Yalnız Mesajı Göster

Parlayan Şehir | Gaziantep (Ayıntap)

Eski 08-04-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Parlayan Şehir | Gaziantep (Ayıntap)




El Sanatları





Gaziantep'te çok çeşitli el sanatları mevcuttur Geçmişte Gaziantep'teki en yaygın el santları dericilik, bakırcılık, yemenicilik, kilimcilik, el işlemeciliği ve kuyumculuktur Bunlardan el işlemeciliği, bakırcılık ve kilimcilik önemini hâlâ korumaktadır Özelikle Gaziantep'in kendine özgü motifleri olan kilimleri ve bakır ürünleri çok meşhurdur Gaziantep'e özgü kilim çeşitleri Baklava dilimleri, Habbap ayağı, Kuş Kanadı, Zincir Göbek, Dirsek göbek, Pençe Göbek, Çarkı felek, Parmak göbek ve Atom Göbek'tir Ayrıca hanımların hemen her evde yaptığı Antep işi, dantel ve örgü gibi başka el sanatları da mevcuttur





Bakır İşlemeciliği





Bakır eşya, bakırdan ve pirinç diye tabir edilen bakır ve çinkonun karışımından elde edilen maddeden işlenerek yapılır Antep bakır işlemesinin özelliği, tek parça olarak imal edilmesidir Yani lehim ya da benzeri bir yolla birleştirme yapılmamasıdır







Bakır İşleme Ürünlerinden Bazı Örnekler





Sahan : Yemek tabağı
Tas : Ayran veya su içmek için kullanılan kap
Kazan : Yemek pişirmeye yarayan kap
Masere Kazanı: (Şire) Pekmez pişirmede kullanılan büyük kap
Teşt : Hamur yoğurmada ve çamaşır yıkamada kullanılan kap
Tarak Kabı : Sabun, tarak ve kese koymaya yarayan kap
Kil Leğeni : Kadınların yıkanırken saçlarını yumuşatsın diye kullandıkları kilin yoğrulmasında kullanılan kap
Seferiye Tası : Yemek koymada ve yemek taşımada kullanılan kap
Maşrapa : Su, ayran vb konulan kap
Satıl : Su taşımada kullanılan kap
Paşa Mangalı : Eskiden içine ateş konarak ısınmada ve üzerinde kahve pişirmede kullanılan bir gereç
İbrik : El, yüz yıkamak ve abdest almak için içine su konulan kap
Cezve : Kahve pişirmede kullanılan kap
Vazo : İçerisine çiçek koymaya yarayan büyük ve küçük ebatları olan kap
Semaver : Çay pişirmede kullanılan kap
Sini (Tepsi) : Yemek yemek için içine kazan, tas ve benzeri şeylerin konduğu kaptır




Kutnuculuk





Tarihi bir değer olan kutnu bezi dokumacılığı, Türkiye’de yalnızca Gaziantep’te dokunan ipekli bir dokuma türüdür Ham maddesi filoş olan suni ipek ve pamuk ipliğidir

Tamamen el tezgâhlarında dokunan kutnu kumaşı değişik şekillerde dokunmaktadır Geçmişi çok eskilere dayanan kutnuculuk; dünyada basma sanatı yok iken, çeşitli boyalara defalarca batırılarak, kendisine has renk ve motifler verilerek yapıldığı bir dokumadır






Kutnu kumaşı yöresel bir kıyafet olarak kullanıldığı gibi, çeşitli aksesuar, turistik giysi, çanta, terlik, perdelik kumaş ve milli kıyafet olarak da kullanılmaktadır Kumaşlara, çözgü sayılarına göre değişik adlar verilmektedir

1-) Kutnu
2-) Alaca
3-) Meydaniye

Kutnunun çözgü sayısı 4000, alacanın 3000 tel, meydaniyenin 2000 teldir





Köşgerlik, Yemenicilik





Yemeni; üstü kırmızı yada siyah deriden, tabanı köseleden dikilen topuksuz ve çok sıhhatli olan ayakkabıdır Gaziantep’te yemeniciliğe “köşgercilik”, yemenicilere “köşger” yemeni ustalarına da “köşger ustası” denilmektedir Köşger kelimesi Farsça “keşfger” kelimesinden gelmiş olup, ayakkabı yapan anlamına gelmektedir






Zurnacılık





Türk Halk Çalgısı deyince; fabrika imalı olmayan, halkın kendi mevcut imkanları içinde ve basit araçlarla elde ettikleri, akustik kanunlara uymayan, standart ölçü ve kalıpları olmayan, etnoğrafik özelliği olan çalgılar akla gelmektedir Üflemeli halk çalgılarımızın başında gelen zurna kalın zerdali ağacından yapılır ve davulun yanında çalınan üflemeli bir çalgı aletidir Zurna üç kısımdan oluşur

