Prof. Dr. Sinsi
|
Tefsir Dersleri...
[1] Keşşaf Tefsiri C 1
[2] Zadü'l Mesir fi llmüt Tefsir C 1 S 120 Kurtubl Tefsiri C 2 S 42
[3] Ibn-i Menzür Lisanü'l Arap sihir maddesi
[4] Alusi Tefsiri c 1 s 338
[5] Cessas-Ahkâmu’l-Kur’an c 1 s 50
[6] Lisanu’l-Arab-Feten Maddesi Sıhah ve Kamusu’l-Muhit’e bak
[7] Cessas-Ahkâmu’l-Kur’an c 1 s 57
[8] Seleften maksat Hicri 1 yüzyılın yarısından sonra gelen zevat-ı kiramdır Yoksa bugünkü sakat düşünceleriyle “biz de selefiyiz” diyenler değil (çev )
[9] Alusi, ruhu’l-Meani c 1 s 345
[10] İbni Cevzi Tefsiri c 1 s 125
[11] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/48-51
[12] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/51-52
[13] Ibn i Cevzl - age C 1 S 120
[14] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/52-53
[15] Ebu Hayyan - Bahru'l Muhit C 1 S 336
[16] Seyyid Kutub - Fizilali 1 Kuran C 1, S 126
[17] akim, bu hadisi şerife sahih der Taberi Süddi'den naklen rivayet etmiştir Alüsi - Ruhu I Maani C 1 Sh 338
[18] Küfür tabiri Hacc'ın farz olduğunu inkar etmeyi değil, gücü yetipte terk etmenin büyük günah olduğunu açıklamak içindir (Çeviren)
[19] Cessas - ag e C l S 42 Alûsi - ag e C 1, S 344 56
[20] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/53-56
[21] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/56
[22] Cessas - a g e! C 1 S 48
[23] Cessas • a g e C 1 S 48
[24] Kurtubi El-Camiu li Ahkamı 1 Kur'an C 1 S 47
[25] Ebu Hayyan - ag e C 1 S 327
[26] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/56-61
[27] Buharı ve Müslim 62
[28] Alûsi - A g e C 1 S 339
[29] Ebu Hayyan - A g e C 1 S 328
Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/62-63
[30] Cessas - A g e C 1 C 61
[31] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/63-65
[32] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/65
[33] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/65-66
[34] Alûsl - a g e C 1, S 352
[35] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/68-69
[36] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/69-70
[37] Fahreddin er-Razi ve Ebussuud Tefsirleri
Yeni musluman olan bir gurup Resulullah (S A V )'den; kendileri için müş*riklerin üzerine yenilecek ve içilecek bir takım şeyleri koyup sonrada ona ibadet ettikleri ağaç gibi bir ağaç tayın etmesini istediler
[38] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/70
[39] Keşşaf Tefsir C I S 131 Alûsi - a g e C 1 S 357
[40] Fahreddin er-Razi - a g e - C 3 S 235 Kurtubi - Tefsir - C 2 S 62
[41] Tirmizi - Babüt Tefsir İsrail oğulları Hz Musadan (sav) gökten bir sofra indirmesini istediler Hz Musa'nın dilediğini kabul eden Allah (cc), lcmtl«m -Size gökten mutlaka bir sofra gönderirim Sofra gönderildikten sonr» bun» kim inanmazsa, alemde şimdiye kadar kimseye vermediğim cezayı veririm-buyurdu Bu ayetin tefsiriyle ilgili olarak Resulullah (SAV): -Üzorlnd» «t ve ekmek bulunan bir sofra, gökten indirildi Onlara, ertesi gün sofradan bir şey bırakmamaları emredilmesine rağmen, bu emre karşı gelerek blr»» ı nı yediler, birazını da bir sonraki güne bıraktılar Bunun üzerine Allah (cc), onların fiziki yapılarını değiştirerek bazısını domuz, bazısını maymun süra*tine soktu- dedi
[42] Süyûti, Ed-Dürrü 1 Mensur C 1 S 107
[43] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/71
[44] Taberi Tefsiri C 1 S 479 Fahreddin er-Razi -a g e C 3 S 231
[45] Kurtubl Tefsiri C 2 S 62
[46] Cessas - A g e- C 1 S 68
[47] Şeyhül Cemal - Celaleyn Tefsirinin haşiyesi Fütuhatı llahlyye C 1
[48] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/71-74
[49] Neshin uygun olacağını Ebu Müslim el-lsfahaninin dışındaki müslimanların tümü kabul etmiştir )
[50] Fahreddin er-Râzi - A g e- C 3 S 227
[51] Cessas - A g e- C 1 S 67
[52] Şeyh Zekeriya Yusuf'un -İman ve Eserleri- isimli eserinde, neshi inkâr eden bilgisiz, beyinsiz kişilerin görüşlerini redde dair, uzun bir kısım vardır
