Yalnız Mesajı Göster

Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi

Eski 08-04-2012   #14
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi







Deyrüzzeferan Manastırı



Mardin
Fotoğraf: Hüseyin Keten




Mardin ilinin üç kilometre doğusunda bulunan manastır, 4 yüzyılda kuruldu

Yukarı Mezopotamya’nın tarihi yapıları içinde en tanınmışlarından biri ola Deyrüzzeferan, Süryani Kadim cemaatinin dini merkezi

Arapça “deyr” sözcüğü tapınak, mabet, kilise, manastır anlamına geliyor






Mardin
Fotoğraf: Ayk Kökçü




Manastır içinde, yapıldığı dönemden kalma mozaikler bugün de görülebiliyor

Manastırın mihrabı özgün İki katlı bir yapı olan manastır bünyesinde çeşitli devirlere ait üç ibadethane bulunuyor Duvarlarının alt kısmında 1x3 metre boyutlarında taş blokların harçsız tutturulmuş olmasıyla dikkat çekiyor

Canlı bir tarih görünümünde olan manastırın en büyük özelliklerinden biri de içinde 52 Süryani patriğinin mezarlarının bulunması







Göreme



Nevşehir
Fotoğraf: Fatih Özenbaş




Nevşehir’e 13 kilometre mesafedeki Göreme kasabasının iki kilometre doğusunda yer alanda kayalara oyularak inşa edilmiş birçok yaşam alanı ve dini yapı bulunuyor

Bölgenin İS 4 yüzyıldan 13 yüzyıla kadar yoğun biçimde manastır yapımına sahne olduğu biliniyor Hemen her kaya bloğunun içinde kiliseler, şapeller, yemekhaneler ve oturma mekânları var

Bugünkü Göreme Açık Hava Müzesi manastır eğitim sisteminin başlatıldığı yer olarak kabul ediliyor Soğanlı, Ihlara, Açıksaray ise aynı eğitim sisteminin daha sonraları görüldüğü yerler

Kiliselerde belli başlı iki boyama tekniği saptandı Düzeltilen kaya yüzeyinin boyanması ve fresko tekniği ile yapılan boyama Kiliselerde işlenen konuların İncil ve Hz İsa’nın hayatından alınmış olduğu görülür

Göreme Açık Hava Müzesi’nde Rahipler (Erkekler) ve Rahibeler (Kızlar) Manastırı, Aziz Basil Kilisesi, Elmalı Kilise, Aziz Barbara Kilisesi, Yılanlı Kilise, Karanlık Kilise, Çarıklı Kilise ve Tokalı Kilise bulunuyor





Rahibeler ve Rahipler Manastırı

Müze girişinin solunda yer alan altı yedi katlı kaya kütlesi “Rahibeler Manastırı” olarak biliniyor Bu manastırın birinci katında yemekhane, mutfak, birkaç oda; ikinci katında ise yıkık şapel günümüzde de ayakta Kilisede doğrudan kaya üzerine yapılan Hz İsa freskinin yanında kırmızı bezemeler görülüyor

Manastırda katlar arasındaki bağlantı tünellerle sağlanmış Tehlike anında tünelleri kapatmak üzere yeraltı şehirlerinde olduğu gibi “sürgü taşları” kullanılmış Sağdaki Rahipler Manastırı’nda ise erozyon nedeniyle katlar arasındaki geçişler kapandığından, sadece giriş katındaki birkaç oda görülebiliyor







Aziz Basileos Şapeli

Göreme Açık Hava Müzesi’nin girişindeki kilise 11 yüzyıla tarihlendiriyor Ana apsiste Hz İsa portresi, önyüzünde Hz Meryem ve çocuk İsa, kuzey duvarında at üzerinde Aziz Th eodore, güney duvarında ise yine at üzerinde ejderle savaşan Aziz George tasviri, Aziz Demetrius ve iki azize tasviri bulunuyor








Nevşehir
Fotoğraf: Fatih Pınar




Elmalı Kilise

Elmalı Kilise 11 yüzyılın ortası ve 12 yüzyılın başına tarihlendiriliyor Kiliseye, kuzeyden açılan bir tünelle giriliyor Elmalı Kilise’nin ilk süslemeleri doğrudan duvara kırmızı boya ile yapılan haç ve geometrik motiflerden oluşuyor

Fresklerinde İncil kaynaklı sahnelerin yanı sıra Tevrat, İbrahim Peygamber’in konukseverliği ve üç Yahudi gencin fırında yakılması sahneleri görülüyor







Azize Barbara Şapeli

Elmalı Kilise’nin bulunduğu kaya bloğunun arkasındaki şapel 11 yüzyılın ikinci yarısına tarihlendiriliyor

Motifl er kırmızı boya ile doğrudan kaya üzerine çizilmiş Duvarlarda ve kubbede zengin geometrik motifler, mitolojik hayvan betimleri yer alıyor





