08-04-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kuranı Anlamak Hakkında Bi Kaç Soru
sinsi-34´isimli üyeden Alıntı
Merhabalar arkadaşlar ;
Ben kuranı okumada ve anlamada bazı yanlışlıklar yaptığımızı düşünüyorum toplum olarak
1 kuran hatim etmek Benim şahsi fikrim kuran hatim edilmek için indirilmemiştir onu okuyup anlamak ve hayatımıza onunla yön vermek vermek için indirilmiştir kuru kuru hatim okumanın ne manası var? Haşa ALLAH buna ihtiyacı yokki bunu istemiyorki bizden hatim duasınıda anlamıyorum siz ne dersiniz?
2 esmaül hüsna bunada mana veremiyorum arkadaşlar kuranda ALLAH demiyorki isimlerimi ezberleyin neden ezberliyorsunuz anlamıyorum onu ezberleyeceğimize kurandaki gibi yaşamaya çalışsak daha doğru olmazmı?
siz bu konularda neler dersiniz?
Esselamu aleykum,
Kardeşcağız senin kafana takılan bu sorular zaman zaman bir çok müslümanın aklına takılmış hatta bu sorulara kafi cevaplar bulamayınca daha fazlaları sıralanmış sonunda önce dini,sonra,dini değerleri,kuranı,peygamberi hatta ALLAH TEALA yı sorgular olmuşlardır,seninde bunlardan olmamanı dileyerek bir kaç satır yazalım  
Birinci sorunun cevabı çok açıktır kuranı kerimde ALLAH TEALA mealen ''Bu kuran kerim bir kitaptır,onu ancak temiz olan kullarım dokunur ve okurlar  '' diye buyurur,yüce mevla müslümanları temiz kafir kullarını ise pis olarak nitelendirdiğine göre bizlerde okumakla şereflenmiş olduk,kuranın Arapça okunması hususu da yine ayeti kerimelerde bellidir,Mevla Teala mealen ''Biz Kuranı kolay anlaşılır bir dil olan arapça indirdik  '' diye buyurur  
Senin sorunun asıl cevabı ise sünnette saklıdır,çünkü ALLAH TEALA nın bütün emir ve yasaklarını yerine getiren kişi zaten her gün kuranı kerimin ihtivasını uyguladığından dolayı sanki hatim ediyormuşcasına bir hal alır  
Peki Hz Peygamber s a v Hadisi şeriflerden ne buyurur ;
Kur’ân’dan bir harf okuyanın ve öğretenin sevâbı;
Abdullah b Mes’ûd (r a )’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v ) şöyle buyurdu: “Kur’ân’dan bir harf okursa kendisine bir sevap yazılacaktır ve her sevap on katıyla karşılık bulacaktır Elif lam mîm bir harftir demiyorum Fakat elif bir harf lam bir harf mim de bir harftir ” (Tirmizî rivâyet etmiştir sünen 2910- )
Arapça bir okuyuş şeklinden başka okumanın hata olacağı kavli ile ilgili ayet ve hadis;
El-İsra 106 Biz onu, Kur'an olarak, insanlara dura dura okuyasın diye (âyet âyet, sûre sûre) ayırdık; ve onu peyderpey indirdik
Ve yine Yüce Allah'ın: "Biz onu bir Kur'ân olmak üzere (âyet âyet) ayırdık ki insanlara karşı onu dura dura (ağır ağır, tane tane) okuyasın  (el-îsrâ: 1o6) kavli;ve mekruh olan okuyuşun, şiirin kesik kesik sür'atle okunması gibi Kur'ân'ın çabuk çabuk okunması olduğu "Fîha yufraku" (ed-Duhân: 4), "Yufassalu" demektir
İbn Abbâs: "Faraknâhu" (el-isra 106), "Fassalâhu" demektir, dedi (HakkDîni, VII, 5426-5428)
