|
Prof. Dr. Sinsi
|
Tefsir Dersleri...
Kadın Hürriyetine Dair
Amerikalı kadın yazar Elisyan Stanbori, Mısır'da bir ay kaldıktan son*ra Kahlre'de yayınlanan E!-Cumhuriye gazetesinde şunları yazmıştır:
«Arap toplumu kamil ve salim bir toplumdur Bu toplumun gençlerini makul ölçüler içerisinde geleneklerine bağlı tutması lazımdır Çünkü bu toplum Avrupa ve Amerika toplumuna benzememektedir Zira rrtüslüman-larda atalardan devralınan birtakım gelenekler kadının hayatını sınırla*makta, anne babaya karşı saygı icabettlrmektedir Bundan daha önemlisi dö Avrupa ve Amerika'da aile ve toplum hayatını tehdit eden kadın-erkek İlişkilerini yasaklamaktadır
«Arap toplumunun bilhassa gene kızlar için vazettiği kayıt ve nizam*lar son derece faydalıdır Bunun İçin ben size ahlak ve geleneklerinize sımsıkı sarılmanızı öğütlerim Kadınlarla erkeklerin karışmalarına mani o-lun Bilhassa genç kızlarınızı tarihten devraldığınız terbiye kuralları İte yetiştirin Bu, Avrupa ve Amerika'da olduğu gibi kadınların heryere ser*bestçe girip çıkmasından daha hayırlıdır Hem sizin için, hem İnsanlık için daha hayırlıdır
«Amerika'nın son derece büyük bir toplum olması, birbirine yabancı kadın ve erkeklerin hiçbir evlilik bağt olmadan münasebet kurmalarına sebeb olmuştur Bu başıboşluk, bir yandan hapishanelerin ve akıl hasta*nelerinin dolmasına, bir yandan da yirmi yaşın altındaki kızların barlarda, pavyonlarda, randevu evlerinde erkeklere satılmalarına yol açmıştır, işte bu bizim gençlere verdiğimiz hürriyetten doğmaktadır Avrupa ve Amerika toplumlarında kadınlarla erkeklerin iç içe yaşaması, kadınlara verilen aşırı hürriyet aile düzenini tehdit ettiği gibi ahlak ve fazileti de sarsmaktadır Çünkü daha yirmisine basmamış bir genç kız hürriyet, medeniyet ve her-şeyin serbestliği adına içki içiyor, uyuşturucu maddeler kullanıyor, hatta annesinin bilgisi altında istediği erkekle flört ediyor Öyle ki, birkaç daki*kada evleniyor, birkaç saat sonra da ayrılıyor » [75]
İşte Amerikalı bir kadın yazarın görüşü bu Bu yazı açıkça gösteri*yor ki, islâmın düşmanları dahi tarafsız bir gözle baktıkları zaman Islâ-mın üstünlüğünü görüyor ve kabul ediyorlar
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Vahidi, Esbab-ı Nüzul Süyûti age C S, S 180 Ibni Cevzi, age C 6, S 349 242
[2] Süyûti, age, C 5, S 180 İbni Cevzi age C 0 S 3-19
[3] Süyütİ age, C 5, S 180 İbni Cevzi, age
[4] Buhari
[5] Fahreddin Razi age C 6, S 768
[6] Zemahşerî, age C 3
[7] Fahreddin Razi, ago, C 8 S '771