[53] Kurtubi Tefsiri C 2 S 57 (Bu konunun geniş izahı, kelâm ve Usul i Fıkıh kitablarında bulunabilir )
[54] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/74-78
[55] Fahreddin er-Razi age C 1 S 230 İmam Şafii (ra)nin okunması nesholu man ayetin hükmünün devam edeceğini kabul etmesi ile ondan sonra gelen Safi sunilerinin tümü aynı görüşü kabul etmişlerdir Safi mezhebinin fıkıh kitaplarında bu konu mevcuttur (Çeviren)
[56] Sahihi Buharı
[57] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/78-80
[58] Zerkeşi - El Burhan fi Ulumil Kur an 80
[59] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/80
[60] Buhari ve Müslim
[61] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/80-82
[62] Fahreddin er Razi a g e C 3 S 232
[63] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/82-83
[64] Bu sure ve ayet Mekke'de nazil olmuştur O zaman içki haram kılınmamıştı O, Medine'de nazil olan (el-Mâide) süresindeki 90 91- inci âyetlerlo tahılın edilmiştir Bununla beraber bu ayetteki -sekr-ın «rızkı hasen- mukabilindi! zikredilmesi, içkinin o zaman da iyi bir telakkiye mazhar olmadığını vu unun bir gün olup ta yasak edileceğini ihsas etmektedir (Çev )
[65] Mecelle i Hacc- isimli kitabımızda •İslam şeriatında hükümlerin neshi- unvanı altında yazdığımız mecmuaların 7 8 9 10 sayılarına ve H 1388 tarihinde yayınlanan dergilere bak
[66] Kurtubi Tefsiri C 12 S 59
[67] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/83-84
[68] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/84
[69] Mekke devrinde, içkinin mubah, kadın kıyafetinin serbest ve Ramazan oru*cunun farz olmadığını görürüz Halbuki Medine devrinde içkinin kesin ola*rak yasak edildiği, kadınların örtünmeleri hakkında tesettür hükümlerinin gönderildiği ve Ramazan orucunun hicretin 2 vılında farz kılındığıbillnmek-tedir (Çeviren)
[70] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/84-85
[71] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/85-86
[72] Şeyh Cem&leddin el-K&simi - Mehâsin et-Tevil C 2, S 219 86
Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/86
[73] Lisanü’l-Arab, Sehhâhi Cevheri ve Tacûl Aruz gibi Lügat kitaplarının sefe-he maddesi
[74] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/88-90
[75] İmam Suyuti - Ed-Dürrü'l Mensur - C 1, S 147
[76] Et-Tabersi - Mecmuü'l Beyân - C 1 S 227
[77] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/90-91
[78] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/91
[79] İmam Suyuti - A g c - C 1 S 141 Şeyh Cemaleddin el Kasimi - A g e - C 2 S 270 tbn i Kesir Tefsiri - C 1 S 189
[80] Ibn i Kesir Tefsiri - C 1 S 189 İmam Suyuti - A g e - C 1 S 142
[81] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/92
[82] Zemahşeri - Kessaf Tefsiri - C 1, S 148
[83] Teberi Tefsiri - C 2 S e Ibn i Cevzi - Zadü'l Mesir - C 1 S 154
[84] Kurtubi Tefsiri C 2 S 141 Taberi Tefsiri C 2, S 9 Keşşaf Tefsiri C 1 S 149 Sahihi Buhari
[85] Kurtubî Tefsiri C 2, S 133; Taberi Tefsiri, C 2, S 13
[86] Taberi Tefsiri, C 2 S 13 Keşşaf Tefsiri C 1 S 150
[87] Bu hndis-i şerifi Ahmed bin Hanbel HAkim ve Tilmizi rivayet etmişlerdir
[88] Kurtubi Tefsiri C 2 S 144
[89] Er-Ragıb Mehasin et-Te’vil el-Kasimi C 2 S 300
[90] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/93-97
[91] İmam Ahmed bin Hanbel, bu hadis i şerifi Câbir’den sahih bir senetle rivayat etmiştir
[92] uharı, müslim ve Ebu Davud, mıısib oğlu Said'den bu hadis i şcriTi rivayet etmişlerdir
[93] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/97-98
[94] Fahreddin er-Râzi - Tefsirü'l Kebir - C 4, S 128 Kurtubi Tefsiri C 2, S 146Cessas - Ahkâmü'l Kur'an - C 1 S 99
[95] lbn-i Mâce, Tirmizi Ebü Hüreyre'den bu hadisi rivayet etmişlerdir Tirmizi ayrıca -güzel ve sahih hadisdir- demiştir İmam Suyut' - Dürrü'l Mensur C 1, S 140 Kurtubi Tefsiri C 2 S 145
