Konu
:
Telkari Sanatı Ve Anlatımı
Yalnız Mesajı Göster
Telkari Sanatı Ve Anlatımı
08-04-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Telkari Sanatı Ve Anlatımı
T
elkari S
anat
ı
Telkari kısaca, gümüş tel işleme sanatı anlamına gelen “telkari” ince tel haline dökülen gümüşün bükülmesiyle oluşturulan küçük motiflerin bir araya getirilmesi olarak tanınır
Tümüyle el işçiliğine dayalı bir sanattır
Telkari sanatı ile yaygın olarak tütün kutusu sigara ağızlıkları aynalar tepsiler kemerler küpeler kolyeler düğmeler ve yüzükler yapılabiliyor
Altın ve gümüşün yüzyıllardır dantel işlendiği Telkari sanatı her el sanatı gibi ayakta kalmaya çalışıyor
Kuyumculuk sektöründeki endüstrileşmeyle yaşam alanı daralan sanatın ustaları telkari işlemeciliğini bugüne kadar taşımayı başardı
Mardin Midyat Ankara Beypazarı ve Trabzon Telkari sanatının yaşatıldığı merkezlerden sayılıyor
"Kumaşın ve altının sihirbazı derler Süryaniler için
Oysaki ben Mardin'de telkariyim
En eski kelebek kanadı yiğitlerin asası
Benim göz zevkim el emeğim maharetle nakış olur gümüş üzerinde dansla
Ben Mardin"im
En güzel gümüş işlemeciliğin yurdu yani
Mezopotamya ilhamım medeniyetler benim desen kaynağım
Ben tel halindeki gümüşü diriltir altını şahlandırırım
Basit bir el çekiciyle ve ayak körüğüyle sevda yakısını gümüşe yansıtırım
Ben en güzel kol düğmesiyim
Taşlara nakşetmiş atalarımla gümüşü yonttum
Ben bir zevk tüneliyim
Bir çocuğun gelecek düşü Mardin"de bir sevgi motifiyim
Ben telkariyim dünden bugüne incecik zevkleri bulutlara işleyen çiçeklere kazıyan
"
Mardinli telkari ustaları böyle tanımlıyorlar köklü sanatlarını biraz da Mardin'e mal ederek
Geçmişi 5 bin yıl öncesine kadar dayanan altının gizemli yolculuğu kuyum ustalarının hünerli ellerinde şekil bulan el sanatlarıyla hayat buluyor
Bu kuyumculuk sanatlarından biri de Telkari
Deyim yerindeyse saç teli inceliğindeki altın ve gümüş tellerle yapılan el dokumasına telkari sanatı deniyor
Ustaların ellerinde şekilden şekile giren takılar insanı adeta 1001 gece masalarına alıp götürür
Telkari tekniğinin işlendiği ürünlerde göze çarpan sanat inceliği insanı tarihin karanlıklarından günümüze bir sanat yolculuğuna çıkarıyor
Sanat işlemeciliğinde tel ne kadar ince olursa takının değeri de o kadar artar
İncecik dantelvari işlemecilik sanatı olan telkarinin tarihi geçmişi de oldukça eskiye dayanıyor
Melleart'ın bilimsel araştırmalarının bulguları referans alınarak geliştirilen tezlere göre maden sanatının ilk adresi Anadolu'dur
8000 yıldan uzun bir tarihe sahip olan Çatalhöyük'te yapılan arkeolojik kazılarda çıkarılan bakır ve kurşundan yapılmış süs eşyaları da bu tezi kuvvetlendirmektedir
Geleneksel Türk maden sanatına ait altın gümüş bakır pirinç ve tunç objeler Selçuklu ve Osmanlı ustaların eserleridir
Malzeme olarak daha ziyade altın ve gümüşün kullanıldığı kuyum sanatı Türk maden işçiliğinde ayrıcalıklı bir yere sahiptir
Arkeolojik kazılardan elde edilen bulgulara göre telkâri tekniğinin M
Ö
3000 yılından beri Mezopotamya'da M
Ö
2500'den bu yana da Anadolu'da kullanıldığı anlaşılmaktadır
Telkâri'nin asıl merkezinin 12
yüzyılda Musul olduğu bu sanatın Musul'dan Suriye'ye oradan da Anadolu'ya geçtiği ileri sürülmektedir
Telkâri yapımının 15
yüzyıldan bu yana ise Türkler arasında da yaygın olduğu özellikle de Güneydoğu Anadolu'da çok geliştiği bilinmektedir
