Prof. Dr. Sinsi
|
Büyük Günahlar Nelerdir?
Büyük günahlar nelerdir?
Büyük günah demek olan “kebire”, sözlükte "maddî veya manevî bakımdan büyük olmak" anlamına gelen kebr (kiber) kökünden türemiş bir isimdir "B*yük günah" mânasında kullanılan kebîre (çoğulu kebâir), farklı tanımlarının ortak noktaları dikkate alınıp "dinen yasaklandığı konusunda kesin delil bulunan ve hakkında dünyevî veya uhrevî ceza öngörülen davranış" şeklinde tanımlanabilir Bunun dışında kalan kötü davranışlara da sagîre (küçük günah) denir
Israrla iş*lenen küçük günahın büyük günaha dönüşeceği telakkisi genellikle kabul görmüştür Kur'an'da daha çok "zenb ism, fısk, isyan" kelimeleriyle ifade edilen günahın büyük ve küçük olabileceği belirtilir İlgili âyetlerde açıklandığına göre büyük günahlardan kaçınıldığı takdirde küçük günahlar affedilir (Nisâ 4/31) 'a iman edip tevekkülde bulunanlar büyük günah ve hayâsızlıktan kaçınırlar (Şûrâ 42/36-37) Ayrıca âyetlerde, âhirette insanlara verilecek olan amel defterinin küçük büyük bütün günahları kapsayıp ortaya koyacağı anlatılır (Kehf 18/49)
Hadislerde büyük günahlardan "mûbikât (helak edici davranışlar), kebâir, a'zamü'z-zünûb" gibi tabirlerle bahsedilir Çeşitli hadis rivayetlerinde 'a ortak koşmak, adam öldürmek, ana babaya karşı gelmek, yetim malı yemek, faiz yemek, dürüst kadınları iffetsizlikle suçlamak, büyü yapmak, savaştan kaçmak, yalancı şahitlikte bulunmak ve ödenemeyecek miktarda borçlu olarak ölmek büyük günahların başında zikredilmiştir (Müsned, 2/201, 214; 4/392; 5/413; Müslim, imân, 143-146) Hadislerde ayrıca Hz Peygamber'in büyük günah işlemiş müslümanlara da âhirette şefaat edeceği belirtilmiştir (Tirmizî, Kıyamet, 11)
Müslümanlar arasında vuku bulan ilk ihtilâfların en önemlisi büyük günah işleyen kişinin (mürtekib-i kebîre) durumudur Erken devirlerde tartışılmaya başlanan bu problemle ilgili olarak literatürde iki mesele öne çıkmıştır Bunlardan biri hangi fiillerin büyük günah olduğu, diğeri de bu günahı işleyen kişinin dinî statüsüdür Büyük günahların belirlenmesi konusunda ortaya çıkan görüşlerden birine göre ilâhî emirlere aykırı olan bütün fiiller büyük günah kapsamına girer Bunların sayısını 7OO'e çıkaranlar bulunduğu gibi yetmişle sınırlandıranlar da vardır İbn Hacer el-Heytemî 467 büyük günahtan bahseder (ez-Zevâcir, 1/270-275; 2/265-27)
Bütün günahları büyük günah sayanların başında Haricîler gelir Fakat İbn Hacer'de olduğu gibi bu görüşe katılan Sünnî âlimlerin de bulunduğu söylenebilir Bir başka anlayışa göre ilâhî emirlerle bağdaşmayan her davranış büyük günah kapsamına girmekle birlikte bunların bir kısmı diğerlerine oranla küçük kabul edilebilir Ancak hiçbir günah küçük sayılamayacağından büyük günahların sayısını ve niteliklerini belirlemek mümkün değildir Eşarî, Bâkıllânî, İbn Fûrek ve Ebû İshak el-İsferâyînî gibi mütekaddimîn devri Eşariyye kelâmcılan bu görüştedir (İbn Hacer el-Heytemî, Zevacir, Beyrut, 1408, 1/5)