[96] Beyhâki, bu hadisi süneninde lbn-i,Abbas (ra) dan merfû'an rivayet etmiştir
[97] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/98-103
[98] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/103
[99] Kurtubi Tefsiri C 2, S 147 Ibn-i Arabî - Ahkamü'l Kur'an - C 1, S 43 Cossâs - Ahk&müi Kuran - C 1, S 105
[100] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/103-104
[101] Hz İbrahim (SAV)'e: Peygamberlerin babası denmesi, kendisinden sonra gelen tüm peygamberlerin, onun soyundan gelmesinden dolayıdır
[102] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/104
[103] Allah (cc)'ın âyetteki «benim beytim» buyruğunda Türkçe karşılığı -Evim- kelimesinden maksat, mecazi manadır Yoksa Allah'a mekân isbat etme değil*dir Zira o mekândan münezzehtir Yalnız Allah (cc), cemal sıfatıyla mü'*minler Ka'bede toplandıklarında tecelli ettiğinden «beytim» demiştir (Mütercim)
[104] İmam Fahreddin er-Râzi - Tefsirü'l Kebir C 4, S 105
[105] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/104-106
[106] İbn-i Manzûr - Lisanü'l Arab Safa Maddesi
[107] Cevheri - Sıhhah Alusi - Ruhu'l Maani C 2 S 25
[108] Tacül Arûs
[109] Menasik-i Hacc, Hacc'da yapılan tüm ibadetlere verilen isimdir
[110] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/107-108
[111] Bu icmali manayı, birçok tefsirlerden özetleyerek, özellikle Taberi tefsirine dayanarak yazdım (M Ali Sâbûni)
Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/109
[112] Buhari, Müslim, Nesâi, Ebû Davud ve Dürrü'l Mensur, C 1 S 159
[113] İmara Suyuti - Dürrü'l Mensur - C ı S 159 Kurtubi Tefsiri - C 2, S 46 Sahihi Buhari - Hacc bahsi
[114] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/109-110
[115] İmam Fahreddin er-Râzi - Tefsirü'l Kebir C 4, S 176
[116] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/110-111
[117] İbn-i Mâce, Ahmed bin Hanbel ve İmam Şafii Geniş bilgi için Kurtubi Teftir!, G 2, S 167'ye bakınız
[118] Müslim H7 Aişc (r nn hnVdnn
[119] C^snAs ■ n g c • C 1 S III
[120] Ibn i Cevzi - Zftdü'l Mesir Tefsiri C 1 S 164
[121] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/111-113
[122] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/114
[123] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/114-115
[124] Er-R&gib • El-Mufredat, S 428 116
[125] Âlûsi Ruhü'l Maani C 2, S 27
[126] Er-Râgıb age S 69
[127] Ebussuud Tefsiri C 1 S 141
[128] El-Garra Maani'l Kuran C 1, S 94
[129] Beyhaki - Şüübi İman bahsi Mücahid'den rivayet edilmiştir Alüsi - age — C 2 S 27 Fahreddin er-Razi - Tefsirül Kebir, C 4 S 185
[130] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/116-118
[131] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/118
[132] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/118-119
[133] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/119
[134] İbn-i Mace Hâkim İmam Suyûti - Dürrü'l Mensur - C 1, S 162
[135] Ebu Hayyân - Bahru'l Muhit - C 1 S 162
[136] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/119-120
[137] Cessâs - Ahkâmül Kuran - C 1, S 125
[138] Fahreddin er-Râzi - Tefsirü'l Kebir C 4, S 185
[139] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/120-121
[140] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/121
[141] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/122
[142] lbn-i Menzûr - Lisânu'l Arab, Helel maddesi İbn i Kuteybo - Garibu I Kur'an S 69 Zemâhşeri Keşşaf Tefsiri - C 1, S 161
[143] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/123-124
[144] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/124
[145] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/125
[146] Ahmet b Hanbel Ira ) Müslim, Tirmizi, Ebu Hüreyre (rat'dan rivayet et*mişlerdir
[147] Haşimiyetü'l Cemel alel Celaleyn C 1, S 138
[148] Ebussuud Tefsiri C 1 S 147
[149] Muhammed Ali Sabuni, Ahkâm Tefsiri, Şamil Yayınları: 1/125-126
[150] Cessâs - Ahkâmul Kur'an - C 1, S 132
|