Yalnız Mesajı Göster

Meleklerin Görevleri Ve Çeşitleri

Eski 08-05-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Meleklerin Görevleri Ve Çeşitleri



HAFAZA MELEKLERİ


İyi ve kötü her yapılanı gözetip hıfz etmek ve korumakla görevli melekler Hafaza ve hâfızîn, hâfız kelimesinin çoğuludur

Gözetlemeye memur melekler insandan hiç ayrılmaksızın her an onu murakabe etmekte ve her hareketini yazmaktadırlar Bütünüyle bu işin nasıl olduğunu da bilemediğimiz gibi keyfiyetini bilmekle de mükellef değiliz

"Muhakkak sizin üzerinizde hafız (gözetleyici) melekler var Kiram (değerli) kâtipler var Her ne yaparsanız bilirler" (el-İnfitâr, 82/ 10, 11, 12)

"Hafızın" gözetleyici, amelleri ezberleyen, muhafaza eden ve koruyan anlamında tefsîr edilmiştir Âyette hafaza melekleri "kirâmen" değerli, şerefli sıfatlarıyla anılmıştır Melekler katında şerefli ve değerlidirler (Taberî, Tefsîr)Bu suretle kalplerde o şerefli meleklerin yanında utanma ve toparlanma hissi uyarılmak istenmiştir Zira insanoğlu yüksek mevkide bulunanların huzurunda söz, hareket ve davranış bakımından bir hata yapmamak hususunda son derece dikkatli ve itinalı hareket eder "Kirâmen" vasfıyla anlatılan meleklerin her an ve her durumda kendilerini gözetlediğini bilen kimselerde huy ve davranışlarını dikkatle ve güzel bir şekilde yapmalarıdır

Yaptığınız bütün işler melekler tarafından muhafaza edilmektedir

"Yaptığınız bütün hileleri meleklerimiz kaydediyor" (Yûnus, 10/21)

"İnsanın arkasında ve önünde, 'ın emriyle onu koruyan ve yaptıklarınızı kaydeden melekler vardır" (er-Ra'd, 13/11)

Rasûlullah (sas) hafaza meleklerinin vazifelerini anlattığı bir hadiste şöyle buyurur: "Bir müslüman bir rahatsızlığa düşünce onu koruyan hafaza meleklerine şöyle emreder: " Kulumun her gün ve gecede yaptığı iyiliklerin sevabını ona bu hastalık müddetince yazın" (Dârimî, Rikâk, 56)

Gece melekleri ile gündüz melekleri sabah ve ikindi namazlarında bir araya gelirler bu meleklere "kullarım ne yapıyorlar?" diye sorar Melekler; "Onlara vardığımızda namaz kılıyorlardı, ayrıldığımızda da namaz kılıyorlardı" derler (Buhârî, Ezân, 31, Mevâkit, 16, Nesâî, Salât, 21)

İnsanın sağ ve sol omuzlarında bulunan hafaza melekleri insanın günah ve sevaplarını kaydederler Bu melekler insandan cima, helâ ve gusül anında bu haller bitinceye kadar ayrılırlar Hz Peygamber (sas) "Sizden hela ve cima hali hariç ayrılmayan Kirâmen Kâtibin'e saygı gösterin İçinizden biri banyo yaptığında bir bez parçası ile avret mahallini örtsün" Hz Ali (ra) da şöyle buyuru: "Avret mahalli açık olduğu melek kişiye yaklaşmaz" "Örtüsüz hamama girilince iki meleği kişiye lanet eder" (Kurtubî, el-Câ'm'î !i-Ahkâmi'l Kur'ân, XIX, 248)

Âlimler helâ ve cimâ halinde hafaza melekleri bulunmadığından dolayı, konuşmayı câiz görmemişlerdir

Bazı âlimler kâfirlerin hafaza meleklerinin olmayacağını, çünkü onların durumunun belli olduğunu, amellerin yalnızca kötülük olduğunu, sağlarında bulunan meleklerin mü'min olmadıklarından hayır yapamayacağını ileri sürmüşlerdir Nitekim u Teâlâ şöyle buyurur: "Mü'minler alemetlerinden tanınırlar" (er-Rahman, 55/41)

Ancak genel olarak İslâm âlimleri kâfirlerin de hafaza meleklerinin olduğunu kabul etmişlerdir Teâlâ: "Kitabı solundan verilene gelince" (el-Hâkka, 69/25) "Kitabı arkasından verilene gelince" (el-İnşikâk, 84/10) buyurmuştur Bu âyetler kâfirlerin kitaplarında hafaza melekleri tarafından yazıldığını gösterir Sağda bulunup hayır yazan melekler de kendisi bir şey yazmasa da solda bulunan meleğe kâfirlerin kötülüklerini yazarken şâhitlik yapar (Kurtubî, age, XIX, 248)

Hz Peygamber (sas): "u Teâla şöyle buyurmuştur: "Kulum bir günah işlemeye karar verirse onun cezasını yazmayın Şayet o kötülüğü işlerse ona bir günah yazın Bir iyilik yapmaya karar verirse yapmasa bile ona bir iyilik yazın Yaparsa on iyilik yazın " der (Müslim, İmân, 203)