1 Baş kısım (mezik), şimşir ağacından yapılır
2 Ağız kısmı (alt çanak) geniştir
3 Orta kısım ise dardır

Zurna yapan kimselere “harat” ismi verilmektedir







Sedef Ve Sedef Kakmacılığı






Bazı deniz hayvanlarının kabuğunda bulunan ve sedefçilikte kullanılan sert, beyaz ve gökkuşağı pırıltılı, fosforik özelliği olan maddeye sedef, bu maddeyi işleyen kişiye de sedefkâr denir

Osmanlıda sedef işlemeciliğinin ilk örneklerini 15 yüzyıl sonlarına doğru görmek mümkündür Edirne’de tek kubbeli Beyazıt Caminin kapı kanatlarında görülen sedef işçiliğinin XVI Yüzyılda olgunluk devresine girdiği bilinmektedir Bu dönemde sedefçilik kapı, pencere, dolap kanatları, kürsü, çekmece, Kur’an muhafazası, rahle, masa, koltuk, kanepe, sehpa gibi mobilyalar, silah kabzası, nalın, körük, tütün tabakası, kahve takımı vb gibi ahşap eşyada görülmüştür






El İşlemeciliği

Antep İşi







Antep işi; iplikleri sayılabilen kumaşlar üzerine işlenir Desenleri genellikle kumaşın en ve boy ipliklerine göre hazırlanır Antep ajurlarını yapabilmek için önce zeminin hazırlanması gerekir, sonra desene göre ajur yapılarak şeklin (kare, dikdörtgen, eşkenar vb) kenarlarına hesap işi antikası yapılır

Antep işi; çekilen ve bırakılan iplik sayılarına göre ve yapılışlarına göre altı grupta toplanır
1 Grup: Basit Ajurlar
2 Grup: Kesilen iplik sayısı az, kalan iplik sayısı fazla olan ajurlar
3 Grup: Kesilen iplik sayısı fazla, kalan iplik sayısı az olan ajurlar
4 Grup: Motifin adı Çitimedir İplik çekme ve işleme yönünden diğer gruplardan farklıdır
5 Grup: Motifler, kartopu, örümcek ve badem iğnelerinin çeşitleridir
6 Grup: Motif tamamen fantezi iğnelerle yapılır





Aba Dokumacılığı





Aba deve, öküz, at tüyünden, keçi kılından ve koyun yününden dokunan özel bir kumaştan yapılan bir erkek giysisidir Abanın üst tarafından başın, yan tarafından kolların geçmesi için birer delik olup kolları yoktur

Çobanların giydikleri abalar giysileri en üstüne, aba güreşçilerinin giydikleri aba ise güreş sırasında köynek üzerine giyilir Gaziantep’te abalar, eskiden aba dokuyucularının mahalle aralarında bulunan dükkânlarında veya evlerinde bulunan el tezgahlarında dokunur ve satılmak üzere abacılara aktarılırdı





Antep Kilimciliği






Antep kilimleri bilinen diğer Anadolu kilimlerinden tezgâh, şekil, dokunuş biçimleri ve nakışları yönünden çok farklıdır Antep kilimlerinin üzerindeki desenlere göre bilinen çeşitleri şunlardır

1 Baklava Dilimi
2 Habbab (Nalın) Ayağı
3 Kuş Kanadı
4 Zincir Göbek
5 Dirsek Göbek
6 Pençe Göbek
7 Çarkı Felek
8 Parmak Göbek
9 Atom Göbek (1945 sonrası dokunan bir kilim adı)







Gümüş İşlemeciliği






Tarihi İpek yolunun üzerinde olması nedeniyle bir çok ticaret yollarının Gaziantep’te yumaklaşması, ilin ekonomisini o günlerde olduğu gibi, günümüzde de canlı tutmaktadır Bu canlılıkta gümüşün önemli bir yeri vardır Çünkü gümüş insanların takı (süs eşyası) olarak eskiden beri kullandığı eski bir madendir


Gaziantepli bir kadında on iki çeşit gümüş takı bulunurdu Bunlardan bir kısmı taç kaytan, şekke, daktani, pıçpıçı, götürümgü, üçger, arpacıklı gerdan, Antepli gerdan kemer, koruklu bilezik, düğme, yüzük Gaziantepli erkeklerin gümüş tesbih, ağızlık, baston sapı, sigara tabakası olarak ve atların koşu takımlarında kullanıldıklarını görmekteyiz







Alıntı Yaparak Cevapla