Prof. Dr. Sinsi
|
Resim Sanatında Akımlar
Analitik Kübizm

1910 yılı yapımı " Çıplak "isimli taqblosu
( Londra Tate Galeri ) Analitik dönem eserlerindendir
Figürler geometrik şekillerin birleşiminden oluşmakta
Klasik resim anlayışındaki bir çok özellik kaybolmaktadır
1910-1912 yılları arasındaki kübizm nesneleri binlerce parçalara ayrıştıran çözümlemeci bir yolda gelişir Soyut bir sanat değildir, sanatçı izleyenlere parçalamış olduğu nesneyi birleştirip bir bütün olarak algılayıp bir şeye benzetmelerini ve ortaya çıkartmalarını istiyor Tabloya bakan insanlar parçaları birleştirerek bir bütün haline getirip bu eser şudur,şuna benziyor diyebilmelidir ve yorumları yani resimleri sadece ressam bilmeyecek, karşısındaki insanlarda bilecek


1910 yılı yapımı (Chicago Sanat Enstitüsü)


1912 yılı yapımı


 
Dışavurumculuk (Ekspresyonizm)

Eduard Kosmack'ın portresi, Egon Schiele
(Dışavurumcu resim örneği)
Dışavurumculuk / Ekspresyonizm 20 yy başlarında (1900 - 1935) İzlenimciliğe ve Doğalcılığa tepki olarak Almanya’da doğdu, Orta Avrupa’da gelişimini sürdürdü Sanat ve edebiyat alanlarında etkili oldu İnsanın iç dünyasını anlatmayı amaçlayan, anlatımcı bir akım Resimlerinde doğayı ve toplumu nesnel bir şekilde yansıtmak yerine öznel ya da içsel gerçeğin yansımasını istiyorlardı Dışavurumcular devlet, ataerkil aile, ordu, okul gibi toplumda otoritesiyle var olan kurumlara başkaldırdı Toplum tarafından dışlanmış, yoksul, ezilmiş kişilerin yanında tavır aldılar


Edward Munch'un Çığlık tablosu
Dışavurumculuk, sanatçılara yeni bir düzen için misyon yüklemişti I Dünya Savaşı’ndan sonra bazı dışavurumcu ressam ve şairler öldü Bu tarihten sonra Dışavurumcu resim alanında pek bir ilerleme kaydedilemedi
 
Temel Özellikleri

Hulde aan James Ensor" (James Ensor'a ithaf),
James Ensor'un "Zelfportret met bloemenhoed"
(Çiçek şapkalı otoportre) atfen, Willy Bosschem (2006)
Resim bir ifade alanı olarak görüldü
Radikal bir yaklaşımla, taraf tutan, itham eden, söylemek istediklerini haykıran bir anlatımı vardı
Desenler, kendiliğinden ortaya çıkan tepkilerden oluşuyordu
Düşünceler ve mesaj öne çıkmıştı
Sanayi çağının yarattığı sefalet, savaşlar konulara yansıtıldı
Resimlerinde ortak düşünceye dayanan bireysellik vardı


Ölü Ana, Eduard Munch
Kendinden emin, devrimci, üslup bilinci olan bir değerler sistemi oluştu ama bu değerler, nasyonal sosyalistler tarafından yerle bir edildi
Çizgi ve renk kullanımı konusundaki özgürlük, duyguların yapıtlara yansımasını amaçlıyordu


Mandrill, Kokoschka
“Die Brücke” ressamları renkleri en ilkel halleriyle kullandılar Başlangıcı 15 yüzyıla kadar uzanan ağaç baskı yönteminden etkilenerek, resimlerinde ağaç baskıyı yansıtan çizgilere yer verdiler Modern çağ insanının umutsuzluğu bu sanatçıların yapıtlarına yansıyordu
“Der Blaue Reiter” ressamları sanatın biçimsel sorunlarıyla ilgilendiler Görünenin ardındaki tinsel gerçeği aradılar


August Macke, 1913
Dışavurumculuk / Ekspresyonizm 20 yy başlarında (1900 - 1935) İzlenimciliğe ve Doğalcılığa tepki olarak Almanya’da doğdu, Orta Avrupa’da gelişimini sürdürdü Sanat ve edebiyat alanlarında etkili oldu İnsanın iç dünyasını anlatmayı amaçlayan, anlatımcı bir akım


Paul Cezanne- The House of the Hanged Man (1873)
Museé d'Orsay/ Paris
Resimlerinde doğayı ve toplumu nesnel bir şekilde yansıtmak yerine öznel ya da içsel gerçeğin yansımasını istiyorlardı Dışavurumcular devlet, ataerkil aile, ordu, okul gibi toplumda otoritesiyle var olan kurumlara başkaldırdı Toplum tarafından dışlanmış, yoksul, ezilmiş kişilerin yanında tavır aldılar Dışavurumculuk, sanatçılara yeni bir düzen için misyon yüklemişti I Dünya Savaşı’ndan sonra bazı dışavurumcu ressam ve şairler öldü Bu tarihten sonra Dışavurumcu resim alanında pek bir ilerleme kaydedilemedi
 
Temel Özellikleri

Edgar Degas
Miss La La at the Cirque Fernando
National Gallery/London
Resim bir ifade alanı olarak görüldü
Radikal bir yaklaşımla, taraf tutan, itham eden, söylemek istediklerini haykıran bir anlatımı vardı
Desenler, kendiliğinden ortaya çıkan tepkilerden oluşuyordu
Düşünceler ve mesaj öne çıkmıştı
Sanayi çağının yarattığı sefalet, savaşlar konulara yansıtıldı 
Resimlerinde ortak düşünceye dayanan bireysellik vardı


Alfred Sisley, Rue Eugéne Moussoir at Moret: Winter
Metropolitan Museum of Art
Kendinden emin, devrimci, üslup bilinci olan bir değerler sistemi oluştu ama bu değerler, nasyonal sosyalistler tarafından yerle bir edildi
Çizgi ve renk kullanımı konusundaki özgürlük, duyguların yapıtlara yansımasını amaçlıyordu


Pissarro, Boulevard Montmartre
“Die Brücke” ressamları renkleri en ilkel halleriyle kullandılar Başlangıcı 15 yüzyıla kadar uzanan ağaç baskı yönteminden etkilenerek, resimlerinde ağaç baskıyı yansıtan çizgilere yer verdiler Modern çağ insanının umutsuzluğu bu sanatçıların yapıtlarına yansıyordu
“Der Blaue Reiter” ressamları sanatın biçimsel sorunlarıyla ilgilendiler Görünenin ardındaki tinsel gerçeği aradılar


Vassili Kandinsky-1915
Önemli Temsilcileri: Picasso, Georges Braque, Robert ve Sonia Delaunay, Joan Miro ve Marc Chagall
”Die Brücke” ressamları: Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Otto Mueller, Karl Schmidt-Rottluf, Emil Nolde
”Der Blaue Reiter” ressamları: Vassili Kandinsky, Alexey von Jawlensky, Franz Marc, Gabriele Münter, August Macke, Paul Klee Kandinsky, renk ve çizgi aracılığıyla soyut sanatın itici gücü olarak kabul ediliyor Egon Schiele, Oskar Kokoschka

|