Bu kudsî hadiste bildirilen karar vermek duygularla ilgili bir özellik olduğu için bunu hafaza melekleri nasıl tespit ederler meselesi tartışılmıştır Bu husus Şüfyan es-Sevrî'ye sorulunca şöyle cevaplandırmıştır: "Kul iyiliğe karar verince ondan bir misk kokusu yükselir Kötülüğe karar verince de leş kokusu yükselir Bunu melekler duyar ve yazarlar" (Kurtubî, age, XIX, 248) Nitekim âyet-i kerime de şöyle buyurulmuştur "Hatırla ki (insanın) sağındo ve solunda oturan, yaptıklarını tespit eden iki melek vardır İnsan bir söz söylemeye dursun, mutlak onun yanında (hayır ve şerrini) görüp gözetlemeye hazır bir (melek) vardır" (Kâf, 50/17, 10)

Hafaza melekleri, sağ ve sol tarafta bulunan melekler katında değerli, şereflidir Kul helâ, cimâ', banyo gibi avret mahallerinin açılmasına sebep olacak hallerde olunca bu melekler geçici olarak ayrılır

cenab-ı , yeşil cevherden arş-ı azamı yaratmıştır ki, onun nur ve azametini vasıflandırmak imkasızdır Arş'ın çevresi kırmızı yakuttandır ki,
bütün yaratıkların sıfat ve suretleri onda nakşolunmuştur
Göklerin üstünde meleklerin kıblesi olan, 'ın arşı vardır Nasıl ki yeryüzünde insanların kıblesi kabe-i mıazzama oldugu gibi

arş-ı azam-ın 70 bin dili vardır ki, her dili başka bir lügat ile 'ı tesbih eder Arş-ı Azam'ın dört direği vardır ki, bunlar yerin dibine kadar
inerler Arş, su üzerinde, su hava üzerinde iken cenab-ı , 4 büyük melek yarattı Bunlar, Arş'ı taşırlar Bunlara, Hamele-i arş(arş'ı taşıyanlar)denir

Bu 4 büyük melekten her birinin 4 yüzü vardır Bir yüzleri insan , bir yüzleri arslan, bir yüzleri boğa, bir yüzleri de kartal suretinde tasvir edilmiştir

Hamele-i arş melekleri daima ayaktadır ve arş-ı boyunları üzerine taşırlar

Bunlar, 'ın katında bütün meleklerden daha faziletlidirler
Bunlardan biri de israfil (ra)dir Arş'ın bir direği onun boynu üzerinde kuvvetli
ve muhkem olarak durur

Bu melek ın katında diğer üç melekten daha değerlidir Çünkü sur'u taşıyan bu melektir

Sur'a üflemek için levh-i mahfuzdan gelecek emri, kıyamete kadar beklemektedir ve Cenab-ı 'ın cebrail, mikail, ve azrail'e verdiği emirleri
kendilerine bildirmektedir Hamele-i arş meleklerinin her birinin 4 kanadı vardır Bu kanatlar 4 yana yayılmıştır

Bu meleklerin vucutlarının yarısı ateşten yarısı kardan yaratılmıştır Buna rağmen biri diğerini söndürmez O kadar büyüktürler ki kulakları ile
boyunları arası, kuşun 700 yıllık uçuş mesafesidir

Hak teala, arş'ın çevresinde 8 büyük nehir yaratmıştır Dördü kardan daha beyaz ve soğuk dördü de baldan daha tatlı ve lezzetlidir

Bu nehirler devamlı olarak arş'ın etrafında akar ve onu tavaf ederler

Cenab-ı , Herkail adında bir melek yaratmıştır

Bütün eşyaların sırlarını ona ver vermiştir Bu melek, 'tan, arrşı tavaf için izin istemiş tan izin alınca yola çıkmış, 8 bin kanadı ile 3 bin yıl uçmuş yorulunca
ona kuvvet vermiş ve uçmasını emretmiştir üçbin senen daha arş'ın etrafında uçmuş ve yorulunca ona kuvvet vermiş ve uçmasını emretmiştir
3 bin yıl daha uçmuş ve yorulunca bakmışki 9 bin senede ancak arş'ın bir direğinden diğer direğine gidebilmiştir O hayretler içinde seyrederken 'tan
ona nida gelmiştir

ya herkail! kıyamete kadar uçsan yinede arşımı tavaf edemezsin

Bu 8 nehrin arkasında, arş'ın etrafında nurdan ve karanlıktan biner perde yaratılmıştır Bu perdeler, nurun şiddeti ile arş'ın etrafında bulunan
melekleri yakmasın diye onlara karşı gerilmiştir Bu perdelerin arkasında da 70 bin melaike yaratılmıştır Bunlar arş'a dönük devamlı ı tesbih
ederler Arş'ı tavaf etmek için etrafında dönerler ve günde iki defa hamele-i arş meleklerine selam verirler Bunlara Saffun ve Haffun melekleri denir

Bunların arkasında da büyük bir yılan yaratılmuştır ki arş-ı azam'ı çevirmiş başını kuyruğunun üzerine koymüştur Başı inciden, vucudu sarı altından,
gözleri kırmızı yakuttan yaratılmıştır yüzbin kanadı vardır her püskülü yanında bir melek olup 'ı tesbih eder Bu sarı yılanın tesbih sesinden
bütün melekler dehşet duyar, tesbih sesi bütün meleklerinkini bastırır Aüzını açtıgı zaman gök ve yeri bir lokmada yutacak kadar büyüktür,
eğer bu yılana tesbih yaptığı zaman yavaş emri verilmeseydi, sesinden bütün melekler helak olurdu

İmam-ı Suyuti rahmetüllahi aleyh

Alıntı Yaparak Cevapla