Prof. Dr. Sinsi
|
Resim Sanatında Akımlar
Resme Gerçeği Sokmak

Georges Braque -Quotidien du Midi (1912)
Thomas Ammann Fine Art / Zürih – İsviçre
Kübistler, sanatlarını geliştirirken gerçeği tamamen özgün bir biçimde resim sanatına sokmak amacını güttüler: resme tamamen yabancı öğeleri (kâğıt, gazete parçalan, kibrit çöpleri) tablolarına yapıştırdılar Üstelik boyalarına kum karıştırdıkları da oluyordu Bütün bunlar günümüz resim sanatında sık sık rastlanan şeylerdir, ama o dönemde hiç görülmemişti Kübistler bunu hem gerçek ile ilişkilerini yitirmediklerini göstermek, hem de resimde imtiyazlı madde diye bir şey olmadığını, bir tablonun herhangi bir şeyle yapılabileceğini göstermek için yaptılar Yeter ki, tablo, biçimlerin tutarlı bir kompozisyonunu oluştursun


Georges Braque- Normandiya’da Liman(1909)
Art Institute / Şikago – Amerika
Açıklık kaygısıyla, yapısal çizgileri iyice azalttılar ve kompozisyonlarına, hemen belirli bir nesneyi akla getiren resmedilmiş biçimleri eklediler: sözgelimi, bir gitarı belirtmek için teller ve bir eğri, keman için üzerindeki delikleri, şişe için ise şişenin boynunu çizmekle yetindiler Sanat felsefesi olarak, ayrı ayrı yerlerde geçen şeylerin birlikte ve ayni zamanda cereyan ettiğini tasavvur ve tasvir etmek düşüncesi ile, karışıklıktan hoşlanma zevkinin birleştirilerek ifade edilmesi esasına dayanır Nitekim kübistlerin eserlerinde karmakarışık imajlara ve dağınık kelimelere rastlanır


Pablo Picasso- Composition with a Skull (1907)
The Hermitage, St Petersburg, Russia
Kübistler, herhangi bir şeyde gözün türlü yönlerden görebildiği özellikleri, bir arada geometrik şekillerle göstermeye çalışır Bu tarz resimlere kübik resim adı verilir Kübizm, eşyanın uzaklık ve yer içinde kapladığı hacim kanununu temel hareket noktası olarak alır Bu akıma mensup sanatçılar, resimde özün, değişmeyenin peşinde koştuklarını savunurlar Onlara göre, konunun sadece görünen yönünü değil, görünmeyen tarafını da göstermek gerekir

Pablo Picasso- The Dance of the Veils 1907
The Hermitage, St Petersburg, Russia
Bu akıma mensup olan edebiyatçıların gayesi ise, duygularla olayları birbirine karıştırmak, ayrı ayrı yerlerde geçen olayların birlikte, ayni anda olduğunu kabul etmek ve bu anlayışta eser vermektir Bu yüzden kübistlerin eserleri oldukça karmaşıktır


Pablo Picasso- Head of a Man (1907)
Barnes Foundation, Lincoln University, Merion, PA, USA
Kübistler, resimde renk oyunlarının yankılarını, güneş ışınlarının tabiat içinde uyandırdığı parıltıları bir yana bırakarak, eşyanın geometrik yapısına önem vermişlerdir Bu bakımdan Kübizm, tabiatın yepyeni bir anlayışla değerlendirilmesidir denilebilir Onlar sanatlarının kaynağını duygudan çok, düşüncede aramışlar, empresyonistlerin aksine, ilim yoluyla değil sanat yoluyla sanata varmak prensibini seçmişlerdir


Pablo Picasso- Friendship (1908)
The Hermitage, St Petersburg, Russia
Resimde en büyük temsilcileri: Picasso, Paul Cezanne, Georges Seurat, vb Edebiyatta temsilcileri: Guillaume Apollinaire, Max Jacob, Blaise Cendrars, vb 


Pablo Picasso -Woman Seated (1908)
The Hermitage, St Petersburg, Russia


Kibritçi Kız

Paul Cezanne-Yıkanan Üç Kadın(1882)
Musée du Petit-Palais / Paris – Fransa


Paul Cezanne –Yıkananlar (1894)
Musée du Jeu de Paume / Paris – Fransa


Paul Cezanne- Kırmızı Yelekli Çocuk (1890)
Museum of Modern Art / New York – Amerika


Georges Seurat
Grande Jatte Adası’ında Bir Pazar Öğleden Sonrası


Georges Seurat
Asieres’de Yıkananlar


Maurice Vlaminck
Portrait of Guillaume Apollinaire (1903)
(Edebiyatçılardan)


Blaise Cendrars
(Edebiyatçılardan)

|