Üçüncü bir görüşe göre ise dinen yasaklandığı konusunda kesin delil bulunan ve hakkında dünyevî veya uhrevî ceza öngörülen fiiller büyük günahtır Dolayısıyla bütün günahların kebîre statüsünde kabul edilmesi naslara aykırıdır
Buna göre büyük günahlar yukarıda sayılanların yanında sıla-i rahimi terketmek, kovculukta bulunmak, zina fiilini işlemek veya ona aracılık yapmak, domuz eti yemek, ibadet için gereken temizliğe uymamak, hırsızlık yapmak, içki içmek, yalan yere yemin etmek, 'ın rahmetinden ümit kesmek veya azabından emin olmak, yapılan anlaşmayı bozmak gibi Kur'an'da yasaklanan fiillerden oluşur Mu'tezile ve Mâtürîdiyye kelâmcıları ile müteahhir dönem Eşariyye âlimlerinin çoğunluğu bu görüşü benimsemiştir (a g e 1/6-10)
Büyük günah kişiyi isyan ve fıska sevkederse de bu durumdaki bir mümini mutlak mânada fâsık ve fâcir olarak nitelemek mümkün değildir Zira imanın mahiyeti 'ın varlığını, birliğini ve Hz Muhammed aracılığıyla gönderdiği vahiyleri kalben tasdik etmekten ibaret olup amel imanın bir parçası değildir Kişi ilâhî emre aykırı bir davranışta bulunurken de imanını devam ettirmektedir Nitekim imanla ameli bir arada zikreden âyetlerde bu iki kavramı gramer açısından birbirine bağlayan atıf ve şart edatları imanla amelin ayrı şeyler olduğuna işaret etmektedir (Bakara 2/25; Nisâ 4/124
Ayrıca adam öldürmek gibi bir büyük günahı işleyenlerin kısas cezasına çarptırıldığı bildirilirken bunu yapanlardan "müminler" diye bahsedilmiş ve onlardan iman vasfı kaldırılmamıştır (Bakara 2/178; Hucurât 49/ 9)
Aklî açıdan da mürtekib-i kebîre mümin kabul edilmelidir Böyle bir insan ilâhî emre karşı çıkmayı helâl telakki etmez aksine gaflet, kötü alışkanlık, nefsânî arzular, aşırı öfke vb sebeplerle bu fiili işler, fakat her zaman affedileceği ümidini taşır Ehl-i sünnet itikadi mezhepleri olan Mâtürîdiyye ve Eş'ariyye kelâmcıların bu görüştedir (Mâtürîdî, Tevhid, s 329-334; Ebû Abdullah el-Halîmî, el-Minhac, 1/409) Selefiyye âlimleri, mürtekib-i kebîreyi fâsık diye nitelendirmekle birlikte onun dünyevî ve uhrevî konumunu Ehl-i sünnet kelâmcıları gibi değerlendirir (bk Ebû Bekir el-Hallâl, es-Sünne, s 583-608; Şerhu Akideti't-Tahâviyye, s 295-334)
Günahların bir kısmının büyük, bir kısmının küçük olduğuna ve büyük günahların naslarda dünyevî veya uhrevî ceza öngörülen fiillerden ibaret bulunduğuna ilişkin görüş isabetli görünmektedir Büyük günah işleyen kişinin dinî statüsü konusunda Hâricîler'le Mürcie ve Mu'tezile'nin görüşlerinin naslarla uzlaştırılması mümkün değildir Hem Sünnî kelâmcıları hem de Selefiyye âlimleri büyük günah sahibinin dinden çıkmadığı kanaatini taşımakta, dünyevî cezanın yanı sıra tövbe yoluyla da günahtan kurtulma imkânı bulunduğunu kabul etmektedir Bu yaklaşım naslara ve akla daha uygundur (bk TDV İslam Ansiklopedisi, Kebire md )
