Konu
:
Dua’Nin Manasi Ve Hikmeti Nedir?
Yalnız Mesajı Göster
Dua’Nin Manasi Ve Hikmeti Nedir?
08-06-2012
#
3
Prof. Dr. Sinsi
Dua’Nin Manasi Ve Hikmeti Nedir?
[ı]dua konusunda üstad bediüzamanın şu tesbitleri çok önemlidir:
“hem dua bir ubudiyettir
Ubudiyet ise semereleri uhreviyedir
Dünyevî maksatlar ise o nevi dua ve ibadetin vakitleridir
O maksatlar gayeleri değil
Meselâ: Yağmur namazı ve duası bir ibadettir
Yağmursuzluk o ibadetin vaktidir
Yoksa o ibadet ve o dua yağmuru getirmek için değildir
Eğer sırf o niyet ile olsa; o dua o ibadet hâlis olmadığından kabule lâyık olmaz
Nasıl ki güneşin gurubu akşam namazının vaktidir
Hem güneş'in ve ay'ın tutulmaları küsuf ve husuf namazları denilen iki ibadet-i mahsusanın vakitleridir
Yani gece ve gündüzün nurani âyetlerinin perdelenmesiyle bir azamet-i ilahiyeyi ilâna medar olduğundan cenabı hak ibadını o vakitte bir nevi ibadete davet eder
Yoksa o namaz (açılması ve ne kadar devam etmesi müneccim hesabıyla muayyen olan) ay ve güneş'in husuf ve küsuflarının inkişafları için değildir
Aynı onun gibi; yağmursuzluk dahi yağmur namazının vaktidir
Ve belaların istilası ve muzır şeylerin tasallutu bazı duaların mahsus vakitleridir ki; insan o vakitlerde aczini anlar dua ile niyaz ile kadîr-i mutlak'ın dergâhına iltica eder
Eğer dua çok edildiği halde belalar def' olunmazsa denilmeyecek ki: "dua kabul olmadı
"
belki denilecek ki: "duanın vakti kaza olmadı
"
eğer cenab-ı hak fazl u keremiyle belayı ref' etse; nurun alâ nur
O vakit dua vakti biter kaza olur
Demek duâ bir sırr-ı azîm-i ubudiyettir
(dua kulluğun azim bir sırrıdır) belki ubudiyetin ruhu hükmündedir
Ubudiyet ise hâlisen livechillah olmalı
Yalnız aczini izhar edip dua ile ona iltica etmeli
Rububiyetine karışmamalı
Tedbiri ona bırakmalı
Hikmetine itimat etmeli
Rahmetini ittiham etmemeli
Evet hakikat-ı halde âyât-ı beyyinatın beyanıyla sabit olan: Bütün mevcudat her birisi birer mahsus tesbih ve birer hususî ibadet birer has secde ettikleri gibi;
bütün kâinattan dergâh-ı ilahiyeye giden bir duadır
Ya istidat lisanıyladır
(bütün nebatatın duaları gibi ki; her biri lisan-ı istidadıyla feyyaz-ı mutlaktan bir suret talep ediyorlar ve esmasına bir mazhariyet-i münkeşife istiyorlar
)
veya ihtiyacı fıtrî lisanıyladır
(bütün zîhayatın iktidarları dâhilinde olmayan zaruri ihtiyaçları için dualarıdır ki; her birisi o ihtiyacı fıtrî lisanıyla cevvad-ı mutlaktan idame-i hayatları için bir nevi rızk hükmünde bazı metalibi istiyorlar
)
veya lisan-ı ızdırarıyla bir duadır ki: Muztar kalan her bir zîruh; kat’î bir iltica ile dua eder bir hâmi-i meçhulüne iltica eder belki rabb-ı rahîmine teveccüh eder
Bu üç nevi dua bir mani olmazsa daima makbuldür
”[/ı]
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul