarisinde benzerine çok az rastlanan sekizgen plân tipindeki medrese olup, son yıllarda onarılmıştır Ön Asya ve Selçuklu mezar anıtlarında görülen sekizgen plan şeması fonksiyon itibariyle ilk defa bu medresede tatbik edilmiştir Duvarları moloz taş ve tuğla hatıllıdır
Medreseye kuzeybatı köşesindeki büyük yay kemerli bir kapıdan girilmektedir Sekizgen plânlı avlunun her kenarında dörder sütun üzerine sivri Bursa Kemeri revaklarla çevrilmiştir Bunların arkasında 20 medrese hücresiyle bir dershane vardır Dershane aynı zamanda mescit olarak kullanılır ve üzeri büyük bir kubbe ile örtülüdür
Şamlar Medresesi (Merkez)
Yeşilırmak’ın kuzey yakasında Şamlar Mahallesi’nde Şamlar Camisi’nin kuzeyindedir Kapı Ağası Ayas Ağa tarafından yaptırılmıştır Şamlar Camisi’nin son cemaat yerinin uzantısında yer alıp, moloz taştan yapılmıştır Dershanesi olmayan medresenin avlusunda on bir sütunun taşıdığı 13 kubbe ile örtülü revaklar bulunmakta, bunların arkasında da 17 öğrenci hücresi bulunmaktadır Ayrıca medresenin kuzeydoğusuna da beşik tonozla örtülü bir sıbyan mektebi eklenmiştir
Tıgrakya Medresesi (Merkez)
Amasya Mehmet Paşa Mahallesi’nde Yeşilırmak’ın kenarında olup, Nureddin Tıgrak tarafından 1234’te yaptırılmıştır İlk yapımında mescit olarak düşünülmüş, sonradan medreseye çevrilmiştir
Çelebi Mehmed Medresesi (Merzifon)
Merzifon’da Camii Cedid Mahallesi’nde Çelebi Mehmet Camisi’nin yanında I Çelebi Mehmed tarafından 1415’te yaptırılmıştır Medresenin mimarı Ebu Bekir İbn Muhammed İbn Hamza-tül Müşeymiş’tir Halk arasında Sultaniye Medresesi ismi ile de tanınan bu medrese 1419’da Emin Onuroğlu Ali Bey tarafından onarılmıştır
Selçuklu medrese mimarisindeki 4 eyvanlı plân tipinde olup, kare plânlıdır Dershane bölümü eyvanların dışında çıkıntı oluşturmuştur Kesme taştan medresenin giriş kapısı üzerindeki saat kulesini 1866’da Amasya mutasarrıfı Ziya Paşa yaptırmıştır Giriş kapısı ve eyvanlar arasında 20 medrese odası sıralanmıştır Avluyu çeviren 12 kare ayak kırmızı beyaz taşlarla yapılmış sivri kemerlerle birbirlerine bağlanmıştır Eyvanın arkasındaki odalar kubbelidir
Haliliye Medresesi (Gümüşhacıköy)
Gümüşhacıköy İlçesi Gümüş Beldesi merkezinde bulunan eser Çelebi Sultan Mehmed’in Beylerbeyi Halil Paşa tarafından 1413 de yaptırılmıştır Dikdörtgen planlı, moloz taştan, kapalı avlulu bir medresedir Avluyu ahşap ve sivri kemerli düz tavanlı revaklar çevirir Medresenin her yüzünde ortaya gelecek yere birer dershane yapılmış, köşelere de 12 medrese odası eklenmiştir Giriş kapısı üzerinde kitabesi bulunmaktadır
Darülhadis Medresesi (Merkez)
Amasya’nın Pirinççi Mahallesi’nde dere kenarında, Hacı Hamza Efendi Camisi’nin hizasındadır Kadı Şeydi Ali’nin oğlu El-Hac Osman Çelebi tarafından 1527’de Darülhadis olarak yaptırılmıştır İlk önce ahşap olarak yapılan bu medrese 1602’de çıkan yangında yandığından, Osman Çelebi’nin torunu Ayşe Hatun tarafından 1609’da yeniden yaptırılmış ve mütevelliliğini oğlu Şaban Ağa’ya vermiştir
Dağrakiye Medresesi (Merkez)
Yeşilırmak’ın kenarında, Mehmet Paşa Camisi’nin kuzeybatısındadır Amasya Valisi Emir Nureddin Dağrak tarafından 1224’te mescit olarak yaptırıldığı kapı kitabesinden anlaşılmaktadır Medrese 1875’te Yeşilırmak’ın taşması sonucu yıkılmış ancak, 1891’de Canikli Mehmed Efendi tarafından yenilenmiştir
Sultan Beyazıt Medresesi (Merkez)
Amasya Ziya paşa Bulvarı’nda Beyazıt Camisi’nin batısında olup, II Beyazıt tarafından 1486’da yaptırılmıştır Kesme taştan olan bu medrese U plânlı olup, avlunun etrafını kubbeli revaklar ve bunların arkasındaki dershane hücreleri çevirmektedir Revakların ucunda, giriş kapısının karşısındaki dershane sekiz kasnaklı bir kubbe ile örtülü ve kare plânlıdır
Medresenin ilk müderrisliğini Şeyhülislam Amasyalı Cemalîzade Zembilî Ali Efendi yapmıştır Daha sonra devrin alimlerinden Çorumlu Ahmed Efendi, Mütevellizade Ahmed Efendi, ünlü hattat Kâtipzade es-Seyyid Ahmed Kemal Efendi burada ders vermişlerdir
Günümüzde Amasya İl Halk Kütüphanesi olarak kullanılmaktadır
Torumtay Medresesi (Gök Medrese) (Merkez)

Medrese cami avlusunun iç tarafında, kuzey ve batı yönünde taştan yapılmış küçük odalardan ibarettir Dershanesi doğuda olup altıgen plânlıdır Burası açık yakut gibi yeşil taşlarla süslü olduğundan Gök Medrese diye de vakfıyesinde bahsedilmiştir Bu medresenin dershanesi sonraki yıllarda Torumtay’ların türbesine dönüşmüştür
Amasya’nın ünlü ulemalarından Gıyasüddin Mahmud-ı Garmini Ömer Efendi, Halil Efendi, Es-Şeyh Mustafa Efendi, Ahmed Niyazi Efendi bu medresede ders vermişlerdir
Kâşifiye Medresesi (Merkez)
Amasya’da yapılan ikinci medrese Şamice Mahallesi’nde Halifed Gazi Türbesi’nin bitişiğindedir Medreseyi I Gıyaseddin Keyhüsrev zamanında Emir Mücahit el Mübarüziddin Halifed Alp İbn-i Tulî yaptırmıştır
Kapı üzerindeki kitabesinde 1235 tarihinde medresenin yapılmasının emir tarafından emredildiği yazılıdır Ancak kitabede 1235 tarihi yazılı olmasına rağmen vakfiyesinde 1225 tarihinde yapıldığı yazılıdır Yapılmasındaki amaç Fahreddin Ali bin Muhammed el Buhari ve öğrencilerine öğrenim görmeleri için bir mekân sağlamaktır
Medresenin günümüze ön cephesi ile temellerine ait taşlar gelebilmiştir Ayrıca bu yapının altında bir Bizans kilisesi olduğu da iddia edilmiştir Medreseden türbeye bitişik olan ön cepheye ait kalıntılar günümüze gelebilmiştir Medrese depremlerden zarar görmüş, mütevellileri tarafından onartılmıştır
|
|
|