08-06-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kurban , İslam' Da Kurbanın Yeri Ve Kurban Hakkında
Kurban , İslam' da Kurbanın Yeri ve Kurban Hakkında
İSLAMDA KURBANIN YERİ VE KURBAN HAKKINDA
* Kurban ne demektir?
Kurban , kelime anlamı ile yakınlaşma demektir Buradan hareketle, kurban kesmek; Allah’a yakınlaşma gayesiyle, O’nun verdiği mallardan, kurban edilmesi mümkün olan birini, yine O’nun rızası için boğazlamak demektir
* Kurbanın dinî dayanağı nedir?
Kurban kesmek, ilk insanla beraber başlamıştır Hz Adem’in çocukları Allah için kurban kesmişlerdi, ama birisinin niyeti halis olmadığı için onun kurbanı kabul edilmemişti Kardeşinin kurbanı ise kabul edilmişti Diğeri de onu kıskanmış ve öldürmüştü
Bu olayı bize Kur'ân-ı Kerim nakleder (Mâide 5/27) Buradan hareketle kurbanda asıl olanın Allah rızası için kesme olduğunu da anlıyoruz Bunun dışında Kur'ân-ı Kerim’de pek çok yerde çeşitli vesilelerle önceki peygamberlere emredilen kurbanlardan, hacda kesilecek kurbanlardan söz edilir
Bütün dinlerde kurban vardır Nihayet Kevser Suresi’nde ise Hz Muhammed’e hitap edilerek onun ve ümmetinin kurban kesmesi emredilir Hz Peygamber de Medine’de sürekli kurban kesmiş ve hacda ise, muhtemelen altmış üç yıllık ömrünü esas alarak, 63 tane kurban kesmiştir İbn Mâce’nin naklettiği hasen derecesinde bir hadisi şeriflerinde ise: “Kim imkân bulur da kurban kesmezse bizim namazgâhımıza yaklaşmasın” buyurmuştur
* Kurban kesmenin dini hükmü nedir?
Kevser Suresindeki emrin bir başka manaya da gelme ihtimalinden ötürü, alimlerin çoğu kurbanın kesin bir farz olmadığı kanaatine varmışlardır Hanefiler ise bu emrin, kesin yapılması gereken bir talepte bulunduğu, ancak bu farklı yorum ihtimaline bakarak buna inanmayanın dinden çıkmayacağı kanaatine varmışlardır
Böyle yapılması kesin olarak istenen, ama mahiyeti konusunda başka yorumlar da yapılabilecek şeyler için Hanefîler “farz” değil de “vacip” kavramını kullanırlar Bu sebeple kurban Hanefilere göre vaciptir Yani imkanı olanlar onu kesmelidirler ama bunu başka yorumlara bakarak yumuşatmakta serbesttirler
Şafiilere göre ise kurban sünnettir, ama sıradan bir sünnet değildir Yapılması gereken bir sünnettir, yani “sünneti lazıme” dir Bütün bu ve benzeri delillere bakıldığında kurbanın ‘sünnettir, olmasa da olur’ denecek bir sünnet olmadığını, hali vakti yerinde olanlar için gerçekten de Hanefilerin dediği gibi vacip olduğunu anlarız
Müslim’in naklettiği bir hadisi şerife göre, Allah Rasulü Medine’de kurban bayram namazını kıldırmıştı Bazı insanlar acele davranıp kurbanlarını kestiler Hz Peygamber’in kestiğini zannetmişlerdi
Bunun üzerine Hz Peygamber (SAV) kendinden önce kesenlerin tekrar kurbanlarını kesmelerini emretti Eğer kurban sadece isteyenlerin kesecekleri bir ibadet olsaydı, onların iade etmelerin emretmezdi
|
|
|