08-04-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
En Tehlikeli 10 Havaalanı
Barra Havaalanı

Courchevel’deki havaalanında kar, bazen ek donanımlar kullanmayı da gerektiriyor
Dünyanın tek ticari kumsal havaalanına sahip Barra Adası, İskoçya’nın Dış Hebrid Adaları’nın en bilineni Gelgitin olmadığı zamanlarda inilebilen kumsalda, çok uzaktan bile görülebilen büyük tabelalarla belirlenmiş üç pist bulunuyor Gelgit günde iki kere pistleri tamamen kaplıyor ve inişi imkânsız hale getiriyor


İskoçya’nın Barra Adası’nın havaalanının özelliği, bir kumsalda yer alması Keltçe konuşan Barra sakinleri bu kumsala Tráigh Mhòr adını veriyor
Bu meydana uçan tecrübeli kaptanlardan birinin “Eğer üzerinde dolaşan martıların ayaklarını görebiliyorsanız iniş serbest” dediği kumsal, adanın Keltçe konuşan yaklaşık 1300 kişilik nüfusunu dünyaya bağlıyor Hasta taşıyan ambulans uçaklar ilk kez 1933’te, denizden ulaşımın mümkün olmadığı kötü havalarda kumsala indi
Sanki bir göldeymişsiniz hissi uyandıran iniş sonrasında suları yararak ilerleyen uçakların en büyük sıkıntısı, kum zeminin uçağın iniş takımlarının batmasına sebep olacak kadar çamur olması Kazaların asıl sebebi de bu

Tenzing Hillary Havaalanı

Everest’e çıkan ilk dağcılar Edmund Hillary ve Tenzing Norgay’in adını taşıyan havaalanı Lukla kasabasında bulunuyor Uzunluğu 450 metre olan, aşağıya doğru anormal eğimli, etrafı karlı dağlarla çevrili bu pist ilk andan itibaren dünyanın en tehlikeli meydanları arasında birinci sıraya oturdu


Lukla, Everest ana kampının hemen yakınında bulunuyor Kasabayı ikiye bölen pistin bir yanından ötekine geçenleri, uçağın gelişine karşı uyarmak için geçmişte sirenler kullanılırdı
Everest ana kampının hemen altında yer alan Lukla, dünyanın en ağır meteorolojik ve coğrafi koşullarına sahip havaalanı Bir pilotun her iniş ve kalkışta korkulu rüyalar görmesini sağlayacak her şey var bu meydanda; yüksek irtifa, kısa pist, yan rüzgârlar, türbülans, rüzgâr kesmesi, sis, örneğine az rastlanır coğrafi koşullar, 12 derecelik eğim, sadece tek yönden kalkış ve iniş yapma zorunluluğu… İnişin zorluğu bir yana, kalkış da bir o kadar tehlikeli ve riskli


Zaten kısa ve aşağıya doğru eğimli olan pistten arka rüzgâr aldığınızda tehlike anormal derecede artıyor Navigasyon cihazlarının monte edilmesine imkân vermeyen coğrafi engeller yüzünden Tenzing Hillary Havaalanı’na, ancak “görerek şartlar” dediğimiz VFR olarak inip kalkılabiliyor Aslında kazaların temel nedeni de bu Havanın ani değişmesi, hiçbir uçuş yardımcısına sahip olmayan pilotları ticari baskıların da etkisiyle kazaya sürüklüyor

|
|
|