Prof. Dr. Sinsi
|
Tefsir Dersleri...
Âyetlerdeki Teşri'î Hikmetler
İslâm şeriatı halkın putperestlik içinde boğulduğu bir zamanda gel*miştir Halk, bütün ahlakî ve insanî meziyetlerinden uzaklaşmış, puta tap*ma derekesine düşmüştü, öyie ki, Kobe-i muazzamanın İçine ve çevre*sine senenin günleri sayısınca put dikilmişti Bunların her biri tanrı kabul edilerek tapılıyordu Resulullah (sav) Mekke'yi fethedince o putlprı bizzat kendi eliyle devirmiş, onlardan hiçbir eser bırakmamıştı Putları devirirken de, «De ki: Hak geldi batıl zeval buldu Şüphesiz ki batıt daim zeval bulu*cudur » (İsra: 81) âyetini okumuştu
Putperestlik Araplara Hıristiyanlık, Yahudilik, heykel ve suretler vası*tasıyla girmiştir Kısa zamanda da ateşin kuru bir orman içinde yayılması gibi hızla yayılmıştı Arap yarımadası putperestliğin beşiği ve merkezi du*rumuna gelmişti İslâm gelişiyle beraber, uzaktan ve yakından putperest*liğe götürücü herşeyi, resim veheykeli yasak etti ve putperestliği kökün*den kazıdı
İslâm, putperestliği, islâm itikadını ve ümmeti putperestlik ve şirkten korumak için kökünden kazıdı Arap yarımadasını putperestlik ve şirkten tamamen temizledi Bugün insanlığın fikren tekamül ettiği ve putperestli*ğin çok gerilerde kaldığı, puta tapacak kimsenin kalmadığı, dolayısıyla heykel ve resmin haram kılınması da manasını yitirdiği söylenebilir Fa*kat insan aklı her zaman gerilemeye maruz kalmaktadır Bu yüzden cad*delere dikilen heykellerin, evleri dolduran resimlerin gelecekte puta tap*maya vesile olmayacağını kim söyjeyebillr? Çünkü bizden evvelki ümmet*lerde de putperestlik böyle başlamıştı Onlardan salih bir adam öldüğü zaman onu hatırlamak ve yaptıklarını unutmamak ipin heykellerini diker*ler, aradan zaman geçince de onlara tapmaya başlarlardı Günümüzde insanın aklını uçuracak kadar büyük değişmeler olmuştur Rezlletler fa*ziletleri yok etmiştir Ahlâk anlayışı Ve değerler değişmiştir Açılıp saçıl*mak medeniyetin gereği gibi kabul edilmeye başlanmıştır Ahlaktan bu ka*dar uzaklaşan, yoksullaşan bir millet elbette gelecekte puta da tapabilir Elektronik çağ olarak adlandırılan günümüzde bile sığıra tapan, onun dış*kısını mübarek kabul eden topluluklar olduğunu unutmamalıyız Dolayısıy*la insanın yeniden puta tapmayacağından nasıl emin olabiliriz? Zira sığıra tapanlar, puta da tapabilirler İşte bunun İçin İslâm resim ve heykeli ha*ram kılmıştır Allah (cc)'tan bu teşrii sistemin insan aklının üzerinde yer ederek İnsanlığın kurtulmasına vesile olmasını niyaz ederiz
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Beyzavî'nin nakline göre Davud aleynisselam davarın değeri verilen zarara eşit olduğu İçin sürünün tazminat olarak tarla fveya bağ) sahibine verilme*sine hükmetmişti Henüz onbir yaşında bulunan Süleyman aleyhisselam ise $% tarlanın (veya bağın) davar sahibine verilip eskf haline gelinceye kadar ,■ > ona bakmasını, buna karşılık davarın da tarla sahibine teslim edilip tarlası eski haline gelinceye kadar davarın sütünden, yavrularından, yününden fay*dalanmasını daha uygun bulmuştu Babası onun bu içtihadını çok beğen*mişti- (Çev )
[2] Ebussuud, Tefsir, C 7 S 8 (Razi tefsirinin kenarında) 340
[3] Razı age C 7 S 12
[4] Kurtubl age C 4 S 308
[5] İbnü'l-Arabi age C 3
[6] İbni Munztr Lisanü'l-Arab 
[7] Kurtubi, sge, C 14, S 272 8
[8] Kurtubt, age, C 14, S »fc
[9] Bttbart
[10] Kurtubt ibnül-Arabi, Müslim
[11] Kûtûb-i Sitte
[12] Müslim
[13] Müslim
[14] İbnül-Arabl aga, C 3
[15] Ebu Hayyan Bahr-i Muhld C 7 S 285
[16] Alusl, Ruhu'l-Meani, C 22, S 119
[17] Tirmizl,
[18] Kurtubt age, C 14, S 274
[19] Ibni Hacer el-Askalani, Buharl Şerhi
[20] Müellifin nakletmediği bu hadis, Buharl'nin rivayetine göre özetle şöyledir:
Zeyd ibni Halid (ra) Ebu Talha'dan, «Resulullah (sav), -içinde suret bulunan bir eve melekler girmez * buyurdu • hadisini nakleder Bir süre sonra Zeyd (ra) hastalanır Büsr bin Said (ra) Zeyd Ira)'in ziyaretine gider Orada üzerinde suret bulunan bir perde görür Orada bulunan Ubeyd 'ra)e Suretin menhi hakkındaki hadisi bize Zeyd nakletmişti Şimdi evinde su*ret görüyoruz , der Ubeyd (ra), -Zeyd bin Halid (ra) bu hadisi Ebu Talha (raî'dan rivayet ederken sonunda -Elbisedeki nakış ve resim müstesnadır » dediğini duymadın mı?- cevabını verir Bkz Kastalanî, Buhari Şerhi, C 5, S 274 IÇev )
[21] Şeyh Sais Ayatü'l-Ahkam, C t, S sı
|