Yılanlı (Aziz Onophorios) Kilise

Yılanlı Kilise 11 yüzyıla tarihlendiriliyor Kilise tonozunun her iki yanında Kappadokia’da saygın olan azizlerin tasvirleri bulunuyor

Fresklerde canlandırılan sahneler arasında; çıplak, uzun saçlı ve önünde palmiye ağacı bulunan Aziz Onophorios, yanında takdis pozisyonunda Aziz Th omas ve elinde bir kitapla Aziz Basileos betimi dikkat çekiyor








Karanlık Kilise (Nevşehir)
Fotoğraf: Ahmet Özyurt



Karanlık Kilise
Kilise 11 yüzyıl sonu ile 12 yüzyıl başına tarihlendiriliyor Narteks kısmındaki küçük pencereden çok az ışık almasından dolayı Karanlık Kilise olarak adlandırılıyor

Fresklerinde İncil kaynaklı sahnelerin yanı sıra Elmalı ve Çarıklı Kilise’de olduğu gibi Tevrat kaynaklı sahneler de görülüyor






Azize Katerina Şapeli

Karanlık Kilise ile Çarıklı Kilise arasında yer alan Azize Katerina Şapeli 11 yüzyıla tarihlendiriliyor

Şapelin sadece naos kısmında figürler görülür Pandantifl er kabartma geometrik süslemelerle bezeli






Çarıklı Kilise

Kilise 12 yüzyıl sonu, 13 yüzyıl başına tarihlendiriliyor

Hz İsa’nın hayatını konu alan tasvirler, İbrahim Peygamber’in konukseverliğini gösteren Tevrat sahnesi, aziz ve kiliseyi yaptıran kişinin tasvirleri iyi korunmuş durumda Elmalı ve Karanlık Kilise’ye benzemekle beraber, Hz İsa’nın çarmıha gerilişi ve çarmıhtan alınış sahneleri kiliseyi ötekilerden farklı kılıyor Buradaki figürler genellikle büyük ve uzun olmalarıyla ayrılıyor






Tokalı Kilise

Bölgenin bilinen en eski 10 yüzyıl sonu, 11 yüzyıl başı) kaya kilisesi olup dört mekândan oluşur: Tek Nefli Eski Kilise, Yeni Kilise, Eski Kilise’nin altındaki kilise, Yeni Kilise’nin kuzeyindeki Yan Şapel

Çeşitli azizlerin tasvirleri ve çoğunlukla Hz İsa’nın mucizelerine ait sahneler yer alıyor





Paşabağları ve Zelve Örenyerleri

Bir kilometre uzaktaki peribacaları en iyi Zelve örenyerinden görülüyor Burada ayrıca Aziz Simeon adına yapılmış şapel ve birçok kaya mekânı var Paşabağları’nın daha ilerisinde Göreme- Avanos karayolundan iki kilometre içeride, üç vadiden oluşan Zelve örenyeri, peribacalarının en yoğun olduğu yer Bölge Hıristiyanların 9 ve 13 yüzyıllarda önemli yerleşim ve dini merkezlerinden İkonaklastik dönem öncesine ait Balıklı, Üzümlü ve Geyikli kiliseler vadinin önemli kiliseleri








Yeni Tokalı Kilise (Nevşehir)
Fotoğraf: Ahmet Özyurt



Çavuşin Kilisesi
Göreme-Avanos yolu kenarında, Göreme’ye iki buçuk kilometre mesafede yer alıyor

İmparator Nicephoros Phocas adına yapılan Çavuşin Kilisesi 964-965 yıllarına tarihlendiriliyor Fresklerinde, öteki kaya kiliselerinde görüldüğü gibi İncil Hz İsa’nın hayatından alınmış sahnelerin işlendiği görülüyor







Açıksaray Harabeleri

Gülşehir’e 3 kilometre mesafede Tüf kayalar içinde oyulmuş sayısız mekânlar ve kiliseleriyle önemli bir örenyeri 9-10 yüzyıla tarihlendiriliyor Bu yörede bulunan mantar şeklindeki peribacası Kappadokia’da sadece bu örenyerinde görülüyor







Aziz Jean Kilisesi

Kilise apsisinde yer alan yazıta göre 1212 yılında yapıldı

Gülşehir ilçe merkezi girişindeki iki katlı yapının alt katında şarap mahzenleri, su kanalları ve mezarlar bulunuyor Üst katı ise kilise olup duvarları İncil’den alınmış sahneler süslüyor Bugünkü haline 1995 yılında onarımla kavuştu






Özkonak Yeraltı Şehri

Avanos’a 14 kilometre mesafedeki Özkonak kasabasında bulunuyor Özkonak Yeraltı Şehri, İdiş Dağı’nın kuzey yamaçlarında volkanik, granit bünyeli tüf tabakalarına inşa edilmiş

Kaymaklı Yeraltı Şehri Nevşehir’e 20 kilometre mesafede bulunan Kaymaklı kasabasında Sekiz katlı şehrin ilk katı erken döneme tarihleniyor Roma ve Bizans dönemlerinde de diğer alanların oyularak genişletilmesi suretiyle yeraltı şehri haline dönüştürüldü