Not: Vecdi Akyüz'ün hazırladığı şu makaleyi de okumanızı tavsiye ederiz
Gizli şirk ve göz zinası gibi fillerde büyük günahlardandır İslâm inancında peygamberler dışında bütün insanlar günah işlerler Günah, Yüce 'ın emir ve yasaklarına aykırı söz ve davranışların din açısından suç sayılmasıdır Yüce 'ın hem emrettiğini yapmamak, hem de yasakladığını yapmak, aynı şekilde günahtır
Büyük Günah Kavramı
Günahların hepsi eşit olmadığından, inançtan günlük davranışlara doğru uzanan bir çizgide, büyük günahlar ve küçük günahlar diye ikiye ayrılırlar Büyük günahlara Kebîre (ç Kebâir), küçük günahlara Sagîre (ç Sagâir) adı verilir
Büyük günahlar, yanlış ve bozuk inançlar, imandan ve dinden çıkma, bireysel ve toplumsal huzursuzluğa, bozgunculuğa, sapmaya, anomiye ve çürümeye sebep olan, hakkında tehdit edici âyet veya hadis bulunan, işleyenin dünyada ve âhirette ceza görmesine yol açan dinî, bireysel ve toplumsal büyük suçlar ve davranışlardır
Gerçek bir mü'min, büyük küçük bütün günahlardan sakınmaya çalışır Ama sorumluluğu ve sonuçları daha ağır olduğundan özellikle büyük günahlara yaklaşmamalıdır Yüce , şöyle buyuruyor: "Size yasak edilen büyük günahlardan sakınırsanız, küçük günahlarınızı örteriz ve sizi şerefli/övgün bir yere sokarız " (Nisa, 4/31)
İnançlar ve helal-haramın kabulüyle ilgili olan günahlar dışında ve işlediği günahı helal saymıyorsa, büyük ya da küçük günah işleyenler dinden çıkmazlar, ama günahkâr olurlar Şirk ve küfür dışındaki büyük günahları işleyene Mürtekib-i Kebîre, Fâsık veya Fâcir adı verilir
Günah işleyenlerin, günahkâr mü'min olmaları dolayısıyla kusurlarından kurtulmaları için çaba göstermesi gerekir Bunun da başlangıcı pişman olup şirk ve küfür derecesindeki büyük günahlardan imana dönmek, diğer büyük günahlardan ise tövbe istiğfar edip yeniden günah işlememektir Yüce , şöyle buyurur: "Ufak tefek kusurları (:lemem) dışında günahın büyüklerinden (:kebâiru'l-ism) ve çirkin işlerden (:fevâhiş) sakınanlara, rabbinin affı şüphesiz boldur " (Necm, 53/32); "De ki: Ey kendileri aleyhine aşırı giden/sınırları aşan kullarım! 'ın rahmetinden umut kesmeyin Çünkü , bütün günahları bağışlar Doğrusu O, çok bağışlayan ve çok merhamet edendir " (Zümer, 39/53)
Büyük günahlar ; itikat, iman, ibadetler ya da günlük hayatın akışıyla ilgili hususlarda yapılması haram, terkedilmesi farz olup, mü'minin bilmesi gereken temel esaslardandır Geleneksel dinî kitaplarda gelişigüzel sıralanan 72 büyük günahı, 32 ve 54 farzın sistematiğine yaklaştırarak paralellik gösteren tarzda sıralamaya çalışacağız:
"Büyük Günahlar" önemli ölçüde 54 Farz olarak sayılan durumlardan terk edilmesi istenenleri yapmak ya da yapılması istenenleri terk etmek suretiyle ortaya çıkar
Büyük günahların sayısı çoktur Ancak geleneksel dinî kitaplar, pedagojik bir dehayla öğrenme ve akılda kalma kolaylığı açısından, büyük günahların başlıcalarını toplayan "72 Büyük Günah" kavramını geliştirerek, şematik ve sistematik bir liste belirlemişlerdir
