Yalnız Mesajı Göster

Dua’Nin Manasi Ve Hikmeti Nedir?

Eski 08-06-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Dua’Nin Manasi Ve Hikmeti Nedir?



[ı]dua konusunda üstad bediüzamanın şu tesbitleri çok önemlidir:


“hem dua bir ubudiyettir Ubudiyet ise semereleri uhreviyedir

Dünyevî maksatlar ise o nevi dua ve ibadetin vakitleridir O maksatlar gayeleri değil


Meselâ: Yağmur namazı ve duası bir ibadettir Yağmursuzluk o ibadetin vaktidir Yoksa o ibadet ve o dua yağmuru getirmek için değildir


Eğer sırf o niyet ile olsa; o dua o ibadet hâlis olmadığından kabule lâyık olmaz Nasıl ki güneşin gurubu akşam namazının vaktidir Hem güneş'in ve ay'ın tutulmaları küsuf ve husuf namazları denilen iki ibadet-i mahsusanın vakitleridir


Yani gece ve gündüzün nurani âyetlerinin perdelenmesiyle bir azamet-i ilahiyeyi ilâna medar olduğundan cenabı hak ibadını o vakitte bir nevi ibadete davet eder


Yoksa o namaz (açılması ve ne kadar devam etmesi müneccim hesabıyla muayyen olan) ay ve güneş'in husuf ve küsuflarının inkişafları için değildir


Aynı onun gibi; yağmursuzluk dahi yağmur namazının vaktidir Ve belaların istilası ve muzır şeylerin tasallutu bazı duaların mahsus vakitleridir ki; insan o vakitlerde aczini anlar dua ile niyaz ile kadîr-i mutlak'ın dergâhına iltica eder


Eğer dua çok edildiği halde belalar def' olunmazsa denilmeyecek ki: "dua kabul olmadı"


belki denilecek ki: "duanın vakti kaza olmadı"


eğer cenab-ı hak fazl u keremiyle belayı ref' etse; nurun alâ nur O vakit dua vakti biter kaza olur


Demek duâ bir sırr-ı azîm-i ubudiyettir (dua kulluğun azim bir sırrıdır) belki ubudiyetin ruhu hükmündedir


Ubudiyet ise hâlisen livechillah olmalı Yalnız aczini izhar edip dua ile ona iltica etmeli


Rububiyetine karışmamalı Tedbiri ona bırakmalı Hikmetine itimat etmeli Rahmetini ittiham etmemeli


Evet hakikat-ı halde âyât-ı beyyinatın beyanıyla sabit olan: Bütün mevcudat her birisi birer mahsus tesbih ve birer hususî ibadet birer has secde ettikleri gibi;


bütün kâinattan dergâh-ı ilahiyeye giden bir duadır Ya istidat lisanıyladır (bütün nebatatın duaları gibi ki; her biri lisan-ı istidadıyla feyyaz-ı mutlaktan bir suret talep ediyorlar ve esmasına bir mazhariyet-i münkeşife istiyorlar)


veya ihtiyacı fıtrî lisanıyladır (bütün zîhayatın iktidarları dâhilinde olmayan zaruri ihtiyaçları için dualarıdır ki; her birisi o ihtiyacı fıtrî lisanıyla cevvad-ı mutlaktan idame-i hayatları için bir nevi rızk hükmünde bazı metalibi istiyorlar)


veya lisan-ı ızdırarıyla bir duadır ki: Muztar kalan her bir zîruh; kat’î bir iltica ile dua eder bir hâmi-i meçhulüne iltica eder belki rabb-ı rahîmine teveccüh eder Bu üç nevi dua bir mani olmazsa daima makbuldür”[/ı]

Alıntı Yaparak Cevapla