Dar koridorlarla birbirlerine bağlanan oda ve salonlar, şarap depoları, su mahzenleri, mutfak ve erzak depoları, havalandırma bacaları, su kuyuları, kilise ve dışarıdan gelebilecek herhangi bir tehlikeyi önlemek için kapıyı içten kapatan büyük sürgü taşları görülüyor






Derinkuyu Yeraltı Şehri

Nevşehir-Niğde karayolu üzerinde, Nevşehir’e 30 kilometre mesafede bulunan Derinkuyu ilçesinde Yeraltı şehri sekiz katlı Kaymaklı yeraltı şehrinden farklı olarak burada misyonerler okulu, günah çıkartma yeri, vaftiz havuzu ve ziyaretçilerin ilgisini çeken kuyu mevcut









Elmalı Kilise(Nevşehir)
Fotoğraf: Şebnem Eraş



Mazı Yeraltı Şehri
Antik adı “Mataza” olan Mazı köyü, Ürgüp’ün 18 kilometre güneyinde, Kaymaklı yeraltı şehrinin ise 10 kilometre doğusunda

Kısa koridordaki iri sürgü taşı, yeraltı şehrinin giriş çıkışını kontrol altına alıyordu İç kısımdaki küçük odanın, sürgü taşının rahat hareket etmesi için yapıldığı düşünülüyor Yeraltı yerleşiminin geniş alanlarına yayılan ahırlar, diğerlerinden farksız Ahırlardan kısa bir koridor vasıtasıyla yeraltı şehrinin kilisesine ulaşılıyor Bu mekânın girişi sürgü taşı ile kapatılabiliyor Kilise apsisi kabartmalarla süslü





Özlüce Yeraltı Şehri

Eski adı “Zile” olan Özlüce köyü merkezindeki yeraltı şehri, Nevşehir-Derinkuyu karayolu üzerindeki Kaymaklı kasabasının altı kilometre batısında

Yeraltı şehrine girişi sağlayan taştan yapılmış mekânlar, asıl yeraltı şehrini oluşturan kaya oyma mekânlara göre daha yeni Girişteki koridorun bitiminde 175 metre çapında, sert granitten yapılmış sürgü taşı bulunuyor

Girişteki ana mekân, yeraltı yerleşiminin en geniş alanı Büyük mekânın sağında erzak depoları, solunda ise oturma odaları bulunuyor





Tatlarin Kilisesi ve Yeraltı Şehri

Acıgöl ilçesine 10 kilometre mesafedeki Tatlarin kasabasında, “Kale” olarak adlandırılan tepenin yamacında yer alıyor Oldukça iyi korunmuş olan fresklerdeki sahneler bantlarla birbirinden ayrılmış Zeminde koyu gri, tasvirlerde ise mor, hardal ve kırmızı renkler kullanılmış

Öteki yeraltı şehirlerinde pek bulunamayan tuvalete sahip olmasıyla dikkat çekiyor





Tağar (St Theodore) Kilisesi

Ürgüp ilçesinin Yeşilöz köyünde Pandantiflere oturan kubbesinin altında bir galeri bulunuyor Bu bakımdan Kapadokya kiliseleri içinde bir benzeri daha yok Resimler 11 ve 13 yüzyıla ait Taşıdığı iki ayrı üslup nedeniyle iki ayrı ressam tarafından yapıldığı anlaşılıyor







Kırk Şehitler Kilisesi

Ürgüp’ün 80 kilometre güneyinde Şahinefendi köyündeki kilisede Sebaste’nin 40 din şehidinin resmi yer alıyor Kilise 11 yüzyılda, Selçuklu egemenliği döneminde boyanmış







Pancarlı Kilisesi

Ortahisar kasabasının güneyinde, Ürgüp-Mustafapaşa yolunun sağındaki Pancarlık Vadisi’nde yer alıyor

Kilisedeki freskler oldukça iyi korunmuştur İncil’den sahnelerin yer aldığı freskler içeren kilise, 11 yüzyılın ilk yarısına tarihlendiriliyor







Mustafapaşa (Sinasos)

Ürgüp’ün altı kilometre güneyinde yer alan Mustafapaşa, 20 yüzyılın başlarına kadar Rum ve Türklerin birlikte yaşadığı bir kasabaydı Eski Rum evleri zengin bir taş işçiliği sergiliyor

Mustafapaşa’nın batısında yer alan Gömede Vadisi morfolojik açıdan Ihlara Vadisi’nin küçük bir benzeri Ihlara Vadisi’nde olduğu gibi kaya kiliselerine ve barınaklara sahip

Mustafapaşa’daki önemli kilise ve manastırlar; Aios Vasilios Kilisesi, Sinasos Kilisesi, Alakara Kilisesi, Aios Nichole Manastırı, Konstantin- Helena Kilisesi, Manastır Vadisi kiliseleri ve Basil Kilisesi







Alıntı Yaparak Cevapla