Büyük Günahlar (72 Büyük Günah)
A- İmanın Şartlarıyla İlgili Büyük Günahlar
İmanın şartlarıyla ilgili büyük günahlar, iman esaslarının uzantısı durumundaki yanlış ve bozuk inançlardır:
1- 'a şirk koşmak
2- Falcılara, kahinlere, sihirbazlara, gâipten (:gaybden) haber verdiklerini iddia edenlere inanmak ve kapılmak
3- 'tan başkasına yemin etmek
4- Dininden dönüp mürted olmak
5- Kur'an-ı Kerim'i ezberleyip unutmak; okumasını öğrendikten sonra unutmak
6- Dünyaya muhabbet etmek/bağlanmak Dünya muhabbetine düşüp âhireti unutmak, dinî vazifeleri terk etmek
7- Hz Peygambere yalan/hilaf (:gerçek dışı) söz isnad etmek, onun söylemediği bir sözü söylemek
8- Hz Peygamber'in (s a) ashabına/sahabeye dil uzatmak/kötü söz söylemek ve onlara sövmek
9- Mukaddesata küfretmek, bunları alaya almak
B- İslâm'ın Şartlarıyla İlgili Büyük Günahlar
İslâm'ın şartlarıyla ilgili büyük günahlar, İslâm'ın şartlarıyla ilgili olumsuz tutum ve davranıları hatırlatıcı ve açıklayıcı esaslardır:
10- Bir namaz vaktini kaçıracak kadar cünüplükten temizlenmemek; cünüp gezmek
11- Vaktinden evvel ezan okumak ve namaz kılmak
12- Beş vakit namazı vakitlerinde kılmayıp kazaya bırakmak
13- Bir özür olmadığı halde, Ramazan orucu tutmamak, müslümanların önünde oruç yemek
14- Malının zekâtını ve mahsulünün öşürünü vermemek
C- Helal-Haramla İlgili Büyük Günahlar
72 Büyük Günah'ın bir kısmı, inançtan uygulamaya helal-haram konularına dairdir:
15- Helalı helal bilip itikat etmemek; haramı/haram olanı, haram bilip itikat etmemek
16- Erkekler ve kadınlar, şehveti tahrik edecek şekilde giyinmek
17- Erkekler ipekli giyinmek, âlâyişli/gösterişli bir şekilde süslenmek
18- Edep yerlerini/avret mahallini açmak, başkasına göstermek; başkasının avret yerine bakmak
19- Kadınlar erkek elbisesi giymek; erkekler kadın elbisesi giymek; karşı cinse benzemeye çalışmak
20- Karnı doyduktan sonra yemek/yemeğe devam etmek
21- Şarap ve alkollü içkiler içmek; Keyif verecek (esrar, eroin gibi uyuşturucu) şey yemek-içmek
22- Köpek artığını yemek
23- Domuz eti ve yağı yemek
24- Ölmüş hayvan (meyte:leş) eti yemek ve yedirmek
25- Birbirine nişan almak/nişan dökmek (dövme yaptırmak gibi)
26- Faiz (riba) almak ve vermek, tefecilik yapmak
27- Hırsızlık etmek
28- Elin/başkasının malını zorla gasbetmek/cebren almak
D- Ahlâkla İlgili Büyük Günahlar 72 büyük günahın önemlice bir bölümü güzel ahlâkın (ahlâk-ı hamîde) zıddı olan kötü ahlâkla (ahlâk-ı zemîme/rezîil) ilgilidir:
29- Anaya babaya asi olmak, onları dövmek
30- Sıla-i rahmi terk/kat-ı rahim etmek; akrabalarla bağlantıyı kesip, onları ziyaret etmemek, varsa hâcetlerini görmemek
31- Haset etmek
32- Emanete hıyanet etmek
33- Müslüman veya kâfir bütün insanlara hıyanet etmek
34- Mü'minin imana ve İslam'ın emirlerine itaate dair olan taraflarını alaya almak