Yani türkçe okuma arapça okuma gibi değildir,türkçe okumada makam uydurulamaz bunun yanı sıra türkçenin gramerinde okuyuş tarzı aynen şiir okur gibi olacaktır,bu durumda okumak ise kati suretle red edilmiştir Çünkü kuran bazı okuma kaidelerine göre okunur bunlar,tertil,tedvil ve hadr dır
bunlar dışında kuran okunamaz,diyelim ki bu okuma çeşitlerini türkçeye bir şekilde uydurdun bu seferde tercüme sorunu yaşayacaksın,senin müşabih bir ayeti okuma şeklin başka ,başka birinin daha bir başka olacaktır,bu durumda da aynı bugün ki hıristiyan incilinin farklı farklı bir kaç tane olması gibi kuran çeşitliliği olacaktır,bu ise asla mümkün olmayacaktır
Kur'ân'ın Ezber Edilip Ezberden Okunması Ve Ezberde Tutma ile alakalı hadisi şerifler;
      Ebû Musa'dan: Peygamber (S) şöyle buyurmuştur:
"Kur'ân'ı ezberde tutmaya ihtimam ediniz Nefsim elinde olan Al*lah'a yemîn ederim ki, Kur'ân'ın hafızadan çıkıp kaçması, bağlı de*velerin (ihtimâmsızlık yüzünden) boşanıp kaçmalarından daha şiddetlidir" (Buhari-sahih)
Bu hadisi şerif ve bir evvelki hadisler ise Kur'an-ı kerimin hem ezberi hemde hatmi konusunda bizlere yol göstermektedir  
Son olarak kuranı yaşayalım okumaya ne gerek var yada arapça niye okuyoruz türkçe okuyalım gibi söylemler kuranı kerime saygı ve sevgiyi dolayısı ile ilgiyi keseceğinden dolayı geçmişten günümüze bütün islam alimleri meal bile yazılsa beraber arapçası ile beraber okunmasında fayda vardır der,bununla beraber Kur'anı kerimi dillere çeviren alimler temellerindeki arapça bilgisi ve anlayışlarına göre çeviri yaptıkları için ayeti kerimelerde birkaç manaya gelen kelimeler ihtiva ettikleri farklı manalarda yazılabiliyor,bunun sonucunda okuma şekilleri tamamen değişik oluyor,bunuda düşünürsek Arapça ve asıl dan okumak ve okuma kaidelerine göre okumak en güzelidir  
Değerli kardeşim ALLAH TEALA bizlere alabildiğine zenginliklerinden nasip etmiştir,ilim istiyorsan kapılar ardına kadar açık kendi hayatında boşa geçirdiğin zamanlarını bir hesap etsen belkide 3-4 tane fakulte bitirirdin bu boşa giden zamanını arapça öğrenmeye harcasa idin şimdi hem güzel arapça konuşur hemde okuduğun kuranı ihtiva ettiği şekli ile anlar ayrıca kuran alimi olurdun,başka çıkış yolları aramaktansa bu dediğimi yapmanda sana fayda vardır,çünkü önünde hala boşa harcayacağın zamanların olabilir  
İkinci soruna gelince;ALLAH-U TEALA yüce Kur'anında şöyle buyurur
(El-Araf 180 ) En güzel isimler (el-esmâü'l-hüsnâ) Allah'ındır O halde O'na o güzel isimlerle dua edin Onun isimleri hakkında eğri yola gidenleri bırakın Onlar yapmakta olduklarının cezasına çarptırılacaklardır
Ayeti kerimede HAK TEALA isimlerimle bana dua edin diye buyuruyor,demekki böyle olması en makbulu,ayrıca bu bir emirdir,ALLAH TEALA emrediyor sen ne gerek var ezberlemeye ezberleyenler niye ezberliyor ben bunu anlamıyorum diyorsun,sence soruna cevap olmuşmudur,bu ayeti kerimeden sonra delil olsun diye başka ayet yada hadis yazmayı edepsizlik olarak görüyorum
Sorularına yeterli cevap olduğunu düşünmekteyim 
|
|
|