Yalnız Mesajı Göster

Resim Sanatında Akımlar

Eski 08-03-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Resim Sanatında Akımlar



Analitik Kübizm




1910 yılı yapımı " Çıplak "isimli taqblosu
( Londra Tate Galeri ) Analitik dönem eserlerindendir
Figürler geometrik şekillerin birleşiminden oluşmakta
Klasik resim anlayışındaki bir çok özellik kaybolmaktadır



1910-1912 yılları arasındaki kübizm nesneleri binlerce parçalara ayrıştıran çözümlemeci bir yolda gelişir Soyut bir sanat değildir, sanatçı izleyenlere parçalamış olduğu nesneyi birleştirip bir bütün olarak algılayıp bir şeye benzetmelerini ve ortaya çıkartmalarını istiyor Tabloya bakan insanlar parçaları birleştirerek bir bütün haline getirip bu eser şudur,şuna benziyor diyebilmelidir ve yorumları yani resimleri sadece ressam bilmeyecek, karşısındaki insanlarda bilecek






1910 yılı yapımı (Chicago Sanat Enstitüsü)







1912 yılı yapımı













Dışavurumculuk (Ekspresyonizm)





Eduard Kosmack'ın portresi, Egon Schiele

(Dışavurumcu resim örneği)




Dışavurumculuk / Ekspresyonizm 20 yy başlarında (1900 - 1935) İzlenimciliğe ve Doğalcılığa tepki olarak Almanya’da doğdu, Orta Avrupa’da gelişimini sürdürdü Sanat ve edebiyat alanlarında etkili oldu İnsanın iç dünyasını anlatmayı amaçlayan, anlatımcı bir akım Resimlerinde doğayı ve toplumu nesnel bir şekilde yansıtmak yerine öznel ya da içsel gerçeğin yansımasını istiyorlardı Dışavurumcular devlet, ataerkil aile, ordu, okul gibi toplumda otoritesiyle var olan kurumlara başkaldırdı Toplum tarafından dışlanmış, yoksul, ezilmiş kişilerin yanında tavır aldılar






Edward Munch'un Çığlık tablosu



Dışavurumculuk, sanatçılara yeni bir düzen için misyon yüklemişti I Dünya Savaşı’ndan sonra bazı dışavurumcu ressam ve şairler öldü Bu tarihten sonra Dışavurumcu resim alanında pek bir ilerleme kaydedilemedi






Temel Özellikleri



Hulde aan James Ensor" (James Ensor'a ithaf),
James Ensor'un "Zelfportret met bloemenhoed"
(Çiçek şapkalı otoportre) atfen, Willy Bosschem (2006)



Resim bir ifade alanı olarak görüldü
Radikal bir yaklaşımla, taraf tutan, itham eden, söylemek istediklerini haykıran bir anlatımı vardı
Desenler, kendiliğinden ortaya çıkan tepkilerden oluşuyordu
Düşünceler ve mesaj öne çıkmıştı
Sanayi çağının yarattığı sefalet, savaşlar konulara yansıtıldı
Resimlerinde ortak düşünceye dayanan bireysellik vardı






Ölü Ana, Eduard Munch



Kendinden emin, devrimci, üslup bilinci olan bir değerler sistemi oluştu ama bu değerler, nasyonal sosyalistler tarafından yerle bir edildi
Çizgi ve renk kullanımı konusundaki özgürlük, duyguların yapıtlara yansımasını amaçlıyordu







Mandrill, Kokoschka



“Die Brücke” ressamları renkleri en ilkel halleriyle kullandılar Başlangıcı 15 yüzyıla kadar uzanan ağaç baskı yönteminden etkilenerek, resimlerinde ağaç baskıyı yansıtan çizgilere yer verdiler Modern çağ insanının umutsuzluğu bu sanatçıların yapıtlarına yansıyordu
“Der Blaue Reiter” ressamları sanatın biçimsel sorunlarıyla ilgilendiler Görünenin ardındaki tinsel gerçeği aradılar






August Macke, 1913



Dışavurumculuk / Ekspresyonizm 20 yy başlarında (1900 - 1935) İzlenimciliğe ve Doğalcılığa tepki olarak Almanya’da doğdu, Orta Avrupa’da gelişimini sürdürdü Sanat ve edebiyat alanlarında etkili oldu İnsanın iç dünyasını anlatmayı amaçlayan, anlatımcı bir akım







Paul Cezanne- The House of the Hanged Man (1873)
Museé d'Orsay/ Paris




Resimlerinde doğayı ve toplumu nesnel bir şekilde yansıtmak yerine öznel ya da içsel gerçeğin yansımasını istiyorlardı Dışavurumcular devlet, ataerkil aile, ordu, okul gibi toplumda otoritesiyle var olan kurumlara başkaldırdı Toplum tarafından dışlanmış, yoksul, ezilmiş kişilerin yanında tavır aldılar Dışavurumculuk, sanatçılara yeni bir düzen için misyon yüklemişti I Dünya Savaşı’ndan sonra bazı dışavurumcu ressam ve şairler öldü Bu tarihten sonra Dışavurumcu resim alanında pek bir ilerleme kaydedilemedi






Temel Özellikleri



Edgar Degas
Miss La La at the Cirque Fernando
National Gallery/London



Resim bir ifade alanı olarak görüldü
Radikal bir yaklaşımla, taraf tutan, itham eden, söylemek istediklerini haykıran bir anlatımı vardı
Desenler, kendiliğinden ortaya çıkan tepkilerden oluşuyordu
Düşünceler ve mesaj öne çıkmıştı
Sanayi çağının yarattığı sefalet, savaşlar konulara yansıtıldı
Resimlerinde ortak düşünceye dayanan bireysellik vardı







Alfred Sisley, Rue Eugéne Moussoir at Moret: Winter
Metropolitan Museum of Art



Kendinden emin, devrimci, üslup bilinci olan bir değerler sistemi oluştu ama bu değerler, nasyonal sosyalistler tarafından yerle bir edildi
Çizgi ve renk kullanımı konusundaki özgürlük, duyguların yapıtlara yansımasını amaçlıyordu







Pissarro, Boulevard Montmartre



“Die Brücke” ressamları renkleri en ilkel halleriyle kullandılar Başlangıcı 15 yüzyıla kadar uzanan ağaç baskı yönteminden etkilenerek, resimlerinde ağaç baskıyı yansıtan çizgilere yer verdiler Modern çağ insanının umutsuzluğu bu sanatçıların yapıtlarına yansıyordu
“Der Blaue Reiter” ressamları sanatın biçimsel sorunlarıyla ilgilendiler Görünenin ardındaki tinsel gerçeği aradılar







Vassili Kandinsky-1915



Önemli Temsilcileri: Picasso, Georges Braque, Robert ve Sonia Delaunay, Joan Miro ve Marc Chagall

”Die Brücke” ressamları: Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Otto Mueller, Karl Schmidt-Rottluf, Emil Nolde

”Der Blaue Reiter” ressamları: Vassili Kandinsky, Alexey von Jawlensky, Franz Marc, Gabriele Münter, August Macke, Paul Klee Kandinsky, renk ve çizgi aracılığıyla soyut sanatın itici gücü olarak kabul ediliyor Egon Schiele, Oskar Kokoschka









Alıntı Yaparak Cevapla