35- Küfür ve fuhuş sözler konuşmak
36- Söz/laf taşımak, koğuculuk etmek (:nemîme)
37- Gıybet/dedikodu etmek
38- Mü'min kardeşinin hatırını/gönlünü yıkmak/kalbini kırmak
39- Namuslu kadınlara dil uzatmak/bir saliha/namuslu hatuna fahişe demek, namuslu kadınlara ait aile sırlarını yaymak
40- Kadınlar, erkeklerinin yatağından kaçmak
41- Avretler (:kadınlar) erinin ziyanına varmak/kocasından izinsiz ziyarete gitmek
42- İki kızkardeşi birden nikâh altında tutmak
43- Ehlinin (karısının) oyluğunu (:avret ve mahrem yerlerini) anasının oyluğuna benzetmek (zıhar yapmak:Türkçe'de 'anam avradım olsun' demek gibi)
44- Ehlinin anasına sövmek
45- Cahil kalmak; dinî vazifeleri, farzları, vacipleri, sünnetleri öğrenmeyip, cahillikte ısrar etmek cahillikte ısrar etmek (Dünya ve âhiret işlerine ve dinine ait bilgileri (farzları ve haramları) öğrenmemek, cahillikten sakınmamak Dinî hükümleri öğrenmeyenler, rahatlıkla haram işleyebilir)
46- Cahillik ne musibettir bilmemek (Bilmediğini bilmeyen de rahatlıkla harama düşebilir)
47- Ölçüyü ve tartıyı düzgün ve adaletli yapmamak, hileli yapmak
48- Teâlâ'nın azabından emin olmak/korkmamak; kurtuluşa ermiş özel kişilerden olduğu sanısına kapılmak
49- 'ın rahmetinden ümit kesmek
50- Zina etmek, meşru olmayan şehevi zevkler peşinde koşmak; kendine zina ettirmek
51- Eşcinsel ilişkiye girmek (livâta etmek, sevicilik yapmak, kendisine livâta ettirmek)
52- Loğusa ve âdet halinde karısına yaklaşmak/cinsel ilişkiye girmek
53- Mecburiyet olmadan/özürsüz elin/başkasının avretine (avradına)/karısına kızına şehvetle bakmak
54- Kibirlenmek/tekebbür etmek(:büyüklük taslamak; kendini üstün görmek; tevazudan uzaklaşmak); Kibirlenip insanlara zulüm ve tahakküm etmek
55- Haksız yere yetim malı yemek (* Nisa, 4/10)
56- Ölüm döşeğindeyken varisten/mirasçıdan mal kaçırmak
57- Yalan söylemek,
58- Yalan/boş yere yemin etmek, çok çok yemin etmek
59- Yalan yere/yalancı şahitlik yapmak; hak/doğru şahitliğe varmamak/gitmemek
60- Canlı bir hayvanı ateşe atmak
61- Cimrilik ve hasislik/nekeslik etmek (bul ve şuhh)
62- Yapılan iyiliği başa kakmak/Bir adama iyilik edip sonra başına kakmak
63- Zorunlu olmayarak kahkahayla çok gülmek
64- Tegannî etmek (ahlâksız şarkılar söylemek)
G- Günahlarla İlgili Büyük Günahlar
72 büyük günahın birkaçı, günah işler yapmakla ilgilidir:
65- Günah/küçük günah işlemekte ısrar etmek/Çok çok günahına musır olmak
66- Harem-i Kâbe'de günah işlemek
H- Toplum Hayatıyla İlgili Büyük Günahlar 72 Büyük Günah'ın son bölümü, toplumsal ve siyasî hayatla ilgilidir:
67- Ülülemre (devletin meşru yönetimine ve kanunlarına) itaat etmemek; devlete, amirlere isyan etmek
68- Haksız yere, bilerek adam öldürmek
69- İntihar etmek
70- Harpte düşmandan korkup kaçmak; yolunda cihadı terk etmek
71- Rüşvet almak ve vermek
72- Gücü yeten kimsenin münkeri/kötülüğü menetmemesi/engellememesi (Vecdi Akyüz)
|