Mardin'de Telkari
Özellikle Mardin ve Midyat ilçesinde telkari sanatı oldukça gelişmiştir
Hatta Mardin ve Midyat ilçesi telkarinin doğup büyüdüğü yer olarak hafızalarda yerini çoktan kazımış durumda
Sayıları bugün bir elin parmakları kadar azalan ustalar sanatı yaşatmak ve geleceğe taşımak için çalışmalarını sürdürüyor
Her elsanatı gibi gün geçtikçe kan kaybeden Telkari Sanatı'na Mardin Valiliği destek veriyor
Sanatın sürekliliğinin sağlanması için ilde genç ustalar tarafından işlenen telkariler Avrupa'daki moda evlerine kadar götürülecek
Böylece geleneksel el sanatı broşür dağıtımından uluslararası fuarlara kadar birçok hizmetten faydalanmış olacak
Bugün el kalemi ile parlatma işlemi Mardinli ustaların bir geleneği olarak devam etmektedir
Beypazarı Telkâri İşçiliği
Telkari sanatı Beypazarı'na Ahilik yoluyla kazandırılmıştır
Beypazarlılar bu sanatı kabul etmişler ve zaman içinde geliştirmişlerdir
Daha çok süs eşyaları ve takılar yapılmaktadır
Kemer kolye bilezik küpe iğne başlık ve tılsım başlıca takı çeşitleridir
Telkarideki motifler tabiatın Türk-İslam düşüncesi ile yorumlanışı ve Türk zevkini yansıtır
Beypazarı ilçesi telkâri sanatı giyimi kuşamı yemekleri evleri ve el sanatları açısından incelenmeye ve araştırılmaya değer özellikler gösterir
İlçede gümüş işleri yapımının tarihi çok eskilere dayanır
Eski ustalar döküm gümüş ve altın işleri yaparken son 40 -50 yıldan bu yana telkâri ile uğraşmaya başlamışlardır
Bu eski ustaların yetiştirdiği ve onların bıraktığı yerden başlayan yeni ustalar ise 20
yy'ın son çeyreğinde telkâriyi Beypazarı'nda geliştirerek adını yurtdışına kadar duyurmuşlardır
Beypazarı'nda üretim geleneksel tekniğinden sapmadan küçük işletmelerde yapılmaktadır
İlçede 40 kadar işyerinde 30'a yakın usta ve kalfa ile 400'e yakın çırak ve işçi telkâri alanında çalışmaktadır
Telkari Yapım Tekniği
Tel Çekme
Külçe halindeki gümüş veya hurda gümüşler potada eritilerek ince çubuklar halinde dökülür
Daha sonra bu çubuklar silindirlerden ve haddelerden geçirilerek istenilen inceliğe getirilir
Model Hazırlama
Yapılacak ürün önce ana hatlarıyla 1 / 1 ölçekte bir kağıt üzerine çizilir
Ürünün ana iskeletini oluşturacak parça esas alınarak hangi kısımlarında kaç mikron kalınlığında tel kullanılacağı iç kısmının ne şekilde hangi desenlerle doldurulacağı belirlenir ve taslak üzerine yazılır
Tavlama
Haddelerden çekilen ve bükülen gümüş süratle sertleşir ve işlemede büyük kolaylık sağlayan yumuşaklığını kaybeder
Bu tellerin yumuşaklıklarını tekrar kazanmaları için asbest bir tabaka üzerinde ısıtılarak tavlanmaları gerekir
Tellerin çekilmeleri ve ürüne işlenmeleri sırasında tavlama işlemi sık sık yapılır
Kesim
Herhangi bir ürün yapılacağı zaman gerekli bütün teller taslak üzerinde belirlenen kalınlık ve uzunluklara göre kesilerek hazırlanır
Şekil Verme
Ürünü oluşturan ana iskeletin kesilmiş ve yassılaştırılmış parçaları çizilmiş olan taslak üzerine konularak şekillendirilir ve belirli yerlerinden kaynakla birleştirilir
Sonra ince teller yerleştirilerek iskelet tamamlanır
İskeletin içerisindeki boşluklar işin tekniğine göre daha ince tellerle doldurulur ve sıkıştırılır gerekli yerlerden kaynakla birleştirilir
Bu şekilde içleri doldurularak hazırlanmış parçaların her birine bükülerek yada çukurlaştırılarak son şekil verilir ve parçalar ara bağlantılarla birleştirilerek bir araya getirilir