[8] Burada açıklanan evlad edinme cahili manadaki evlad edinmedir tslamdrt gerek akrabalardan ve gerekse herhangi bir çocuğun evlad edinilmesi mu*bahtır Ancak çocuğa kendilerinin öz baba ve annesi oldukları söylenerek kendilerine nisbet etmeleri caiz değildir Aralarında ncsoljtcn veya sütten gelen bir mahremiyet yoksa erkek evladlık anneye, kız cvladlık da babaya bir yabancı gibi haramdır (Çev )
[9] Buharı ve Müslim- Alusi, age C 21 S 149
[10] Buharı ve Müslim
[11] Alusi, age, C 21, S 149
[12] ibni Kesir, ago, C 3
[13] Cessas, age, C 3, S 354 248
[14] Ebu Hayyan, age C 7 S 212
[15] Ali Nasıf Camiu'I-Usul
[16] Buhari, Müslim ve Nesaİ
[17] Alusl age, C 21, S 151
[18] Buhari
[19] Kurtubl, age, C J4, S 122
[20] Ibnü'l-Arabi age, C 3
[21] Kurtubi, age, C 14 S 123
[22] îbnii'1-Arabf, age C 3 Kurtubi age C 14, S 167
[23] Kurtubi age C 14 S 202
[24] Tirmizi, Amr bin Şuayb'tan
[25] Müslim Cemül-Fevaid C ,2 S 253
[26] İbni Ebi Şcybe RezinVlen rivayet etmiştir Ibni Cevzİ age, C 6 S 407 274
[27] Cessas, age, C 3 S 366
[28] İbni Cevzi age, C 4, S 404 Ebu Hayyan age C 7 S 241
[29] Ebu Hayyan, age, C 7, S 241/
[30] İbnü'l Arabi, age, Taberi, age C 22 S 23
[31] İbni Kesir, age C 3
[32] Cessas, age, C-3, S 368
[33] İbni Kesir, age, C 3
[34] Tirmizi Cemü'l-Fevaid, C 3 286
[35] Kurtubi, age C 14 S 181
[36] Kurtubi age, C 14, S 161
[37] İbnül-Arebi, bge, C 3
[38] Buhari ve Müslim
[39] Buhari ve Müslim
[40] Fahreddin-Razî age, C 6, S 794 '-r>
[41] Ebussuud Efendi Tefsir, C 6 S 798 IF Razi tefsiri kenarında)
[42] Ebu Hayyan Bahr-ı Muhid, C 7, S 246: İbni Cevzi Zadü'l-Mesir C 6, S 413
[43] Ibni Kesir, age, C 3
[44] Fahreddin Razi Tefsir C 6, S 796
[45] Neaâi Ahmed bin Hunbel lbni Ebi Şeybe
[46] Tirmizi
[47] Tirmiii Nesâl Ibni Hibban
[48] Kadı îyaz Şifa
[49] İbni Cevzi, tıgu C ıi S :if>u
[50] Fahruddin Razi age C (i S 7U7
[51] Ebussuud, Tefsir, C (i S 790 (Hazİ tefsirinin kenarında)
[52] Ebu Hayyan age C 7 S A7
[53] Timizi
[54] Ahmed bin Hanbel ve Hakim
[55] İbni Kesir Tefsir, C 3 İbni Cevzi Abdurrahraan Cezerl
[56] Tirmizi Ebu Davud
[57] Ebussuud Tefsir C 6 S 800 (Razi tefsirinin kenarında)
[58] Ebu Hayyan age, C 7 S 250 326
[59] Sünen kitapları
[60] Taberi, Hazin, el-Cemel, Celaleyn Haşiyesi
[61] Ebu Hayyan, age C 7, S 250
[62] Ebu Hayyan, age, C 7, S 250
[63] Cessas age C 3 S 372
[64] Bu husustaki tafsilat 46- Derstedir
[65] İbni Cevzi, age C 6 S 422
[66] Ebussuud C 6 S BOl (RazI kenarında)
[67] Cessas, age C 3, S 372
[68] Celaleyn C 2
[69] Taberi Tefsir C 22
[70] Ebu Davud
[71] Müslim
[72] Tergib ve Terhib C 3 S 65
[73] Ebu Davud, Nesai Tahricüs-Sünen, C 6 S 57
[74] Seyyid Sabık Fıkhü's-Sünne C 2, S 209    
[75] El-Cumhuriye 8 Ocak 1962 334
|