Ayrıntıların Yapımı
Telkâride bir ürünü oluştururken ana parçaların dışında bu ana parçaları birleştirmede ve süslemede çeşitli parçacıklar kullanılır
Örneğin "geverse" adı verilen minik küreler yapılırken matkap yardımı ile bir çivi üzerine sarılan ince teller makasla kesilir ve küçük halkalar elde edilir
Bu halkalar bir kömür parçası üzerinde ısıtılıp eritilerek minik toplar haline getirildikten sonra iki ağaç blok arasında sıkıştırılıp döndürülerek yuvarlaklaştırılır
Böylece 1-2mm çapında içi dolu kürecikler elde edilir
Daha büyük küre ve topları yaparken gümüş plaka önce presle değişik çaplarda daireler halinde kesilir
Birleştirme ve Kaynak
Telkâri tekniği ile yapılan her ürünün tamamı telden yapılır
Bunun için bir ürün binlerce parçadan bükülerek ve birleştirilerek oluşturulur
Bu yüzden bu teknikte kaynak önemli bir yer tutar
Kaynak materyali olarak gümüş - pirinç karışımı bir alaşım kullanılır
Ağartma
Bütün parçaları birleştirilmiş bir ürün son şeklini aldığı zaman ısıtma kaynak ve diğer işlemler nedeniyle kirlenmiş kararmış ve oksitlenmiş durumdadır
Ürünün doğal parlak rengini alabilmesi için ağartma işlemi uygulanmaktadır
Bu uygulamada bütün ürünler bir bakır kap içine konulur ve üzerlerine nitrik asitli su ilave edilir
Ürünler doğal renklerini alıncaya kadar birkaç dakika süreyle kaynatılır
Daha sonra bol su ile durulanır ve kurutulur
Son İşlemler
Ağartılan ürünler deterjanlı (eskiden deterjan yerine çöven kullanılırdı) su ile tekrar yıkanır ve ince telli bir fırça ile iyice fırçalanır
Yüzeydeki fazlalıklar ve kaynak artıkları temizlenir; ürünlerin yüzeyi düz bir çelik parçası ile parlatılır
Telkari Çeşitleri
Hasır Telkari
"Örgü işi" veya "Trabzon işi" olarak da bilinen bu teknikte ürün tellerin örülmesi ile ortaya çıkarılmaktadır
Daha çok Trabzon yöresinde uygulanan bu teknikte altın ve gümüş teller sekiz santimetreye kadar ende örülerek şeritler haline getirilmektedir
Daha sonra silindirler arasından geçirilen bu örgüler ezilerek tam bir örgü şerit haline getirilir
Bu şeritler uygun uzunlukta kesilerek bilezik ve kolye yapılır
Kakma Telkari
Bu teknikte bir taş maden veya ağaç yüzey üzerine kazınan şekil ya da oyukların içine tel yerleştirilir
Tel kakma yapılacak yüzey üzerine çizilen şekil kazıma veya asitle oyma tekniği ile yüzey üzerinde çukurlaştırılır
Bu çukura yerleştirilen çoğunlukla köşeli tel çekiçle vurularak sıkıştırılır ve şekil içerisine gömülür
Yüzeyden taşan kısımlar alınır eğelenir perdahlanıp parlatılır
Bu teknikle silah kabzaları bıçak sapları şemsiye sapları zarf açacakları yazı takımları kaşık sapları tespihler nalınlar ağızlıklar baston sapları şamdanlar vb
eşya süslenir
Kafes Telkari
Bu teknikte tellere şekil verildikten sonra kaynakla birleştirilerek bir ana iskelet oluşturulur
Bu iskeletin içi daha ince tellerle doldurulduktan sonra yine kaynak yapılır ve gerekirse ürün minik kürelerle ve toplarla süslenir
Bu teknikle kül tablaları çakmak kılıfları sigara ve mücevher kutuları şamdanlar tepsiler şekerlikler vazolar ağızlıklar nargile uçları çiçekler sigara tabakaları fincan bardak sürahi vb
eşya kılıfları abajurlar çeşitli tabaklar düğmeler kol düğmeleri küpeler tepelikler kolyeler broşlar bilezikler kemerler ve yüzükler üretilir
Beypazarı'nda telkâride bu teknik kullanılır
Alıntıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul